Tiedätkö googlaamatta, mitä oikeasti tatkoittaa sana rälssi?
Kommentit (25)
Totta kai. Eiköhän jokainen kantasuomalainen tiedä. Ei ole mitenkään erikoinen sana.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Eiköhän jokainen kantasuomalainen tiedä. Ei ole mitenkään erikoinen sana.
Ei todellakaan tiedä
En muista tarkalleen. Oliko vähän kuin sosiaalinen ja taloudellinen status yhteiskunnassa. Tuli sana "virkarälssi" mieleen ensimmäisenä.
Tiedän, mutta asunkin Rälssitilantiellä.
Se on sitä, mitä hallitus yrittää palauttaa Suomeen
Tarkoittaa isoa maatilaa, joka varustaa miehen ja hevosen armeijaan ja saa siitä vastineeksi verovapauden. Hevosen ja ratsastajan sotavarusteet olivat kallis kustannus, joten erityisasema ei tullut ilmaiseksi. En ole historian asiantuntija, mutta tykkään historiallisista romaaneista, ja niissä esiintyy silloin tällöin rälssitiloja.
Siihen pääsi, jos antoi hevosen ja orjan kruunulle, tuon jälkeen ei tarvinnut maksaa veroa.
Ala-asteellahan tuo jo opetettiin.
Rälssitila, siis maatila tuli mieleen jostain historian kirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä "pajari"?
Olen lukenut Kaari Utrion kirjat. Älä kysele tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteellahan tuo jo opetettiin.
Näin. Aikamoinen historijoitsija ap on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä "pajari"?
Ei sen lehmän kirjoja kannata lukea
Onko se sellainen millä laitetaan rasvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä "pajari"?
Ei sen lehmän kirjoja kannata lukea
Jos luet, niin tiedät monta asiaa esim laivojen kulusta ja kuinka saatiin laivat Suomesta Novgorodiin.
Jos pitäisi lonkalta heittää niin arvaisin että joku vanhanaikainen maataloustyökalu. Tulee mieleen joka ruosteinen työkalu jolla sorvataan jotain aidanseipäitä. Pitääpä googlata miten lähelle meni.
Tiedän.