Onko Raamattu mielestäsi vielä ajankohtainen tai tärkeä "ohjekirja"?
Voiko hyvyyttä, moraalia, rakkautta ja oikeudenmukaisuutta ammentaa elämäänsä nykyään jo muualtakin kuin uskonnosta?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä me kaikki olemme aivopestyjä...
Ei välttämättä.
Kristityille ja muillekin maailman uskontoja harjoittaville tarjoillaan valmis paketti, jonka säännöt, lait, tavat ja tavoitteet ovat joku/jotkut tuntemattomat joskus keksineet, ja ne pitäisi sitten muka ottaa sellaisinaan käyttöön, eikä niistä saisi poiketa. Uskonnonharjoittajilla ei kuulu olla omaa tahtoa eikä mielipiteitä. - Se on aivopesua.
Vapaasti ajattelijat päättävät itse mihin uskovat, miten uskovat ja miksi uskovat, vai uskovatko lainkaan. He eivät tavallisesti "jengiydy", vaan harjoittavat omaa näkemystään yksityisesti, ja niin sen kuuluisikin olla. Seurakunnissa yksilö on muovailuvahaa. Häneltä pikkuhiljaa viedään identiteetti, hän kadottaa itsensä ja kiusaa itseään tiukoilla, kohtuuttoman kovilla säännöillä sekä niitä jotka eivät niitä sääntöjä noudata. Hän näkee joka paikassa paholaisia, joita on vastustettava. Jopa hyvissäkin asioissa ja mahdollisuuksissa hän näkee paholaisen kättentyötä.. Näin hänen elämänsä on sidottu, onnellisuus on hyvin rajattua ja ainoa lohtunsa on suuri luvattu palkinto taivaassa kärsimyksistään maan päällä.. Mutta kuka sellaista voi luvata, kuin myös kadotusta. Kuka/ketkä ovat ne henkilöt, jotka näin lupasivat ja kirjoittivat raamatun? Niinpä, me emme edes tiedä sitä! Kenties, oli joku vallanhimoinen psykopaatti, tai sitten tavallinen kirjoittaja, jonka mielikuvitus lähti lentoon huumausaineiden vaikutuksella.
Henkinen vakaumus on aina henkilökohtainen asia, ja sellaisena sitä tulisi vaalia, omannäköisenä, itsenäisenä, omaa persoonaa ja identiteettiään kunnioittavana.
Sellainen ihminen joka muodostaa itse omat näkemyksensä, ei ole aivopesun uhri.
Raamatun Sana on juuri nyt erittäin tärkeä ja ajankohtainen. Vain Raamatusta saa voimaa ja lohtua tämän kauhean järjettömyyden keskellä.
Niille kyllä, jotka haluavat vapaaehtoisesti kävellä talutushihnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kävelet muuten nytkin talutushihnassa. Mieti, kenen taluttamana haluat kävellä. Minä annan ohjat oikein mielelläni Taivaan Isälle.
Raamattu ei ole mikään ohjekirja ja toivottavasti sitä ei kukaan sellaisena pidäkään. Se on paimentolaisten nuotiojorinoiden pohjalta koottu satukirja, eikä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
''Kohtele muita ihmisiä kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan.''
Oli vuosisata mikä tahansa, eikö tuo ole kaikille järkeenkäypä ohje. Minulle ainakin kelpaa. Olen uskonnoton, mutta uskon että ihmiseen on sisäänkirjoitettuna sellainen moraali, jonka lähtökohtana on oikeudenmukaisuus, empatia ja ihmisten tasavertaisuus.
Kohtele muita ihmisiä kuten he haluavat itseään kohdeltavan, parempi ohje
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelet muuten nytkin talutushihnassa. Mieti, kenen taluttamana haluat kävellä. Minä annan ohjat oikein mielelläni Taivaan Isälle.
Joku äsken mainitsi osuvasti, että kristityt näkevät paholaisia joka paikassa.. Kristinuskoa pitäisi oikeastaan kutsua saatananpalvonnaksi, kun sen sarvipään olemiseen keskitytään niin innokkaasti. Jumala näkyy olevan pelkkä sivuhahmo joka nykästään esiin vain silloin kun alkaa liikaa pelottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet antanut ohjat pois. Sen huomaan.
Pidin enemmän niistä spinoffeista, jotka piispojen kokous tuhat vuotta sitten jätti sen saksitun kokoelman ulkopuolelle. Minusta "directors cut" on aina se parempi.
No onko koraani sitten? Miksi julkinen keskustelu ja kritisointi keskittyy vain raamattuun?
Täytyy olla moraalikäsitys aika vinksallaan ja pahasti luonnevikainen jos Raamattua käyttää ohjekirjana tai hakee sieltä ohjeita elämäänsä. Myös ihmiset jotka ei ymmärrä miten hirveä hahmo Jumala on raamatussa, ovat joko älyllisesti heikkolahjaisia tai psykopaatteja.
Vierailija kirjoitti:
No onko koraani sitten? Miksi julkinen keskustelu ja kritisointi keskittyy vain raamattuun?
Samaa sontaa, eri paketissa.
Työntekijöiden kohtelussa voisi soveltaa Moosesta.
Jos joku lyö orjaansa, eikä tämä heti kuole, vaan elää päivän tai 2, älköön isäntää rangaistako.
Sama Jumala on antanut ohjeet eläinuhreista, tuominnut ihmiset saastaisiksi, antanut ohjeet mitä kauheimmille väkivallanteoille, sallinut orjat ja jalkavaimot. Vaan kun ohjeet eivät koske sinua, ei mitään ongelmaa. Eikö taivaanisä ole tasapuolinen kaikille? Eikö haittaa ollenkaan, että vain osa ihmisistä säästyy noilta käskyiltä ja kielloilta? Entäs, kun moni ihminen ei ole koskaan kuullutkaan kristinuskosta? Miksi Jumala on vaatinut uhreja?
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden kohtelussa voisi soveltaa Moosesta.
Jos joku lyö orjaansa, eikä tämä heti kuole, vaan elää päivän tai 2, älköön isäntää rangaistako.
😆 Nonniin, eiköhän nyt ole jo aika jokaisen myöntää että raamattu ei ole todellakaan potentiaalisesti ajankohtainen ohjekirja!
Vierailija kirjoitti:
Johtuiskohan se ihan vaan siitä, että satumme asumaan maassa, jossa on protestanttinen valtionkirkko ja edelleen kaksikolmasosaa kansasta on kristittyjä, kun taas mu s limeja kansalaisista on vain muutama prosentti.
Laki on ja pysyy. Uudessa testamentissa on armo, jota kaikki tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Laki on ja pysyy. Uudessa testamentissa on armo, jota kaikki tarvitsevat.
Armo, jonka panttina on kiristys.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti se on elämän ohjekirja ja Jumalan viesti ihmisille.
En ole uskossa sen takia että ammentaisin hyvyyttä, moraalia, rakkautta ja oikeudenmukaisuutta. Olen uskossa päästäkseni tästä paskasta maailmasta taivaaseen. Missä kaikki edellä mainitut toteutuvat ihan itsekseen, koska ollaan lähellä niiden lähdettä, eli Jumalaa itseään.
Minua taas ei taivasusko motivoi. Koen vain, että ateismi tuo mukanaan sietämätöntä merkityksettömyyttä. Järki ei riitä alkuunkaan hyvään elämään, maailma on nykyään täynnä ns järkeviä kaheleita, jotka hyvin mielellään päättäisivät asiat puolestasi.
Eli jos usko on väline, niin se on terveen nöyryyden väline. On asioita joita en halua pilkata tai ylittää. Sellaista vapautta en edes kaipaa. Minulle vapaus on vapaaehtoista suostumista kymmenen käskyn sisään.
Suurin haaste on ollut vanhempien kunniottamisen kohdalla, mutta nykyään pystyn ymmärtämään heidän ratkaisujaan jo paremmin. Tai kyvyttömyyttään hyvään vanhemmuuteen.
Raamattu on tärkeä VAIN kristityille tosiuskoville, ei millekään muille uskonnoille eikä varsinkaan meille omilla aivoilla ajatteleville. Niin se vain on. Ei kenenkään kannata pahastua siitä että toinen ajattelee eri tavalla. Jos joku sanoo vaikka että kaikki uskovat joutuvatkin suoraan helvettiin, niin siitä vaan.