Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisilla arvoilla olet saanut lääkityksen kilpparin vajaatoimintaan?

Vierailija
13.11.2014 |

Mulla oli viimeksi T4V 11 ja TSH 4,3, ovat kuulemma vielä ohan hyvät arvot, vaikka oireilu kertoo päinvastaista :(

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo arvot on pielessä. myös t4v on aika alakantissa.

amerikassa tsh:n yläraja on 2,5....en tiedä miksi suomessa on se on jotain 5-10 arvon väliltä..:-o

Mene endokrinologille yksityiselle. viet verikoetulokset mukanasi niin se riittää sekä kerrot oireistasi. Saat lääkityksen.

Vierailija
22/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6,9 / 13. Nyt taitaa olla 0,27 / 19.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

29,3 ja 17 :/

Vierailija
24/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 11:33"]

Eikä tuo tsh ole reilusti yli?

[/quote]

No on, mutta suomessa ei tavalliset lääkärit tätä vaan tajua, yksityisellehän sitä pitää marssia, skele!

Vierailija
25/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nuo arvot huonontua ns vahingossa ja sitten palata normaaleiksi itsestään?

Vierailija
26/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvot voivat vaihdella joissakin elämäntilanteissa. Jos lääkitys aloitetaan tyssää oma hormoonituotanto vähitellen kokonaan ja henkiö on täysin lääkkeiden varassa loppu elämän. Itse harkitsisin tarkkaan alkaisinko ollenkaan tuollaista lääkitystä jos vaan jotenkin selviää ilman. Tätä on esimerkiksi lääkärikin tarkoittnut kun ei ole määrännyt heti hormoonihoitoa.

Vierailija
27/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne voi huonontua vahingossa mun mielestä? (en ole lääkäri, enkä muutenkaan mikään hoitoalan ihminen...)

olen tosin ymmärtänyt, että sun oma kilpirauhanen voi vielä koittaa itse toimia ja näin olleen arvot voi aluksi heitellä kaiketi. mutta pikku hiljaa se sun oma kilpirauhanen ns. tuhoutuu ja lopulta siitä tulee toimimaton.

Raskaus muuttaa kilpirauhasarvoja ja raskauden aikana kilpirauhasarvojen rajat ovat hieman erilaiset kuin ei raskaana olevan. Myös mittausajankohdalla on vaikutusta eli onko verikoe otettu aamulla vai vasta iltapäivällä. (toki ainahan se arvo pitäisi mitata aamulla klo. 10.00 mennessä..)

Itsellä oli sentraalinen kilpirauhasen vajaatoiminta. arvot olivat tsh 0,8 ja t4v 11. arvot olivat siis viitteissä ja avun sain vasta yksityisellä, joka laittoi rattaat ns. pyörimään eteenpäin. Nyt kun vajaatoimintani syy eli aivolisäkekasvain on poistettu niin kilpirauhasarvotkin ovat ainakin toistakseksi rauhoittuneet itsestään.

- se numero 4-

Vierailija
28/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:59"]

Arvot voivat vaihdella joissakin elämäntilanteissa. Jos lääkitys aloitetaan tyssää oma hormoonituotanto vähitellen kokonaan ja henkiö on täysin lääkkeiden varassa loppu elämän. Itse harkitsisin tarkkaan alkaisinko ollenkaan tuollaista lääkitystä jos vaan jotenkin selviää ilman. Tätä on esimerkiksi lääkärikin tarkoittnut kun ei ole määrännyt heti hormoonihoitoa.

[/quote]

Totta varmaan tuokin, mutta oireilu on niin rajua, ettei oikein pärjää tavallisessa elämässä mukana...

Vierailija
29/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsh oli yli 200.

Vierailija
30/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ST4V oli 7 ja TSH 5,9 kun sain lääkityksen. Nykyään kuulemma on ongelma se että moni ihminen diagnosoi itselleen kilpirauhasen vajaatoiminnan vaikka arvot olisivat kunnossa. Tästä syystä väsymyksen ym. oikeat syyt jäävät helposti selvittämättä. Jos vika onkin esim. Vitamiinitasoissa?

Vierailija
31/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oireilusi on rajua ja arvot ovat jatkuvasti pitkiä aikoja pielessä en ymmärrä miksi et saisi lääkitystä.

Halusin vaan valottaa niitä vaaroja jotka ovat lääkärien päätösten takana olla määrämättä kovin helposti hormonikorvaushoitoja millekään heittelevälle hormonille. Toki jokin kasvain on itsestään selvä asia mutta suurin osa kilpparivaivoista johtuu muusta kuin kasvaimesta.

T.9

Vierailija
32/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:43"]

Voiko nuo arvot huonontua ns vahingossa ja sitten palata normaaleiksi itsestään?

[/quote]

Voivat, esimerkiksi kilpirauhasen tulehdus saattaa heiketää arvoja tilapäisesti. Muutos olotilassa on kuitenkin hidasta, eli olo myös korjaantuu normaaliksi hyvin hitaasti. 

Vierailija
33/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Paskapuhetta, sanon minä. Menee samaan sarjaan kuin "hiukset kasvavat nopeammin kun leikkaat niitä"

Vierailija
34/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Plus että "turha" lääkitys on myös aiheuttanut ihmisille sydänkohtauksia ja aivoinfarkteja. Suomessa tätä halutaan välttää, jenkeissä ei niin väliä kunhan lääkäri saa palkkionsa.

Vierailija
35/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi jännittää kun luin näitä vastauksia ap:n kysymykseen. Sain pienimmän mahdollisen lääkityksen, koska arvoni olivat viiterajojen sisäpuolella mutta ihan vituillaan silti, ja mietin mitä pitäisi vielä lisäksi selvittää että saisin sen lääkityksen kohdilleen tai jonkinlaisen selvyyden mitä mun kilpirauhanen oikeen duunaa tällä hetkellä. Kenen puoleen käännyn, koska työterveystohtori antoi periksi jankutukselleni mutta ei ollut kiinnostunut voinnistani sitten muuten lainkaan? Painoni vain nousee ja oireet on selkeät, mutta miten tästä eteenpäin?  

Vierailija
36/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:29"]

Alkoi jännittää kun luin näitä vastauksia ap:n kysymykseen. Sain pienimmän mahdollisen lääkityksen, koska arvoni olivat viiterajojen sisäpuolella mutta ihan vituillaan silti, ja mietin mitä pitäisi vielä lisäksi selvittää että saisin sen lääkityksen kohdilleen tai jonkinlaisen selvyyden mitä mun kilpirauhanen oikeen duunaa tällä hetkellä. Kenen puoleen käännyn, koska työterveystohtori antoi periksi jankutukselleni mutta ei ollut kiinnostunut voinnistani sitten muuten lainkaan? Painoni vain nousee ja oireet on selkeät, mutta miten tästä eteenpäin?  

[/quote]

Mene endokrinologille yksityiselle.

Vierailija
37/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi aiheuttaa sydänkohtauksia tms lääkitys?

Vierailija
38/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli TSH 49 ja T4V 10 kun sain lääkityksen. Eipä tarvinnut arpoa lääkärin, aloitetaanko vai ei. Kilppari oli tulehtunut, suurentunut ja oli hengitysvaikeuksia.

Vierailija
39/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:43"]

Miten voi aiheuttaa sydänkohtauksia tms lääkitys?

[/quote]

Tämän minäkin haluaisin tietää. Olen lukenut aiheesta PALJON ja ei ole tullut tätä väitettä virallisilta tahoilta koskaan vastaan. Huhupuheita sitten paljon liikkuukin, missä väitetään vaikka mitä kauheuskia lääkkeen aiheuttavan.

Vierailija
40/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla vaikka on selvääkin selvempi vajaatoiminta, niin sydämen tykyttely/muljahtelu on tullut jäädäkseen. Ja arvojen ei tarvi olla mitenkään edes pielessä, propralia sitten tähän vaivaan.