Salakavala lihominen (miten se on mahdollista)
Monesti ihmetellään, miten voi salakavalasti lihoa paljonkin. Minäpä kerron esimerkin:
Painoin vuonna 2006 71 kg (olin normaalipainon rajoissa). Painoni on aina hieman heilahdellut vaikka en ole muuttanut (huonoja) elintapojani tai liikuntatottumuksiani. Salaisuus on siinä, että painoa on aina tullut muutama kilo lisää ja sitten lähtenyt vastaavasti pois, kuitenkin niin että keskimäärin vähemmän lähtenyt kuin tullut. Vuosien saatossa vaatemallit ovat vaihtuneet ja vaatteiden koot huomaamatta kasvaneet. Eräänä vuonna painoin 80 kg, luulin sen olevan huippulukema. Sitten muutaman vuoden päästä meni rikki 90 kg.
Viime talvena painoin 99 kg ja ajattelin sen olleen huippujen huippu. Tunsin taas oloni kevyemmäksi ja ajattelin painon lähteneen tippumaan, kuten olikin. Nyt kuitenkin kesän jälkeen vaatteet kiristivät pahemman kerran. Kävin vaa'alla peläten 100 kg haamurajaa, ja se näytti 106 kg.
Viisitoista vuotta ja 35 kiloa.
Kommentit (93)
BMI-taulukko on aika tiukka. Minä tajusin juuri että olisin vielä 55 kg kevyempänäkin taulukon mukaan normaalipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Ja usein "elintavoissa ei ole ollut muutoksia ja silti lihoin " , paitsi että harrastukset jääneet ja arkiliikkumiset autolla yms.
Omissa elintavoissani ei tapahtunut hitusenkaan muutosta lihoessani 20 kg yhden kuukauden aikana sairastuttuani immuunitautiin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä on kyse siitä, jaksaako ihminen välittää painostaan. Jos muutamaan kuukauteen ei tarkkaile painoa, syö vähän mitä sattuu ja elämä on kiireistä, eikä painoa jaksa edes miettiä, niin "huomaamattaan" lihoo. Itse tsekkaan olotilani viikottain eli jos tuntuu, että turvotusta on (merkki tulevasta painonnoususta), korjaan heti ruokavaliota. Ehkä se on sellaista viikottaista kyttäämistä, mutta pääsen näin paljon helpommalla kuin laihduttamalla yhtäkkiä tulleet 5kg.
Cool story, mutta naisilla on turvotusta ja luonnollista painonnousua ja laskua joka ikinen kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä vahingossa pääse lihoamaan mitenkään! Eilen kävimme ravintolassa syömässä pitkän kaavan mukaan ja paino nousi heti 500g, vaatteetkin kiristää. Jos en tänään pidä todella tiukkaa linjaa tuo 500g on vyötäröllä vielä viikkojenkin kuluttua.
Sulla on suolessa puolen kilon kakkalöntti. Päivässä ei helpolla liho puolta kiloa, varsinkaan jos aineenvaihdunta on kunnossa. Keho vain nostaa lämpötilaansa polttaakseen ylimäärän pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä vahingossa pääse lihoamaan mitenkään! Eilen kävimme ravintolassa syömässä pitkän kaavan mukaan ja paino nousi heti 500g, vaatteetkin kiristää. Jos en tänään pidä todella tiukkaa linjaa tuo 500g on vyötäröllä vielä viikkojenkin kuluttua.
Nimenomaan. Mä huomaan heti esim. lomamatkan jälkeen, että on tullut herkuteltua, turvottaa, housut kiristää. Silloin pitää tehdä korjausliike HETI. Eli yhtä kauan miinuskaloreilla, kun on oltu pluskaloreilla reissussa. Sen jälkeen paino on taas sama vanha. Jos noin ei toimi, ei ihme jos paino hiipii ylöspäin.
Lentokoneessa istuminen kerryttää nestettä. Miten ihmiset ovat näin daijuja?
Vierailija kirjoitti:
Itselle kävi sama. Oma kehitykseni: 57 kg (2012) -> 63 kg (2014) -> 68 kg (2016) -> 70 kg (2021). Paria kiloa vuodessa ei kyllä huomaa vaatteista eikä peilistä. Itselläni aivot ainakin rekisteröi vaatteet tyyliin "nuo on epämukavat, laitan jotain muuta päälle" eli suomeksi sanottuna lihoin edellisestä yli. Ostan vaatteita vielä harvakseltaan niin ei ole tapahtunut mitään 36->42 järkytystä vaatekaupassa.
Ärsyttää kun kilot kertyy hitaasti ja varmasti, mutta laihduttaminen pitää tehdä tietoisesti. Aloitin viikko sitten nutrauskuurin ja saa olla viimeinen kerta kun laihdutan. Paino nyt 68 kg ja haluan ainakin tuonne 60 kg tuntumaan. Lopetan vastaisuudessa varmaan iltaruokien syönnin kun en halua lihoa takaisin. Olen istumatyöläinen.
Nutraus on kyllä hyvä keino jos haluaa läskistyä pidemmän päälle. Jatka jatka!
Minä ainakaan en huomaa peilikuvasta sitä hidasta muutosta. Ihmettelen vaa'an lukemaa ja ettei vaatteet enää mene päälle.
Huomasin taas että vaa,alla käymättömyys kostautuu.
Tykkään että 53 kiloisena vyötärö erottuu hyvin ja vatsalihakset näkyy
Paino pyrkii nousemaan , taas huomasin että vyötärö oli löysempi, ja kyllä, painoin 55 kiloa.
Kuukaudessa sain nämä 2 kiloa pois mutta se kannatti, helpompi laihduttaa 2 kiloa kuin viisi saati kymmenen
En ikinä voisi lihoa kymmeniä kiloja " huomaamatta". Se on itsepetosta
Mä ymmärrän sua Ap ihan täysin. Sama juttu. Enkä nyt mitenkään valita, että tilanne on tullut täysin yllättäin, mutta on tässä ollut vuosien varrella yhtä sun toista eikä aina elämänhallinta ihan parhaalla tolalla. Vaakakin on, muttei sillä aina jaksa käydä. Eikä välillä suoraan sanoen ole voinut vähempää kiinnostaa oma paino saati mahtuuko ne pari vuotta sitten ostetut housut jalkaan vai ei.
Olen jojopersoona painonhallin suhteen, en ylpeä siitä, mutta minkäs mahtaa.
Ja kyse ei olesiitä ettenkö tietäisi miten pitää syödä ja liikkua.
Nyt taas elämänhallinta jees, ja painonhallinta, noh, suunta vain pienempiin numeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon tähän "salakavaluuteen". Olen itse pienikokoinen, jopa laiha. Puolisoni on tukevoitunut parisuhteemme aikana, yhtä rakas hän silti on. Olen kyllä hänen terveydestä huolestunut. Tuntuu ettei hän itse huomaa kilojen kertymistä tai sitä että hän syö liikaa. Vitsailee kiloistaan. Haluaisi olla paremmassa kunnossa mutta aina löytyy joku syy herkutella tai olla lähtemättä lenkille. Jotenkin tuntuu että lääkäreilläkin on vaikeuksia sanoa ylipainoiselle potilaalle että pitäisi liikkua enemmän ja syödä terveellisemmin. Minulle on parin vuoden aikana määrätty jumppaa, kuntosalia, sauvakävelyä ja sitä että pitää olla liikunnallinen esimerkki lapselle. Tosiasia taitaa kuitenkin olla se että olen lenkkeillyt ja pyöräillyt kehoni ylikuntoon ja luut näkyvät kun syöminen on jäänyt liian vähälle :(
Sarjassamme hyödyttömiä neuvoja terveyskeskuslääkäreiltä, jotka eivät ole lukeneet ainoan ainutta artikkelia endokrionologisesta tutkimuksesta. Siitä olisi saatana enemmän hyötyä, jos lääkäri ohjaisi lihavan ihmisen oikean asiantuntijan luokse, joka voisi selvittää, mistä kunkin ihmisen ylipaino johtuu, koska se voi johtua sadoista eri syistiä, eikä niiden hoitokeinot ole samoja.
Vierailija kirjoitti:
Syöt vähemmän ja lähdet liikkumaan, juoksu on parasta painonpudottajalle.
Ei ole. Jos kortisoli on koholla, juoksu on typerintä mitä voi tehdä. Kävely pk-sykkeellä on laihduttajalle ainoa suositeltava liikuntamuoto.
Vierailija kirjoitti:
Legginssit. Ne huijaa ihmisiä. Joku xxl kokoinen sulloutuu l-koon trikoisiin ja ajattelee että ei hätää.
Syksy ja talvi ovat aikaa kun ihmiset tajuavat lihoneensa. Se vuosi sitten mahtunut takki ei menekään enää kiinni.
Tämä on kyllä aivan totta. Talvitakista olen aina huomannut jos olen lihonut.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan täysin tietoista lihomista ja itsensä huijaamista jos jatkaa samoilla huonoilla elintavoilla, joilla on aiemmin tullut kiloja lisää. Ei se tee siitä salakavalaa jos vaan päättää sulkea silmänsä asialta. Vaaka tai mittanauha pitäisi olla säännöllisessä käytössä jokaisella, jolla on vähänkin taipumusta lihoa. Ainakin kerran kuussa pitäisi mitata, ja myös tehdä korjausliike heti kun huomaa kilojen ja senttien lisääntyneen.
Salakavala lihominen on sitä kun ihminen joka on koko aikuisikänsä ollut samoissa mitoissa, huomaakin jonain päivänä, ettei vanha vaate mahdukaan enää päälle. Siinäkin puhutaan korkeintaan muutaman kilon muutoksesta. Kymmenien kilojen muutos pitäisi olla jokaiselle ihan päivänselvä asia.
Itse lihoin sairastuttuani parikymmentä kiloa yhden kuukauden aikana. Huomasin kyllä, että vaatteet puristavat mutta salakavalaksi sitä lihomista ei voi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin taas että vaa,alla käymättömyys kostautuu.
Tykkään että 53 kiloisena vyötärö erottuu hyvin ja vatsalihakset näkyy
Paino pyrkii nousemaan , taas huomasin että vyötärö oli löysempi, ja kyllä, painoin 55 kiloa.
Kuukaudessa sain nämä 2 kiloa pois mutta se kannatti, helpompi laihduttaa 2 kiloa kuin viisi saati kymmenen
En ikinä voisi lihoa kymmeniä kiloja " huomaamatta". Se on itsepetosta
Sama juttu minulla. Sopivin paino itselleni on 50-51 kg, ja huomaan heti jos on tullut vähänkin ylimääräistä. Omalla kohdallani paino kertyy aina ensimmäisenä takapuoleen ja lantiolle, ja parinkin kilon painonnousu aiheuttaa kävellessä sellaista ärsyttävää hytkymistä ja hyllymistä. Jos siis tuo lantion seutu ei tunnu kiinteältä, täytyy heti tehdä korjausliike. On paljon helpompaa laihduttaa pari kiloa kuin viisi tai kymmenen.
Minulle kiloja kertyy, ei salakavalasti, vaan pikkuhiljaa, 1-2 kiloa vuodessa, joskus enemmän. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana lihonut 22 kg mutta en jaksa nyt stressata siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole minusta salakavalaa lihomista. Olet lihonut koko ajan lisää ja ollut siitä tietoinen, mutta päättänyt olla piittaamatta vaikka vaaka on koko ajan näyttänyt lisää painoa.
Juuri näin. Oma kokemus. Aina joku selitys. Miten typerin ikinä. Vasta kun erosin miehestäni ( herkuttelija, mutta eihän minun olisi pitänyt mennä mukaan) laihduin 20 kuussa 20 kiloa. Oma syy lihomiseen, en koskaan syyttäisi exääni tästä. Monesta muusta, mutta en tästä.
Kesällä menen fillarilla töihin.
Laitan tuorepuuron laukkuun, poljen. Syön puuron klo 8 ja nälkä on vasta klo 12. Nälkä menee eteenpäin.
Nyt syön puuron kotona, kävelen pysäkille.
Talvella syön enemmän ja liikun vähemmän. Lopputulos on selvä
Vierailija kirjoitti:
Painoa alkaa kertymään siinä 20-25v salakavalasti.
Yleensä sitä 1-2 kg muutosta selitellään että aamupaino, iltapaino tai kyllä se voi 1-2kg heittää päivästä riippuen.
Totuus on kuintekin, kun se 2kg per vuosi on 20 vuodessa 40 kiloa niin se 50kg vartalo onkin 40v kohdalla 90kg.
Tuo totta monien kohdalla . Painoin kans 20v n. 65kg , 25v 75kg nyt 45v jo 98kg . Sitä vaan ei huomaa hidasta lihomista ,jos ei muuta elämän tapoja täysin.
Paino yllättää yleensä sellaiset jotka ei paljoa puntarilla pompi ja ihailevat itseään peilistä usein, jolloin pääsevät tottumaan siihen paisuvaan ulkomuotoonsa eivätkä täten pidä itseään lihavana.
Olipas typerä kirjoitus. Olet antanut itsesi lihoa. Et ole punninnut itseäsi säännöllisesti ja olet vain ostanut isompia vaatteita. Ei tuossa ole mitään salakavalaa, vaan vain laiskuutta ja itsepetosta.