Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otto muutti pois Suomesta 18-vuotiaana ja listaa asiat, jotka ovat Britanniassa paremmin

Vierailija
24.09.2021 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000008275510.html

"Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? Kyllä on, ainakin jos kysytään Lontooseen asettuneelta Otto Liljalta."

...

”Vaikka Suomi onkin hyvinvointivaltioiden kärkeä, on hintataso palkkatasoon nähden aika korkea, erityisesti mitä tulee palveluihin, kulttuuriin, ruokaan ja ulkona käyntiin”, Lilja muistuttaa.

Mies muistelee Suomi-visiittiä, jolloin ”hampaat meinasivat tippua suusta” pelkästä järkytyksestä. Viinipullo, josta joutuisi maksamaan Lontoossa korkeintaan 25 euroa, kustansi helsinkiläiskuppilassa 70 euroa.

”Kaiken kukkuraksi pullo piti hakea vielä tiskiltä itse, eikä jonoltakaan vältytty. Tämä ei ole mielestäni millään tasolla perusteltua.”

...

”Suomalainen asenneilmapiiri on mielestäni Britanniaan verrattuna paikoin hyvinkin tuomitseva ja ehdoton, sekä vähän turhan vakava, erityisesti mitä tulee muiden tekemisiin, vieraisiin ihmisiin ja elämään oman kuplan ulkopuolella”, Lilja kirjoittaa.

Lilja vertaa tilannetta Suomeen, jossa ”oikeastaan mikä tahansa” saattaa aiheuttaa paheksuntaa. Pelkkä toisen ihmisen ruokavalio, asumistyyli, pukeutuminen, matkustelu, uskonto, poliittinen suuntaus, harrastukset, urahaaveet, perhe, parisuhdestatus tai raha saattavat olla tuomitsemisen aiheita.

”Suomi ei suikaan ole se helpoin alusta tehdä asioita eri tavalla”, Lilja muotoilee.

Lilja muistuttaa, että on jutellut asiasta muidenkin ulkosuomalaisten kanssa. Hän ei ole ajatuksineen yksin.

Briteissä sen sijan kaikki saavat olla sitä mitä haluavat, eikä kukaan välitä vähääkään. Mummoutuakaan ei tarvitse vielä 30-vuotissyntymäpäivillään, Lilja heittää.

”Vielä yhdeksänkymppisenä voit olla aivan täysillä elämässä mukana, käyttää napapaitaa tai kiskoja drinkkejä Ibizalla joku sähäkkä leopardikaftaani päällä, jos siltä tuntuu.”

...

Lilja kertoo blogissaan, että Briteissä voi olla sääntöjen suhteen tarvittaessa luova. Virkamiehiltäkin voi saada osakseen tervettä inhimillisyyttä, myös vaikeissa tilanteissa.

Suomessa tilanne voi olla monesti toinen. Lilja muistelee, miten matkusti vastikään junalla Helsingistä Turkuun. Samasta vaunusta löytyi ”joku onneton”, joka oli päätynyt kyytiin ilman lippua. Konduktöörin tyyli ei tehnyt vaikutusta.

"Se tapa ja ilkeä tyyli millä hän nöyryytti liputonta matkustajaa kovaan ääneen, oli mielestäni paitsi törkeää, myös hämmentävää. Ymmärrän, että säännöt ovat sääntöjä, mutta mihin jäi inhimillisyys?”

Lilja uskoo, että Suomen auktoriteettipelko pitää yhteiskunnan kyllä kasassa, mutta yhtään mukavampaa se ei elämästä tee.

...

Miksi Suomessa on surkea ostovoima? Miksi Suomessa elämän päämääränä on mummoutuminen kolmekymppiseksi mennessä? Tuon jutun luettua hävettää olla suomalainen.

Kommentit (191)

Vierailija
61/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Britannia on luokkayhteiskunta, todellavoimakkaasti. Tämä.Lilja voi yrittää tunkea itsensä semmoiseen yhteiskuntaluokkaan, mihin ei itse kuulu, ja katsoa sitten miten suvaitsevaisia häntä kohtaan ollaan. Ei varmasti ole tervetullut yläluokkaan ja varmasti ei häntä siellä suvaittaisi.

Kuten joku jo aiemmin mainitsi niin ulkomaalaista on vaikeampi lokeroida johonkin luokkaan ja itseasiassa ”luokkamatkailu” onnistuu paljon helpommin kuin paikallisilta.

Itse tulen duunariperheestä Suomessa mutta täällä Briteissä sosiaalinen verkostoni koostuu pääasiassa ylemmästä keskiluokasta ja yläluokasta.

En usko. Lasikatto on yhteiskuntaluokkien välillä briteissä niin vahva, että sitä ei tosta noin vain rikota.

Vierailija
62/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä uutta noissa asioissa oli? Ei kaikki asiat ole parhain päin missään maassa. Itse en muuttaisi Britteihin esimerkiksi huonolaatuisten asuntojen, rotta-ongelmien, ja koulutussysteemin sekä terveydenhuoltopalvelujen takia.

Nämä olen havainnut Suomessa toimivan erinomaisesti.

Lisäksi se, että täällä eletään omassa kuplassa ja ollaan toisinaan vähän töykeitä, pitää muistaa että se on osa identiteettiämme. Olemme rauhallista ja sisäänpäinkääntyvää ja omassa rauhassa viihtyviä. Suurin osa meistä suomalaisista siis. Itse pidän nimenomaan siitä. En jaksa sellaista tekohymy-meininkiä.

Ja alleviivaisin vielä sitä, että brittien kodittomien määrällä en paljon huutelisi inhimillisyydestä!:D Jos Suomessa joku nukkuu junassa ilman lippua, hänellä on kuitenkin paikka mihin mennä. Jos ei kotia, niin sosiaalihuolto pelastaa.

Eli asiat tärkeysjärjestykseen. Onko hyvän maan merkki se että se huolehtii kansalaisistaan vai se että maa vaan omaa coolin tyylin elää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovathan nuo positiivisia asioita elämänjanoiselle rellestäjälle, sitä en kiistä. Mutta se miten mm. päivähoito, koulut, terveydenhuolto, sosiaaliturva, yleinen turvallisuustaso yms. pelaa jos/kun vanhemmuus tulee ajankohtaiseksi on sitten aivan eri juttu.

Toki moni haluaa elellä juuri noin sinne ysikymppiseksi, ja se on täysin sallittavaa.

Lisäksi aika inhottavaa yleistystä, olen saanut Suomessa joskus täysin ala-arvoista sekä myös todella ystävällistä palvelua. Eräs lipuntarkastaja ei perinyt minulta tarkastusmaksua kun olin väsyneenä unohtanut leimata bussikorttini. Sama lomaillessa, saa joskus aivan törkeää kohtelua, joskus taas sitten upeaa. Omituista takertua tuohon yhteen lipuntarkastajaan.

Leimata bussikortti? Joskus 90-luvullako?

Vierailija
64/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei mainitse että jo vuonna 2013 lontoossa valkoihoiset olivat vähemmistönä

Vierailija
65/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joillekin se viinipullon hinta on tärkeintä maassa. Sitten ei täällä kannatakaan asua. Itse kyllä pidän juuri suomalaisten suorasukaisuudesta ja meillä on asiat aika hyvin monessa asiassa verrattuna esim britteihinkin. Tästä saa hyvää makua kun katselee dokumentteja eri puolelta maailmaa. Pistää olemaan ylpeä suomalaisuudestaan.

Vierailija
66/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Britannia on luokkayhteiskunta, todellavoimakkaasti. Tämä.Lilja voi yrittää tunkea itsensä semmoiseen yhteiskuntaluokkaan, mihin ei itse kuulu, ja katsoa sitten miten suvaitsevaisia häntä kohtaan ollaan. Ei varmasti ole tervetullut yläluokkaan ja varmasti ei häntä siellä suvaittaisi.

Kuten joku jo aiemmin mainitsi niin ulkomaalaista on vaikeampi lokeroida johonkin luokkaan ja itseasiassa ”luokkamatkailu” onnistuu paljon helpommin kuin paikallisilta.

Itse tulen duunariperheestä Suomessa mutta täällä Briteissä sosiaalinen verkostoni koostuu pääasiassa ylemmästä keskiluokasta ja yläluokasta.

En usko. Lasikatto on yhteiskuntaluokkien välillä briteissä niin vahva, että sitä ei tosta noin vain rikota.

Ei toki tuosta noin vaan, mutta onnistuu kyllä. Riippuu toki minkälaiseen seuraan hakeutuu, missä on töissä/opiskelee.

Vierailija
67/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että britit ovat helpommin lähestyttäviä ja lupsakoita, kun taas suomalaiset ovat pääasiassa epämiellyttäviä, epäsosiaalisia ja kyräileviä. Ihan kuin koko kansa olisi jotenkin autistinen. Itse tulen mainiosti toimeen brittien ja jenkkien kanssa, mutta suomalaisten kanssa on aina joku ongelma.

Tämä on ikävä kyllä usein totta. Olen itse ajatellut, että vian on pakko olla minussa. Menen jotenkin lukkoon, kun suomalaiset vaan ovat suomalaisia. Minusta sellainen suomalainen perusoleminen on hirveän epäkohteliasta ja tulee sellainen olo, että miksi minua täällä kaikki vihaa. Vaikka eihän ne oikeasti voi jopa tuntemattomiakin vihata, siis suomalaiset? Brittilässä ei vihamiehiäkään kohdella yhtä kylmästi ja epäystävällisesti kuin Suomessa kohdellaan ihan neutraaleja tuttavia ja joskus ystäviäkin.

Itse en ole tällaista huomannut. Tuntuu vähän olevan sellaista yleistä öyhöttämistä ja stereotypian yllä pitämistä.

Useimmiten tapaan todella ystävällisiä ihmisiä, ja niin toimin itsekin. Toisaalta, en myöskään pidä sellaisesta small talk-tyyppisestä kulttuurista ja tuntemattomille höpisemisestä. Rakastan sitä asiaa Suomessa. Täällä saa olla suht rauhassa.

Vierailija
68/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas Otto vaan kun tarve tulee päivähoidolle ja kouluille :)

Vierailija
69/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, että jotain viinipulloa pidetään yhteiskunnan paremmuusmittarina... Aika ohut on kosketus suomalaiseen arkeen näillä tyypeillä.

Vierailija
70/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan au pairina Lontoossa.

Perhe oli hyvin varakas.

Äiti harrasti hyväntekeväisyystyötä ja osä teki pitkää päivää Lontoossa.

Elämä oli helppoa. Kuskasin lapsia, olin heidän kanssaan.

Jäin lähelle töihin pubiin. Sain paljon tippejä, asuin kimppakämpässä. Matkustin paljon, rahaa ei jäänyt yhtään.

Työkaveri oli päälle 50. Eipä saanut paljon tippejä.

Karkea yleistäminen: jos on hyvä palkka, teet pitkiä työpäiviä. Huonopalkkaisia on paljon, ainoa vaihtoehto on asua kimppakämpässä.

Metro on kattava, mutta aikasyöppö.

Suhteilla pelataan, titteleillä.

Lordia harmitti, kun en lähtenyt matkaan, vaikka kuinka ilmoitti on Lordi.

Et ikinä pääse top virkaan ilman, että olet syntynyt hyvään sukuun ja väh isäsi on tehnyt saman tasoista työtä.

Päivähoito maksaa !!

Oliko ennen vai jälkeen Lordin euroviisu voiton?

Vierailija
71/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä ei pidä paikkaansa ja mitä sitten vaikka pitäisikin?

Vierailija
72/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoossa heiluu etninen puukko ja machete ihan joka ikinen päivä, kantaväestöä siellä on enää 45% kaikista asukkaista. Selkeästikään kaikki eivät jaa Oton näkemyksiä, ties missä kuplassa oikein elelee.

Vierailija
73/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuo ääliö on muuttanut Lontooseen ovat suomalaiset taatusti olleet voittajien puolella! Valitettavasti tuo vähä-älyinen tunkee takasin, heti kun ensimmäinen hiukan isompi ongelma ilmaantuu, jollei ole siihen mennessä juonut itseään hautaan. Toivotaan parasta!

Pitäisi olla niin, että kun Suomesta lähtee, pitää pysyäkin poissa, loppuelämänsä. Niin vain huoripukkkajukkakin änkesi akkansa kanssa tänne kun rahat synnyttämiseen Amerikassa ei riittäneet.

Vierailija
74/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja stereotypiat lentää Otolla taas! Huh mikä rasisti.

Vierailija
75/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniassa on yli 120000 koditonta lasta. Mut hei! Siel on halpaa viinaa!!

Vierailija
76/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä ei pidä paikkaansa ja mitä sitten vaikka pitäisikin?

Se piti paikkansa jo vuonna 2011, miksi tarvii kusettaa?

https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-20680565

Vierailija
77/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se totta. Suomi on mielensä pahoittavien nirppanokkien maa

Olisi kyllä mahtavaa olla pidempään Lontoossa. Nauttisi siitä ympäristöstä. Olen siellä monesti käynyt mutta en ole ollut pidempään.

Vierailija
78/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lilja vertaa tilannetta Suomeen, jossa ”oikeastaan mikä tahansa” saattaa aiheuttaa paheksuntaa. Pelkkä toisen ihmisen ruokavalio, asumistyyli, pukeutuminen, matkustelu, uskonto, poliittinen suuntaus, harrastukset, urahaaveet, perhe, parisuhdestatus tai raha saattavat olla tuomitsemisen aiheita."

Liikuttavaa että hän luulee tämän olevan vain joku suomalaisten erityisjuttu. Joka maassa, missä vain on ihmisiä jotka paheksuvat muita. Pitää vain antaa tulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Hienoa että Otta viihtyy Englannissa. Silti en käsitä oman maan mollaamista tai sitäkään jos joku varta vasten muuttaa tänne ja koko ajan valittaa ja haukkuu miten vääränlaista kaikki on. Minulla oli kaveri joka haukkui kaiken eikä osannut arvostaa mitään. Kotimaassa oli hienommat jouluvalot, suomalaiset liian hiljaisia, suomalaiset ei osaa pukeutua jne. Hän siinä unohti että minäkin olen suomalainen :D

Tuntui siis hiukan pahalta kuulla sellaista mollaamista vaikka hån itse oli se negatiivinen ja aina löysi jotain huonoa. Niin ei, se on suomalaiset ja se on tämä sää kun niin masentaa.. toki Suomessa on ongelmansa ja ei mikään paikka täydellinen ole.

Silti esim. ilmainen kouluruoka on hieno juttu ja meillä on mielestäni kauniit vuodenajat. Kodittomia on paljon vähemmän kuin monessa muussa maassa. Pyritään ettei ketään jäisi ihan oman onnensa nojaan.

Ihmiset auttavat usein avuntarvitsijaa ja palauttavat löytämänsä lompakon.

Täällä ei ehkä lipevästi sanota kehuja joita ei tarkoiteta ja naureta hersyvästi, mutta ihmiset ovat pääosin vilpittömiä eivätkä halua pahaa toisille.

Täällä talot kestävät pakkasta ja ihmiset eivät säiky pienestä tuulenviristä.

Vierailija
79/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako ketään jos ihminen kirjoittaa oman näkemyksensä?

Osa on varmasti totta ja osa ei.

Jokainen saa itse miettiä.

Vierailija
80/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset palaavat aina Suomeen, kun he tarvitsevat sosiaaliturvaa. Kaikki Pohjoismaat tekevät.