Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hoitaa hampaita mahd. hyvin? Vinkkejä, neuvoja?

Vierailija
25.09.2021 |

Olen päättänyt panostaa hampaiden ja suun terveyteen. Mitä tuotteita suosittelet, mitä suosittelisit jos "hinnalla ei olisi väliä"? Tai mitä tapoja, vinkkejä ja neuvoja sinulla olisi antaa?

Tähän saa vastata ihan pikkuvinkeillä, perusohjeilla ja myös tuotesuositteluilla. Olen mm. pohtinut hammasvälisuihkun ostamista, mutta en tiedä mikä olisi paras. Ja mikä hammastahna olisi paras..

En ole kiinnostunut hampaiden valkaisusta omin neuvoin tai tahnoilla tms., koska haluan suojella hampaiden kiillettä. Muut neuvot käyvät.

Kommentit (276)

Vierailija
41/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysksylitolipurukumia jokaisen ruokailun jälkeen

Juustonpala on parempi vaihtoehto.

Vierailija
42/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasharjan pitää olla pehmeä. Soft. Kun pesee hampaita sähköhammasharjalla ei saa painaa kovin paljon. Painaminen ei auta yhtään puhdistamaan paremmin, vahingoittaa vaan ikeniä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "laadukas sähköhammasharja" eli mikä on the paras?

Entä tahna? Olen ymmärtänyt että 2-3-4 kertaisia temppuja mainostavat tahnat eivät ole hyviä, niissä pitäisi vain olla fluoria ja se on siinä.

Mitä pastilleja kannattaisi käyttää jos xylitol-purkka ei käy ja haluaisi raikkaan tuoksun hengitykseen?

Olen pärjännyt mainiosti sellaisella 40-60 € sähköhammasharjalla, merkki Oral B. Hammastahnaa perus Pepspdent fluoria sisältävät.

Vierailija
44/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa napostelua vaan. Hampaille se ehkä parempi,lihomiselle ei.

xylitol-tabletti ihan hyvä vaihtoehto.

Vierailija
45/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa napostelua vaan. Hampaille se ehkä parempi,lihomiselle ei.

xylitol-tabletti ihan hyvä vaihtoehto.

Mitä ihmeen napostelua?? Juusto poistaa happohyökkäyksen siinä kuin purkkakin.  Joo ja siinä purkassa on sokeria/makeutusainetta, joka on lihomisen kannalta se huono, ei suinkaan juusto.

Vierailija
46/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri osaa sanoa, onko lisäfluorista sinulle hyötyä. Kaikille ei ole, jolloin kaikki purskuttelut ja imeskelyt pillereillä ovat ihan turhia.

Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuosittain tarkastuksessa, vaikka ei olisi ongelmia.

Suuvesistä ei ole hyötyä ellei ole jokin tietty vaiva, päinvastoin niistä on ikäviäkin tutkimustuloksia. Usein ne ärsyttävät suun, nielun ja kurkun soluja. Siinä määrin, että joillekin voi tulla jopa syöpää. Tästä syystä itse lopetin niiden käytön kokonaan.

Miksi hammaslääkäriin ilman oireita? Olen 50 v ja en ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Minulla on täysin ehjä, puhdas suu.

Mistä tiedät sen, ellet käy vuosittain tarkastuksessa? Kaikkia reikiä ei edes itse huomaa. Lisäksi siellä saattaa muhia vaikka mikä tulehduspesäke, joka ei oireile.

Minulla ei ole karies-bakteeria eikä ole koskaan ollut yhtään reikää, hammasluu on luonnollisen valkoinen ja hammaskiveä ei ole, kiitos geenien. Kolmikymppisenä menin työterveyshuoltoon, kun luulin, että minulla on reikä. Minut naurettiin ulos intaktin suuni kanssa.

Miksi juoksisin kerran vuodessa hammaslääkärillä, kun ei ole sinne mitään asiaa? Sehän olisi todellista terveyspalveluiden väärinkäyttöä.

No, jos et koskaan aio suudella vieraita ihmisiä niin mikäs siinä. Karies-bakteerinhan saa yleensä pusujen kautta.

Vierailija
47/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ihan varma haluaisinko elää elämäni suutelematta.. jos toisessa kupissa olisi reiättömät hampaat ja toisessa ihmissuhteet.

Vierailija
48/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri osaa sanoa, onko lisäfluorista sinulle hyötyä. Kaikille ei ole, jolloin kaikki purskuttelut ja imeskelyt pillereillä ovat ihan turhia.

Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuosittain tarkastuksessa, vaikka ei olisi ongelmia.

Suuvesistä ei ole hyötyä ellei ole jokin tietty vaiva, päinvastoin niistä on ikäviäkin tutkimustuloksia. Usein ne ärsyttävät suun, nielun ja kurkun soluja. Siinä määrin, että joillekin voi tulla jopa syöpää. Tästä syystä itse lopetin niiden käytön kokonaan.

Miksi hammaslääkäriin ilman oireita? Olen 50 v ja en ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Minulla on täysin ehjä, puhdas suu.

Mistä tiedät sen, ellet käy vuosittain tarkastuksessa? Kaikkia reikiä ei edes itse huomaa. Lisäksi siellä saattaa muhia vaikka mikä tulehduspesäke, joka ei oireile.

Minulla ei ole karies-bakteeria eikä ole koskaan ollut yhtään reikää, hammasluu on luonnollisen valkoinen ja hammaskiveä ei ole, kiitos geenien. Kolmikymppisenä menin työterveyshuoltoon, kun luulin, että minulla on reikä. Minut naurettiin ulos intaktin suuni kanssa.

Miksi juoksisin kerran vuodessa hammaslääkärillä, kun ei ole sinne mitään asiaa? Sehän olisi todellista terveyspalveluiden väärinkäyttöä.

No, jos et koskaan aio suudella vieraita ihmisiä niin mikäs siinä. Karies-bakteerinhan saa yleensä pusujen kautta.

Ei ole tarvis suudella vieraita ihmisiä. 😁 Hyvä jos tuttujakaan.

Vierailija
49/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaginan suuseksi syövyttää hampaita joten vältä sitä.

Vierailija
50/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Muista lankaus. Langan käyttö korreloi negatiivisesti suoraan parodontiittiin sairastumisen kanssa. Suomi on parodontiitin kärkimaita ja täällä myös langataan tilastollisesti vähiten hampaita. 3 kertaa viikossa riittää tutkimusten mukaan, mutta se on ehdoton minimi. Useamminkin saa ja kannattaa langata.

-Jos käytät suuvettä, valitse alkoholiton tuote. Alkoholi tappaa myös suuta suojaavat hyvät bakteerit mikä altistaa tulehduksille.

-Älä käytä liian kovaa hammasharjaa. Sähköhammasharja on paras. Suuhygienisti sanoi viimeksi että sen näkee hampaista heti harjaako ihminen tavallisella vai sähköharjalla.

-Älä osta Colgate Elixir-tahnaa. Se on törkeän hintaista eikä tahnaa saa puristettua ulos tuubista millään.

Vierailija
51/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka aterian jälkeen juustosiivu, siinä tulis vuodessa toistatuhatta ylimäärästä juustosiivua syötyä..

Vierailija
52/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka aterian jälkeen juustosiivu, siinä tulis vuodessa toistatuhatta ylimäärästä juustosiivua syötyä..

Siivuja otettu, ohuita ja paksumpia. Ei tarte hammaslääkärissä käydä.

https://www.nydailynews.com/resizer/8Boa7fGP_LdISObxo0sF4OxgkPU=/415x36…

Vierailija
53/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xylitol-pastillit ja fluoriton hammastahna. Lisäksi terveellinen ruokavalio.

Vierailija
54/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolellinen harjaus aamuin illoin

Fluorihammastahna käyttöön, ei suun huuhtelua pesun jälkeen

Hammasvälien puhdistus kerran päivässä, mieluiten iltaisin ja hammasväliharjan kanssa, koska sen kanssa voi käyttää hammastahnaakin väleihin

Parodontax-tahna käyttöön, jos tulehdusta on (ikenet vuotavat verta harjatessa)

Xylitolia aterioiden jälkeen (Fazerin nettikaupasta saa edullisemmin kuin marketista)

Napostelu minimiin

Tarkastuksiin sen mukaan, mitä suosittelevat sinulle

Vierailija
55/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on juustonpalasta, sen ei tarvitse olla suuri. Miten niin "ylimääräistä"??

Vierailija
56/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xylitol-pastillit ja fluoriton hammastahna. Lisäksi terveellinen ruokavalio.

Pastillien parempi vaihtoehto on juustonpala syönnin jälkeen. Se poistaa happohyökkäyksen terveellisemmällä tavalla. Tämän tietävät tietenkin myös hammaslääkärit, mutta heidät on ohjeistettu suosittelemaan xylitolia.

Vierailija
57/276 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään raikastavia suusuihkeita joita voisi käyttää purkan ja pastillien sijaan?

Vierailija
58/276 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään raikastavia suusuihkeita joita voisi käyttää purkan ja pastillien sijaan?

Alapeukun sijaan voisit kertoa, miksi olet raikastavia suusuihkeita vastaan? Kaikki eivät voi käyttää pastilleja ja purkkaa.

Vierailija
59/276 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle ylipainoiselle se pienikin juustopala on ylimääräistä.

Vierailija
60/276 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle ylipainoiselle se pienikin juustopala on ylimääräistä.

Niin, että purkka tai pastilli olisi ylipainoiselle parempi vaihtoehto?  Älä nyt naurata!