Onko nykyään vaatteiden mitoitukset suurentuneet? Onko entinen M nykyään S tai jopa XS?
Sattui vaan tämmönen kommentti silmään tällä palstalla:
"Elopainon lisääntyminen näkyy myös vaatekoossa, "vanity sizing". Oli aika hämmentävä hetki aikoinaan tajuta että itse onkin nykyään s tai xs aiemman mediumin sijaan. Vaikka painan yli 10 kg enemmän kuin parikymppisenä.
Tältä pohjalta on myös hauskaa aina, kun joku kehuskelee että yhä sama vaatekoko kuin nuorena. Niin.. "
Kommentit (30)
Omppuvartalolle sopivia vaatteita on vaikea löytää 160cm. Joskus M on hartioista ok, mutta kaikkein pyöreimmästä kohtaa xl ei aina riitä..
Harmillisen vaikeaa kun ostaa esim takkia joka jostain syystä useimmoiten on ajateltu hartiakkaalle mutta kapelanteiselle. Hihat roikkuen niin ettei sormia näy.
Kokotaulukot vaihtelevat todella paljon merkistä/valmistajasta riippuen. Pahimmillaan jopa saman merkin sisällä.
Tilasin netistä vihdoinkin tarpeeseen useita housuja, kahdelta (A ja B) merkiltä kummaltakin kahdet ja yhdeltä (C) yhdet. A1 ja A2 sekä B1 ja B2 olivat samaa kokonumeroa. A1 oli vyötäröltä melko napakka, A2 vähän löysä, B1 napakka ja B2 kavennuksen tarpeessa. C, joka oli pienempää kokonumeroa kuin edelliset, oli eniten kavennuksen tarpeessa.
Kaikki housut myytiin normaalipituisina, mutta B1 oli vain juuri ja juuri riittävän pitkälahkeinen, A2 taas välttämätön lyhentää. A1 ja B2 olivat kohtalaisen ok ja C noin sentin liian pitkä. Kaikissa katsoin koot huolellisesti taulukosta ja otin itsestäni mitat. Lopputuloksena suurinta osaa pitää itse muokata (onneksi olen ompelutaitoinen) ja tästä ilosta maksoin keskimäärin 100€ per housut.
Mulla on päinvastainen huomio. Mulla on tanskalainen villakangastakki vuodelta nakki kokoa 38 ja olen nykyään kokoa 42-44. Kaikki uudet vaatteet ostan koossa 42-44, mutta mulla on vanhempia vaatteita kokoa 38-40 ja mahtuvat kyllä päälle. Jos nyt menisin kaupasta ostamaan koon 38 villakangastakin niin ei todellakaan mahtuis mulle.
HM:lla todella isot koot nykyään muissa paitsi Modern Classicissa jossa on suht normi koot, mutta niissäkin isonemaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on päinvastainen huomio. Mulla on tanskalainen villakangastakki vuodelta nakki kokoa 38 ja olen nykyään kokoa 42-44. Kaikki uudet vaatteet ostan koossa 42-44, mutta mulla on vanhempia vaatteita kokoa 38-40 ja mahtuvat kyllä päälle. Jos nyt menisin kaupasta ostamaan koon 38 villakangastakin niin ei todellakaan mahtuis mulle.
Mulla sama havainto. Mulla on säästössä vuonna 2006 ostetut rintaliivit kokoa 75E jotka edelleen sopivat päälle, mutta jos nyt ostan uudet liivit, pitää olla kokoa 75G.
Mulla oli myös useampi vanha takki, jotkä hölmönä heitin pois, olivat kokoa 38 ja sopivia. Sitten kun menin ostamaan uutta takkia, ainoa koko joka edes vähän sopi päälle rinnoista oli 44 tai oisko ollut jopa 46.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, käyttääkö teinien halparytkyjä vai aikuisten laadukkaita vaatteita. Jälkimmäisissä koot ovat pysyneet samana, mutta ovat isommat kuin edellisissä.
Om vad fin du är! Italialaisissa ja ranskalaisissa 'paremmissa' vaatteissa 38 on aina ollut ennemminkin 36-38 jos vertaa pohjoisempaan Eurooppaan. Pohjoisemmassa Euroopassa 38 on ollut se 38-40, ja pysynyt sellaisena onneksi aika usein yhä. Mutta lähiaikoina myös joidenkin kotimaisten valmistajien 38 on suurentunut. Ei kuitenkaan niin paljon, kuin erinäisissä halparytkyissä, joissa entinen M voi nykyään olla se XS. Yhdysvaltaisesta tai brittiläisestä nettikaupasta jos tilaa, siellä kokomitoitukset voivat ollakin sitten jo todella koomisia nykyään. Tavalla normaalipainoisena oletkin nollakokoinen, tai niin pieni ettei kokoa enää edes löydy.
Elastaani venyy ja paukkuu. Käytän kokoa 44/46 olevia vaatteita. Jouduin ostamaan kirpputorilta XS-kokoinen minimekon kun piti päästä heti neulomaan eikä ollut kaavanpiirtotarvikkeita. Mittanauha sentään oli.
Mekko meni päälle, mutta se näytti kyllä jokainen mutkan ja oli minulle tunikan pituinen.
Vierailija kirjoitti:
Omppuvartalolle sopivia vaatteita on vaikea löytää 160cm. Joskus M on hartioista ok, mutta kaikkein pyöreimmästä kohtaa xl ei aina riitä..
Harmillisen vaikeaa kun ostaa esim takkia joka jostain syystä useimmoiten on ajateltu hartiakkaalle mutta kapelanteiselle. Hihat roikkuen niin ettei sormia näy.
Jaan tuskasi, mutta eri tavalla. Jos hartioista hyvä, niin ainakin vyötäröltä liian iso. Jos muuten hyvä, hartioista liian pieni. Jos kerrankin kokonaisuudessaan muuten hyvä, niin täyspitkäksi tarkoitetut hihat sellaiset, että ranteet näkyy. Koita siinä sitten shoppailla.
Juu. En pienikokoisena naisena enää löydä tarpeeksi pieniä vaatteita. XXS on joskus sopiva tai jopa hieman reilu, mutta usein koot alkaa vasta XS:stä.
Riippuu ihan valmistajasta mun mielestä. Yleisimmin mulle reitevälle, persevälle ja rintavalle 162cm/58kg kokoiselle sopii koko M, L tai 40/42. Joskus harvoin pitää kuitenkin ottaa koko S, tai joku XXXL.