Miten hoitaa hampaita mahd. hyvin? Vinkkejä, neuvoja?
Olen päättänyt panostaa hampaiden ja suun terveyteen. Mitä tuotteita suosittelet, mitä suosittelisit jos "hinnalla ei olisi väliä"? Tai mitä tapoja, vinkkejä ja neuvoja sinulla olisi antaa?
Tähän saa vastata ihan pikkuvinkeillä, perusohjeilla ja myös tuotesuositteluilla. Olen mm. pohtinut hammasvälisuihkun ostamista, mutta en tiedä mikä olisi paras. Ja mikä hammastahna olisi paras..
En ole kiinnostunut hampaiden valkaisusta omin neuvoin tai tahnoilla tms., koska haluan suojella hampaiden kiillettä. Muut neuvot käyvät.
Kommentit (276)
Ei saa harjata hampaita pian sen jälkeen, kun on syönyt hyvin hapanta tai hapokasta pitkäkestoisesti. Vedellä purskutus neutraloi vähän, silti odotettava.
Tee lankauksesta tai tikun käytöstä päivittäinen tapa.
Minulla on pari hammasväliä, joiden kohdalla ien oli todella usein kipeä ja vuosi verta kun lankailin kerran pari viikossa. Sitten aloin käyttämään hammastikkuja joka aterian jälkeen, ja joka ikinen kerta sain työnnettyä ruoan jämiä kyseisistä kohdista. Aloin myös lankaamaan illalla jokaisen hampaan välin, ja enää ei vuoda verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ongelmana hammaskivi, reikiä ei ole ollut moneen vuoteen. Puhdistan hampaat todella tarkasti sekä tavallisella harjalla että ongelmakohdat sähköharjalla. Hammasväleihin käytän tepesin harjoja ja gumin silikonitikkuja.
Hammaskiveä tulee silti muutamassa viikossa kaikesta puhdistamisesta huolimatta niin, että nyt alkaa olla motivaatio puhdistamisen suhteen kateissa. Hammashoitaja-suuhygienistin käsittelyssä joudun käymään neljä kertaa vuodessa.
Kummallista että vihloville hampaille on keksitty jos vaikka minkälaisia tahnoja ja suuvesiä, mutta hammaskiveä vastaan ei mitään.
Muuta syömisiäsi paremmaksi.
Osaat varmaan kertoa, miten?
T. eri, mutta hammaskiveä kertyy minullakin.
Hammaskivi syntyy huonon ravinnon seuraksesta. Suositusruoka on juurikin sitä.
Tää jankkaaja on se suositusruokahullu jokaisesta ruokaketjusta. Löysi tännekin.
Jos suuta ei purskuta pesun jälkeen, eikö se kaikki pska jää sinne muhimaan? Itse teen niin, että purskutan ja teen kevyen harjauksen sen jälkeen ja sitten jätän tahnat suuhun.
Oil Pulling on auttanut minua. Aamuisin purskottelen neitsytkookosöljyä 15-20min ennen hammaspesua. On samalla melko voimakas detox, iho pysyy hyvänä.
Plakki irtoaa, hampaat tosi sileät harjauksen jälkeen. Käytän tavallista harjaa. Myös lankaa käytän, olen oppinut käyttämään sitä oikein.
Lapsena paljon reikiä, vanhempani eivät jaksanneet enää kuopuksen kanssa. Paikkoja löytyy.
Vihdoin pääsin koronan jälkeen tarkastukseen ja tilanne oli niin hyvä, että mulle suositeltiin seuraavaa tarkastusta 3 vuoden päähän, koska harjaan niin ahkerasti näköjään
Ihan tavallisesti harjaan, aamupurskottelu on se juttu. Jännä, että aamulla suussa on sitä jätettä, josta keho haluaa eroon.
Netissä on ohjeita, ketä kiinnostaa. Vanha intialainen perinne. Ayurveda tms. Ja luultavasti nyt tuli kirjoitusvirhe, mutta yritetään hengittää rauhallisesti ja jatketaan eteenpäin.
(Moreover, oil pulling also washes away the mouth bacteria and prevents it from clinging back to your teeth. Routinely practicing oil pulling will improve the condition of your tooth enamel and oral health.)
Minulla suu on ropleemallinen alue, koska siihen liittyy paljon erilaisia asioita. Mikreenin takia olen oksennellut menemään lukuisia ja lukuisia kertoja entisessä elämässäni. Nykyään olen saanut mikreenin hyvin kuriin, ei mene enää oksenteluksi eikä kohtauksia ole kovin usein. Paitsi kesäisin kuumuuden ja nestehukan takia.
No oksenteluhan on tosi paha hampaille. Tämän takia on eroosiota ja lohkeilua. Suu on kuiva erään lääkityksen takia. Kuiva suu on erittäin huono hampaimistolle.
Kaikki mahdolliset ropleemat ovat pesiytyneet suuhuni. MUTTA hampaimistoni ei ole ikinä ollut mikään kamala, aina olen pitänyt huolta siitä ja ihan normaalit, luonnonvaaleat hampulit löytyy suusta ja ovat oiottu. On parit laminaatit ja sellaista. Että vaikka tilanne kuulostaa hurjalta, ei se siltä näytä.
Yhden hampaan !!! paikan alla !!!! oli mätää (🤢) ja halkesi hammas. Se piti korjata muovilla.
Harmittaa ja v i t u t t a a , koska olen muuten lähellä täydellistä, mutta sitten ropleemakseni on valikoitunut juurikin hampaat. Toisaalta ropleema voisi olla myös ohut luirutukka tai huono iho, pienet porsaan silmät tmv. Eli ehkä nyt sitten hyväksyn kohtaloni.
Käytän nykyään pelkästään sensodyneä, muut hammastahnat ovat liian tujuja ja limakalvot irtoavat🤢🤢🤢🤢 sensodyne on kalliimpaa, mutta pakko mikä pakko. Minulla on AINA kaapissa hammaslankaimia ja yleensä pesen ensin hieman hampaita, sitten lankaan ja sitten jatkan pesua. TIEDÄN, ETTÄ LANKAUS TÄYTYY TEHDÄ ENNEN PESUA. Siksi jatkan pesua sen jälkeen. En tiedä miksi toimin tuolla kaavalla, mutten voi lopettaakaan XDDD Se on niin sopiva tapa minulle.
Suuvettä en käytä jatkuvasti, mutta se on kyllä sellainen luottotuote minulle, olkoonkin turha niin minulle se on kaikkea muuta kuin turha! Alkoholitonta aina totta kai, koska alkoholi kuivattaa suuta.
Minulla on aina ollut erikoinen hampaidenpesurutiini, siis AINA XD Teinistä lähtien.
Ensin pesaisen nopeasti sieltä täältä, sitten lankaan huolellisesti. Sitten jatkan pesua huolellisesti. Sitten purskuttelen kerran tai pari suuvettä, perään otan sokerittoman purkan tai mynthonin XDDDDDD. Sitten hetkeä myöhemmin vielä vettä päälle. Tämä on tällainen erikoinen rutiinini, jota noudatan aina XD. Minusta on ihanaa, kun suu on oikein ultimaattisen överiraikas XD.
miksi liukukitkakerroin saadaan lineaarisen mallin kulmakertoimesta
Suolavettä (lääkäriltä opittu)
kaksi erillistä lasia, vettä ja paljon normaalia suolaa (en suosi merisuolaa, koska voi olla muovijäänteitä!)
Toiseen lasiin hammasharja pesun ja harjan huuhtelun jälkeen. Toisella huuhdellaan suu ja kurlataan.
Helppoa ja Halpaa!
Purskuttele kookosöljyllä iltaisin (oil pulling) ja lankaa hampaat ennen harjausta.
Hammasvälisuihku ei välttämättä ole kovin tehokas tapa puhdistaa hammasvälejä. Voi olla että asiasta on toisenlaisiakin kokemuksia, mutta ainakin omien kokemusten perusteella näin, jos on jotakin plakkia jämähtänyt tiukemmin hammasväleihin ei ne ainakaan pois lähde. Irtonaisia ruoan murusia varten se suihku on.
Hammaslanka voi olla ongelma jos hammasvälit on tiukat.
Kaupoista saatavat uuden malliset hammasväliharjat kuitenkin näyttää olevan kohtalaisen toimiva tapa puhdistaa hammasvälejä vähän paremmin. Silikonipintaiset harjat ja ohueen metallilankaan kierretyt harjat ne ovat hiukan erilaisia, mutta molempia kannattaa varmasti kokeilla. Hammasväliharjoissakin on omana haasteenaan se, että hammasväliharjan saaminen hampaiden väliin etenkin takahampaiden kohdalla voi olla hiukan akrobatiaa vaativa temppu, ja myös niiden käytössä täytyy olla aika varovainen että ei tökkäisi tikun päätä suoraan ikeneen, eli harjaa voi joutua taivuttelemaan ennenkuin sen saa hyvin hampaiden välistä että harjausliikkeitä voisi tehdä.
En ole mikään hammashuollon intoilija, mutta sen verran täytyy omia hampaita huolehtia että ei ala ruoanjätteet kertymään väleihin niin että alkavat haisemaan ja tekemään reikiä.
Ja tietysti, hammaslääkärissä voisi myös joskus käydä, jos vielä joku hampaiden hoitamistapa tarvitaan tähän.
- naposteltu pois, syö 1-3 krt päivässä
-hammasväliharjojen käyttö, dippaa ensin hammastahnaan
-imeskele maitohappokapseleita (esim Rainbow pureskeltava) - lisää suun hyviä bakteereita
-purskuta välillä apteekin Nafdent-fluoriliuoksella
Itse viimeistelen nukkumaan menon muutamalla Herra Hakkarainen ksylitolipastillilla.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslangasta ei ole kuulemma mitään hyötyä, silikoniset hammasvälitikut parhaimpia. Joka päivä hammasvälien putsaus ja nimenomaan ennen hampaiden harjausta. Kunnon fluoripitoinen hammastahna, itse käytän mm. Yotel, sitä valkaisevaa versiota millä ylläpidän hammaslääkärillä tehtyä valkaisua. Hammasharja sähköhammasharja OralB. Ja sekin koko laitos kannattaa uusia kohtuu usein eikä odottaa että ei enää toimi, moottori kuluu. Hammastarkastuksissa kannattaa käydä vähintään kerran vuodessa, itse käyn hammaskivenputsauksessa 6kk-12kk välein. Suuvedet ihan turhia. Tietysti kaikki happamat ruuat ja juomat ei hyväksi, itse juon vissyä vaikka ei sekään nyt hyvää tee. Samoin syön sitrushedelmiä vaikka nekin pahasta. Kahvia ja teetä juon, samoin lakritsia ja lakua kerran viikossa vaikka nekin värjää. Myös terveelliset ruuat kuten paprika värjää hampaita. Kerran vuodessa käyn hampaiden valkaisussa.
Öööö. Maustamaton vissy ei tee yhtään mitään hampaille.
Vierailija kirjoitti:
Osta sellainen peili jolla voi tarkastaa myös ylähampaat ettei ole tullut reikiä:) Omani ostin apteekista, hinta noin 10e ja siihen tulee myös valo. Samanlainen mitä hammaslääkärit siis myös käyttävät mutta muovia.
Ai sulla on röntgenkatse? Ettei sua nyt olisi huijattu.
Huvittaa toi yks mainos, missä kehoitetaan "ravitsemaan" hampaita
Onko kaikki muut argumentit jo käytetty?
aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala