Salakavala lihominen (miten se on mahdollista)
Monesti ihmetellään, miten voi salakavalasti lihoa paljonkin. Minäpä kerron esimerkin:
Painoin vuonna 2006 71 kg (olin normaalipainon rajoissa). Painoni on aina hieman heilahdellut vaikka en ole muuttanut (huonoja) elintapojani tai liikuntatottumuksiani. Salaisuus on siinä, että painoa on aina tullut muutama kilo lisää ja sitten lähtenyt vastaavasti pois, kuitenkin niin että keskimäärin vähemmän lähtenyt kuin tullut. Vuosien saatossa vaatemallit ovat vaihtuneet ja vaatteiden koot huomaamatta kasvaneet. Eräänä vuonna painoin 80 kg, luulin sen olevan huippulukema. Sitten muutaman vuoden päästä meni rikki 90 kg.
Viime talvena painoin 99 kg ja ajattelin sen olleen huippujen huippu. Tunsin taas oloni kevyemmäksi ja ajattelin painon lähteneen tippumaan, kuten olikin. Nyt kuitenkin kesän jälkeen vaatteet kiristivät pahemman kerran. Kävin vaa'alla peläten 100 kg haamurajaa, ja se näytti 106 kg.
Viisitoista vuotta ja 35 kiloa.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttää farkkuja, jos on tapana salakavalasti kerätä painoa. Kyllä huomaa, kun alkaa puristamaan.
Yleensä nämä pallerot kulkevat trikoissa ja verkkareissa. Ne kannattaa pitää vain koti- tai urheiluvaatteina. Ei tule salaa kiloja.
Tämä. Hyvähän se on itseään rauhoitella että ei tässä vielä hätää kun L koon hehtaariperseeseen mukaan venyvät leggarit mahtuu vielä päälle. N38
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttää farkkuja, jos on tapana salakavalasti kerätä painoa. Kyllä huomaa, kun alkaa puristamaan.
Yleensä nämä pallerot kulkevat trikoissa ja verkkareissa. Ne kannattaa pitää vain koti- tai urheiluvaatteina. Ei tule salaa kiloja.
Kyllä. Mulla on ollut sama Leviksen malli ja koko käytössä 30 vuotta. Jos se alkaa tuntua väljemmältä, salille. Jos alkaa puristaa, lenkille.
Nojos m olen ostanut farkut vyötärön koko se 32, niin kyllä kai minä huomaisin jos pitäis ottaa koko 34 ..
Ei se nyt sen kummempaa. Tai jos L-koon t-paitan sijana pitäs ottaa xl..
Osaan minä lukea kuitenkin.
Eikö tyypit millään tajua että jos koko ajan syö yli kulutuksen niin niitä kiloja tulee koko ajan, vuosien mittaan yhä enemmän. Ei se paino maagisesti stoppaa johonkin 90 ja 100 kiloon ilman muutoksia.
Legginssit. Ne huijaa ihmisiä. Joku xxl kokoinen sulloutuu l-koon trikoisiin ja ajattelee että ei hätää.
Syksy ja talvi ovat aikaa kun ihmiset tajuavat lihoneensa. Se vuosi sitten mahtunut takki ei menekään enää kiinni.
Sehän on ihan täysin tietoista lihomista ja itsensä huijaamista jos jatkaa samoilla huonoilla elintavoilla, joilla on aiemmin tullut kiloja lisää. Ei se tee siitä salakavalaa jos vaan päättää sulkea silmänsä asialta. Vaaka tai mittanauha pitäisi olla säännöllisessä käytössä jokaisella, jolla on vähänkin taipumusta lihoa. Ainakin kerran kuussa pitäisi mitata, ja myös tehdä korjausliike heti kun huomaa kilojen ja senttien lisääntyneen.
Salakavala lihominen on sitä kun ihminen joka on koko aikuisikänsä ollut samoissa mitoissa, huomaakin jonain päivänä, ettei vanha vaate mahdukaan enää päälle. Siinäkin puhutaan korkeintaan muutaman kilon muutoksesta. Kymmenien kilojen muutos pitäisi olla jokaiselle ihan päivänselvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Aha, käytän vielä yli 15 vuotta sitten ostettuja vaatteita.
Huomaisin kyllä jos lihoisin.
Vanhat vaatteet esim strech-farkut antavat anteeksi sen 10-15 kiloakin helposti. Vaikka vaate olisi sama kuin aiemmalla kilomäärällä, niin vaatteen istuvuus ei sitä ole.
Itse taistelen AP ihan aaman ongelman kanssa. Paino on noussut (80kg 2006, 87kg 2013, 96kg 2019 ja 106kg 2021. Nyt olen pudottanut liikunnalla 7 h liikuntaa per viikko painoa ja vaaka näytti 102 aamulla. Paino putoaa hitaasti 2 kg per kk.
Jojolaihdutttaja olen tietyssä mielessä. Eli kun kuntoilen ja syön terveellisesti paino putoaa 5 kiloa ja nousee 8 kiloa, kun kuntoiluun tulee tauko. Tein myös virheen, että en tehnyt lihaskuntoa useaan vuoteen. Pelkkä kävely ja voimistelu ei auta painonhallinnassa 40+-vuotiaalla.
Eli lihaskuntoa 2-3kertaa viikko plus kevyempi liikunta päälle. Vieläkin ihmettelen miten ihmiset ehtii liikkua yli 5 h per viikko. Itsekin pääsin tähän kategoriaan vaivoin. Salilla käyminen tai ryhmäliikuntatunti vie matkoineen lähes 2 tuntia.
Ja usein "elintavoissa ei ole ollut muutoksia ja silti lihoin " , paitsi että harrastukset jääneet ja arkiliikkumiset autolla yms.
Ehkä tässä on kyse siitä, jaksaako ihminen välittää painostaan. Jos muutamaan kuukauteen ei tarkkaile painoa, syö vähän mitä sattuu ja elämä on kiireistä, eikä painoa jaksa edes miettiä, niin "huomaamattaan" lihoo. Itse tsekkaan olotilani viikottain eli jos tuntuu, että turvotusta on (merkki tulevasta painonnoususta), korjaan heti ruokavaliota. Ehkä se on sellaista viikottaista kyttäämistä, mutta pääsen näin paljon helpommalla kuin laihduttamalla yhtäkkiä tulleet 5kg.
Ei kyllä vahingossa pääse lihoamaan mitenkään! Eilen kävimme ravintolassa syömässä pitkän kaavan mukaan ja paino nousi heti 500g, vaatteetkin kiristää. Jos en tänään pidä todella tiukkaa linjaa tuo 500g on vyötäröllä vielä viikkojenkin kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä vahingossa pääse lihoamaan mitenkään! Eilen kävimme ravintolassa syömässä pitkän kaavan mukaan ja paino nousi heti 500g, vaatteetkin kiristää. Jos en tänään pidä todella tiukkaa linjaa tuo 500g on vyötäröllä vielä viikkojenkin kuluttua.
Nimenomaan. Mä huomaan heti esim. lomamatkan jälkeen, että on tullut herkuteltua, turvottaa, housut kiristää. Silloin pitää tehdä korjausliike HETI. Eli yhtä kauan miinuskaloreilla, kun on oltu pluskaloreilla reissussa. Sen jälkeen paino on taas sama vanha. Jos noin ei toimi, ei ihme jos paino hiipii ylöspäin.
Painonhallintaan ei tarvita edes vaakaa, kun pitää mielessä sen, ettei ala ostamaan suurempaa vaatekokoa. Eikä joustavia kuten löysiä verkkareita ala käyttämään.
Kun vaate alkaa käydä kiristäväksi se tarkoittaa, että nyt ruokailut kuriin ja kuntoilua enemmän.
Itselle kävi sama. Oma kehitykseni: 57 kg (2012) -> 63 kg (2014) -> 68 kg (2016) -> 70 kg (2021). Paria kiloa vuodessa ei kyllä huomaa vaatteista eikä peilistä. Itselläni aivot ainakin rekisteröi vaatteet tyyliin "nuo on epämukavat, laitan jotain muuta päälle" eli suomeksi sanottuna lihoin edellisestä yli. Ostan vaatteita vielä harvakseltaan niin ei ole tapahtunut mitään 36->42 järkytystä vaatekaupassa.
Ärsyttää kun kilot kertyy hitaasti ja varmasti, mutta laihduttaminen pitää tehdä tietoisesti. Aloitin viikko sitten nutrauskuurin ja saa olla viimeinen kerta kun laihdutan. Paino nyt 68 kg ja haluan ainakin tuonne 60 kg tuntumaan. Lopetan vastaisuudessa varmaan iltaruokien syönnin kun en halua lihoa takaisin. Olen istumatyöläinen.
Painoa alkaa kertymään siinä 20-25v salakavalasti.
Yleensä sitä 1-2 kg muutosta selitellään että aamupaino, iltapaino tai kyllä se voi 1-2kg heittää päivästä riippuen.
Totuus on kuintekin, kun se 2kg per vuosi on 20 vuodessa 40 kiloa niin se 50kg vartalo onkin 40v kohdalla 90kg.
Vierailija kirjoitti:
Painonhallintaan ei tarvita edes vaakaa, kun pitää mielessä sen, ettei ala ostamaan suurempaa vaatekokoa. Eikä joustavia kuten löysiä verkkareita ala käyttämään.
Kun vaate alkaa käydä kiristäväksi se tarkoittaa, että nyt ruokailut kuriin ja kuntoilua enemmän.
Omasta mielestä vaatemallit on muuttunut jo kymmenessä vuodessa niin paljon ettei tuohonkaan voi luottaa. Vuoden 2011 koko M tai 38 on kyllä useissa ketjuissa pienempi kuin vuoden 2021 M/38. Toisin sanoen vaatekootkin on lihonut ihmisten mukana. Kuluttajille kun on kivempaa uskotella miten hoikkia he ovat, kuin laittaa ostamaan isompaa kokoa.
Mun on kanssa ihan älyttömän vaikea ymmärtää, ettei noin suurta lihomista muka huomaa. Vaatekootkin ovat kasvaneet huomaamatta. Mä olen lihonut parin viime vuoden aika koosta 36 kokoon 40 ja todellakin huomaan tämän paitsi lukemalla mitä kokolapussa sanotaan, niin myös ihan yleisessä olemisessa. Höllyvää ja pehmeyttä, nivelkipua jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaisin kyllä jos lihoisin.Vanhat vaatteet esim strech-farkut antavat anteeksi sen 10-15 kiloakin helposti. Vaikka vaate olisi sama kuin aiemmalla kilomäärällä, niin vaatteen istuvuus ei sitä ole.
Itse taistelen AP ihan aaman ongelman kanssa. Paino on noussut (80kg 2006, 87kg 2013, 96kg 2019 ja 106kg 2021. Nyt olen pudottanut liikunnalla 7 h liikuntaa per viikko painoa ja vaaka näytti 102 aamulla. Paino putoaa hitaasti 2 kg per kk.
Jojolaihdutttaja olen tietyssä mielessä. Eli kun kuntoilen ja syön terveellisesti paino putoaa 5 kiloa ja nousee 8 kiloa, kun kuntoiluun tulee tauko. Tein myös virheen, että en tehnyt lihaskuntoa useaan vuoteen. Pelkkä kävely ja voimistelu ei auta painonhallinnassa 40+-vuotiaalla.
Eli lihaskuntoa 2-3kertaa viikko plus kevyempi liikunta päälle. Vieläkin ihmettelen miten ihmiset ehtii liikkua yli 5 h per viikko. Itsekin pääsin tähän kategoriaan vaivoin. Salilla käyminen tai ryhmäliikuntatunti vie matkoineen lähes 2 tuntia.
Avainsana salilla käyminen. Lenkkarit vetää päälle 5 minuutissa ja talvella hiihtoladulle on matkaa 800 metriä. Keskimäärin kolme varttia päivässä ei ole mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Huomaisin kyllä jos lihoisin.
Sama. En mitenkään ymmärrä miten voi salakavalasti lihoa?
Minullakin on vaaka ja käyn siinä silloin tällöin kun muistan. Paino saattaa heitellä 1/2- 1 kilon verran ihan vuorokaudessa mikä on täysin normaalia.
En kyttää syömisiäni mutta syön järkevästi ja säännöllisesti sekä vain silloin kun on nälkä. En iloon tai suruun tms. Tai huvikseni.
Paina hieman vähemmän kuin parikymppisenä minkä uskon johtuvan lihasmassan vähenemisestä. Olin kova liikkumaan ja urheilemaan mitä en enää niin aktiivisesti voi olla jalkavamman takia. Toki liikun edelleen mutta kaikkea en enää voi tehdä mitä ennen.
Kai sen pitäisi vaatteistakin huomata jos painoa alkaa kertyä? Paitsi jo sitten ihan teltoissa kulkee.
En usko ,että kukaan voi lihoa huomaamatta kovin paljoa. Itseään kyllä on helppoa pettää. Mulla ainakin tiedän,että oon lihonut mutta sitä vaan siirtää ja ajattelee että vähän myöhemmin aloitan liikunnan ym. Ehkä yleistäkin on niin helppoa olla tekemättä mitään muutosta. Laiskuus ja mukavuuden haluhan se yleisin syy.
Ala harrastaa ratsastusta. Kun alat olla liian painava sinulle sanotaan että et valitettavasti voi enää tulla ratsastamaan.
Ja jokaisen ihmisen pitäisi sen verran huolehtia itsestään että kävisi joka aamu puntarilla mikäli on taipuvaisuutta jojoiluun.