Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hoitaa hampaita mahd. hyvin? Vinkkejä, neuvoja?

Vierailija
25.09.2021 |

Olen päättänyt panostaa hampaiden ja suun terveyteen. Mitä tuotteita suosittelet, mitä suosittelisit jos "hinnalla ei olisi väliä"? Tai mitä tapoja, vinkkejä ja neuvoja sinulla olisi antaa?

Tähän saa vastata ihan pikkuvinkeillä, perusohjeilla ja myös tuotesuositteluilla. Olen mm. pohtinut hammasvälisuihkun ostamista, mutta en tiedä mikä olisi paras. Ja mikä hammastahna olisi paras..

En ole kiinnostunut hampaiden valkaisusta omin neuvoin tai tahnoilla tms., koska haluan suojella hampaiden kiillettä. Muut neuvot käyvät.

Kommentit (276)

Vierailija
201/276 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelen Oral B ios -sarjan sähköhammasharjaa. Vaihdoin puoli vuotta sitten tavallisen harjan tähän ja ero on aivan käsittämätön.

Hampaat tulevat niin puhtaaksi ettei lankaa juuri tarvitse käyttää. Tahnana käytän vaahtoamatonta Yotuel all in onea joka ei aiheuta aftoja ja myös valkaisee hellävaraisesti.

Vierailija
202/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärit suosittelevat sähköhammasharjaa, merkillä ei niin väliä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pidikkeessä olevia hammaslankoja, joku Humble-tms niminen, ja ostopaikka ehkä oli Tiger. Ovat aivat todella hyviä ja ihania! Niissä on kaksi lankaa ja aina tulee jotain kun käy läpi hammasvälit. En tiedä miten hyviä ne ovat, mutta todella motivoivaa käyttää!

Vierailija
204/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa välttää sokeria, sitruunahappoa ja hiilihappojuomia

Vierailija
205/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa välttää sokeria, sitruunahappoa ja hiilihappojuomia

Ja aina kun syö/juo jotakin hapollista, kuten omenan, kannattaa sen jälkeen syödä pieni pala juustoa tai juoda vähän maitoa. Se neutralisoi suun happamuuden välittömästi ja vähentää hammaskiilteen vaurioita.

Vierailija
206/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut toimivaksi :

Hampaiden harjaus aamuin illoin. Illalla tuplaharjaus:

Ensin pesen hampaat. En huuhtele vedellä heti. Putsaan hammasväliharjalla välit,vien hammastahnaa väleihin. Sitten purskuttelen vedellä suun.

Sitten uudestaan harjaan hampaat hammastahnalla. En huuhtele vedellä vaan syljen pois. Sitten vielä vien sitä tahnaa väleihin harjalla.

Sitten on puhdas suu ja pinnat fluorattu.

Aamulla pesen normaalisti enkä huuhtele vaan syljen tahnan pois.

Vierailija
207/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri osaa sanoa, onko lisäfluorista sinulle hyötyä. Kaikille ei ole, jolloin kaikki purskuttelut ja imeskelyt pillereillä ovat ihan turhia.

Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuosittain tarkastuksessa, vaikka ei olisi ongelmia.

Suuvesistä ei ole hyötyä ellei ole jokin tietty vaiva, päinvastoin niistä on ikäviäkin tutkimustuloksia. Usein ne ärsyttävät suun, nielun ja kurkun soluja. Siinä määrin, että joillekin voi tulla jopa syöpää. Tästä syystä itse lopetin niiden käytön kokonaan.

Miksi hammaslääkäriin ilman oireita? Olen 50 v ja en ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Minulla on täysin ehjä, puhdas suu.

Niinhän sä luulet.

Vierailija
208/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

harjaa hampaat, huuhdo suu

hammaspeikko lannistuu

Nykyään ei suositella suun huuhtomista harjaamisen jälkeen. Etenkin illalla voi hyvin jättää tahnan suuhun. Fluori saa vaikuttaa pidempään.

Olen ihmetellyt, että eikö sinne suuhun jää ne irti harjatut plakit ja pöpöt, jos harjauksen jälkeen ei huuhdota suuta.

Vierailija
209/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hammaspeikko lannistuu

Nykyään ei suositella suun huuhtomista harjaamisen jälkeen. Etenkin illalla voi hyvin jättää tahnan suuhun. Fluori saa vaikuttaa pidempään.

Olen ihmetellyt, että eikö sinne suuhun jää ne irti harjatut plakit ja pöpöt, jos harjauksen jälkeen ei huuhdota suuta.

Itse huuhdon ja pesen kevyesti uudelleen, sitten vaan syljen hammastahnan pois. Taatusti puhdasta ja fluoratut pinnat.

Vierailija
210/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hammaspeikko lannistuu

Tuo on jo vanhentunut ohje, että tahna pitäisi jättää suuhun. Se pitää huuhdella pois, koska ärsyttää limakalvoja pitemmän päälle.

Vierailija
211/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään Elmexin vihreästä hammastahnasta. Se ei vaahtoa juurikaan, ja auttaa myös vihlontaan.

Vierailija
212/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri osaa sanoa, onko lisäfluorista sinulle hyötyä. Kaikille ei ole, jolloin kaikki purskuttelut ja imeskelyt pillereillä ovat ihan turhia.

Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuosittain tarkastuksessa, vaikka ei olisi ongelmia.

Suuvesistä ei ole hyötyä ellei ole jokin tietty vaiva, päinvastoin niistä on ikäviäkin tutkimustuloksia. Usein ne ärsyttävät suun, nielun ja kurkun soluja. Siinä määrin, että joillekin voi tulla jopa syöpää. Tästä syystä itse lopetin niiden käytön kokonaan.

Miksi hammaslääkäriin ilman oireita? Olen 50 v ja en ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Minulla on täysin ehjä, puhdas suu.

Hammaslääkäri on aika harhaanjohtava nimitys. Suulääkäri olisi parempi.

Vaikka sulla ei olisi ainoatakaan reikää niin voi olla jotain muuta, jota et itse näe.

Parodontiitti, ienvetäytymää, jopa suusyöpä.

Kyllä sinne lääkäriin kerran vuodessa kannattaisi mennä.

Vierailija
213/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hammaspeikko lannistuu

Tuo on jo vanhentunut ohje, että tahna pitäisi jättää suuhun. Se pitää huuhdella pois, koska ärsyttää limakalvoja pitemmän päälle.

Nykyohje on huuhdella huolimattomasti. Just kävin hammashygienistilla. Kaksi kertaa vuodessa siellä, kerran lääkärissä. Syynä lääkkeet joita joudun syömään

Vierailija
214/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kiilteesi laadusta. Jos laatu on perinnöllisesti heikko, sinun kannattaa välttää yhdistelmiä happo & makea & hiova.

Muuten riittää, kun peset hampaat iltaisin etkä sen jälkeen syö ennen nukkumaanmenoa.

Hammasvälien putsaus ei ole välttämätöntä, jos syöt sivistyneesti. Jos hampaidesi väliin jää ruokaa, mieti, kuinka voisit syödä sivistyneemmin. Se on ensisijaista, ja ronkkiminen virheen korjaamista - vältä mieluummin virhe.

Jos paastoat, purskuttele suu vedellä useita kertoja päivässä. Ei se purskuttelu muutenkaan pahitteeksi ole.

Voit käydä säännöllisesti poistattamassa, jos sitä hampaisiisi kertyy. Ellet luota kykyysi arvioida hampaidesi kuntoa, käy välillä arvioituttamassa lääkärillä. Mikäli todetaan korjaamisen tarve, suostu siihen.

Vierailija
215/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis poistattamassa hammaskiveä, niin usein, kun on aiheelliseksi todettu.

Vierailija
216/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aamulla, päiväaterian jälkeen ja ennen nukkumaan menoa.

Vierailija
217/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasvälien putsaus ei myöskään ole välttämätöntä, jos kiille on perinnöllisesti vahva. Esimerkiksi minun ei tarvitse.

Vierailija
218/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hampaat pesee useammin kuin kerran päivässä, kannattaa kiinnittää huomiota "saippuan" laatuun. Vahva kiille kestää hiovia tahnoja ja kovaa harjaa, huonohampaisten ei kestä.

Vierailija
219/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet tiedä, onko kiilteesi laatu hyvä vai huono, kysy lääkäriltä. Toki voit hoitaa hampaitasi aivan, kuin ne olisivat perinnöllisesti huonot, vaikka se hieman neuroottista ehkä onkin.

Jos peset suusi vain hengityksen raikastamiseksi, käytä aina ei-hiomisaineita sisältävää tahnaa.

Vierailija
220/276 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri on aika harhaanjohtava nimitys. Suulääkäri olisi parempi.

Vaikka sulla ei olisi ainoatakaan reikää niin voi olla jotain muuta, jota et itse näe.

Parodontiitti, ienvetäytymää, jopa suusyöpä.

Kyllä sinne lääkäriin kerran vuodessa kannattaisi mennä.

Tämä on muuten ihan hyvä muistutus. Tuttavalta löytyi hammaslääkärin vastaanotolla ärhäkkä syöpä suusta. Selvisi hengissä kuitenkin.

Hammaslääkäri katsoo aina tarkastuksessa ikenet, limakalvot, posket ja kielenkin vielä.