Minusta tuntuu, ettei vaimoni lapsi ole minun
Olemme siis vaimoni kanssa 25-vuotiaita. Meillä on nyt parin viikon ikäinen poika (sekä ennestään kaksi lasta, tyttö 1v ja poika 7v). Minulla ja vaimollani on molemmilla blondit hiukset ja vaimollani on haaleansiniset silmät ja minulla vihreät. Muilla lapsillamme on myös blondit hiukset ja sinivihreät silmät molemmilla. Minä olen täysin suomalainen ja vaimoni on tanskalainen. Mutta tällä pojallamme taas on keskimääräistä tummempi iho ja tummat silmät (ja joo, olen kuullut että kaikilla vauvoilla on syntyessään siniset silmät, mutta tällä ei ole). Pojallamme on myös mustat hiukset. Ei näytä olevan eurooppalaista alkuperää. Vaimoni kasvonpiirteitä hänellä vähän on, tai sen verran mitä vauvasta näkee.
Eli minusta tuntuu, että vaimoni on pettänyt minua jonkun mamun kanssa. Ja tullut raskaaksi. Nyt varmaan yrittää huijata minua, että olen lapsen isä. Ja joutuisin elättämään täysin vieraan ihmisen lapsen! Mitä teen? Kysynkö vaimolta asiasta?
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:48"]
Minun esikoinen oli täysin mustatukkainen ja ihan ulkomaalaisen näköinen vauvana, sittemmin hänestä tuli ihan vaalea ja sinisilmäinen. Kätilön kysyi onko mies tumma ja meni vaikeaksi kun näki vaalean mieheni.
[/quote]
Sama! Mahtavaa esitellä sukulaisille kahden vaalean vanhemman tummahiuksista ja aika tummaihoistakin vauvaa, joka ei vielä näyttänyt oikein kummaltakaan piirteidensä puolesta. Oli hauska katsella ihmisten reaktioita, kun itselläni oli täysrauha asian suhteen. Ja sittemmin lapsikin vaaleni :)
Jos lapsi on oikeasti ruskeasilmäinen, niin olisin sinuna vähän ihmeissäni. Kahden vaaleasilmäisen kun on mahdotonta saada ruskeasilmäisiä jälkeläisiä. Kyse on alleeleista. Googlaa vaikka "eye colour chart".
Meillä myös esikoinen oli iholtaan piparkakun värinen syntyessään,tummat silmät ja tumma tukka.Nyt 2-vuotiaana vaalea sekä iholtaan että hiuksiltaan ja silmät vaalean siniset..joten sinuna en kyllä olisi huolissaan!:) Söin paljon porkkanaa raskausaikana + bilirubiinit oli vähän koholla eli se selittänee meijän esikoisen silloisen ihonvärin.
TEIJÄN LAPSET ON VAIHTUNEET SAIRAALASSA!! TÄTÄ TAPAHTUU PALJON ENEMMÄN KUIN MITÄ USKOTAANKAAN! JA ASIAT EIVÄT TULE JULKI KOSKA VAIKKA JOKU HUOMAISIKIN SAIRAALASSA, SE OLISI LIIAN ISO SKANDAALI JA VAIKEA SELVITTÄÄ, ETTÄ MITÄ TEHDÄN, VAIHDETAANKO TAKASIN VAI EI. JOTEN MONI ON ANTANUT ASIAN JÄÄDÄ SILLEEN. JFK JR. EI OLE JFK:N POIKA VAAN TOISEN. ASIAT VAIETAAN HILJAISIKSI.
Ei ole mitenkään tavatonta, että vauva voi syntyessään olla tummempi ja omata tumman, jopa mustan tukan vaikka vanhemmat olisivatkin vaaleita.
Minä itse ja mieheni olemme molemmat vaaleita mutta kaikki 3 lastamme ovat syntyessään olleet tummia ja omanneet pitkän ja tuuhean mustan tukan.
Moni miehen työkaverikin aikoinaan esikoisen synnyttyä letkautteli, että "Jaa sinä vaaleahipiä se vaan eskimonpoikasiako periytät"..
Niin vaan ovat kasvaessaan jokainen kullanmuru kuitenkin vaalentunu ja pojat ovat kuin kopioita isästänsä ja tyttö aivan kuin mieheni sisko pienenä..
Jos en itse tietäisi mistä nuo olen punnannut niin epäilisin ovatko omaa sukua laisinkaan, heh :D
Itse tulen 4 lapsisesta perheestä jossa meillä 2 tytöllä oli syntyessämme juurikin "eskimotukka" ja veljemme taasen olivat miltein kaljuja ohkasen olemattomalla blondilla tukan alulla.
Miehellänikin on syntyessään ollut tuuhea musta tukka ja tumma iho ja sisaruksensa olivat kaikki vaaleita blondeja ja miltein tukattomia.
Niin se vaan perimä osaa olla jännä joskus :)
Sitten on myös niitä jännyyksiä kun lapsi vielä kasvettuaankin on aivan erinäköinen kuin sisarensa.
Serkullani on esim vaalea mies ja vaalea on itsekkin ihan sinisiä silmiään myöden.. 5 lapseta joista vanhin yläasteella ja nuorin tulee pian viiden vanhaksi on kaikki muut todella vaaleita ja sinisilmäsiä blondeja kun taasen tämä nuorin on iholtaan huomattavasti tummempi, tummanruskeatukkainen ja ruskeasilmäinen.
Enpä yhtään ihmetellyt kun he äskettäin päättivät tehdä isyystestin pitkän pohdinnan jälkeen rauhoittaakseen isää vaikka serkku itse tiesi, ettei vieraissa ole käynyt.
Ja niin vaan oli tämäkin tummakutri tuon miehen lapsi ja elämä heillä jatkui entiseen tapaan :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 19:06"]
Jos lapsi on oikeasti ruskeasilmäinen, niin olisin sinuna vähän ihmeissäni. Kahden vaaleasilmäisen kun on mahdotonta saada ruskeasilmäisiä jälkeläisiä. Kyse on alleeleista. Googlaa vaikka "eye colour chart".
[/quote]
Olen sinisilmäisen isän ja vihreäsilmäisen äidin ruskeasilmäinen lapsi. Äidinäiti oli sinisilmäinen ja äidin isällä oli ruskeat silmät. Jotenka ei mitään hätää, vanhempieni lapsi olen. Ja olin vastasyntyneenä keltaihoinen (bilirubiini) ja mulla oli paksu musta tukka, toisin kuin veljeni joka oli kalju muutamalla vaalealla haituvalla. 4-vuotiaana olin aivan pellavapäinen blondi. Nykyään tämmöinen maantienvärinen. Mutta kyllä, sekä veljeni ja minä ollaan samojen vanhempien lapsia.
Ei ole mitenkään tavatonta, että vauva voi syntyessään olla tummempi ja omata tumman, jopa mustan tukan vaikka vanhemmat olisivatkin vaaleita.
Minä itse ja mieheni olemme molemmat vaaleita mutta kaikki 3 lastamme ovat syntyessään olleet tummia ja omanneet pitkän ja tuuhean mustan tukan.
Moni miehen työkaverikin aikoinaan esikoisen synnyttyä letkautteli, että "Jaa sinä vaaleahipiä se vaan eskimonpoikasiako periytät"..
Niin vaan ovat kasvaessaan jokainen kullanmuru kuitenkin vaalentunu ja pojat ovat kuin kopioita isästänsä ja tyttö aivan kuin mieheni sisko pienenä..
Jos en itse tietäisi mistä nuo olen punnannut niin epäilisin ovatko omaa sukua laisinkaan, heh :D
Itse tulen 4 lapsisesta perheestä jossa meillä 2 tytöllä oli syntyessämme juurikin "eskimotukka" ja veljemme taasen olivat miltein kaljuja ohkasen olemattomalla blondilla tukan alulla.
Miehellänikin on syntyessään ollut tuuhea musta tukka ja tumma iho ja sisaruksensa olivat kaikki vaaleita blondeja ja miltein tukattomia.
Niin se vaan perimä osaa olla jännä joskus :)
Sitten on myös niitä jännyyksiä kun lapsi vielä kasvettuaankin on aivan erinäköinen kuin sisarensa.
Serkullani on esim vaalea mies ja vaalea on itsekkin ihan sinisiä silmiään myöden.. 5 lapseta joista vanhin yläasteella ja nuorin tulee pian viiden vanhaksi on kaikki muut todella vaaleita ja sinisilmäsiä blondeja kun taasen tämä nuorin on iholtaan huomattavasti tummempi, tummanruskeatukkainen ja ruskeasilmäinen.
Enpä yhtään ihmetellyt kun he äskettäin päättivät tehdä isyystestin pitkän pohdinnan jälkeen rauhoittaakseen isää vaikka serkku itse tiesi, ettei vieraissa ole käynyt.
Ja niin vaan oli tämäkin tummakutri tuon miehen lapsi ja elämä heillä jatkui entiseen tapaan :)
Poikani kaverin perheessä ovat vanhemmat kummatkin ihan blondeja ja sini/vihreäsilmäisiä. Heillä on neljä lasta, joista kaksi on ihan platinablondeja hailakoilla silmillä ja kaksi lähes mustatukkaista ruskeilla silmillä. Äidin isällä on tumma väritys, joten on vaan hypännyt sukupolven yli.
mutta tilaa se salatesti, jos epäilyttää. Ei vaimon tarvitse tietää mitään.