Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hoitaa hampaita mahd. hyvin? Vinkkejä, neuvoja?

Vierailija
25.09.2021 |

Olen päättänyt panostaa hampaiden ja suun terveyteen. Mitä tuotteita suosittelet, mitä suosittelisit jos "hinnalla ei olisi väliä"? Tai mitä tapoja, vinkkejä ja neuvoja sinulla olisi antaa?

Tähän saa vastata ihan pikkuvinkeillä, perusohjeilla ja myös tuotesuositteluilla. Olen mm. pohtinut hammasvälisuihkun ostamista, mutta en tiedä mikä olisi paras. Ja mikä hammastahna olisi paras..

En ole kiinnostunut hampaiden valkaisusta omin neuvoin tai tahnoilla tms., koska haluan suojella hampaiden kiillettä. Muut neuvot käyvät.

Kommentit (276)

Vierailija
221/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammasvälien putsaus ei myöskään ole välttämätöntä, jos kiille on perinnöllisesti vahva. Esimerkiksi minun ei tarvitse.

Hammasvälejä on erilaisia, ahtaita ja väljempiä. Se on ihan sama minkälainen kiille on, jos välit ovat tiukat. Silloin ruokaa jää jumiin, se mätänee eli haisee, ikeniin tulee ongelmia, hammaskivi lisääntyy.

Jos ihmisellä ei ole lainkaan karies-bakteeria niin silloin reikiä ei synny vaikka tekisi tai olisi tekemättä mitään. Sellainen ihminen on vaan suht harvinainen. Jos lasta ei pusutella suulle eikä käytetä lusikkaa ja tuttia vanhemman suussa, hän ei saa bakteeria. Mutta jossain vaiheessa nuoruutta tai aikuisuutta hän ehkä haluaa suudella jotakuta, ja siitäpä se sitten tulee.

Vierailija
222/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

harjaa hampaat, huuhdo suu

hammaspeikko lannistuu

Nykyään ei suositella suun huuhtomista harjaamisen jälkeen. Etenkin illalla voi hyvin jättää tahnan suuhun. Fluori saa vaikuttaa pidempään.

Olen ihmetellyt, että eikö sinne suuhun jää ne irti harjatut plakit ja pöpöt, jos harjauksen jälkeen ei huuhdota suuta.

Tuo on jo vanhentunut ohje, että tahna pitäisi jättää suuhun. Se pitää huuhdella pois, koska ärsyttää limakalvoja pitemmän päälle.

En ole tuollaista kuullutkaan. Onpa vammainen ajatus, jättää saippua kehoon lian kanssa. -eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Philips sonicare hammasharjan. Ajan kuluessa huomasin että hampaat jää keltaiseksi . Tämä ei pyöri vaan lähinnä tärisee. Vaihdoin takaisin vanhaan pyörivään Oraliin ja hampaat on jälleen valkoiset.

Vierailija
224/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammasvälien putsaus ei myöskään ole välttämätöntä, jos kiille on perinnöllisesti vahva. Esimerkiksi minun ei tarvitse.

Hammasvälejä on erilaisia, ahtaita ja väljempiä. Se on ihan sama minkälainen kiille on, jos välit ovat tiukat. Silloin ruokaa jää jumiin, se mätänee eli haisee, ikeniin tulee ongelmia, hammaskivi lisääntyy.

Jos ihmisellä ei ole lainkaan karies-bakteeria niin silloin reikiä ei synny vaikka tekisi tai olisi tekemättä mitään. Sellainen ihminen on vaan suht harvinainen. Jos lasta ei pusutella suulle eikä käytetä lusikkaa ja tuttia vanhemman suussa, hän ei saa bakteeria. Mutta jossain vaiheessa nuoruutta tai aikuisuutta hän ehkä haluaa suudella jotakuta, ja siitäpä se sitten tulee.

Minulla on tiukat välit, mutta tulehduksia ei ole. Eikä reikiä. Hammaskiveä kertyy, mutta se ei aiheuta harmia. (Poistatan silti hammaskiven 1-2 vuoden välein, koska hammaskivi on isompi riski ienterveydelle, kuin joku satunnainen paikallinen tulehdus... Jos hammaskiveä kertyisi paljon, se ehkä aiheuttaisi pientä kroonista ientulehdusta.)

Ehkä tärkeää olisi suojella lasta karies-tartunnalta ensimmäisten elinvuosien aikana. Kun maitohampaiden laatu on yleensä heikko. Jos reikiintyminen pääsee vauhtiin jo vauvalla, suu on k.bakteerien toiminnasta kai niin hapoilla, että reikiintyminen tapahtuu entistä helpommin. (Ehkä öisin, sillä ainahan ne bakteerit jotain syötävää löytää.) Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, sillä lapsen suun voisi tartuttaa esim. sillä, että harjaa omia hampaita hänen kasvojensa lähellä! Tai aivastaa lähietäisyydellä! Tai ei pese kunnolla vauvan kättä (vielä parempi, estä häntä koskemasta omaan suuhunsa, ilman että opetat hänelle olevasi "spitaalinen"...), kun hän koskee suuhusi. Ellei vauvaansa hoida täysin itse, on kai mahdotonta välttää tartunta. Pointti on, että aikuinen joka tartunnan saa, voi myös hoidattaa hampaansa - maitohampaiden reikiä ei paikata, ennen kuin on aivan pakko, ja siinä on omat riskinsä.

Vierailija
225/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikea löytää hammasharjaa, joka sopisi... miten sen nyt sanoisi, motorisesti taitavalle henkilölle. EI sellainen harja, joka sojottaa joka suuntaan, siltä varalta ettet osaa ajatella kuinka pestä! Onko sellaista tasaista harjaa? En myöskään halua mitään extra-large-SOFT -harjaa, vauvan hiusharjaa muistuttavaa... Saako yksinkertaista harjaa enää mistään, kuka valmistaa?

Vierailija
226/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaisen harjan pitäisi olla kovuudeltaan medium.

Vierailija
227/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhammasharjan pää pitää myös muistaa vaihtaa tarpeeksi usein. Itse huristelin joskus ehkä vuodenkin samalla päällä, kun se ei näkyvästi kulunut. Viime kesänä ostin uuden sähköhammasharjan ja sen mukana tuli harjapään vaihdosta, harjauksen tehosta ym. muistuttava sovellus. 3kk saa sovelluksen mukaan yhtä harjaspäätä käyttää - juuri vaihdon omani, ja eron kyllä huomasi heti pesutuloksessa!

Tuo sovellus on vähän turhake, mutta motivoi hauskasti. Siinä on ajastin, joka on minulle ollut kyllä erityisen hyödyksi. Voisi myös kuvata puhelimen kameralla pesua, jolloin sovellus kertoo mitä osia suusta on vielä putsaamatta tms, mutta en ole sitä ominaisuutta kokeillut. Ihan niin paljon en jaksa säätää :D

Sen sijaan lankaaminen on oma ongelmani. Hammasvälini ovat ahtaat, eli aina langatessa ikenet vuotavat verta. Ei kai sekään kovin hyvä juttu ole...

Vierailija
228/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri osaa sanoa, onko lisäfluorista sinulle hyötyä. Kaikille ei ole, jolloin kaikki purskuttelut ja imeskelyt pillereillä ovat ihan turhia.

Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuosittain tarkastuksessa, vaikka ei olisi ongelmia.

Suuvesistä ei ole hyötyä ellei ole jokin tietty vaiva, päinvastoin niistä on ikäviäkin tutkimustuloksia. Usein ne ärsyttävät suun, nielun ja kurkun soluja. Siinä määrin, että joillekin voi tulla jopa syöpää. Tästä syystä itse lopetin niiden käytön kokonaan.

Miksi hammaslääkäriin ilman oireita? Olen 50 v ja en ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Minulla on täysin ehjä, puhdas suu.

Sulla muhii varmaan aikamoinen parodontiitti ikenissä. Harjaatko sähköharjalla jokaisen hampaan erikseen niin että ientasku puhdistuu? Käytätkö päivittäin lankaa?

Ei ole parodontiittiä eikä muutakaan. ☺️Kuten sanottua, ehjä puhdas suu on. Käykö kateeksi, kun pitää minua mollata?

Et sinä sitä voi tietää eikä esim. hengityksen hajua itse huomaa. Suurimmalla osalla aikuisista on jonkinasteista ientulehdusta ja voit olla varma että niin on sinullakin, jos hammaskiveä ei ole poistettu pariinkymmeneen vuoteen.

Vierailija
229/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa yksinkertaisuudessaan, harjaa 2xvrk, välien puhdistus vähintään joka ilta ja säännöllinen ateriarytmi, bonuksena xylitoli aterioiden jälkeen, säännölliset hammas tarkastukset.

Tarkemmin: Iltaharjaus aina iltapalan jälkeen, harjana mielellään 3D-tekniikalla varustettu sähköharja. Hitaat liikkeet että pinnat ehtivät puhdistua, älä paina liikaa. Minimi 2 minuuttia per harjauskerta mutta todellisuudessa alle 3 minuutin haastava saada puhdasta jälkeä jos täysi hampaisto. Jos et ole varma tuleeko puhdasta jälkeä, osta plakkivärjäystabletteja apteekista ja tarkista tulos. Värjäytyneet alueet pitää kaikki saada puhtaiksi, joka ilta ainakin. Aamuharjauksen merkitys lähinnä saada fluoritahna vaikuttamaan hampaisiin, tämän kanssa kestää jo vähän hutiloidakin. Fluoritahna siis ehdoton, 2cm tahnaa per harjauskerta takaa riittävän fluorimäärän, lisää tahnaa kesken harjuksen jos koko määrän kanssa aloitus tuntuu hankalalta.

Välit puhdistetaan joka ilta sopivan kokoisilla (yleensä tarvitaan 2-3 eri kokoa) väliharjoilla useammalla edes takaisella liikkeellä per väli, kerta käyttö välissä ei puhdista. Väliharjoihin hyvä käyttää myös tahnaa tai puhdistaa välit ennen harjausta että fluoritahna pääsee vaikuttamaan puhtaisiin väleihin. Mikäli välihajarjat eivät mahdu väleihin, seuraavaksi paras vaihtoehto lankain/lanka, tässä tekniikka vähän haastavampi, pyydä kädestä pitäen neuvomaan kun käyt hammashoitolassa. Fluoritahnalla hyvä purskutella vielä harjauksen jälkeen hetki suussa ja sylkeä pois, ei vedellä huuhtelua tämän jälkeen ettei fluori huuhtoudu hampaiden pinnoilta pois.

Huolehdi säännöllisestä ateriarytmistä, max 5 ateriaa/syönti kertaa päivässä, ei napostelua välillä. Kaikki kiillettä kuluttava hapan ruoka (energiajuomat, limsat, makeutetut vissyt, sitrushedelmät jne.) pois ruokavaliosta/minimiin, myös marjat/sitrushedelmät syytä yhdistää maitotuotteisiin happamuuden vuoksi, sekä tietysti sokeriset ja runsaasti hiilihydraatteja sisältävät ruuat minimiin. Ruuan jälkeen xylitolituotteet käyttöön.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä käy säännöllisesti ja sinulle suositellusti hammaslääkärin tarkastuksessa ja ylläpitopuhdistuksissa suuhygienistillä. Tarvittaessa jos olet narskuttelija, hommaa purentakisko. Jos olet kuivasuinen, saat tarkemmat hoito-ohjeet hammaslääkäriltä.

Tärkeintä päivittäinen suunhoito kotona niin että joka ilta menee täysin puhtain hampain nukkumaan, tämän tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Moni luulee saavansa hampaansa puhtaiksi, mutta totuus on toinen, käytä alussa erityisesti plakkiväritabletteja.

Vierailija
230/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

harjaa hampaat, huuhdo suu

hammaspeikko lannistuu

Nykyään ei suositella suun huuhtomista harjaamisen jälkeen. Etenkin illalla voi hyvin jättää tahnan suuhun. Fluori saa vaikuttaa pidempään.

Olen ihmetellyt, että eikö sinne suuhun jää ne irti harjatut plakit ja pöpöt, jos harjauksen jälkeen ei huuhdota suuta.

Tuo on jo vanhentunut ohje, että tahna pitäisi jättää suuhun. Se pitää huuhdella pois, koska ärsyttää limakalvoja pitemmän päälle.

Ei ole vanhentunut ohje, ei saisi vedellä huuhtoa fluoria pois harjauksen jälkeen van se pitäisi jättää vaikuttamaan hampaille. Valitse ennemmin hammastahna joka ei sisällä ärsyttäviä ainesosia esim. salutem.

Vierailija
231/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://nwohavaintojapromo.blogspot.com/2016/05/tutkijat-loysivat-hermom…

Ei ainakaan fluorilla!

En edes jaksa lukea linkkaamaasi huijaussivustoa, mutta fluorin myrkylliset vaikutukset ovat olleet vuosikausia tiedossa ja ovat annosriippuvaisia. Hammashoidossa fluorin hyvät vaikutukset ovat myös olleet kauan tiedossa ja hampaiden suhteen merkitystä on nimenoman fluorin paikallisella ei systeemisellä vaikutuksella. Systeemisen annostuksen rajoittamisella pyritään suosimaan siis tätä paikallista vaikutusta ja välttämään koko kehoon kohdistuvat haitalliset vaikutukset. Juomavesikin sisältää vaihtelevissa määrin fluoria, eikä hammastahnan fluoria ole tarkoitettu samallalailla edes nieltäväksi. Fluoritahna pitäisi siis harjauksen jälkeen sylkeä pois ja pienille lapsille tahnaa tuleekin annostella vähäisesti kunnes oppivat olemaan nielemättä sitä. Suun huuhtomista harjauksen jälkeen vedellä ei suositella että fluorin hammaskariesta ehkäisevä vaikutus saataisiin maksimaaliseksi, mutta toki näin hyvin pieni määrä tulee niellyksi. Tämä on varmuudella pienempi ongelma kuin maailman yleisin kansansairaus karies.

Vierailija
232/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat kalleimman sähköhammasharjan jossa kaikenmaailman tekoälyt ja iskunvaimentimet. Ilman sellaista hampaat mätänee suuhun.

Itselle kyseinen "iskunvaimennin" on ollut ihan korvaamaton - koska olen halunnut harjata hampaat oikein hyvin, olen vuosikaudet tietämättäni käyttänyt liikaa voimaa, ikenet ovat alkaneet tästä syystä vetäytyä, mikä sitten altistaa vihlonnalle ja avaa bakteereille paremman highwayn. Nykyinen harja ilmoittaa heti jos painan liian kovaa ja olen hämmästynyt siitä, miten kevyesti harjaaminen oikeasti riittää. 

233/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis juuri äsken päivitin hammaslääkärini kanssa tilanteen:  kerran vuodessa plakin poisto ja samalla hampaiden tarkastus, tekee hammaslääkäri itse, ei tarvitse juosta hammashoitajan luona....ja hammaslääkäri tekee samalla soodapuhalluksen, joka valkaisee hampaat, mitä tämän värisistä yleensäkkin saa... soodapuhalluksesta ei tule lisähintaa, kysyin...

Ja yksi tärkeä, tässä on vain puhuttu hammasväleistä:  kun sinulta lähtee hammas, niin teetä uusi tilalle, ellet halua olla vanhana harvahammas....jokainen hammas tukee toistaan.  Itse maksan täällä pohjoisessa 2500 eur yhdestä implantista, mutta halvemmalla täällä ei saa, enkä jaksa ravata etelä-Suomessa jonkun satasen takia...onneksi eläkettä sen verran ja muut menot pieniä, että kun 5 kuukautta on  "syömättä" = humputtelematta, niin pystyy maksamaan, on se sen arvoista...

Ja jos sinulla on vähänkin varaa, niin teetä hammaspaikat keraamisena....

Vierailija
234/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä41306 kirjoitti:

Siis juuri äsken päivitin hammaslääkärini kanssa tilanteen:  kerran vuodessa plakin poisto ja samalla hampaiden tarkastus, tekee hammaslääkäri itse, ei tarvitse juosta hammashoitajan luona....ja hammaslääkäri tekee samalla soodapuhalluksen, joka valkaisee hampaat, mitä tämän värisistä yleensäkkin saa... soodapuhalluksesta ei tule lisähintaa, kysyin...

Ja yksi tärkeä, tässä on vain puhuttu hammasväleistä:  kun sinulta lähtee hammas, niin teetä uusi tilalle, ellet halua olla vanhana harvahammas....jokainen hammas tukee toistaan.  Itse maksan täällä pohjoisessa 2500 eur yhdestä implantista, mutta halvemmalla täällä ei saa, enkä jaksa ravata etelä-Suomessa jonkun satasen takia...onneksi eläkettä sen verran ja muut menot pieniä, että kun 5 kuukautta on  "syömättä" = humputtelematta, niin pystyy maksamaan, on se sen arvoista...

Ja jos sinulla on vähänkin varaa, niin teetä hammaspaikat keraamisena....

Keraamiset paikat ovat tosiaan suositeltavia, mutta kaikista ylivoimaisesti paras keino on pitää hampaat ehjinä. Kerran paikattu hammas ei ole enää ikinä, edes keraamisella paikalla, ehjän hampaan veroinen.

Vierailija
235/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihlontaa kirjoitti:

Onko teillä hyviä vinkkejä hampaiden vihlontaan?

Olen ostellut eri hammastahnoja, joilla luvataan vihlonnan vähenevän, mutta radikaalia muutosta ei ole tapahtunut. Vihlontaa on lähes kaikissa hampaissa. Kerroin asiasta hammaslääkärillekin jossakin vaiheessa. Hän tutki hampaita ja sanoi, ettei niissä ainakaan reikiä ole, eikä osannut sanoa asiaan mitään ohjetta. 

On sellainen hassu tunne kuin hampaat olisivat liian ohuet. Kohta valmistan itse kuoret niiden päälle. :D

Itse olen saanut avun vihlontaan Sensodyne hammastahnalla. Sivelen sen hampaille illalla ja jätän suuhun yön ajaksi.

Vierailija
236/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vinkki on hankkia sähköhammasharja, joka antaa ääni/värinämerkin tietyin aikavälein. Omani värisee 30 sekunnin välein ja 2 minuutin jälkeen vähän pidempään. Jaan suun neljään osaan, 30 sek jokaiselle ja näin tulee se minimi 2 minuuttia.

Lisäksi lankaan ahtaat hammasvälit ennen pesua, vähintään pari kertaa viikossa ja aina tiettyjen ruokien jälkeen (popcorn, liha - erityisesti jälkimmäinen alkaa haista erittäin pahalle jos sitä jää hammasväleihin. Ihmiset ei tajua, että se on pilaantuvan lihan hajua..).

Onko kellään kokemusta sellaisista hammasvälisuihkuista?[/quote]

Ei irrota plakkia. Täysi turhake.

Vierailija
237/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihlontaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaisin itsekin vinkkejä hampaiden vihlontaan. 

Elmex Sensitive -hammastahna. Saa ainakin suuremmista marketeista. Plussaa on sekin, ettei vaahtoa kovin paljon, eli mukavampaa käyttää sähköhammasharjan kanssa.

Itse kokeilin Elmexiäkin, mutta ei ollut apua. 

Siksi itse ihmettelen tuota vihlomista, että en esim. käytä happamia juomiakaan. Olen kyllä miettinyt, johtuisiko se siitä, että minulla on pahanlainen närästys, jota parhaillaan ollaan hoitamassa. Nousisiko ne hapot hampaiden pinnalle ja kuluttaisivat niitä. 

Kyllä. Närästyksessä suuhun nousee mahasta happoja, jotka liuottavat hammaskiillettä ohuemmaksi. Tämä kiilteen oheneminen aiheuttaa vihlontaa.

Vierailija
238/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa ettei hampaita harjatessa saa olla väkivaltainen. Ei siis saa painaa kovasti, se vain aiheuttaa ienten vetäytymistä. Ei nykyään onneksi edes myydä enää sellaisia kivikovia hammasharjoja joita vielä mun nuoruudessa myytiin. Eli harjan pitää olla pehmeä ja sitä ei saa runnoa hampaita vasten.

Ja varsinkin lasten kohdalla fluorissa ei kannata säästää, sillä lasten kasvavat (ne pysyvät) hampaat imee sitä fluoria kuin pesusienet. Sitä vaikutusta ei voi enää aikuisena saada. Myrkkyähän se fluori on, mutta jokainen voi itse ottaa selvää minkälaisia hammasongelmia ihmisillä oli ennen fluoria. Nykyäänkin hammaslääkärit näkee näitä ihmisiä, jotka ovat pilanneet hampaansa jollain luonnollisilla yrttitahnoilla. Vaikka itse haluaisitte käyttää niitä yrttitahnoja, muistakaa ainakin kasvavien lasten kanssa käyttää fluoria.

Vierailija
239/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaikea löytää hammasharjaa, joka sopisi... miten sen nyt sanoisi, motorisesti taitavalle henkilölle. EI sellainen harja, joka sojottaa joka suuntaan, siltä varalta ettet osaa ajatella kuinka pestä! Onko sellaista tasaista harjaa? En myöskään halua mitään extra-large-SOFT -harjaa, vauvan hiusharjaa muistuttavaa... Saako yksinkertaista harjaa enää mistään, kuka valmistaa?

Jordan Green Clean. Mun mielestä tosi hyvä, ihan tasainen ja sopiva kovuus/pehmeys. Mutta en tiedä sitten onko mielestäsi liian iso. Toinen tasainen on Jordanin Clean Between.

Vierailija
240/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa vaatia ultraäänilaite hammaskiven po istoon. Mulla se tehtiin manuaalisesti metallisella piikillä ronkkimalla ja tuloksena veriset ja repaleiset ikenet jotka ei palautuneet koskaan.

Hammasharjan tulee olla pehmeä niin ettei se vahingoita ikeniä ja tarpeeksi pieni että sillä saa puhdistettua takimmaiset hampaat myös sieltä päädystä.