Koiranomistajat, jotka eivät anna koiransa koskaan tervehtiä muita koiria
Mikä teillä on taustalla syy siihen, ettei koiranne saa tervehtiä kävelyllä vastaantulevia muita koiria? Onko koiranne aggressiivinen vai koetteko pysähtelyn haittaavan kävelylenkkiänne? Käyttekö koiranne kanssa koirapuistossa kuitenkin, vai välttelettekö niitäkin?
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomatonta, miten näin monet on tuota mieltä. Mun mielestä ihan tilannekohtaista. Koira on sosiaalinen eläin. Jos molemmat koirat selkeästi haluaa päästä nuuskimaan toisiaan ja omistajille ok, niin miksi ei? Jotenkin niin surullista, kun eivät saa tervehtiä. Osa koiran omistajista ei myöskään anna koiran rauhassa nuuskia vaan riuhtoo koiraansa eteenpäin. "Muuten lenkillä kestää ikuisuus". Lenkit on koiraa varten, ei ihmistä.
Yritä nähdä faktat taustalla, kyse on siitä, että koiran omistaja pelkää muita ihmisiä.
Pari viikkoa sitten oli juuri artikkeli tästä. Koirankouluttaja ihmetteli, että korona-aikaan otetut koirat on kasvatettu erilailla kuin aiemmin. Nykyään uudet kokemattomat koiranomistajat eivät anna koiran moikata ketään lenkillä, kun ovat tulkinneet koirakirjoja liian tiukasti. Hän pahoitteli sitä, että ne koirat oppivat siinä pelkäämään muita koiria ja siten niistä tulee myös itsestään valitettavasti pelkoaggressiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Säälittää näiden omistajien koirat, jotka eivät pääse kohtaamaan lajitovereitaan luonnollisesti. Useimmat koirat kyllä moikkaavat toisiaan iloisesti vastaantullessaan. Koirapuistoissa käy onneksi myös niitä mukavia sosiaalistettuja koiria ja kaikki juoksevat laumana iloisesti ja leikkivät.
Koira tarvitsee oman lajinsa kontakteja, ihminen on sille tärkeä, mutta silti eri asia kuin toinen koira.
Kommenttisi osoittaa, ettet koirista tiedä mitään. Koirien leikillä on aina tarkoitus, ne eivät vain leiki. Eikä se tarkoita, ettei koira näe ketä tahansa vierasta koiraa, ettei koira saisi lajityypillistä seuraa. Parhaimmillaan talossamme on kymmenkunta koiraa, osa vieraasta laumasta, jotka kuitenkin tulevat keskenään toimeen. Joskus tapahtuu kuitenkin vahinkojakin eli vakavia tappeluja. Esimerkiksi samanikäisten narttujen tappelu voi johtaa toisen kuolemaan. Ja tappelu useimmiten näyttää aluksi siltä, että koirat leikkivät, mutta omistaja vain ei tajua, että kohta syntyy vakava yhteenotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin mietin, että mikä hiton tarve sitä on tervehtiä ventovieraita koiria. Pysähdytkö itse tervehtimään kaikkia vastaantulevia ihmisiä?
Se on minulle yksi tärkeimpiä syitä omistaa koira. Tutustuu samalla ihmisiin.
Ymmärrän, että osa vastaantulevista ihmisistä pelkää toisia ihmisiä. Heitä varmaan ei ole sosiaalistettu ajoissa.
Koiratietämys on nykyään erittäin vähäistä, siitä huolimatta, vaikka Suomessa tehdään huippututkimusta koirista. Omatkin koirani ovat niihin osallistuneet (Hannes Lohen tutkimukset).
Ooo, valioyksilöitä. Sitten tietysti on parempi pitää rahvaasta erossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin koiran kasvattaja on ohjeistanut, että vieraita koiria ei tervehditä. Kaverikoirat on sitten erikseen. Ja koira pitää kouluttaa ohittamaan vieraat koirat rauhallisesti. Koirapuistot ei myöskään ole välttämättä ihan parhaita paikkoja tavata muita koiria. Usein on tullut rähinöitä tai muuta konfliktia.
Ai, mikä rotu tämä tämmöinen on, hound of baskerville?
Rothwayler taostelukoira.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koira, joka on sattuneesta syystä huonosti tottunut muihin koiriin (asumme syrjässä, ei kulje muita koiria) ja huonosti sosiaalistettu pienenä. Tervehtimättömyydellä suojelen muita koiria. Joskus teen poikkeuksen, jos koirani osoittaa eleillään pitävänsä vastaantulijaa ystävänä - se on hyvin valikoiva ystäviensä suhteen, mutta niitäkin kuitenkin on.
Pelottavia on koiria irrallaan pitävät, jotka huutelevat "ei se mitään tee!" - mutta entäpä, jos minun kiinni oleva koirani hyökkää?
Miten se hyökkäis jos on kiinni?
Toinen koiristani pelkää vieraita koiria. Toinen taas on oikein yli-innokas kaikkien kaveri. Me päästään helpommalla, kun koirilleni on itsestäänselvyys, että vastaantulevat koirat vain ohitetaan. Sen yhden kerran kun erehdyin antaa haistella vastaantulijan pyynnöstä, vieras koira kävikin kiinni. En tee samaa virhettä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa sitten oli juuri artikkeli tästä. Koirankouluttaja ihmetteli, että korona-aikaan otetut koirat on kasvatettu erilailla kuin aiemmin. Nykyään uudet kokemattomat koiranomistajat eivät anna koiran moikata ketään lenkillä, kun ovat tulkinneet koirakirjoja liian tiukasti. Hän pahoitteli sitä, että ne koirat oppivat siinä pelkäämään muita koiria ja siten niistä tulee myös itsestään valitettavasti pelkoaggressiivisia.
Ja kaikki lähtee ihmisen pelosta.
Vierailija kirjoitti:
Säälittää näiden omistajien koirat, jotka eivät pääse kohtaamaan lajitovereitaan luonnollisesti. Useimmat koirat kyllä moikkaavat toisiaan iloisesti vastaantullessaan. Koirapuistoissa käy onneksi myös niitä mukavia sosiaalistettuja koiria ja kaikki juoksevat laumana iloisesti ja leikkivät.
Koira tarvitsee oman lajinsa kontakteja, ihminen on sille tärkeä, mutta silti eri asia kuin toinen koira.
Mikä on taas ihan täysin eri asia. Omituinen tapa ajatella noin mustavalkoisesti. Lajitovereiden kohtaamisia voi olla vaikkei kävelylenkillä jokaita vastaan tulevaa pyllyä käydä nuuhkimassa. Onhan sitä muitakin paikkoja kohdata muita koiria. Kuten vaikka ne koirapuistot tai omat koirakaverit.
Miksi pitäisi tervehtiä vieraita koiria? En tunne vastaantulijaa enkä tiedä hänen koirastaan mitään joten en tosiaankaan halua heitä oman koirani lähelle. Kierretään aika usein sama lenkki mitä lähistöllä asuvat muutkin koiranomistajat ja sieltä on tullut muutama tutuksi joita voi moikata kun on niin usein nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut koirat on jalostettu siten, että ne ovat hyvin koirasosiaalisia, kun taas toiset rodut viihtyvät vain oman laumansa seurassa. Jälkimmäisessä tapauksessa, jos koiraa jatkuvasti tarpeettomasti altistetaan vieraille koirille, siitä tulee aggressiivinen muita kohtaan. Remmirähjäys on pääasiallisesti Suomessa siitä peräisin, että koiraa on pennusta asti altistettu muiden koirien kohtaamiselle.
Älä päästä koiraasi vieraan koiran luo. Se on erittäin huonotapaista ja voi pahimmillaan viedä koirasi hengen.
Mitö nämä rodut ovat, kerro niin osaan jatkossa paremmin?
Palveluskoirista monet, esimerkiksi rotikka, saksanpaimenkoira, akita, alaskan malamuutti (erit. urokset) esimerkiksi ovat rotuja, joita ei ole jalostettu koirasosiaalisuutta silmällä pitäen. Ne ovat yhden ihmisen ja lauman koiria. Seurakoirat taas voivat pitää lähes kaikista muista koirista, niitä on jalostettu epäluonnollisiksi ja helppohoitoisiksi. Ystävällisiä rotuja muille ovat mm lapukat ja kultaiset noutajat, joskin erityisesti käyttölinjaisissa uroksissa on niitäkin, joiden kanssa helposti tulee riitaa.
Käyttölinjaiset koirat ovat geneettisesti erilaisia kuin näyttelylinjaiset. Ne ovat pääsääntöisesti aggressiivisempia ja peräänantamattomampia, mutta yksilökohtaisia eroja on koirissa aina. Älä siis päästä koiraasi kenenkään toisen koiran luo kysymättä lupaa.
Labradoriuroksia ei voi yleistää "kilteiksi", toisaalta rottisnartuissa hyvin joviaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koira, joka on sattuneesta syystä huonosti tottunut muihin koiriin (asumme syrjässä, ei kulje muita koiria) ja huonosti sosiaalistettu pienenä. Tervehtimättömyydellä suojelen muita koiria. Joskus teen poikkeuksen, jos koirani osoittaa eleillään pitävänsä vastaantulijaa ystävänä - se on hyvin valikoiva ystäviensä suhteen, mutta niitäkin kuitenkin on.
Pelottavia on koiria irrallaan pitävät, jotka huutelevat "ei se mitään tee!" - mutta entäpä, jos minun kiinni oleva koirani hyökkää?
No kun se irrallaanoleva koira tulee iholle.
Meillä ainakin on täysin tilannekohtaista. Jos molemmat koirat osoittaa kiinnostusta tervehtiä, useimmiten sitten sen toisen ulkoiluttajan kanssa sovitaan, että annetaanko tervehtiä. Itse aina varoitan, että mun saattaa ärähtää toisille uroksille, ja aina tarkkailen tosi tarkkaan oman koiran eleitä, esim.säkäkarvojen nousua, ja ennakoin jos näyttää siltä että menee rähinäksi.
Useimpien kanssa menee ihan ok, haistelevat hetken toisiaan ja sitten jatketaan matkaa. Toiset alkaa leikkimään, ja jos on sopiva( on tilaa)paikka, annetaan hetken telmiä.
Myös ohitukset reagoimatta onnistuu hyvin.
"Tiedotteessa haastatellaan myös eläinlääkäri Eva Kaistia. Hän on nähnyt kaduilla paljon koiria, ja tehnyt havainnon, jonka mukaan koirien remmikäyttäytymisessä ja pennun sosiaalistamisessa on puutteita.
– Näen hyvin paljon arkoja koiria, jotka pelkäävät muita koiria ja joista myöhemmin voi hyvin helposti tulla pelkoaggressiivisia. Omistajat ovat selkeästi lukeneet koirakirjoja, joissa neuvotaan, ettei muita koiria saa moikata hihnassa."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/14240580-aeb0-4bb6-bf6f-00df47a17d75
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomatonta, miten näin monet on tuota mieltä. Mun mielestä ihan tilannekohtaista. Koira on sosiaalinen eläin. Jos molemmat koirat selkeästi haluaa päästä nuuskimaan toisiaan ja omistajille ok, niin miksi ei? Jotenkin niin surullista, kun eivät saa tervehtiä. Osa koiran omistajista ei myöskään anna koiran rauhassa nuuskia vaan riuhtoo koiraansa eteenpäin. "Muuten lenkillä kestää ikuisuus". Lenkit on koiraa varten, ei ihmistä.
Yritä nähdä faktat taustalla, kyse on siitä, että koiran omistaja pelkää muita ihmisiä.
Kyllä mä sen sillain ymmärrän. Olen itsekin introvertti ja vihaan small talkia. Vapaa-ajan olen mieluiten itsekseen. Koitan kuitenkin oman koirani takia välillä kysellä toisilta koiran ulkoiluttajilta, saako koirat tutustua. Kysyn siinä tapauksessa, jos näen että molemmat koirat haluaisivat tutustua ja omistaja ottaa minuun/koiraani katsekontaktia tms. Eli tilannekohtaisesti.
Lisäksi käydään koirapuistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun se irrallaanoleva koira tulee iholle.
Sitten kun tuo eisemitääntee-koira provosoituu kiinniolevan ärähdyksestä, on käynnissä kunnon tappelu.
Mun koira haluaisi moikata kaikkia vastaantulevia koiria, joten siksi me ei pysähdellä, koska niistä lenkeistä ei tulisi muuten mitään. Koira pääsee kyllä monta kertaa viikossa riekkumaan tuttujen koirien kanssa, mutta hihnalenkeillä me keskitytään kävelemään siinä hihnassa ja edelleen opetellaan ohittamista. Homma ei helpota se, että vastaan tulee justiinsa näitä, joiden mielestä pitäisi aina moikata kaikkia vastaantulevia.
Ja toki hihnalenkit on myös mun omaa aikaa, ja silloin en jaksa kuunnella kanssa ulkoilijoiden monologia itsestään ja koiristaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin on täysin tilannekohtaista. Jos molemmat koirat osoittaa kiinnostusta tervehtiä, useimmiten sitten sen toisen ulkoiluttajan kanssa sovitaan, että annetaanko tervehtiä. Itse aina varoitan, että mun saattaa ärähtää toisille uroksille, ja aina tarkkailen tosi tarkkaan oman koiran eleitä, esim.säkäkarvojen nousua, ja ennakoin jos näyttää siltä että menee rähinäksi.
Useimpien kanssa menee ihan ok, haistelevat hetken toisiaan ja sitten jatketaan matkaa. Toiset alkaa leikkimään, ja jos on sopiva( on tilaa)paikka, annetaan hetken telmiä.
Myös ohitukset reagoimatta onnistuu hyvin.
Aivan sama juttu meillä.
-Nro 41
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tervehtiä vieraita koiria? En tunne vastaantulijaa enkä tiedä hänen koirastaan mitään joten en tosiaankaan halua heitä oman koirani lähelle. Kierretään aika usein sama lenkki mitä lähistöllä asuvat muutkin koiranomistajat ja sieltä on tullut muutama tutuksi joita voi moikata kun on niin usein nähty.
Ja näin varmistat, että ette koskaan tutustukaa , sinä tai koirasi, muihin.
Sinä sen valitsit, sääli, että koirasi joutuu kärsimään valintasi seuraamuksista.
Sille kun leikkiminen ja haistelu olisi perustarve siinä kuin vaikka ruoka.
Tämä. Nykypäivän ongelma on, että usein koiria on vain yksi. Ei ole niitä laumakavereita, joita koira kuitenkin tarvitsisi. Mulla on koira ja kaksi kissaa, mutta ei kissoista ole koiralle samalla tavalla kaveriksi kuin toisesta koirasta.
Kun siis ottaa sen ainokaisen koiransa, se ei pääse edes tutustumaan muihin koiriin. Ellei sitten löydy joku, joka antaa tutustua omaan koiraansa. Oma koirani on jo vanhus ja lähes kaikki sen koirakaverit ovat jo siirtyneet Sateenkaarisillalle. Alueelle on tullut paljon uusia koiria, mutta ei se, että ei pääse niihin tutustumaan, enää vaivaa mun koiravanhustani. Mutta ymmärrän hyvin, että nuoren koiran omistajan on varsin vaikea saada omalle koiralleen ensimmäistäkään koirakaveria, jos kukaan koiranomistajista ei anna oman koiransa edes tutustua uuteen koiraan. Sen vuoksi alueen koiraryhmässä onkin jokainen kertonut, saako omaan koiraan tulla tutustumaan ja jos, millaisin ehdoin. Mun koiravanhukseni on iästään huolimatta vielä virkeä ja ollut aina erittäin hyväluonteinen. Pieniä räksyttäviä koiria se pitää lähinnä kissoina. Tai ainakin yhtä tylsänä seurana. Ei edes kiinnitä huomiota, jos en erikseen kehota kiinnittämään. Ollaan aika usein monen uuden koiranomistajan kanssa juteltu, miten vähän koirilla on nykyisin mahdollisuus tutustua muihin koiriin. Mun koirani on "pahamaineisia" sekarotuisia rescue-koiria ja pääsi jo aika pienenä pentuna kadulta koiratarhalle turvaan. "Puhuu koiraa" paremmin kuin useimmat kohtaamani kasvattajilta suoraan otetut rotukoirat. Ehkä just rescue-taustansa vuoksi tai ainakin siitä huolimatta. Vaikkei tuolla ole koskaan omia pentuja ollutkaan, suhtautuu pentukoiriin äidillisesti. Vain harvoin on tullut toisen koiran kanssa mitään konfliktia ja silloinkin siksi, että toinen koira ei ole ymmärtänyt oman koirani koirille täysin tyypillisiä eleitä (esimerkiksi leikkiinkutsu on tulkittu hyökkäykseksi). Ja tosiaan kun tuon rekun otin, kävin heti kurssin koirien eleistä ja käyttäytymistavoista. Jotta opin tulkitsemaan sekä omaa koiraani että muita koiria.
Mun koiraani saa siis tulla tutustumaan, kunhan asiasta ensin sovitaan. Ymmärrän kuitenkin hyvin, että kaikkia koiria ei saa tervehtiä. Sille on syynsä ja suurin juuri tuo, että vieras koira on toisen lauman jäsen.