Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Zalandolle palautetaan puolet ostoksista

Vierailija
13.11.2014 |

– Ne ovat kestämättömällä pohjalla, taloudellisesti, ekologisesti ja eettisesti, Saarijärvi sanoi kaupan trendejä käsitelleessä tilaisuudessa tänään.

Saarijärvi kutsuu ilmiön ääripäätä "opportunistiseksi palautuskäyttäytymiseksi". Vaate palautetaan vaikkapa juhlan jälkeen tai tilataan monta ja otetaan se, joka tulee ensimmäiseksi tai maksaa vähiten.

http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2014/11/13/zalandolle-palautetaan-puolet-ostoksista-kestamatonta/201415810/12

Aika käsittämätöntä ja joukossa ihan selvästi ihmisiä jotka käyttää tätä mahdollisuutta vain hyväksi. Joitakin ei luultavasti edes hävetä, koska ovat tottuneet tähän minä minä kulttuuriin ja siihen, että on oikeuksia.

Tuntuu, että joskus ennenvanhaan ihmisillä oli sentään jotain periaatteita, eikä heti rynnätty käyttämään kaikkea hyväksi, vain sentakia että se on mahdollista.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä palauttanut MITÄÄN.

Vierailija
22/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaatteita ostetaan, jos niitä ei saa sovittaa? Koot vaihtelee, vaatteen malli ei sovikaan omalle vartalolle jne. Pakkohan niitä on palauttaa! Aika harva ostaa kivijalka vaatakaupastakaan vaatteita sovittamatta, vai? Ja aika harvalle passaa ne just ne valitsemansa 10 kpl vaatetta, jotka sinne vaatekoppiin rahaa sovitettavaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:31"]

Jotenkin arvasin, että keskustelu menee puolusteluksi ja paikalle ryntää mammoja joilla on ihan hyvät syyt palauttaa vaatteensa.

Minkätakia joka ainoa kerta kun laitat tälläisen avauksen, niin paikalle ryntää nämä henkilöt. Kyse ei ole teistä, vaan kritisoin niitä jotka käyttää hommaa hyväksi ja heitä on vaikka kuinka paljon, jos tuollainen palautusprosentti.

Mutta jatkakaa vain kusettamista, sopii tähän nykyajan menoon loistavasti.

[/quote]

Johtuu ehkä siitä, että en ole itse koskaan nähnyt tuollaista tai en tunne ketään ihmistä, joka olisi käyttänyt mekkoa ja palauttanut takaisin.

Itsekin tilaan epävarmassa tilanteessa kaksi kokoa, koska se on todella vähän liian pitkäaikainen ostostapahtuma, jos esim. haluan talvitakin. Koko on väärä, palautan, tilaan uuden ja sitten vasta saan sen. Olen juuri ärsyttävästi kokoa 38-40, joten joissakin malleissa menee pienempi ja joissain ei mahdu lähellekään päälle.

Vierailija
24/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautukset maksullisiksi vaan, koska joku ne kumminkin maksaa! Minä en halua hinnoissa maksella, niitä palauttajia, jotka varmuuden vuoksi tilaavat kole eri kokoa.

Vierailija
25/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:30"]

Palautukset maksullisiksi vaan, koska joku ne kumminkin maksaa! Minä en halua hinnoissa maksella, niitä palauttajia, jotka varmuuden vuoksi tilaavat kole eri kokoa.

[/quote]

Moni nettikauppa menee nurin sillä tavalla. Pitää vain sitten raahautua liikkeeseen ostamaan ja kokeilemaan.

Vierailija
26/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zalando tekee karhunpalveluksen kaikille muille verkkokaupoille. Ihmiset tottuvat tähän palauttamisperseilyyn ja jatkavat sitä muissa kaupoissa. Jokin aika sitten oli juttua pienestä verkkokaupasta, joka joutui lopettamaan toimintansa palauttelun takia - ihmiset siis tilasivat ryysyä joka koossa ja palauttivat loput. Näin kun jokainen tekee, kulut ovat kestämättömät pienelle firmalle.

Vierailija
27/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:02"] Keräilen työkseni verkkokauppatilauksia firmassa x. Kaikkea on nähty. Pahimmat on käytetyt vaatteet jotka palautetaan likaisina, eipä niitä enää myyntiin voi laittaa. [/quote] No eihän niistä likaisista tule sitten antaa rahoja takaisin? Ehdoissa lukee käyttämättömistä tuotteista ja niiden palautusoikeudesta. [/quote] Millä todistat tuotteen käytetyksi? Selityksiä löytyy aina. Oli jo valmiiksi kainaloista likainen ym. Juu niin varmaan.

[/quote]

No miksi sellainen sääntö sitten on, että vain puhtaat ja käyttämättömät saa palauttaa jos ei siitä sanktiota saa vaikka on selkeesti käytetty? Eikö tarvii ees laput olla kii?

Jos on kainaloissa hikiläntit niin ei ne varastossa oo siihen tullut.. selvää pässinlihaa.

[/quote]

Sivusta huudan tähän keskusteluun, että joskus ne käytön jäljet ovat tulleet joltain edelliseltä ostajaehdokkaalta. Minä sain Zalandolta käytetyt kengät... ei siis ollut pelkkiä sovittamisen jälkiä, vaan niitä oli käytetty ulkona. (Nahkapohjissa näkyy jäljet selvästi.)

Pidin kengät, koska ne olivat hyvän kokoiset, enkä halunnut ruveta kinaamaan asiasta. Pelkäsin, että väittävät minun käyttäneen kenkiä, eivätkä anna rahoja takaisin. Mutta harmittihan se maksaa täyttä hintaa käytetyistä kengistä.

Vierailija
28/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:23"]

Miten vaatteita ostetaan, jos niitä ei saa sovittaa?

[/quote]

Siitä vain, sovita minun puolestani mutta pitäisi olla valmis maksamaan postikulut. Zalandon touhu on idioottimaista.

T. 27

Vierailija
29/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon tilannut Zalandolta, ja täytyy sanoa, että omista ostoksistanikin varmasti puolet on lähtenyt takaisin.

En ole osannut ajatella sitä ongelmana, kun tilaan niin harvoin, mutta tottahan se on, että ongelma on iso jos kaikki tekevät samoin. Itse en kyllä hupi-tilaa, enkä ole varmaan koskaan tilannut samasta tuotteesta montaa eri kokoa, vaan olen ihan tosissani ollut liikkeellä. Nykyään tosin olen vähentänyt tilailua entisestään, koska niin monta kertaa on osunut hutiin. 

Olen kyllä sitä mieltä, että Zalando voisi itse parantaa tilannetta lisäämällä noita materiaalitietoja, kokotietoja ja pesuohjeita sivuillensa niin ei tulisi asiakkaille yllätyksiä, vaan tietäisi oikeasti mitä on tilaamassa. Koot esimerkiksi vaihtelevat hyvin paljon, ei sitä valitettavasti vaan voi tietää etukäteen onko jokin vaate sopiva vai ei.

Vierailija
30/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toihan on vaan Zalandon oma häpeä miksi heidän liikentoimintamalli on toi

Vierailija
31/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:26"]Kaupoilla on nykyään oikeus periä palautuksen kulut asiakkaalta, mutta mm. Zalando on päättänyt olla perimättä. Tuolla tavalla varmasti vähenisi hupitilailu. Mutta noissa räteissä on varmasti niin isot katteet, että puolet tilauksista maksaa kaikkien tilausten kulut ja jääpä vielä hyvät voitotkin taskuun.

Ymmärrän ekologisen pointin (kamaa raahataan Saksasta Suomeen ja takaisin jatkuvasti), mutta miten tuo on eettisesti kestämätöntä?
[/quote]

Btw, Zalando ei ole tehnyt penniäkään voittoa olemassaolonsa aikana, yritys on miljoonia euroja tappiolla. Lisää tietoa löytyy vaikkapa googlettamalla/ taloussanomien sivuilta.

Vierailija
32/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuolla "sovita rauhassa kotona" -vaihtoehdon perusteella nettikauppoja mainostettiin ja mainostetaan osittain yhä. Nytkö onkin sitten yhtäkkiä väärin tehdä juuri niin että sovittaa kotona? :D Kyllä, tilaan jatkossakin esim. farkkuja pari eri kokoa, koska haluan sopivat. Ja kyllähän ne palautusrumban kustannukset on leivottu vaatteiden ja toimituskulujen hintoihin. Ei nettikaupat mitään tee ilmaiseksi.

Vierailija
33/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän zalandolla ole motiivina ilmaisella palautuksille se, että ihmiset ylipäätään ostavat enemmän. Esim: Jos normaalisti av-mamma ostaa 2 huolella valitsemaansa rättiä, niin zalandosta ostaa 5 rättiä, palauttaa 2 ja pitää 2 hyvää ja yhden 'ihan hyvän'

Vierailija
34/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:34"]Jokin aika sitten oli juttua pienestä verkkokaupasta, joka joutui lopettamaan toimintansa palauttelun takia - ihmiset siis tilasivat ryysyä joka koossa ja palauttivat loput. Näin kun jokainen tekee, kulut ovat kestämättömät pienelle firmalle.

[/quote]

Senpä takia firmat ovat voineet kesästä lähtien periä kulut palautuksesta asiakkaalta. Ennen asiakaspalautus oli aina asiakkaalle ilmainen, mutta laki muuttui.

Vierailija
35/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä yksinkertaisuus sentään, ei kait tässä nyt suoranaisesti tarkoitettu asiakkaita, jotka palauttavat epäsopivan tuotteen, vaan enemmänkin niitä, jotka tilaavat läjän tavaraa ja palauttavat kaikki, osan vielä mahdollisesti käytettynä. Se on sitä verkkokauppaostamisen väärinkäyttöä ja totaalisen pepusta, koska tuollaisella saadaan hyvät verkkokaupat konkurssiin.

Ja tosiaan, Zalando ei todellakaan tee mitään hyvää tulosta, liikevaihto on kasvanut huimasti, mutta toiminta on tappiollista. Asiasta on uutisoitu jo pitkään. Googletelkaa ja tarkistakaa niitä faktoja ensin..

Vierailija
36/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse olen tilannut muutaman kerran zalandolta. Ihan ok nettikauppa..

En tule ikinä ymmärtämään sitä, että joku oikeasti kehtaa palauttaa takaisin vaatetta jota on pitänyt päällä yhden illan tai edes niissä kuvauksissa tunnin. Mun mielestä kyllä törkeää..

Vierailija
37/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:23"]

No eiköhän zalandolla ole motiivina ilmaisella palautuksille se, että ihmiset ylipäätään ostavat enemmän. Esim: Jos normaalisti av-mamma ostaa 2 huolella valitsemaansa rättiä, niin zalandosta ostaa 5 rättiä, palauttaa 2 ja pitää 2 hyvää ja yhden 'ihan hyvän'

[/quote]

Tämä on totta. Netistä tulee tilattua ryysyjä paljon enemmän, kuin kaupasta ostaisi. Sohvalla istuen on niin helppo shoppailla, toisin, kun varta vasten ajaa kaupunkiin ja etsiä parkkipaikka ja hikienä lähteä sovituskoppiin sovittamaan. Miettii kaksi kertaa, tarvitseeko sitä sittenkään uusia vaatteita.

Vierailija
38/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää voi pitkään jatkua näin.

Vierailija
39/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tämän avauksen, enkä ole jaksanut edes lukea suurinta osaa lukea tänne tulleista kommenteista :D Loppui kiinnostus siinä vaiheessa, kun jokainen viesti menee ohi itse avauksen varsinaisesta pointista.

Vierailija
40/58 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tilaa netistä, syyt:

-Ärsyttää kun ei tiedä minkä käytetyn rätin sieltä saa, sama tuottehan on voinut olla jo ties missä lutikkatalossa "sovitettavanna" ennen minulle saapumista.

-Kroppani on tiimalasi, joten vaatteiden ostaminen ilman sovittamista on "mahdotonta" ellei kyseessä ole jokin trikoopaita tmv.

-Kuvat usein huijaavat, usein katson netistä valikoimaa ja menen sitten kivijalkaliikkeeseen ostamaan vaatteen, usein se ei vastaa kuvaa, tai tarkemmin, näyttää samalta mutta kaupassa huomaakin että kangas läpinäkyvää tai muuten "kummallista" tai järkyttävät olkatoppaukset tmv.

Yksi asia mitä ihmettelen: mikseivät nettikaupat laita vaatteiden mittoja kuvaukseen, esim. vaikka takki leveys hartioista X cm tmv. koska harvoin pelkkä koko kertoo sitä koko totuutta, jonkun merkin M koko vastaa toisen merkin S:ää ja kolmannen merkin L:ää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän