Salakavala lihominen (miten se on mahdollista)
Monesti ihmetellään, miten voi salakavalasti lihoa paljonkin. Minäpä kerron esimerkin:
Painoin vuonna 2006 71 kg (olin normaalipainon rajoissa). Painoni on aina hieman heilahdellut vaikka en ole muuttanut (huonoja) elintapojani tai liikuntatottumuksiani. Salaisuus on siinä, että painoa on aina tullut muutama kilo lisää ja sitten lähtenyt vastaavasti pois, kuitenkin niin että keskimäärin vähemmän lähtenyt kuin tullut. Vuosien saatossa vaatemallit ovat vaihtuneet ja vaatteiden koot huomaamatta kasvaneet. Eräänä vuonna painoin 80 kg, luulin sen olevan huippulukema. Sitten muutaman vuoden päästä meni rikki 90 kg.
Viime talvena painoin 99 kg ja ajattelin sen olleen huippujen huippu. Tunsin taas oloni kevyemmäksi ja ajattelin painon lähteneen tippumaan, kuten olikin. Nyt kuitenkin kesän jälkeen vaatteet kiristivät pahemman kerran. Kävin vaa'alla peläten 100 kg haamurajaa, ja se näytti 106 kg.
Viisitoista vuotta ja 35 kiloa.
Kommentit (93)
Mulla ainakin on jotenkin vääristynyt kehonkuva. Ja vielä niinpäin, että kuvittelen painavani vähemmän kuin oikeasti. Peilistä katsoo mielestäni aina ihan vetävän näköinen daami ja olen oikein tyytyväinen itseeni. Sitten järkytyn kun astun vaa'alle :D
Mäkin mietin miten saisin jatkuvan salakavalan lihomisen loppumaan. Olen vielä ihan ihan sopusuhtaisen näköinen nainen 166/84, mutta kymmenen vuotta sitten painoin 15 kiloa vähemmän enkä vielä ole edes keski-ikäinen.
Olen lihonut aloituksen ajoista (salakavalasti) 4 kg lisää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salakavalaa on se, että töissä on ns vähän stressiä ja kahden kuukauden päästä lomamatkalla huomaat, että mekko ei mene enää päälle.
Kotona menet vaa'alle ja toteat +8 kiloa.
En syönyt stressiin, ennemminkin jätin syömättä. Mutta kun vetää pari kertaa pitsaa viikossa ynnättynä stressihormonien vaikutukseen...
Siis vetää pari kertaa viikossa pitsaa ja ihmettelee, kun paino nousee 🙄
Tuskin olivat viikon ainoat ateriat ja anna kun arvaan, että teet toimistotyötä etkä liiku.
Joo, mistä ihmeestä nää kilot on tullu. Stressihormonit voit kyllä unohtaa. Kyllä se on ne huonot ruokailut.
https://www.google.com/search?q=stressi+lihominen&rlz=1C9BKJA_enFI999FI…
Tietoa on kyllä saatavilla, mutta kivempi varmaan peittää silmät ja huutaa herjoja.
Kukaan ei liho 16 vuodessa salakavalasti 35 kiloa. Tai no, siinä mielessä kyllä jos sulkee silmänsä siltä miten paljon enemmän on hiljalleen alkanut syödä. Ei sen tarvitse olla kuin yksi leipä enemmän aamulla ja illalla. Vähän isommat ruoka-annokset jne. Syy löytyy aina ihan itsestä ja se toiminta ei ole salakavalaa. Vielä kun lisää naisilla 40 ikävuoden rajapyykin, jolloin hormonitoiminta hidastuu, on niin helppoa lihoa. Ja vielä kun sallii itselle sen "väärin syömisen" ja lihomisen., niin tuleehan ne 35 kiloa. "Lihon salakavalasti, en voi sille mitään. Näin se vain menee." Miksi ihmeessä, et reagoinut siinä vaiheessa kun painoa oli tullut 10 kiloa lisää? Se oli jo merkki jostain. Eikä kukaan laihdu 10 kiloa salakavalasti, joten siihen ei kannata vedota.
Mulla monesti tuntuu maha isolta ja housut kiristävän takamuksesta. Sitten punnitsen itseni ja huomaan, etten olekaan lihonut. Mutta sitten olo tuntuu taas pidempään normaalilta. Sitten käyn vaa'alla ja huomaan lihoneeni monta kiloa. Näin on käynyt monta kertaa. Viimeksi en ollut uskoa vaakaa, mutta totta se oli että olin lihonut 7 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei liho 16 vuodessa salakavalasti 35 kiloa. Tai no, siinä mielessä kyllä jos sulkee silmänsä siltä miten paljon enemmän on hiljalleen alkanut syödä. Ei sen tarvitse olla kuin yksi leipä enemmän aamulla ja illalla. Vähän isommat ruoka-annokset jne. Syy löytyy aina ihan itsestä ja se toiminta ei ole salakavalaa. Vielä kun lisää naisilla 40 ikävuoden rajapyykin, jolloin hormonitoiminta hidastuu, on niin helppoa lihoa. Ja vielä kun sallii itselle sen "väärin syömisen" ja lihomisen., niin tuleehan ne 35 kiloa. "Lihon salakavalasti, en voi sille mitään. Näin se vain menee." Miksi ihmeessä, et reagoinut siinä vaiheessa kun painoa oli tullut 10 kiloa lisää? Se oli jo merkki jostain. Eikä kukaan laihdu 10 kiloa salakavalasti, joten siihen ei kannata vedota.
Ehkä se salakavaluus tulee juuri siitä kun ei muuta mielestään syömistään epäterveellisenpään suuntaan mutta silti paino nousee.
Mä huomaan lihomisen valokuvista. Näin itseni juuri tänä kesänä otetuissa kuvissa ja kauhustuin millainen vararengas minulla oli siinä kuvassa vyötäröllä. Hankin vaa'an ja huomasin olevani nyt 9kg painavempi kuin koskaan.
Kesän aikana on tullut salakavalasta kiloja. Nyt huomasin, kun yritin farkkuja jalkaan.
Mä ymmärrän sua Ap. Mulla oli taannoin tilanne, jossa kysyttiin mun painoa enkä ollut punninnut itseäni aikoihin. Muutama vuosi sitten painoin 90 kg. Tiedän pulskistuneeni, joten sanoin arviolta 100. Sitten punnitsin itseni ja vaaka näytti 113 kg. Se oli karu hetki.
Kun taloudesta vaan löytyy vaaka sitä voi käyttää ihan päivittäin niin ei tule yllätyksiä.
Ongelma ei näytäisi olevan vaa'attomuus vaan se että vaa'alla käymistä vältellään kun tietää lihoneensa.
Minä onnistuin lihomaan 10 kiloa sillä, että ajattelin vaatteiden kyllä kertovan. Ei muuten kerro. Housuissa ja kaikissa on nykyään stretchiä.
Sittemmin luin av:lta jonkun kertovan, että vaatekoot menevät kymmenen kilon välein. Uskon sen.
Vierailija kirjoitti:
Minä onnistuin lihomaan 10 kiloa sillä, että ajattelin vaatteiden kyllä kertovan. Ei muuten kerro. Housuissa ja kaikissa on nykyään stretchiä.
Sittemmin luin av:lta jonkun kertovan, että vaatekoot menevät kymmenen kilon välein. Uskon sen.
Sama täällä. Varsinkin farkut ovat nykyään todella joustavia. Minullakin vasta 12 kiloa lihottuani vaatteet eivät enää mahtuneet päälle kunnolla.
En ihan ymmärrä mikä tuossa oli salakavalaa. Olet lihonut tasaiseen tahtiin ja todennut sen vaa'an ja suuremman vaatekoon avulla.
Vierailija kirjoitti:
Mä lihoin samalla tavalla. Mutta ei se mitenkään salakavalasti tapahtunut. Kyllä mä huomasin että vaatekoot vaihtui ja paisuin. Lihoin vain 15kg kylläkin.
Ainoa mysteeriksi jäänyt asia oli, että miksi. En muuttanut elintapojani ollenkaan. Paitsi että jätin e-pillerit pois. Mutta pilleritkin yleensä lihottaa niin en tiedä oliko sekään syy painonnousuun. Ja edelleen on se 15kg vyötäröllä.
Joka vuosi pitää syödä vähemmän kuin edellisenä.
Vanhempana läski tarttuu helpommin.
Eikö se olekaan niin että ihminen kuluttaa lihavampana enemmän kaloreita kuin laihempana ainakin laskureiden mukaan? Ihmettelen vaan, miksi lihominen jatkuu jos syö samalla tavalla. Silloinhan pitäisi saavuttaa tasapaino kulutuksessa tietyssä painossa. Pitääkö syödä yhä enemmän jos lihoo lihavana kuin laihana?
Minä lihoin ensin 10 kg ja ruokahaluni kasvoi samalla ja lihoin vielä toiset 10 kg. Minulla ei kyllä kaksi vaatekokoa riittänyt. Muutos oli kehossa merkittävä varsinkin kun olin aluksi normaalipainoinen 169/70.
Minä aloin lihoamaan siinä 23 vuotiaana tasaisesti 1-2 kg vuodessa ja kyllä se oli niin hidasta että huomasin lihoneeni vasta kun oli tullut +5kg lisää. Nykyään olen ottanut tavaksi käydä joka aamu vaa'alla ja ei ole tullut enää kiloja lisää ja pari lähtenyt poiskin. Lyhyenä istumatyöläisenä saa oikeasti syödä tosi vähän ettei liho...
Minä näen itseni peilistä aina samanlaisena hoikkana. Mittanauha ja vaaka kertovat toista. Virallisesti minua ei kai voi sanoa hoikaksi, kun bmi on reilusti yli 30. Nytkin oli taas tullut 8 kiloa lisää kun kävin puntarilla.