Otto muutti pois Suomesta 18-vuotiaana ja listaa asiat, jotka ovat Britanniassa paremmin
https://www.is.fi/asuminen/art-2000008275510.html
"Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? Kyllä on, ainakin jos kysytään Lontooseen asettuneelta Otto Liljalta."
...
”Vaikka Suomi onkin hyvinvointivaltioiden kärkeä, on hintataso palkkatasoon nähden aika korkea, erityisesti mitä tulee palveluihin, kulttuuriin, ruokaan ja ulkona käyntiin”, Lilja muistuttaa.
Mies muistelee Suomi-visiittiä, jolloin ”hampaat meinasivat tippua suusta” pelkästä järkytyksestä. Viinipullo, josta joutuisi maksamaan Lontoossa korkeintaan 25 euroa, kustansi helsinkiläiskuppilassa 70 euroa.
”Kaiken kukkuraksi pullo piti hakea vielä tiskiltä itse, eikä jonoltakaan vältytty. Tämä ei ole mielestäni millään tasolla perusteltua.”
...
”Suomalainen asenneilmapiiri on mielestäni Britanniaan verrattuna paikoin hyvinkin tuomitseva ja ehdoton, sekä vähän turhan vakava, erityisesti mitä tulee muiden tekemisiin, vieraisiin ihmisiin ja elämään oman kuplan ulkopuolella”, Lilja kirjoittaa.
Lilja vertaa tilannetta Suomeen, jossa ”oikeastaan mikä tahansa” saattaa aiheuttaa paheksuntaa. Pelkkä toisen ihmisen ruokavalio, asumistyyli, pukeutuminen, matkustelu, uskonto, poliittinen suuntaus, harrastukset, urahaaveet, perhe, parisuhdestatus tai raha saattavat olla tuomitsemisen aiheita.
”Suomi ei suikaan ole se helpoin alusta tehdä asioita eri tavalla”, Lilja muotoilee.
Lilja muistuttaa, että on jutellut asiasta muidenkin ulkosuomalaisten kanssa. Hän ei ole ajatuksineen yksin.
Briteissä sen sijan kaikki saavat olla sitä mitä haluavat, eikä kukaan välitä vähääkään. Mummoutuakaan ei tarvitse vielä 30-vuotissyntymäpäivillään, Lilja heittää.
”Vielä yhdeksänkymppisenä voit olla aivan täysillä elämässä mukana, käyttää napapaitaa tai kiskoja drinkkejä Ibizalla joku sähäkkä leopardikaftaani päällä, jos siltä tuntuu.”
...
Lilja kertoo blogissaan, että Briteissä voi olla sääntöjen suhteen tarvittaessa luova. Virkamiehiltäkin voi saada osakseen tervettä inhimillisyyttä, myös vaikeissa tilanteissa.
Suomessa tilanne voi olla monesti toinen. Lilja muistelee, miten matkusti vastikään junalla Helsingistä Turkuun. Samasta vaunusta löytyi ”joku onneton”, joka oli päätynyt kyytiin ilman lippua. Konduktöörin tyyli ei tehnyt vaikutusta.
"Se tapa ja ilkeä tyyli millä hän nöyryytti liputonta matkustajaa kovaan ääneen, oli mielestäni paitsi törkeää, myös hämmentävää. Ymmärrän, että säännöt ovat sääntöjä, mutta mihin jäi inhimillisyys?”
Lilja uskoo, että Suomen auktoriteettipelko pitää yhteiskunnan kyllä kasassa, mutta yhtään mukavampaa se ei elämästä tee.
...
Miksi Suomessa on surkea ostovoima? Miksi Suomessa elämän päämääränä on mummoutuminen kolmekymppiseksi mennessä? Tuon jutun luettua hävettää olla suomalainen.
Kommentit (191)
En kyl britteihin lähtisi,kylmät asunnot,sitten omistusasunto helvetillinen naapuri.Muutenkaan tuo ilmasto ei olisi hyväksi.Sitten miettis mitä on onko ylempää keskiluokkaa,mitä??naurattaa.Britit tunnistaa ulkonäöstä,yleistä näkemääni pitkä nenä.kalju,naiset ihan kauniita.Sama on ausseissa hehän on brittivankien jälkeläisiä jne.Tää ei ole mikään loukkaus,siihen tulokseen tullut moni muukin.Usaan lähtisin vaik siellä henki paljoa paina,vaikka ne istuu lopun ikää vankilassa.Tunsin muutaman Britin jotka suomessa.Toimeen tulee kun myötäilee.Heh..
Vierailija kirjoitti:
Ovathan nuo positiivisia asioita elämänjanoiselle rellestäjälle, sitä en kiistä. Mutta se miten mm. päivähoito, koulut, terveydenhuolto, sosiaaliturva, yleinen turvallisuustaso yms. pelaa jos/kun vanhemmuus tulee ajankohtaiseksi on sitten aivan eri juttu.
Toki moni haluaa elellä juuri noin sinne ysikymppiseksi, ja se on täysin sallittavaa.Lisäksi aika inhottavaa yleistystä, olen saanut Suomessa joskus täysin ala-arvoista sekä myös todella ystävällistä palvelua. Eräs lipuntarkastaja ei perinyt minulta tarkastusmaksua kun olin väsyneenä unohtanut leimata bussikorttini. Sama lomaillessa, saa joskus aivan törkeää kohtelua, joskus taas sitten upeaa. Omituista takertua tuohon yhteen lipuntarkastajaan.
Ole huoleti, myös ne asiat on hoidettu UKssa paremmin kuin suomaassa.
Ja tuo tarkastajaesimerkki oli vain yksi, juu nou, esimerkki. Ei ole oleellista listata kaikkia tapauksia artikkeliin, kun normaaliälyinen (eli et sinä) tajuaa tuostakin.
Vierailija kirjoitti:
Britannia on luokkayhteiskunta, todellavoimakkaasti. Tämä.Lilja voi yrittää tunkea itsensä semmoiseen yhteiskuntaluokkaan, mihin ei itse kuulu, ja katsoa sitten miten suvaitsevaisia häntä kohtaan ollaan. Ei varmasti ole tervetullut yläluokkaan ja varmasti ei häntä siellä suvaittaisi.
Kuten joku jo aiemmin mainitsi niin ulkomaalaista on vaikeampi lokeroida johonkin luokkaan ja itseasiassa ”luokkamatkailu” onnistuu paljon helpommin kuin paikallisilta.
Itse tulen duunariperheestä Suomessa mutta täällä Briteissä sosiaalinen verkostoni koostuu pääasiassa ylemmästä keskiluokasta ja yläluokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta, että britit ovat helpommin lähestyttäviä ja lupsakoita, kun taas suomalaiset ovat pääasiassa epämiellyttäviä, epäsosiaalisia ja kyräileviä. Ihan kuin koko kansa olisi jotenkin autistinen. Itse tulen mainiosti toimeen brittien ja jenkkien kanssa, mutta suomalaisten kanssa on aina joku ongelma.
Tämä on ikävä kyllä usein totta. Olen itse ajatellut, että vian on pakko olla minussa. Menen jotenkin lukkoon, kun suomalaiset vaan ovat suomalaisia. Minusta sellainen suomalainen perusoleminen on hirveän epäkohteliasta ja tulee sellainen olo, että miksi minua täällä kaikki vihaa. Vaikka eihän ne oikeasti voi jopa tuntemattomiakin vihata, siis suomalaiset? Brittilässä ei vihamiehiäkään kohdella yhtä kylmästi ja epäystävällisesti kuin Suomessa kohdellaan ihan neutraaleja tuttavia ja joskus ystäviäkin.
Et näköjään tunne brittiläistä kulttuuria tarpeeksi Ne on kohteliaira, mutta kylläne silti vihaa ja ei suvaitse. Kumpi on parempi ilmaista se suoraan vai epäsuoraan?
Ai että kummanko valitsen, kohteliaan käytöksen päin naamaa vai epäkohteliaan käytöksen päin naamaa? No kuule ei ole vaikea valita. Ihan sama vaikka selän takana sitten vihaisi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä palaavat kiltisti kotiin siinä vaiheessa, kun on päiväkotia ja koulua tarvitsevia lapsia. Kunnon koulut eivät taida olla kovin edullisia Lontoossa.
Sama juttu terveydenhuollon kanssa, jos pitää joku leikkaus teettää, niin hyvän saat tuolla yksityissairaalassa, mutra ei ole rahaa maksaa.
Ja sitten kun tuonne taas tehdään joku terr rro risti - isku, niin kummasti tylsä Suomi kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovathan nuo positiivisia asioita elämänjanoiselle rellestäjälle, sitä en kiistä. Mutta se miten mm. päivähoito, koulut, terveydenhuolto, sosiaaliturva, yleinen turvallisuustaso yms. pelaa jos/kun vanhemmuus tulee ajankohtaiseksi on sitten aivan eri juttu.
Toki moni haluaa elellä juuri noin sinne ysikymppiseksi, ja se on täysin sallittavaa.Lisäksi aika inhottavaa yleistystä, olen saanut Suomessa joskus täysin ala-arvoista sekä myös todella ystävällistä palvelua. Eräs lipuntarkastaja ei perinyt minulta tarkastusmaksua kun olin väsyneenä unohtanut leimata bussikorttini. Sama lomaillessa, saa joskus aivan törkeää kohtelua, joskus taas sitten upeaa. Omituista takertua tuohon yhteen lipuntarkastajaan.
Ja tuo tarkastajaesimerkki oli vain yksi, juu nou, esimerkki. Ei ole oleellista listata kaikkia tapauksia artikkeliin, kun normaaliälyinen (eli et sinä) tajuaa tuostakin.
Onko tämäkin sitä kuuluisaa brittiläistä kohteliaisuutta? Vttuillaan ja haukutaan tyhmäksi? Okei.....jos tämä on se kohtelias tapa sanoa asiat, niin ....
Byrtte kirjoitti:
En kyl britteihin lähtisi,kylmät asunnot,sitten omistusasunto helvetillinen naapuri.Muutenkaan tuo ilmasto ei olisi hyväksi.Sitten miettis mitä on onko ylempää keskiluokkaa,mitä??naurattaa.Britit tunnistaa ulkonäöstä,yleistä näkemääni pitkä nenä.kalju,naiset ihan kauniita.Sama on ausseissa hehän on brittivankien jälkeläisiä jne.Tää ei ole mikään loukkaus,siihen tulokseen tullut moni muukin.Usaan lähtisin vaik siellä henki paljoa paina,vaikka ne istuu lopun ikää vankilassa.Tunsin muutaman Britin jotka suomessa.Toimeen tulee kun myötäilee.Heh..
Meillä on lämmin omistusasunto ja ihanat naapurit.
Suomalaisetkin muuten tunnistaa ulkonäöstä, samoin monet muut kansalaisuudet.
Tuolla äidinkielentaidolla tuskin kuulut ylempään keskiluokkaan yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi Suomessa on surkea ostovoima? Miksi Suomessa elämän päämääränä on mummoutuminen kolmekymppiseksi mennessä?"
No tuossa ostovoima-esimerkissähän ei ollut muuta kuin haitallinen huume (alkoholi). Sitähän ei ole pakko käyttää ellei hinta miellytä.
Tuo suomalaisten tarve mummoutua 30v jälkeen on kyllä ihan totta, tätä itsekin usein ihmetellyt. Olen 33v ja elän vielä sinkkuelämää, viimeksi ostin moottoripyörän sen sijaan että säästäisin kasaan omaan asuntoon nopeammin. Yökerhoissa voin ihan hyvin vielä käydä jos kaveriporukka menossa.
Hih, oikein moottoripyörän osti 33-vuotiaana?!
Mun mummo osti moottoripyörän 67-vuotiaana kun jäi eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta, että britit ovat helpommin lähestyttäviä ja lupsakoita, kun taas suomalaiset ovat pääasiassa epämiellyttäviä, epäsosiaalisia ja kyräileviä. Ihan kuin koko kansa olisi jotenkin autistinen. Itse tulen mainiosti toimeen brittien ja jenkkien kanssa, mutta suomalaisten kanssa on aina joku ongelma.
Tämä on ikävä kyllä usein totta. Olen itse ajatellut, että vian on pakko olla minussa. Menen jotenkin lukkoon, kun suomalaiset vaan ovat suomalaisia. Minusta sellainen suomalainen perusoleminen on hirveän epäkohteliasta ja tulee sellainen olo, että miksi minua täällä kaikki vihaa. Vaikka eihän ne oikeasti voi jopa tuntemattomiakin vihata, siis suomalaiset? Brittilässä ei vihamiehiäkään kohdella yhtä kylmästi ja epäystävällisesti kuin Suomessa kohdellaan ihan neutraaleja tuttavia ja joskus ystäviäkin.
Et näköjään tunne brittiläistä kulttuuria tarpeeksi Ne on kohteliaira, mutta kylläne silti vihaa ja ei suvaitse. Kumpi on parempi ilmaista se suoraan vai epäsuoraan?
Ai että kummanko valitsen, kohteliaan käytöksen päin naamaa vai epäkohteliaan käytöksen päin naamaa? No kuule ei ole vaikea valita. Ihan sama vaikka selän takana sitten vihaisi.
Suomessa näitä "pikku myy" -tyyppejä riittää, jotka puhuvat mitä sylki suuhun tuo, koska mielestään suorapuheisuus on joku hyve. Sitten jos nuhtelee niin suuttuvat jopa loppuiäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se brittien ja amerikkalaisten lähetyttävyyskin on vain pinnallista tapakulttuuria, vaikka tuntuukin mukavalta. Jos suomalainen on ystävällinen, niin siinä on substanssia.
Nimenomaan, ja tulee sellainen olo, kuin olisi todistanut ihmettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämäkin sitä kuuluisaa brittiläistä kohteliaisuutta? Vttuillaan ja haukutaan tyhmäksi? Okei.....jos tämä on se kohtelias tapa sanoa asiat, niin ....
Kyl tää on ihan suomalaista kohteliaisuutta. Se on täällä hyvä puoli että tyhmille saa vittuilla. Onhan ne sen ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Ovathan nuo positiivisia asioita elämänjanoiselle rellestäjälle, sitä en kiistä.
Niin, huvittavaa, miten nuoret luulee, että on elämässä kiinni olemista, jos tekee samaa ysikymppisenä kuin kaksikymppisenä, esim. "kiskoo drinkkejä Ibizalla". Ja että ihmisen pitäisi pysyä tuolla tavalla "nuorena" kuin tämä nuori elämäänsä elää.
Itse tykkäsin juhlia baareissa nuorempana, mutta nyt 64-vuotiaana ei voisi vähempää kiinnostaa. Nyt kiinnostaa Luonnon parissa oleminen, meditaatio ja maalaaminen. Olenko siis mummoutunut? :D
Itse hän on kovin tuomitseva Suomea ja suomalaisia kohtaan. Ei hän itsekään mitään hyväntahtoisuutta, iloa ja lämpöä säteile.
Lontoo ei ole sama kuin Englanti. 20 vuotta itä-Englannin maaseudulla asuttuani voin sanoa, että ihmiset ovat ihan samanlaisia kuin Suomessa - ulkopaikkakuntalaisen on vaikea päästä piireihin sisään ellet ole hyvin ulospäin suuntautunut. Tämä pätee myös englantilaisiin muuttajiin, et vaan ole paikallinen. Eli ihan yhtä suvaitsemattomia ja takapajuisia ihmisiä löytyy paljon myös täältä. Ihmiset ovat kuitenkin kohteliaita ja small talk on pakollista myös ihmisten kanssa joista et pidä, muuten olet moukka. Palkkataso on huono isojen kaupunkien ulkopuolella ja asuntojen laatu samoin. Joka paikassa myydään halpaa ja huonoa, Suomessa on helpompi löytää laadukkaampaa ja kestävää. Verot ovat huokeammat täällä mutta sen sijaan joka välissä on joku vetämässä rahaa (solicitors, mortgage brokers jne) etkä voi välttämättä luottaa palveluntarjoajiin.
Kummassakin maassa on hyvät ja huonot puolensa, en kyllä dissaisi omaa synnyinmaatani.
No jos yhden asian voisin sanoa, niin ainakin lääkkeet ovat halvempia kuin Suomessa. Lääke kuin lääke on jotain 9£.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä palaavat kiltisti kotiin siinä vaiheessa, kun on päiväkotia ja koulua tarvitsevia lapsia. Kunnon koulut eivät taida olla kovin edullisia Lontoossa.
Sama juttu terveydenhuollon kanssa, jos pitää joku leikkaus teettää, niin hyvän saat tuolla yksityissairaalassa, mutra ei ole rahaa maksaa.
Ja sitten kun tuonne taas tehdään joku terr rro risti - isku, niin kummasti tylsä Suomi kelpaa.
Paremmin Britannian NHS toimii kuin suomen terveydenhuolto.
Jaa-a. Sekä Helsingissä ja Lontoossa useasti ruokailleena kyseenalaistan kyllä nyt Liljan viinituntemuksen. Ei pitäisi olla samalla viinillä noin suurta hintaeroa, ellei Helsingin hinta ole jostain Savoysta ja Lontoon jostain räkäläpubista. Sama pullo samantasoisessa ravintolassa on ehkä keskimäärin aavistuksen kalliimpi Helsingissä. Eli luultavasti on ollut ihan eritasoisista viineistä kyse tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmin Britannian NHS toimii kuin suomen terveydenhuolto.
Luitko mitä kirjoitin? Olen ollut siellä sairaalassa töissä, ja en itseäni siellä antaisi leikata. Rikkaitten yksityissairaaloissa on hienoa ja kaikki toimii, mutta muissa sairaaloissa ei. Hoitajapula on kovempi kuin Suomessa ja monia töitä tekee kouluttamaton henkilökunta ja seuraukset on sen mukaiset. Esim sairaalabakteerit on ihan normaali juttu siellä.
Syntymättömälle lapselleen kun yrittää Lontoossa saada paikkaa hyvästä koulusta ja selvittää mitä lysti kustantaa, niin alkaa kummasti kutkuttaa muutto takaisin kotimaahan.
Eiköhän se kuulu ihan perus käytöstapoihin että ei ala "ilmaisemaan suoraan" jos jonkun naama ei miellytä. Huoh.... Miten tämäkin asia voi olla hukassa aikuisilta ihmisiltä??