Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään vaatteiden mitoitukset suurentuneet? Onko entinen M nykyään S tai jopa XS?

Vierailija
25.09.2021 |

Sattui vaan tämmönen kommentti silmään tällä palstalla:

"Elopainon lisääntyminen näkyy myös vaatekoossa, "vanity sizing". Oli aika hämmentävä hetki aikoinaan tajuta että itse onkin nykyään s tai xs aiemman mediumin sijaan. Vaikka painan yli 10 kg enemmän kuin parikymppisenä.

Tältä pohjalta on myös hauskaa aina, kun joku kehuskelee että yhä sama vaatekoko kuin nuorena. Niin.. "

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leveät neliömäiset vaatteet ja erilaiset hemulikaavut ovat nyt muotia, varsinkin suomessa.

Vierailija
2/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös muoti on muuttunut väljemmäksi. Kaiken pitää olla löysää, ja jos joku vaate on ihonmyötäinen, niin se on jotain ultrastretch-kangasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No omat havainnot viittavat aivan toiseen suuntaan. Aiemmin minulle sopivat xl-kokoiset rytkyt ja nykyään vastaavan kokoiset ovat jotain luokka xxxxxxxxxl slim fit ja ekan pesu jälkeen kokoa xs. Kaikki jossain vinkuintioiden lapsityövoimapajoilla värkättyä paskaa.

4/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kiva kun mäkin olen nykyään s :D

Vierailija
5/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintosi on oikea. Kun 10 kiloa ja 10 vuotta myöhemmin mahtuu samaan vastekokoon, se lisää ostohalukkuutta. Vaateteollisuuden myynninedistämisjuoni siis.

Itse painam saman verran kuin 80-luvulla ja vaatteet ovat muuttuneet L:stä M:ään tai jopa D:ään.

Vierailija
6/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on paino noussut 20 kg, mutta vaatekoko ei ole muuttunut. Joten ilmeisesti pitää paikkansa.

Vierailija
7/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tästä ollut lehdessäkin joitain vuosia sitten. Ettei kasvaneille tytöille tule paha mieli pitää kokoja kasvattaa myös.

Vierailija
8/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-30 vuotta sitten käytin tämän painoisena kokoa 42-44. Nyt kokoni on 38-40.

Vierailija
9/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo.

Mä käytin teininä lähinnä M-koon vaatteita. Nykyään on xs-s vaikka olen lihonut ja saanut perseen ja tissit.

Vierailija
10/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Housunlahkeet lyhenee, ei oo enää pitkiä ihmisiä juurikaan. Kohta ei varmaan saa olla enää miesten ja naisten vaatteitakaan erikseen. Koska nää woke-ihmiset.

Vierailija
11/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 1980-luvulta todella monia koon 34 tai 36 vaatteita, joita käytän edelleen. En ole lihonut kiloakaan, mutta nykyään pitää käyttää kokoa 42. Ihan täysin päinvastainen kokemus kuin aloittajalla.

Vierailija
12/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 1980-luvulta todella monia koon 34 tai 36 vaatteita, joita käytän edelleen. En ole lihonut kiloakaan, mutta nykyään pitää käyttää kokoa 42. Ihan täysin päinvastainen kokemus kuin aloittajalla.

Läski painaa vähemmän kuin lihas ja läski myös vie suuremman tilan.

Vierailija
13/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuosta löytyy tilastojakin jos vaan jaksaa googlen ottaa esiin.

Vierailija
14/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot ovat pienentyneet. Lisäksi nykyiset vaatteet kutistuvat kaapissa. Ennen tätä ilmiötä ei ollut.

Vierailija
15/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten vaatteet ovat pienentyneet. Vielä vuosituhannen alussa käytettiin lökäpöksyjä, nykyään kaikki on pilliä ja slim fittiä

Vierailija
16/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, käyttääkö teinien halparytkyjä vai aikuisten laadukkaita vaatteita. Jälkimmäisissä koot ovat pysyneet samana, mutta ovat isommat kuin edellisissä.

Vierailija
17/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koot ovat pienentyneet. Lisäksi nykyiset vaatteet kutistuvat kaapissa. Ennen tätä ilmiötä ei ollut.

Mulla on nimenomaan vanhat vaatteet kutistuneet kaapissa.

Vierailija
18/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koot ovat keskimäärin suurentuneet. Olen samanpituinen ja -painoinen kuin teininä, mutta vaatekoko on hiljalleen pienentynyt. Tosin kun ostan vintagea vaatekoko taas kummasti suurenee, ei mene 80-luvun XS päälle.

Vierailija
19/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten vaatteet ovat pienentyneet. Vielä vuosituhannen alussa käytettiin lökäpöksyjä, nykyään kaikki on pilliä ja slim fittiä

Jopa puvunhousut ovat nykyisin tosi kapeita.

Vierailija
20/30 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä kasarivaatteesi sitä väljää aikansa muotia? Koska koot ovat todellakin suurentuneet. Sekoitatko nyt tyylin ja koon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi