mitä ne lukki- hämähäkin näköiset lentävät jättihyttyset on oikeelta nimeltään?
sääskiksi olen niitä koko ikäni kutsunut, mutta sääski on kai aika yleisnimitys kaikille pienötököille :) Haluisin jostain löytää kuvan juuri tuosta isosta sääskestä :(
Kommentit (57)
Ne on Setä Pitkäkoipia. Kamalia otuksia, tulee iholle ihan tarkotuksella, tekee sellaisia syöksyjä päin *puistatus*
en tiennyt minäkään, mitä ne oikeesti ovat. Ollaan aina sanottu niitä "räpistelijä-hyttysiksi" Ollaan useana iltana niitä sisältä listitty, kun elellään ovet auki pitkin päivää...
juu asun vantaalla kerrostalossa :) koko ikäni olen kaupungissa asunut.... inhoon noita kaikkia lentäviä otuksia, lukkeja ehkä tosin vielä enemmän :) ja saan oikeesti hirveen paniikin kun jokin tuollaisen näen lähelläni.
Hauska tämä ketju, nyt selvisi mistä tuokin nimi tulee, jolla meidän suvussa on otus tunnettu. Äidin perhe ruotsinkielisiä ja sieltä siis tuo nimi juontaa juurensa. Itse olen sitä 70-l. syntynyttä porukkaa, joka ei päässyt nauttimaan kaksikielisyydestä, kun sitä ei silloin pidetty arvossa. Siksi en heti tajunnut tuota yhteyttä ruotsinkieleen.
täällä Lounais-Suomessa. Meillä ne kyllä autetaan ulos, ei listitä, miksi pitäisi?
Hämähäkkejä en sinänsä pelkää, mutta nykyään olen epäluuloinen, kun yksi SUOMALAINEN hämähäkki puraisi minua. Meillä pesuhuoneeseen pyykkikasan liepeille tulee välillä sellaisia vahvoja ruskeita noin 1,5 cm kokoisia hämähäkkejä, otin pyykkiä koneeseen ja sukassa oli yksi, puraisi sormeeni ja kyllä se nipisti ja kirveli pitkään. Miksei purisi, petohan sekin on, kyllä muurahainen tai leppäkerttukin käyttää leukojaan jos on tarvis.
Minäkin inhoan noita! Meillä niitä kutsutaan ronkkelihyttysiksi ja tarina kertoo, että jos tavallinen hyttynen ei saa vuorokauden kuluessa syntymästään imettyä ihmisen verta, niin siitä kasvaa sellainen!
Näin siis hoitotätimme meitä lapsena valisti ja me lapset annettiin itikoiden imeä ihan ilolla verta, jotta ei tarvitisi noita inhotuksia nähdä!
Siis tukkimiehentäi? Mikä se se sitten on? Anteeksi hölmöyteni :)
Sen sijaan tukkimiehentäitä isä sanoo "pihkamatiksi". Enpätä oletteko koskaan kuulleet/nähneet "hevoshörriäistä"? :)
kirsisääski-nimitystä käytettiin lähinnä Pohjois-Suomessa ja Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalla.
Vaaksiainen on oikea nimitys. Hankisääski on puolestaan ihan eri lajinsa ja elää oikeasti keväthangilla. Näin olen ymmärtänyt.
sanoo sitä vaapsahaiseksi.
Minulle se on lapsuudesta asti ollut vaapsahainen. :)
pienenä meinattiin että se on poika hyttynen, kun tyttöhyttyset on niitä verta imeviä niin pojat on erilaisia eli noita isoja hyttysiä.
Tossa vieressä räpisee just muutes yks, oon jo tehny 2 syöksyä takavasemmalle, en uskalla tappaa sitä, kun ei ne oikein kuole helpolla, yritin jo ainolla lyödä mutta palasi henkiin, täytyy kohta koittaa kärpäslätkää, sillä mun 4v saa ne hengiltä ;)
Viittasin 22:n kysymykseen:
"Entäpä millä kutsuttuRautakopraa (Etelä-Savossa puhuvat tukkimiehen täistä)?"
Oletin siis että nro 22 kysyi nimityksiä tuolle ötökälle ja vinkkasin että lajin ihan oikea nimi on se tukkimiehentäi, kyseessä ei siis "lempinimi". En kommentoinut vaaksiais-keskustelua.
t. 44 (jolla toivottavasti ei bilsa kovin paljon hakusessa)