Otto muutti pois Suomesta 18-vuotiaana ja listaa asiat, jotka ovat Britanniassa paremmin
https://www.is.fi/asuminen/art-2000008275510.html
"Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? Kyllä on, ainakin jos kysytään Lontooseen asettuneelta Otto Liljalta."
...
”Vaikka Suomi onkin hyvinvointivaltioiden kärkeä, on hintataso palkkatasoon nähden aika korkea, erityisesti mitä tulee palveluihin, kulttuuriin, ruokaan ja ulkona käyntiin”, Lilja muistuttaa.
Mies muistelee Suomi-visiittiä, jolloin ”hampaat meinasivat tippua suusta” pelkästä järkytyksestä. Viinipullo, josta joutuisi maksamaan Lontoossa korkeintaan 25 euroa, kustansi helsinkiläiskuppilassa 70 euroa.
”Kaiken kukkuraksi pullo piti hakea vielä tiskiltä itse, eikä jonoltakaan vältytty. Tämä ei ole mielestäni millään tasolla perusteltua.”
...
”Suomalainen asenneilmapiiri on mielestäni Britanniaan verrattuna paikoin hyvinkin tuomitseva ja ehdoton, sekä vähän turhan vakava, erityisesti mitä tulee muiden tekemisiin, vieraisiin ihmisiin ja elämään oman kuplan ulkopuolella”, Lilja kirjoittaa.
Lilja vertaa tilannetta Suomeen, jossa ”oikeastaan mikä tahansa” saattaa aiheuttaa paheksuntaa. Pelkkä toisen ihmisen ruokavalio, asumistyyli, pukeutuminen, matkustelu, uskonto, poliittinen suuntaus, harrastukset, urahaaveet, perhe, parisuhdestatus tai raha saattavat olla tuomitsemisen aiheita.
”Suomi ei suikaan ole se helpoin alusta tehdä asioita eri tavalla”, Lilja muotoilee.
Lilja muistuttaa, että on jutellut asiasta muidenkin ulkosuomalaisten kanssa. Hän ei ole ajatuksineen yksin.
Briteissä sen sijan kaikki saavat olla sitä mitä haluavat, eikä kukaan välitä vähääkään. Mummoutuakaan ei tarvitse vielä 30-vuotissyntymäpäivillään, Lilja heittää.
”Vielä yhdeksänkymppisenä voit olla aivan täysillä elämässä mukana, käyttää napapaitaa tai kiskoja drinkkejä Ibizalla joku sähäkkä leopardikaftaani päällä, jos siltä tuntuu.”
...
Lilja kertoo blogissaan, että Briteissä voi olla sääntöjen suhteen tarvittaessa luova. Virkamiehiltäkin voi saada osakseen tervettä inhimillisyyttä, myös vaikeissa tilanteissa.
Suomessa tilanne voi olla monesti toinen. Lilja muistelee, miten matkusti vastikään junalla Helsingistä Turkuun. Samasta vaunusta löytyi ”joku onneton”, joka oli päätynyt kyytiin ilman lippua. Konduktöörin tyyli ei tehnyt vaikutusta.
"Se tapa ja ilkeä tyyli millä hän nöyryytti liputonta matkustajaa kovaan ääneen, oli mielestäni paitsi törkeää, myös hämmentävää. Ymmärrän, että säännöt ovat sääntöjä, mutta mihin jäi inhimillisyys?”
Lilja uskoo, että Suomen auktoriteettipelko pitää yhteiskunnan kyllä kasassa, mutta yhtään mukavampaa se ei elämästä tee.
...
Miksi Suomessa on surkea ostovoima? Miksi Suomessa elämän päämääränä on mummoutuminen kolmekymppiseksi mennessä? Tuon jutun luettua hävettää olla suomalainen.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissa on älyttömän levotonta, olen käynyt ja ollut. Olihan se kiva että on esim. punnankaupat ja halpaa ostettavaa ja ns.paljon tekemistä tai näkemistä, mutta ei se yksistään riitä. Illalla jos meni ulos niin hälytysautot ajoivat koko ajan, tuli turvaton tunne. Monessa paikassa olen käynyt ja harvoin hälytysautot minuutin välein menivät, tuli sellainen olo kuin olisi ollut jossain synkässä lähiössä Amerikassa, alueena oli Yorkshire. Joissain taloissa oli kellari/terassitasossa laitettu kalterit ikkunoihin, ilmeisesti varkaiden takia. Omakotitaloissa joita suuri osa oli näkyi päivälläkin verhot, ilmeisesti varkaiden takia. Varkaudet on todella yleisiä Englannissa, itse kun jätin yhden kassin hetkeksi kaupan lattialle se vietiin samantien, onneksi oli arvotonta tavaraa joista olin muutenkin luopumassa mutta kyllä se ihmetytti, ne viejät olivat sellaisia 18-25 vuotiaita nuoria joilla oli ok vaatteet päällä. Jos asuisin Englannissa niin päivittäin joutuisi pelkäämään murtovarkaita, taskuvarkaita yms. Ja puistoissa ei vuosia sittenkään uskaltanut kävellä illalla, päivällä kyllä. Puistor*skaukset kuulosti yleisiltä kun uutisia seurasi.
Mä olen asunut Lontoossa 25 vuotta, harvemmin täällä on pelottanut, enkä kulje ympäriinsä peläten taskuvarkaita tai murtovarkaita. 99% puistoista suljetaan yöksi joten eipä niissä tule pimeällä kuljettua.
Puistojen sulkeminen taitaa viitata ennemminkin siihen, että levotonta on ja paljon, eikä siihen, että asiat on hyvin.
Tiedätkös on ihanaa.kun voi esim sunnuntaiaamuna viedä lapset puistoon jossa ei ole lasinsiruja, graffiteja, hiekkalaatikoihin kuseskelleita juoppoja tai jotain huumeneuloja, kuten vaikkapa Helsingissä. Joten todellakin hyvä että suljetaan yöksi.
Eli ongelmia on. Kiitos, että vahvistit.
Vierailija kirjoitti:
Alkkishomon plörinää
Paljastit itsesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissa on älyttömän levotonta, olen käynyt ja ollut. Olihan se kiva että on esim. punnankaupat ja halpaa ostettavaa ja ns.paljon tekemistä tai näkemistä, mutta ei se yksistään riitä. Illalla jos meni ulos niin hälytysautot ajoivat koko ajan, tuli turvaton tunne. Monessa paikassa olen käynyt ja harvoin hälytysautot minuutin välein menivät, tuli sellainen olo kuin olisi ollut jossain synkässä lähiössä Amerikassa, alueena oli Yorkshire. Joissain taloissa oli kellari/terassitasossa laitettu kalterit ikkunoihin, ilmeisesti varkaiden takia. Omakotitaloissa joita suuri osa oli näkyi päivälläkin verhot, ilmeisesti varkaiden takia. Varkaudet on todella yleisiä Englannissa, itse kun jätin yhden kassin hetkeksi kaupan lattialle se vietiin samantien, onneksi oli arvotonta tavaraa joista olin muutenkin luopumassa mutta kyllä se ihmetytti, ne viejät olivat sellaisia 18-25 vuotiaita nuoria joilla oli ok vaatteet päällä. Jos asuisin Englannissa niin päivittäin joutuisi pelkäämään murtovarkaita, taskuvarkaita yms. Ja puistoissa ei vuosia sittenkään uskaltanut kävellä illalla, päivällä kyllä. Puistor*skaukset kuulosti yleisiltä kun uutisia seurasi.
Mä olen asunut Lontoossa 25 vuotta, harvemmin täällä on pelottanut, enkä kulje ympäriinsä peläten taskuvarkaita tai murtovarkaita. 99% puistoista suljetaan yöksi joten eipä niissä tule pimeällä kuljettua.
Puistojen sulkeminen taitaa viitata ennemminkin siihen, että levotonta on ja paljon, eikä siihen, että asiat on hyvin.
Tiedätkös on ihanaa.kun voi esim sunnuntaiaamuna viedä lapset puistoon jossa ei ole lasinsiruja, graffiteja, hiekkalaatikoihin kuseskelleita juoppoja tai jotain huumeneuloja, kuten vaikkapa Helsingissä. Joten todellakin hyvä että suljetaan yöksi.
Tietenkin on, 60 miljoonaan kansaan mahtuu kaikenlaista porukkaa. Mutta pointti on se ettei täällä ole mitenkään erityisen vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitään ongelmia ei ole meillä Suomessa? Muistan kyllä lukeneeni esim. Helsingin Kaisaniemenpuistosta jos jonkinlaisia uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Tainnu olla isiVisa taskussa pitkään.
Bloginsa mukaan asuu tuottajapoikaystävän kanssa, kun itse näyttää toimivan digimaailman konsulttina, jonka blogissa on lähinnä matkakuvia kuin kerrontaa konsultoimistaan yrityksistä, yhteistyöstä ja saavutuksia bisnesalalla.
Kyllähän tuo varmasti helppoa ja lupsakkaa elämää on ja paljon paremmin kuin mitä olisi Suomessa. En tosin hirveästi antaisi palstatilaa jutuille, joissa hehkutetaan ulkosuomalaisuutta ja maata paremmaksi, jos konkreettista kosketuspintaa työelämään ja sitä kautta yhteiskuntaan syvemmin ei oikein ole.
Lontooseen mahtuu kaikenlaisia. Pienellä paikkakunnalla paheksutaan. Myös Lontoossa on viharikoksia eli sielläkin paheksutaan.
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa lipuntarkastajat kohtelee luvatta matkustavia kuin aatelisherroja. Mielistelevät ja pahoittelevat aiheutunutta häiriötä matkanteossa.
Tai sitten ei... 😀
Mä myös hihittelin tälle😁 Olen reissannut Briteissä kymmeniä kertoja ja jo pelkästään Lontoossa ei pääse raidealueelle ilman lippua. Aika hyvä selittäjä tosiaan saa olla jos pystyy selittämään siellä liputtomuutensa. Ulos sielläkin tulee heitetyksi junasta jos ei asianmukaista pilettiä löydy. Tosin tarkastaja saattaa sanoa ”you must leave now sir/madam”, ehkä tämä lievittää pahaa mieltä😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on, 60 miljoonaan kansaan mahtuu kaikenlaista porukkaa. Mutta pointti on se ettei täällä ole mitenkään erityisen vaarallista.
Itse kyllä opin juuri Britanniassa varomaan raiskaushuumeita ja päälle pissaavia punkkareita yms. Varoittajina oli paikallisia ystäviä. Ja aupairit otetaan lähinnä sen takia koska lapset eivät saa kulkea yksi kouluun tai muualle, vaan aina pitää olla saattaja. Ja kyllä Lontoon taskuvarkaat on aina ollut ongelma. Kerjäläiset sen sijaan ovat kohteliaita ja sanovat sri ja please etc.
Itse en ole Lontoossa tai muuallakaan Britanniassa joutunut ongelmiin. Mutta en myöskään ole joutunut sen kummempiin ongelmiin Afrikan maissa tai niissä muslimimaissa joissa olen ollut yms. Pahaa voi tapahtua missä vain. Ihan turha esittää joku paikka pahuudesta vapaana paikkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä opin juuri Britanniassa varomaan raiskaushuumeita ja päälle pissaavia punkkareita yms. Varoittajina oli paikallisia ystäviä. Ja aupairit otetaan lähinnä sen takia koska lapset eivät saa kulkea yksi kouluun tai muualle, vaan aina pitää olla saattaja. Ja kyllä Lontoon taskuvarkaat on aina ollut ongelma. Kerjäläiset sen sijaan ovat kohteliaita ja sanovat sri ja please etc.
Itse en ole Lontoossa tai muuallakaan Britanniassa joutunut ongelmiin. Mutta en myöskään ole joutunut sen kummempiin ongelmiin Afrikan maissa tai niissä muslimimaissa joissa olen ollut yms. Pahaa voi tapahtua missä vain. Ihan turha esittää joku paikka pahuudesta vapaana paikkana.
Kuka täällä on esittänyt mitään paikkaa pahuudesta vapaana? Mutta ei Britannia mikään Sodoman ja Gomorran esikartano ole.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että on briteissä vietetty aikaa ns. junttien kanssa jos "jokainen saa olla mitä haluaa". Briteissä on tiukka luokkajako ja tuo pätee vain alimpaan päähän.
Hinnoista samaa mieltä.
Britit rakastavat ja arvostavat eksentrisyyttä, etenkin ylemmissä luokissa.
Nuoret ihmiset usein pitää nuorten ihmisten elämäntapaa ideaalisena, jota vanhojenkin tulisi elää, jotta heidän elämänsä olisi täyttä. Eivät tajua, että iän ja kokemuksen karttuminen voi muuttaa esim. ajanviettotapoja.