Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranomistajat, jotka eivät anna koiransa koskaan tervehtiä muita koiria

Vierailija
25.09.2021 |

Mikä teillä on taustalla syy siihen, ettei koiranne saa tervehtiä kävelyllä vastaantulevia muita koiria? Onko koiranne aggressiivinen vai koetteko pysähtelyn haittaavan kävelylenkkiänne? Käyttekö koiranne kanssa koirapuistossa kuitenkin, vai välttelettekö niitäkin?

Kommentit (302)

Vierailija
61/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin mietin, että mikä hiton tarve sitä on tervehtiä ventovieraita koiria. Pysähdytkö itse tervehtimään kaikkia vastaantulevia ihmisiä?

Se on minulle yksi tärkeimpiä syitä omistaa koira. Tutustuu samalla ihmisiin.

Ymmärrän, että osa vastaantulevista ihmisistä pelkää toisia ihmisiä. Heitä varmaan ei ole sosiaalistettu ajoissa.

Koiratietämys on nykyään erittäin vähäistä, siitä huolimatta, vaikka Suomessa tehdään huippututkimusta koirista. Omatkin koirani ovat niihin osallistuneet (Hannes Lohen tutkimukset). 

Ooo, valioyksilöitä. Sitten tietysti on parempi pitää rahvaasta erossa.

Kyllä, käyttövalioita osa ollut, mutta noihin tutkimuksiin pääsee kuka tahansa halukas. Koirien tunteita, älykkyyttä, aggressioita on tutkittu Suomessa paljon ja tutkimuksesta on kirjakin. Koirien käyttäytyminen ja persoonallisuus, Katriina Tiira, kertoo noista tutkimuksista. Kannattaa lukea.

Vierailija
62/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koira, joka on sattuneesta syystä huonosti tottunut muihin koiriin (asumme syrjässä, ei kulje muita koiria) ja huonosti sosiaalistettu pienenä. Tervehtimättömyydellä suojelen muita koiria. Joskus teen poikkeuksen, jos koirani osoittaa eleillään pitävänsä vastaantulijaa ystävänä - se on hyvin valikoiva ystäviensä suhteen, mutta niitäkin kuitenkin on.

Pelottavia on koiria irrallaan pitävät, jotka huutelevat "ei se mitään tee!" - mutta entäpä, jos minun kiinni oleva koirani hyökkää? 

Miten se hyökkäis jos on kiinni?

No kun se irrallaanoleva koira tulee iholle.

Sitten kun tuo eisemitääntee-koira provosoituu kiinniolevan ärähdyksestä, on käynnissä kunnon tappelu.

Ja voi tippua meteoriitti päähän, tai tulla heinäsirkkaparvi.317

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä metsästyskoira ja rotumääritelmä sanoo että voi olla vihainen uroksille, siis meillä uros, ei ole tähän mennessä tapellut mutten ota riskiä että yllättäen hermostuu jollekin.

Vierailija
64/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään tervehdi ventovieraita lenkillä ollessani. Sama pätee koiraani.

Leikkihetket on erikseen ja lenkit erikseen.

Jos koira saisipäättää, tekisi toisin, mutta hänet on onnistuneesti alistettu.

Jos koira saisi itse päättää kaikesta on sama asia kuin täysin kouluttamaton koira. Sellainen vapaan kasvatuksen saanut luontokappale saattaisi päättää tehdä aika paljon muutakin kuin vain mennä tutustumaan muihin koiriin. Onneksi Suomessa harvoin kuulee näin edesvastuuttomista koiranomistajista. Ja hyvä niin.

Vierailija
65/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin mietin, että mikä hiton tarve sitä on tervehtiä ventovieraita koiria. Pysähdytkö itse tervehtimään kaikkia vastaantulevia ihmisiä?

Se on minulle yksi tärkeimpiä syitä omistaa koira. Tutustuu samalla ihmisiin.

Ymmärrän, että osa vastaantulevista ihmisistä pelkää toisia ihmisiä. Heitä varmaan ei ole sosiaalistettu ajoissa.

Koiratietämys on nykyään erittäin vähäistä, siitä huolimatta, vaikka Suomessa tehdään huippututkimusta koirista. Omatkin koirani ovat niihin osallistuneet (Hannes Lohen tutkimukset). 

Ooo, valioyksilöitä. Sitten tietysti on parempi pitää rahvaasta erossa.

Kyllä, käyttövalioita osa ollut, mutta noihin tutkimuksiin pääsee kuka tahansa halukas. Koirien tunteita, älykkyyttä, aggressioita on tutkittu Suomessa paljon ja tutkimuksesta on kirjakin. Koirien käyttäytyminen ja persoonallisuus, Katriina Tiira, kertoo noista tutkimuksista. Kannattaa lukea.

Kiitos tyrkyttksestä, meille riittää ihan normaali elämä, nähdään ihmiset ja koirat tuttuja lenkeillä.

Vierailija
66/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koirat saavat touhuta koirapuistoissa muiden kanssa. Kytkettynä ei moikkailla. Remmi estää sen, etteivät voi itse määritellä välimatkaa kaveriin ja elekieli on hankalampaa tulkita. Puistoissa käydään viikoittain.

Vierailija
67/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään tervehdi ventovieraita lenkillä ollessani. Sama pätee koiraani.

Leikkihetket on erikseen ja lenkit erikseen.

Jos koira saisipäättää, tekisi toisin, mutta hänet on onnistuneesti alistettu.

Jos koira saisi itse päättää kaikesta on sama asia kuin täysin kouluttamaton koira. Sellainen vapaan kasvatuksen saanut luontokappale saattaisi päättää tehdä aika paljon muutakin kuin vain mennä tutustumaan muihin koiriin. Onneksi Suomessa harvoin kuulee näin edesvastuuttomista koiranomistajista. Ja hyvä niin.

Oletpas mustavalkoinen. On myös muita sävyjä, tiedoksesi.

Vierailija
68/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koira haluaisi moikata kaikkia vastaantulevia koiria, joten siksi me ei pysähdellä, koska niistä lenkeistä ei tulisi muuten mitään. Koira pääsee kyllä monta kertaa viikossa riekkumaan tuttujen koirien kanssa, mutta hihnalenkeillä me keskitytään kävelemään siinä hihnassa ja edelleen opetellaan ohittamista. Homma ei helpota se, että vastaan tulee justiinsa näitä, joiden mielestä pitäisi aina moikata kaikkia vastaantulevia.

Ja toki hihnalenkit on myös mun omaa aikaa, ja silloin en jaksa kuunnella kanssa ulkoilijoiden monologia itsestään ja koiristaan.

Oletkos sinä alapeukuttelija se meidän seudun labradoodelidiidelin omistaja, joka on aina änkeämässä iholle eikä osaa yhtään tulkita tilanteita?

Vierailija
69/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani ei tykkää moikkailla toisia koiria. 

Vierailija
70/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole mitään tarvetta. Koiraa koulutetaan jonkin verran myös lenkillä ollessa, eikä ole tarpeen opettaa, että jokaista vastaantulijaa pääsee tervehtimään aina. Ne muutamat tutummat koirat koulutuskentällä riittävät hyvin tähän rooliin.

Sitä paitsi koskaan ei voi tietää, mitä saattaa tapahtua. On näitä eisemitääntee -koiria, jotka saattavatkin omistajan yllätykseksi kilahtaa. Oho, ei se ikinä ennen..

Siksi.

Kuulostaa joltain WW2 koirakoulutukselta Saksanmaalla.

Niinkö? Iso, vilkas ja helposti kiihtyvä palveluskoira on koulutettava huolellisesti, jotta se olisi omistajallaan hanskassa. Mitä ihmeellistä siinäkin on? Sitten jos sellainen ei ole hanskassa, valitetaan, että mikset kouluta sitä.

Vierailija
71/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme koiraa ja kaikkien kohdalla syyt muiden koirien pääsääntöiselle ohittamiselle ovat erilaiset;

Koira 1 ei ole kiinnostunut muista koirista. Sillä on muutama kaveri ja se ilmeisesti riittää sille. Tätä koiraa saa kyllä tulla moikkaamaan, mutta koirani todennäköisesti möllöttää vain passiivisena odottaen meidän jatkavan matkaa.

Koira 2 on epävarma ja pelkoaggressiivinen. Sille on pahin mahdollinen vaihtoehto tavata vieraita koiria hihnassa. En halua, että koirani säikäyttää toista koiraa ja sen omistajaa ärähtämällä vieraalle koiralle.

Koira 3 rakastaa kaikkia ja suhtautuu muihin koiriin yli-innokkaasti. Vieraita koiria se pääsee moikkaamaan lenkillä, vasta kun olemme opetelleet, että ohitukset sujuvat rauhallisesti, ilman ilohepuleita ja hihnassa tempomista. Koirani liika innokkuus myös säikäyttää helposti toisen koiran.

Minusta on tosi tärkeää, että kaikille koirakoille annetaan tilaa. Harvalle koiralle sopii hihnassa toisiin tutustuminen ja se oma kiltti koira saattaa käyttäytyä yllätävällä tavalla, kun se ehtii lukemaan uudesta tuttavuudesta jotain sellaista mitä omistajat eivät ole ehtineet huomamaan.

Vierailija
72/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson aina koiran rotua ja koiran (sekä ihmisen) elekieltä ennen kuin päätän miten ohitamme koirakon. Iloinen kaveri jos tulee vastaan, kysyn saako päästää tervehtimään. Vuosikymmenien kokemus on tehnyt minusta tarkkaavaisen kohtaajan. Lajitoverin kohtaaminen on koiralle aina piristävää.

Säälittää koirat, jotka haukkuvat hermostuneena aina kun näkevät toisen koiran. Ei ole sosiaalistettu. Ja jos on pentuna säikähtänyt, on jätetty trauman purku tekemättä.

Osa koirantaluttajista kääntyy kannoillaan, kun näkee toisen koiran tulevan vastaan. Jos koira on niin hankala ja vaarallinen, sellaista ei pitäisi saada edes omistaa.

Vierailija
73/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tervehtiä vieraita koiria? En tunne vastaantulijaa enkä tiedä hänen koirastaan mitään joten en tosiaankaan halua heitä oman koirani lähelle. Kierretään aika usein sama lenkki mitä lähistöllä asuvat muutkin koiranomistajat ja sieltä on tullut muutama tutuksi joita voi moikata kun on niin usein nähty.

Ja näin varmistat, että ette koskaan tutustukaa , sinä tai koirasi, muihin.

Sinä sen valitsit, sääli, että koirasi joutuu kärsimään valintasi seuraamuksista.

Sille kun leikkiminen ja haistelu olisi perustarve siinä kuin vaikka ruoka.

Koettakaa pahvit jo ymmärtää, että siinä huhnassa moikkailu ei ole paras tapa sosiaalistaa koiraa tai edes ylläpitää mitään sosiaalisuutta. Siihen on muut keinot.

Ja en minä ole koiraa hankkinut jotta voisin tutustua muihin ihmisiin. Mulla on ihan kavereita entuudestaan, ei ole mitään tarvetta tehdä tuttavuutta jokaisen vastaantulijan kanssa.

Vierailija
74/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson aina koiran rotua ja koiran (sekä ihmisen) elekieltä ennen kuin päätän miten ohitamme koirakon. Iloinen kaveri jos tulee vastaan, kysyn saako päästää tervehtimään. Vuosikymmenien kokemus on tehnyt minusta tarkkaavaisen kohtaajan. Lajitoverin kohtaaminen on koiralle aina piristävää.

Säälittää koirat, jotka haukkuvat hermostuneena aina kun näkevät toisen koiran. Ei ole sosiaalistettu. Ja jos on pentuna säikähtänyt, on jätetty trauman purku tekemättä.

Osa koirantaluttajista kääntyy kannoillaan, kun näkee toisen koiran tulevan vastaan. Jos koira on niin hankala ja vaarallinen, sellaista ei pitäisi saada edes omistaa.

Aivan hölynpölyä koko kirjoitus

Vierailija
75/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koira, joka on sattuneesta syystä huonosti tottunut muihin koiriin (asumme syrjässä, ei kulje muita koiria) ja huonosti sosiaalistettu pienenä. Tervehtimättömyydellä suojelen muita koiria. Joskus teen poikkeuksen, jos koirani osoittaa eleillään pitävänsä vastaantulijaa ystävänä - se on hyvin valikoiva ystäviensä suhteen, mutta niitäkin kuitenkin on.

Pelottavia on koiria irrallaan pitävät, jotka huutelevat "ei se mitään tee!" - mutta entäpä, jos minun kiinni oleva koirani hyökkää? 

Miten se hyökkäis jos on kiinni?

En ole tuo jolta kysyit. Edellinen koirani olisi kyllä hihnassakin puolustanut itseään, jos joku irrallaan oleva koira olisi käynyt sen kimppuun. Tällaisen "ei se mitään tee" -omistajan koira. Kaksi kertaa jouduin itse potkaisemaan vierasta koiraa, jotta ei olisi syntynyt koiratappelua, jonka vieras koira olisi armotta hävinnyt isolle koiralleni. Olisi tehnyt mieleni potkaista vieraan koiran omistajaa eikä koiraa, mutta siinä tilanteessa - valitettavasti - koira joutui omistajansa osaamattomuuden uhriksi. 

Vierailija
76/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tiedotteessa haastatellaan myös eläinlääkäri Eva Kaistia. Hän on nähnyt kaduilla paljon koiria, ja tehnyt havainnon, jonka mukaan koirien remmikäyttäytymisessä ja pennun sosiaalistamisessa on puutteita.

– Näen hyvin paljon arkoja koiria, jotka pelkäävät muita koiria ja joista myöhemmin voi hyvin helposti tulla pelkoaggressiivisia. Omistajat ovat selkeästi lukeneet koirakirjoja, joissa neuvotaan, ettei muita koiria saa moikata hihnassa."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/14240580-aeb0-4bb6-bf6f-00df47a17d75

Jos pennun sosiaalistaminen muihin koiriin nähdään tapahtuvaksi hihassa haistelun kautta, niin pakko toistaa aiempi arvioni. Sosiaalistaminen muihin koiriin ei tapahdu tuolla tavalla. Itse olen tehnyt töitä koirien parissa ja koirien kanssa vuosikymmeniä ja erityisesti on kiinnostanut koirien aggressiivisuus sekä ihmisiä että muita koiria kohtaan. Yleisesti ottaen koirien aggressiivisuudessa ja luonteessa ylipäätään on paljon eroja johtuen mm jalostuksesta. Jo 20 vuotta voi muuttaa rotua, mikä on virkakoirien parissa tullut hyvinkin esille, koska olen jo niin kauan niiden kanssa ollut tekemisissä.

Vierailija
77/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirani ei tykkää moikkailla toisia koiria. 

Kävittekö vakavan keskustelun aiheesta ja näin hän päätyi toteamaan?

Vierailija
78/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käännyn aina kannoillani, kun näen naapuritalossa asuvan koiran tulevan vastaan. Ihan vain siksi, että se hihnan päässä oleva kaljupäinen punttisalilla käyvä machomies ei jaksa pidellä koiraansa paikoillaan ja sen koira jostain syystä vihaa mun koiraani yli kaiken. Mun koiraani ei kiinnosta pätkääkään tämä koira ja kävelisi ihan mielellään vaan ohi, mutta en voi antaa oman koirani joutua toisen koiran hampaisiin sen vuoksi, että toisen koiran omistaja ei pärjää edes fyysisesti omalle koiralleen. 

Vierailija
79/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tervehtiä vieraita koiria? En tunne vastaantulijaa enkä tiedä hänen koirastaan mitään joten en tosiaankaan halua heitä oman koirani lähelle. Kierretään aika usein sama lenkki mitä lähistöllä asuvat muutkin koiranomistajat ja sieltä on tullut muutama tutuksi joita voi moikata kun on niin usein nähty.

Ja näin varmistat, että ette koskaan tutustukaa , sinä tai koirasi, muihin.

Sinä sen valitsit, sääli, että koirasi joutuu kärsimään valintasi seuraamuksista.

Sille kun leikkiminen ja haistelu olisi perustarve siinä kuin vaikka ruoka.

Koettakaa pahvit jo ymmärtää, että siinä huhnassa moikkailu ei ole paras tapa sosiaalistaa koiraa tai edes ylläpitää mitään sosiaalisuutta. Siihen on muut keinot.

Ja en minä ole koiraa hankkinut jotta voisin tutustua muihin ihmisiin. Mulla on ihan kavereita entuudestaan, ei ole mitään tarvetta tehdä tuttavuutta jokaisen vastaantulijan kanssa.

Sulla mitään kavereita oo...

Vierailija
80/302 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käännyn aina kannoillani, kun näen naapuritalossa asuvan koiran tulevan vastaan. Ihan vain siksi, että se hihnan päässä oleva kaljupäinen punttisalilla käyvä machomies ei jaksa pidellä koiraansa paikoillaan ja sen koira jostain syystä vihaa mun koiraani yli kaiken. Mun koiraani ei kiinnosta pätkääkään tämä koira ja kävelisi ihan mielellään vaan ohi, mutta en voi antaa oman koirani joutua toisen koiran hampaisiin sen vuoksi, että toisen koiran omistaja ei pärjää edes fyysisesti omalle koiralleen. 

Tähän vielä: jos et hallitse koiraasi, älä saakeli pidä sitä viiden metrin flexissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi