Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Salakavala lihominen (miten se on mahdollista)

Vierailija
24.09.2021 |

Monesti ihmetellään, miten voi salakavalasti lihoa paljonkin. Minäpä kerron esimerkin:

Painoin vuonna 2006 71 kg (olin normaalipainon rajoissa). Painoni on aina hieman heilahdellut vaikka en ole muuttanut (huonoja) elintapojani tai liikuntatottumuksiani. Salaisuus on siinä, että painoa on aina tullut muutama kilo lisää ja sitten lähtenyt vastaavasti pois, kuitenkin niin että keskimäärin vähemmän lähtenyt kuin tullut. Vuosien saatossa vaatemallit ovat vaihtuneet ja vaatteiden koot huomaamatta kasvaneet. Eräänä vuonna painoin 80 kg, luulin sen olevan huippulukema. Sitten muutaman vuoden päästä meni rikki 90 kg.

Viime talvena painoin 99 kg ja ajattelin sen olleen huippujen huippu. Tunsin taas oloni kevyemmäksi ja ajattelin painon lähteneen tippumaan, kuten olikin. Nyt kuitenkin kesän jälkeen vaatteet kiristivät pahemman kerran. Kävin vaa'alla peläten 100 kg haamurajaa, ja se näytti 106 kg.

Viisitoista vuotta ja 35 kiloa.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloin lihoamaan siinä 23 vuotiaana tasaisesti 1-2 kg vuodessa ja kyllä se oli niin hidasta että huomasin lihoneeni vasta kun oli tullut +5kg lisää. Nykyään olen ottanut tavaksi käydä joka aamu vaa'alla ja ei ole tullut enää kiloja lisää ja pari lähtenyt poiskin. Lyhyenä istumatyöläisenä saa oikeasti syödä tosi vähän ettei liho...

Odota, kun tulet vaihdevuosiin.

Ihan oikeesti kannattaa opetella ajoissa, ettei syö mahaa täyteen.

Vierailija
82/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarkkailin painoani ja olin lievästi ylipainoinen, kun aloitin liikuntaharrastuksen vuosi sitten. Lopetin itseni säännöllisen punnitsemisen. Nyt olen 13 kiloa painavampi kuin vuosi sitten. Siinä on lisänä lihasta ja läskiä, mutta olo on nyt hyvä vaikka paino alkaa ysillä vuoden takaisen seiskan sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koe lihoneeni vaikka painoni on noussut viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 30 kg. Vartaloni mittasuhteet ovat samanlaiset ja suurin osa painosta näyttää menevän takapuoleen ja reisiin. Lihominen on mielestäni sellaista mahan kasvua ja läskistymistä. Olen ryhdikkään, sopusuhtaisen ja hyvinvoivan näköinen ja painoa on yli 120 kg (Olen naiseksi pitkä 183 cm).

Vierailija
84/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se ei olisi mahdollista?

Jos syö 10 kaloria päivässä yli tarpeen, kerää 10 vuodessa n. 5kg lisäpainoa.

Siis vain 10 kalorilla päivässä.

Vierailija
85/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha, käytän vielä yli 15 vuotta sitten ostettuja vaatteita.

Huomaisin kyllä jos lihoisin.

Vanhat vaatteet esim strech-farkut antavat anteeksi sen 10-15 kiloakin helposti. Vaikka vaate olisi sama kuin aiemmalla kilomäärällä, niin vaatteen istuvuus ei sitä ole.

Itse taistelen AP ihan aaman ongelman kanssa. Paino on noussut (80kg 2006, 87kg 2013, 96kg 2019 ja 106kg 2021. Nyt olen pudottanut liikunnalla 7 h liikuntaa per viikko painoa ja vaaka näytti 102 aamulla. Paino putoaa hitaasti 2 kg per kk.

Jojolaihdutttaja olen tietyssä mielessä. Eli kun kuntoilen ja syön terveellisesti paino putoaa 5 kiloa ja nousee 8 kiloa, kun kuntoiluun tulee tauko. Tein myös virheen, että en tehnyt lihaskuntoa useaan vuoteen. Pelkkä kävely ja voimistelu ei auta painonhallinnassa 40+-vuotiaalla.

Eli lihaskuntoa 2-3kertaa viikko plus kevyempi liikunta päälle. Vieläkin ihmettelen miten ihmiset ehtii liikkua yli 5 h per viikko. Itsekin pääsin tähän kategoriaan vaivoin. Salilla käyminen tai ryhmäliikuntatunti vie matkoineen lähes 2 tuntia.

No minä ehdin liikkua ihan sillä että en mene salille läheskään joka liikuntakerraksi. Menen esimerkiksi uimahalliin lasten kanssa ja vesijuoksen kun he uivat. Tai lähden juoksulenkille kotiovelta. Kotona on muutama kahvakuula ja jumppakuminauha sekä jumppamatto, katson kirjasta tai kännykältä ohjeita hyvälle lihastreenille. Jo kehonpainoilla saa tehtyä paljon. Tai menemme lasten kanssa leikkipuistoon ja hyödynnän puiston vieressä olevia kuntoilulaitteita. Näiden lisäksi minulla on tällä hetkellä pari ohjattua liikuntaharrastusta (jooga, tanssitunti). Mutta en liikkuisi näin paljoa jos uskottelisin itselleni että ainoa hyvä liikunta sisältää kotoa pois matkustamisen johonkin tiettyyn paikkaan varusteiden kanssa.

Vierailija
86/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä käyn joka päivä vaa'alla. Ei tule yksikään gramma yllättäin. Sujuu samalla kuin hampaiden pesu tai suihku, tavallinen aamurutiini. 

Vierailija
87/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli Sinulla on lääkkeitä pysyvässä käytössä, lue tarkkaan mahdolliset sivuvaukutukset.

88/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloin lihoamaan siinä 23 vuotiaana tasaisesti 1-2 kg vuodessa ja kyllä se oli niin hidasta että huomasin lihoneeni vasta kun oli tullut +5kg lisää. Nykyään olen ottanut tavaksi käydä joka aamu vaa'alla ja ei ole tullut enää kiloja lisää ja pari lähtenyt poiskin. Lyhyenä istumatyöläisenä saa oikeasti syödä tosi vähän ettei liho...

Odota, kun tulet vaihdevuosiin.

Ihan oikeesti kannattaa opetella ajoissa, ettei syö mahaa täyteen.

Vaihdevuosina alkoi paino kivasti tippumaan. Ehkä hikoilu auttaa ;)

89/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä käyn joka päivä vaa'alla. Ei tule yksikään gramma yllättäin. Sujuu samalla kuin hampaiden pesu tai suihku, tavallinen aamurutiini. 

Neuroottista. Kerran viikossa.

Vierailija
90/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salakavalaa on se, että töissä on ns vähän stressiä ja kahden kuukauden päästä lomamatkalla huomaat, että mekko ei mene enää päälle.

Kotona menet vaa'alle ja toteat +8 kiloa.

En syönyt stressiin, ennemminkin jätin syömättä. Mutta kun vetää pari kertaa pitsaa viikossa ynnättynä stressihormonien vaikutukseen...

Siis vetää pari kertaa viikossa pitsaa ja ihmettelee, kun paino nousee 🙄

Tuskin olivat viikon ainoat ateriat ja anna kun arvaan, että teet toimistotyötä etkä liiku.

Joo, mistä ihmeestä nää kilot on tullu. Stressihormonit voit kyllä unohtaa. Kyllä se on ne huonot ruokailut.

Kyllä ne stressihormonit vaikuttavat aineenvaihduntaa. Ja periaatteessa pitsaakin on mahdollista syödä lihomatta. Annoskokohan sen ratkaisee.

Vierailija
91/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt vähemmän ja lähdet liikkumaan, juoksu on parasta painonpudottajalle.

Itseasiassa matalasykkeinen ja pitkäkestoinen liikunta kuten pitkät kävelylenkit TAI Hiit-tyylinen eli esim vuorotellen juoksuspurtteja ja kävelyä on paras keino laihtua liikunnalla.

Vierailija
92/93 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihonnut tänä vuonna huomaamattani 9 kg, mutta painoni on edelleen normaalipainon sisällä, joten en ole huolissani.

Vierailija
93/93 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ole lihonut puolessa vuodessa tasan kymmen kiloa! Kymmenen vtn kiloa! En tiedä miten se on mahdollista mutta 74 -> 84 kg. Ajattelin tarkistaa painon kun maha alkanut pömpöttää kovasti. Veikkasin että 2-3 kiloa olisi tullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä