Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisilla arvoilla olet saanut lääkityksen kilpparin vajaatoimintaan?

Vierailija
13.11.2014 |

Mulla oli viimeksi T4V 11 ja TSH 4,3, ovat kuulemma vielä ohan hyvät arvot, vaikka oireilu kertoo päinvastaista :(

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni sydämen sisäkalvo voi paksuuntua myös liian kovilla arvoilla, mikä toisaalta voi johtua myös lääkityksen liian aikaisesta aloittamisesta.

Vierailija
42/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:59"]

Käsittääkseni sydämen sisäkalvo voi paksuuntua myös liian kovilla arvoilla, mikä toisaalta voi johtua myös lääkityksen liian aikaisesta aloittamisesta.

[/quote]

Mistä sitten tietää, milloin on hyvä hetki aloittaa, ettei aloiteta liian aikaisin? Onko hyvä aloittaa, jos vajaatoiminnan vuoksi ihminen on täysin saamaton, masentunut ja vain makaa sängyssään tekemättä mitään kaksi viikkoa putkeen, vai pitääkö maata kaksi kuukautta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se kilpirauhanen lakkaa tomimasta, vaikka lääkkeitä söiskin. mä en ole koskaan ollut ylipainoinen, vaikka olen kärsinyt vajaatoiminnasta jo 30 v.

Vierailija
44/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:58"]

Kyllä minulla vaikka on selvääkin selvempi vajaatoiminta, niin sydämen tykyttely/muljahtelu on tullut jäädäkseen. Ja arvojen ei tarvi olla mitenkään edes pielessä, propralia sitten tähän vaivaan.

[/quote]

Minullakin on selvä vajaatoiminta mutta minun tapauksessani pahat rytmihäiriöt poistui ja syke normalisoitui kun sain lääkityksen. Varmaan on sitten kovin riippuvainen henkilöstä. Ei voi siis automaattisesti olettaa, että riski johonkin sivuoireeseen tai tautiin kasvaa.

Vierailija
45/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:59"]

[/quote]

Lääkityksellä pyritään saamaan normaalit arvot, ei liian kovia arvoja. Jos lääkkeellä menee liikatoiminnalle (eli ilemisesti tarkoitat tätä "kovilla arvoilla"?) niin lääkitystä pitää silloin vähentää. Ei missään tapauksessa ole tarkoitus olla lääkkeellä liikatoiminnalla!

Vierailija
46/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:29"]

Alkoi jännittää kun luin näitä vastauksia ap:n kysymykseen. Sain pienimmän mahdollisen lääkityksen, koska arvoni olivat viiterajojen sisäpuolella mutta ihan vituillaan silti, ja mietin mitä pitäisi vielä lisäksi selvittää että saisin sen lääkityksen kohdilleen tai jonkinlaisen selvyyden mitä mun kilpirauhanen oikeen duunaa tällä hetkellä. Kenen puoleen käännyn, koska työterveystohtori antoi periksi jankutukselleni mutta ei ollut kiinnostunut voinnistani sitten muuten lainkaan? Painoni vain nousee ja oireet on selkeät, mutta miten tästä eteenpäin?  

[/quote]

Ysityisen endokrinologin ja mittaa arvot nyt kun olet lääkityksellä. Sulla voi olla liian pieni lääkitys jos sulla on vielä oireita jäljellä. Lääkitystä tulee nostaa, mutta tietenkin lääkärin valvonnassa.

Vierailija
47/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko sairaalloisen lihava?

Vierailija
48/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko sairaalloisen lihava?

Vierailija
49/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin sitä, että rajatapauksissa voi homma mennä pienelläkin annoksella helposti överiksi. En ole mikään kilpirauhaslääkityksen vastustaja, en pääsisi viikon päästä sängystä ylös ilman lääkettä.

Vierailija
50/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:36"]

Tarkoitin sitä, että rajatapauksissa voi homma mennä pienelläkin annoksella helposti överiksi. En ole mikään kilpirauhaslääkityksen vastustaja, en pääsisi viikon päästä sängystä ylös ilman lääkettä.

[/quote]

No ei voi kyllä mennä (paitsi jos ei noudata lääkärin ohjeita). Jos arvot on alakolmanneksessa niin se oma kilpirauhanen supressoituu, kun lääkettä tulee purkista. Liikatoiminnan vaaraa ei ole sen enempää kuin sellaisella, jolla arvot ovat alle viiterajan.

Vierailija
51/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan miten vaan, mua ainakin aikanaan varoiteltiin juuri lääkitystä aloittaessa liikatoiminnan oireista ihan endokrinologin taholta. Mutta aika on vissiin ajanut ohi.

Vierailija
52/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:52"]

No ihan miten vaan, mua ainakin aikanaan varoiteltiin juuri lääkitystä aloittaessa liikatoiminnan oireista ihan endokrinologin taholta. Mutta aika on vissiin ajanut ohi.

[/quote]

Joo siis ehdottomasti pitää välttää liikatoiminnalle menemistä, mutta henkilö A, jolla on viitearvojen sisällä omat kilpirauhasarvot ja henkilö B, jolla on viitearvojen ulkopuolella arvot, eivät eroa siinä juurikaan miten helposti liikatoiminnalle menee. Siihen vaikuttaa henkilön ottama lääkemäärä ja henkilölle laskettu maximi annos.

Vierailija
53/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tuo tsh ole reilusti yli?

Vierailija
54/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 11:33"]

Eikä tuo tsh ole reilusti yli?

[/quote]

* Eikö

Vierailija
55/59 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voi aiheuttaa vajaatoimintakin. Vomakas verenpaineen heittely ja kohonneet kolesteroliarvot on aika tappava yhdistelmä.

Vierailija
56/59 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsh 16, t4v 11, ihan komean struuman kasvatin kaulaani ja kaksi vuotta sitä ihmettelin ennen kuin uskaltauduin tutkituttaan

Vierailija
57/59 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH oli noin kuusi tai seitsemän ja T4V lähellä ajarajaa. Tarkkoja arvoja en muista.

Vierailija
58/59 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku sanoa viittaako arvot TSH 0,5 ja T4V  12 sentraaliseen vajaatoimintaan?

Arvoja mittailtu muutamaan otteeseen vuosien varrella (nyt olen 34v) ja aina olleet kummatkin arvot alarajan tuntumassa, nyt tuo TSH alin ikinä.

Rankalle väsymykselle ei ole löytynyt syytä sisäelinperäisistä sairauksista.

Vierailija
59/59 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosro