Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otto muutti pois Suomesta 18-vuotiaana ja listaa asiat, jotka ovat Britanniassa paremmin

Vierailija
24.09.2021 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000008275510.html

"Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? Kyllä on, ainakin jos kysytään Lontooseen asettuneelta Otto Liljalta."

...

”Vaikka Suomi onkin hyvinvointivaltioiden kärkeä, on hintataso palkkatasoon nähden aika korkea, erityisesti mitä tulee palveluihin, kulttuuriin, ruokaan ja ulkona käyntiin”, Lilja muistuttaa.

Mies muistelee Suomi-visiittiä, jolloin ”hampaat meinasivat tippua suusta” pelkästä järkytyksestä. Viinipullo, josta joutuisi maksamaan Lontoossa korkeintaan 25 euroa, kustansi helsinkiläiskuppilassa 70 euroa.

”Kaiken kukkuraksi pullo piti hakea vielä tiskiltä itse, eikä jonoltakaan vältytty. Tämä ei ole mielestäni millään tasolla perusteltua.”

...

”Suomalainen asenneilmapiiri on mielestäni Britanniaan verrattuna paikoin hyvinkin tuomitseva ja ehdoton, sekä vähän turhan vakava, erityisesti mitä tulee muiden tekemisiin, vieraisiin ihmisiin ja elämään oman kuplan ulkopuolella”, Lilja kirjoittaa.

Lilja vertaa tilannetta Suomeen, jossa ”oikeastaan mikä tahansa” saattaa aiheuttaa paheksuntaa. Pelkkä toisen ihmisen ruokavalio, asumistyyli, pukeutuminen, matkustelu, uskonto, poliittinen suuntaus, harrastukset, urahaaveet, perhe, parisuhdestatus tai raha saattavat olla tuomitsemisen aiheita.

”Suomi ei suikaan ole se helpoin alusta tehdä asioita eri tavalla”, Lilja muotoilee.

Lilja muistuttaa, että on jutellut asiasta muidenkin ulkosuomalaisten kanssa. Hän ei ole ajatuksineen yksin.

Briteissä sen sijan kaikki saavat olla sitä mitä haluavat, eikä kukaan välitä vähääkään. Mummoutuakaan ei tarvitse vielä 30-vuotissyntymäpäivillään, Lilja heittää.

”Vielä yhdeksänkymppisenä voit olla aivan täysillä elämässä mukana, käyttää napapaitaa tai kiskoja drinkkejä Ibizalla joku sähäkkä leopardikaftaani päällä, jos siltä tuntuu.”

...

Lilja kertoo blogissaan, että Briteissä voi olla sääntöjen suhteen tarvittaessa luova. Virkamiehiltäkin voi saada osakseen tervettä inhimillisyyttä, myös vaikeissa tilanteissa.

Suomessa tilanne voi olla monesti toinen. Lilja muistelee, miten matkusti vastikään junalla Helsingistä Turkuun. Samasta vaunusta löytyi ”joku onneton”, joka oli päätynyt kyytiin ilman lippua. Konduktöörin tyyli ei tehnyt vaikutusta.

"Se tapa ja ilkeä tyyli millä hän nöyryytti liputonta matkustajaa kovaan ääneen, oli mielestäni paitsi törkeää, myös hämmentävää. Ymmärrän, että säännöt ovat sääntöjä, mutta mihin jäi inhimillisyys?”

Lilja uskoo, että Suomen auktoriteettipelko pitää yhteiskunnan kyllä kasassa, mutta yhtään mukavampaa se ei elämästä tee.

...

Miksi Suomessa on surkea ostovoima? Miksi Suomessa elämän päämääränä on mummoutuminen kolmekymppiseksi mennessä? Tuon jutun luettua hävettää olla suomalainen.

Kommentit (191)

Vierailija
21/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako Lontoossa tosiaan olla kuka haluaa? Siellä pahoinpidellään ja puukotetaan paljon enemmän kuin Suomessa.

No esim henkirikostilastot vuodelta 2019 osoittavat että pääset todennäköisemmin hengestäsi Tampereella (2.2/100000) kuin Lontoossa (1.54/100000)

Vierailija
22/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että britit ovat helpommin lähestyttäviä ja lupsakoita, kun taas suomalaiset ovat pääasiassa epämiellyttäviä, epäsosiaalisia ja kyräileviä. Ihan kuin koko kansa olisi jotenkin autistinen. Itse tulen mainiosti toimeen brittien ja jenkkien kanssa, mutta suomalaisten kanssa on aina joku ongelma.

Tämä on ikävä kyllä usein totta. Olen itse ajatellut, että vian on pakko olla minussa. Menen jotenkin lukkoon, kun suomalaiset vaan ovat suomalaisia. Minusta sellainen suomalainen perusoleminen on hirveän epäkohteliasta ja tulee sellainen olo, että miksi minua täällä kaikki vihaa. Vaikka eihän ne oikeasti voi jopa tuntemattomiakin vihata, siis suomalaiset? Brittilässä ei vihamiehiäkään kohdella yhtä kylmästi ja epäystävällisesti kuin Suomessa kohdellaan ihan neutraaleja tuttavia ja joskus ystäviäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ikinä pääse top virkaan ilman, että olet syntynyt hyvään sukuun ja väh isäsi on tehnyt saman tasoista työtä.

Tämä ei pidä paikkaansa. Isoissa firmoissa on kiintiöt joka tasolla naisille, bameille ja nykyään enenevässä määrin myös työväenluokassa kasvaneille.

Vierailija
24/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako Lontoossa tosiaan olla kuka haluaa? Siellä pahoinpidellään ja puukotetaan paljon enemmän kuin Suomessa.

Näin on. Mustien teinien puuk*tukset eivät eksy täkäläiseen mediaan. Myös homoihin kohdistuneet hyökkäykset ovat lisääntyneet valtavasti. Niistäkään ei puhuta koska tekijät ovat lähes aina muslimeja. Juutalaiset ovat myös vaarassa.

Jos on kristillinen, valkoihoinen, hetero ja on vähän enemmän rahaa, niin sitten kyllä voi tehdä mitä haluaa ja "olla kuka vaan."

Vierailija
25/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva saada lista päivän kielletyistä sanoista, niin pystyisi osallistumaan keskusteluun. Toisaalta varmaan parempi häipyä täältä.

Vierailija
26/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ikinä pääse top virkaan ilman, että olet syntynyt hyvään sukuun ja väh isäsi on tehnyt saman tasoista työtä.

Tämä ei pidä paikkaansa. Isoissa firmoissa on kiintiöt joka tasolla naisille, bameille ja nykyään enenevässä määrin myös työväenluokassa kasvaneille.

Kun Suomessa menet esim pörssiyhtiöön töihin, esim Fortum / Valmet jne, ei siellä edes kysytä uskontoa. Paras saa paikan, kansallisuudesta, sukupuolesta jne huolimatta. UK.ssa on kiintiöt, xxx kpl pitää olla tiettyä yhteiskuntaluokkaa.

Meillä tj ja duunari voivat syödä lounasta yhdessä työpaikkaruokalassa

Vierailija
27/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohti loistavan terveydenhuollon.

Vierailija
28/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä saa, kukaan ei silmiään räpäytä vaikka menisi pyjamassa kauppaan sunnuntaiaamuna.

Tosin koulutettuna länsimaisina ulkomaalaisena navigointi luokkayhteiskunnassa onnistuu helpommin luon paikallisella työväenluokkaisella.

.

Vierailija
29/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että britit ovat helpommin lähestyttäviä ja lupsakoita, kun taas suomalaiset ovat pääasiassa epämiellyttäviä, epäsosiaalisia ja kyräileviä. Ihan kuin koko kansa olisi jotenkin autistinen. Itse tulen mainiosti toimeen brittien ja jenkkien kanssa, mutta suomalaisten kanssa on aina joku ongelma.

Tämä on ikävä kyllä usein totta. Olen itse ajatellut, että vian on pakko olla minussa. Menen jotenkin lukkoon, kun suomalaiset vaan ovat suomalaisia. Minusta sellainen suomalainen perusoleminen on hirveän epäkohteliasta ja tulee sellainen olo, että miksi minua täällä kaikki vihaa. Vaikka eihän ne oikeasti voi jopa tuntemattomiakin vihata, siis suomalaiset? Brittilässä ei vihamiehiäkään kohdella yhtä kylmästi ja epäystävällisesti kuin Suomessa kohdellaan ihan neutraaleja tuttavia ja joskus ystäviäkin.

Se brittien ja amerikkalaisten lähetyttävyyskin on vain pinnallista tapakulttuuria, vaikka tuntuukin mukavalta. Jos suomalainen on ystävällinen, niin siinä on substanssia.

Vierailija
30/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi Suomessa on surkea ostovoima? Miksi Suomessa elämän päämääränä on mummoutuminen kolmekymppiseksi mennessä?"

No tuossa ostovoima-esimerkissähän ei ollut muuta kuin haitallinen huume (alkoholi). Sitähän ei ole pakko käyttää ellei hinta miellytä.

Tuo suomalaisten tarve mummoutua 30v jälkeen on kyllä ihan totta, tätä itsekin usein ihmetellyt. Olen 33v ja elän vielä sinkkuelämää, viimeksi ostin moottoripyörän sen sijaan että säästäisin kasaan omaan asuntoon nopeammin. Yökerhoissa voin ihan hyvin vielä käydä jos kaveriporukka menossa.

Vierailija
31/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, aika moni on huomannut että elämä paranee heti kun muuttaa Suomesta pois.

Sorry vaan mutta pysykää vaan täällä Suomessa kunnes opitte käytöstapoja ja juttelemaan ihmisten kanssa myönteisiä asioita, vaikka vähän huonommallakin kielitaidolla.

Vierailija
32/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä ahdaamielisiä, kuin muut on britit, ihan brexit on hyvä esimerkki asiasta. Lilja asuu omassa kuplassaan Lontoossa eikä tiedä koko maan tilannetta eikä edes koko Lontoon tilannetta. Menee asumaan johonkin toiseen kaupunginosaan Lontoossa tai toiseen kaupunkiin, niin hän huomaa, että yhtä suvaitsemattomia on kuin muutkin ihmiset kaikkialla muualla

Vierailija
33/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Suomessa menet esim pörssiyhtiöön töihin, esim Fortum / Valmet jne, ei siellä edes kysytä uskontoa. Paras saa paikan, kansallisuudesta, sukupuolesta jne huolimatta. UK.ssa on kiintiöt, xxx kpl pitää olla tiettyä yhteiskuntaluokkaa.

Meillä tj ja duunari voivat syödä lounasta yhdessä työpaikkaruokalassa

Tämä ei pidä paikkaansa, ei täällä ole kiintiöitä eikä esim uskontoa tai kansalaisuutta saa haastattelussa kysyä.

T:Briteissä uransa luonut

34/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut asiat ovat muualla paremmin kuin Suomessa ja vastaavasti Suomessa monet asiat hoidetaan paremmin kuin lähes missään muualla. Itse artikkelista ja artikkelin miehestä jäi ehkä hieman yksioikoinen ja lapsellinen käsitys. 

Vierailija
35/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se brittien ja amerikkalaisten lähetyttävyyskin on vain pinnallista tapakulttuuria, vaikka tuntuukin mukavalta. Jos suomalainen on ystävällinen, niin siinä on substanssia.

Kyllä mä mieluummin saan ystävällistä kohtelua kanssaihmisiltä ilman substanssia kuin asioin mörököllien kanssa.

Vierailija
36/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et näköjään tunne brittiläistä kulttuuria tarpeeksi Ne on kohteliaira, mutta kylläne silti vihaa ja ei suvaitse. Kumpi on parempi ilmaista se suoraan vai epäsuoraan?

Vierailija
37/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britannia on luokkayhteiskunta, todellavoimakkaasti. Tämä.Lilja voi yrittää tunkea itsensä semmoiseen yhteiskuntaluokkaan, mihin ei itse kuulu, ja katsoa sitten miten suvaitsevaisia häntä kohtaan ollaan. Ei varmasti ole tervetullut yläluokkaan ja varmasti ei häntä siellä suvaittaisi.

Vierailija
38/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä palaavat kiltisti kotiin siinä vaiheessa, kun on päiväkotia ja koulua tarvitsevia lapsia. Kunnon koulut eivät taida olla kovin edullisia Lontoossa.

Ja sitten taas takaisin kun on otettu hyöty irti hölmölästä. Harvalla kun se päiväkoti ja peruskoulu kestää koko elämää.

Vierailija
39/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä samaa mieltä tuosta ’mummoutumisesta’ 3-kymppisenä, kyllä täälläkin saa olla mitä haluaa. (Pakko sanoa, etten kyllä pidä mummoutumisena baareissa käymisen lopetusta…)

sama, ei ole mummoutumista jos jossain vaiheessa saa tarpeekseen pinnallisesta biletyskulttuurista känniörvelöineen. En jaksa enää nauttia siitä että päälleni tallotaan, roiskitaan kaljaa ja tyrkitään kyynärpäillä baaritiskillä tai tanssilattialla. Kengänpohjat liimautuu tahmaiseen lattiaan, mitään ei voi puhua kuin huutamalla ja vessat ovat karmeassa kunnossa.

Vierailija
40/191 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britannia on luokkayhteiskunta, todellavoimakkaasti. Tämä.Lilja voi yrittää tunkea itsensä semmoiseen yhteiskuntaluokkaan, mihin ei itse kuulu, ja katsoa sitten miten suvaitsevaisia häntä kohtaan ollaan. Ei varmasti ole tervetullut yläluokkaan ja varmasti ei häntä siellä suvaittaisi.

Tai sitten vaan on onnellinen omassa luokassaan, toisin kuin sinä, kateellinen luuseri :P