Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisilla arvoilla olet saanut lääkityksen kilpparin vajaatoimintaan?

Vierailija
13.11.2014 |

Mulla oli viimeksi T4V 11 ja TSH 4,3, ovat kuulemma vielä ohan hyvät arvot, vaikka oireilu kertoo päinvastaista :(

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan sitten varoittelivat, koska lääkärihän aina tuon annostuksen määrää, ei potilas itse. 

Vierailija
2/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen syke, jos kilpirauhasvaivaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikkeli

Vierailija
4/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:17"]

Ap, oletko sairaalloisen lihava?

[/quote]

En ole, vaikkakin lihoin pienen ajan sisällä 15kg ilman "syytä", eli painan tällä hetkellä 75kg, olen 172 pitkä.

Vierailija
5/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:00"]

Turhaan sitten varoittelivat, koska lääkärihän aina tuon annostuksen määrää, ei potilas itse. 

[/quote]

No et osaa nyt yhtään hahmottaa tätä, vaikka syötkin lääkitystä. Ei kaikki ole niin tottelevaisia, että ne noudattaa lääkärin ohjeistusta. Kaikilla myös elimistö reagoi eritavalla lääkitykseen. Ei sillä ole väliä missä ne aloitusarvot ovat. Joku reagoi herkästi kaikkiin lääkkeisiin, jollain ei tunnu missään vaikka vetäis puoli pakettia jotain rauhoittavaa. Näin ihan vaan esimerkkinä. Joka tapauksessa se oma kilpirauhanen jossain vaiheessa supressoituu koska T4 tulee sieltä purkista.

Vierailija
6/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:00"]

[/quote]

No et osaa nyt yhtään hahmottaa tätä, vaikka syötkin lääkitystä. Ei kaikki ole niin tottelevaisia, että ne noudattaa lääkärin ohjeistusta. Kaikilla myös elimistö reagoi eritavalla lääkitykseen. Ei sillä ole väliä missä ne aloitusarvot ovat. Joku reagoi herkästi kaikkiin lääkkeisiin, jollain ei tunnu missään vaikka vetäis puoli pakettia jotain rauhoittavaa. Näin ihan vaan esimerkkinä. Joka tapauksessa se oma kilpirauhanen jossain vaiheessa supressoituu koska T4 tulee sieltä purkista.

[/quote]

Ja jatkan vielä, että ei tule väärinkäsityksiä. Tarkoitin tällä siis ihmisiä, joiden T4 on n. 13 ja siitä alaspäin. Tätä paremmalla T4 arvolla tuskin saa lääkäriltä lääkitystä ja tuolla T4:n ollessa esim. 13 voi (viitearvoista riippuen) ihmisellä olla jo paljonkin vajaatoiminnan oireita, jotka voivat poistua lääkityksellä. En näe mitään syytä, miksi silloin ei voisi aloittaa kokeilulääkitystä, josko Thyroxinista olisi apua. Yleisesti sanotaan (siis lääkärit sanovat), että T4:n tulisi olla yläkolmanneksessa eli viitearvoista riippuen ainakin 16-22, jotta arvo olisi hyvä ja ihmisen elimistö toimisi optimaalisesti. Miksi oireita pitäisi kärsiä vuosia ja vain odotella, että ne tippuvat alle viitearvon jos lääkettä syömällä kuntoutuu ja palautuu normaaliksi? Onneksi osa lääkäreistä tämän tajuaa, ja kirjoittaakin lääkitystä vaikka arvot olisivatkin viitteiden alapäässä niinkuin AP:llä.

Vierailija
7/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin masennus ja fibromyalgia. Luulin, että sairastan kilpparia. Lääkäri sanoi, että lihavilla keski-ikäisillä käy usein näin.

Vierailija
8/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika kilpirauhashormonilääkitys kasvattaa myös syöpäsoluja. Eli arvoja kannattaa kyllä seurata ennekuin liian nopeasti aloittaa lääkityksen. Matala t4v on yleistä laihdutuksen jälkeen ja todella yleistä anorektikoilla. On siis oltava varovainen ja osattava tulkita arvoja yhdessä ja katsoa mihin suuntaan ovat muuttumassa.

Vierailija
9/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH 3,2, T4V 12, oirelista pitkä kuin nälkävuosi. Endokrinologi laittoi ilman muuta heti lääkityksen, onneksi.

Vierailija
10/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 17:12"]

Mulla todettiin masennus ja fibromyalgia. Luulin, että sairastan kilpparia. Lääkäri sanoi, että lihavilla keski-ikäisillä käy usein näin.

[/quote]

Millaiset kilpirauhasarvot sinulla oli/on?

Vierailija
11/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lääkityksen kun arvot olivat TSH 2,4 ja T4V 13.

Oireilu oli jatkunut 20 vuotta eli ei ihan hetken mielijohteesta tullut nuo. Suvussani on myös paljon vajaatoimintaa.

Vierailija
12/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kilpirauhanen leikattu käytännössä kokonaan pois. Pientä omaa toimintaa.
Viikko sitten arvot
TSH - 2.95
T4-V - 14
T3-V - 3,6

Thyroxin lääkitystä päätettiin hieman nostaa, koska nyt hiuksia tippuu paljon, palelen ja vähän olen ollut allapäin.
Edellisellä kerralla TSH oli 1,41 ja silloin ei hiusten tippumista jne. ollut.
TSH:n on hyvä olla välillä 1-2. Eroja ihmisten välillä voi tietenkin olla.

Vierailija
13/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan huomenna mun tulokset, vähän huolettaa, ja toisasalta toivon, että olisi vajaatoiminta, sitä sentään voidaan hoitaa lääkityksellä, sillä mun oireet ovat hirveät kuin nälkävuosi, kuten yllä joku sanoikin. Aiemmin lääkärit ovat tulkinneet mut masentuneeksi, ja niin itsekin, mutta toisaalta, en enää keksi edes, mistä olisin masentunut, eivätkä mitkään masennusllääkkeet ole edes auttaneet...

Vierailija
14/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:46"]

Mä saan huomenna mun tulokset, vähän huolettaa, ja toisasalta toivon, että olisi vajaatoiminta, sitä sentään voidaan hoitaa lääkityksellä, sillä mun oireet ovat hirveät kuin nälkävuosi, kuten yllä joku sanoikin. Aiemmin lääkärit ovat tulkinneet mut masentuneeksi, ja niin itsekin, mutta toisaalta, en enää keksi edes, mistä olisin masentunut, eivätkä mitkään masennusllääkkeet ole edes auttaneet...

[/quote]

Tuu kertomaan tänne huomenna arvosi niin voin kertoa mielipiteen niistä. :) Väitän, että osaan analysoida tietyt kilpirauhassairaudet paremmin kuin moni terveyskeskuslääkäri. Olen lukenut tutkimuksia, lääkärinlausuntoja ja terveysjulkaisuita satoja, liittyen kilpirauhaseen ja aivolisäkkeeseen sekä niihin liittyviin muihin hormoneihin. Itse myös sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen myös keskustellut monien kymmenien potilaiden kanssa kuullen heidän kertomuksiaan hoidosta ja arvoista. T: 33, 35, 41

Vierailija
15/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH oli 3.0 ja T4V oli 8.7, viite 9-21

Vierailija
16/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:46"]

[/quote]

Tuu kertomaan tänne huomenna arvosi niin voin kertoa mielipiteen niistä. :) Väitän, että osaan analysoida tietyt kilpirauhassairaudet paremmin kuin moni terveyskeskuslääkäri. Olen lukenut tutkimuksia, lääkärinlausuntoja ja terveysjulkaisuita satoja, liittyen kilpirauhaseen ja aivolisäkkeeseen sekä niihin liittyviin muihin hormoneihin. Itse myös sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen myös keskustellut monien kymmenien potilaiden kanssa kuullen heidän kertomuksiaan hoidosta ja arvoista. T: 33, 35, 41

[/quote]

Ok, näinn teen :)

Vierailija
17/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli T4V 13 ja TSH vaihteli 3-8 välillä (arvoja seurattiin reilu vuosi) Oliskohan sittenkään kannattanut aloittaa lääkitystä, jos kerta kilpirauhasen toiminta lamaantuu nyt kokonaan. Oiskohan se voinut tuosta parantua vielä? Lääkityksen aloituksesta on jo 5 vuotta.

Vierailija
18/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä yksityisellä endokrinologilla, jos halua oikean diagnoosin ja lääkityksen. Julkiset sairaalat eivät ota vastaan sellaisia potilaita, joiden arvot ovat selkeästi viitearvojen sisällä.

Mulle sanottiin terkkarissa, että lääkitys aloitetaan vasta sitten, kun T4v menee aivan alarajoille tai jos TSH nousee yli 10. Jos vajaatoiminta on todellinen, niin jossain vaiheessa arvot huononevat. Lieviä oireita voidaan seurata. Lääkitys on kuitenkin elinikäinen ja pitkässä käytössä lamaa oman kilpirauhasen toimintaa. Sen vuoksi pysyvää lääkitystä ei kannata aloittaa ennen kuin diagnoosi on varma.

Kilpirauhasen kanssa samantyyppisiä oireita voivat aiheuttaa mitkä milloinkin syyt, jopa tavallinen stressi ja masennus. Kilpirauhasen vajaatoiminta on yleinen sairaus, mutta on myös ihmisiä, jotka syövät lääkkeitä turhaan. Yhteen kilpirauhasarvoon ei pitäisi koskaan luottaa vaan tulos tulisi varmistaa sopivan ajan päästä uudella verikokeella.

Vierailija
19/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:22"]

Mulla oli T4V 13 ja TSH vaihteli 3-8 välillä (arvoja seurattiin reilu vuosi) Oliskohan sittenkään kannattanut aloittaa lääkitystä, jos kerta kilpirauhasen toiminta lamaantuu nyt kokonaan. Oiskohan se voinut tuosta parantua vielä? Lääkityksen aloituksesta on jo 5 vuotta.

[/quote]

Anteeksi jos olen antanut väärän kuvan. Ei se kilpirauhanen KOKONAAN lamaannu vaan hieman suppressoituu. Tällä viittasin siihen, että vaikka arvot ovat viitteissä, niin potilas ei heti "pomppaa" liikatoiminnalle jos aloittaa lääkityksen mitä tuolla joku yritti virheellisesti kertoa. Siis ei huolta. Ja jos huomaatkin lyhyen ajan esim. puolen vuoden päästä, että lääke ei autakaan niin se kilpirauhanen palautuu vielä entiselleen. Tuskin kuitenkaan parempiin arvoihin mistä lähdettiin lääkitystä kokeilemaan. T 41 ja ne muut viestit.

Vierailija
20/59 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:22"]

[/quote]

Anteeksi jos olen antanut väärän kuvan. Ei se kilpirauhanen KOKONAAN lamaannu vaan hieman suppressoituu. Tällä viittasin siihen, että vaikka arvot ovat viitteissä, niin potilas ei heti "pomppaa" liikatoiminnalle jos aloittaa lääkityksen mitä tuolla joku yritti virheellisesti kertoa. Siis ei huolta. Ja jos huomaatkin lyhyen ajan esim. puolen vuoden päästä, että lääke ei autakaan niin se kilpirauhanen palautuu vielä entiselleen. Tuskin kuitenkaan parempiin arvoihin mistä lähdettiin lääkitystä kokeilemaan. T 41 ja ne muut viestit.

[/quote]

Ja perään totean vielä, että onko sun oireet poistuneet? Ja mitkä olivat lähtö oireet kun lääkitys aloitettiin. Jos sulla ei ollut oireita, niin minun mielestä oli hätiköityä aloittaa lääkitys. Jos sulla oli paljon/jonkinverran elämää haittaavia oireita, jotka koit elämänlaatua heikentävinä niin lääkitys oli oikea ratkaisu. Arvojen ohella oireet ovat erittäin tärkeä seikka lääkitystä pohdittaessa. T 41 ja muut viestit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä