Työtarjous työkkäristä
Olin kolme päivää poissa kotoa ja sillä aikaa oli tullut työtarjous. Työn hakuaikakin oli mennyt umpeen noiden kolmen päivän aikana! Miten työkkäri voi lähettää työtarjouksia joihin on aikaa hakea 1-2 päivää?!
Kommentit (45)
Minä olen pyytänyt hyvää naapuria kollaamaan postit matkalla ollessani ja ilmoittamaan, jos tulee työkkäristä kirje.
Tiedän naisen, joka lähti puolisonsa "kotirouvaksi" Hongkongiin ajatellen, että voi olla siellä työttömänä 6 kk ajan. Toisella viikolla tuli työtarjous ja oli pakko lentää Suomeen työpaikkahaastatteluun tai vaihtoehtoisesti ottaa karenssi. Sama toistui toisenkin kerran ja sen jälkeen nainen ilmoitti TE-toimistoon, ettei enää ole työnhakijana. Työnantajalle ei kannata sanoa, että matkat tulevat kalliiksi.
Työkkäriltä tulee kirjeet myös netpostiin, jos sellaiseen on rekisteröitynyt. Voisi olla ihan kätevä mm. juuri noiden matkojen aikana.
Itse en saanut kirjettä ajoissa (olin reissussa) -> 3kk karenssia
Mutta onko oikeasti 1-2 päivän hakuaika ihan sallittua? Kirje saattaa seikkailla postissakin jo sen pari päivää, ja näin siis tulee myöhässä. Miksi työtarjouksia laitetaan niin viime tipassa, tahallaanko työkkärissä kiusaavat työnhakijoita?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:05"]
[/quote]
Tuosta seuraa 60 päivää karenssia ei 3kk.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:12"]
[/quote]
no kyllä tuli 3kk -> syys- ja loka- ja marraskuu. KYLLÄ MINÄ TIEDÄN MITÄ OLEN SAANUT!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:10"]
Mutta onko oikeasti 1-2 päivän hakuaika ihan sallittua? Kirje saattaa seikkailla postissakin jo sen pari päivää, ja näin siis tulee myöhässä. Miksi työtarjouksia laitetaan niin viime tipassa, tahallaanko työkkärissä kiusaavat työnhakijoita?
[/quote]
Siinä työpaikassa voi olla vain viikon verran hakuaikaa muutenkin.
Teet Netpostiin tunnukset ja käyt katsomassa sähköpostin joka päivä, kun olet matkoila. Lähetä myös itsellesi sähköpostiin ajantasainen CV ja geneerinen työhakemusluonnos. Jos netposti ilmoittaa työkkärin lähettäneen työtarjouksen, niin ei mene kauaakaan kuin siihen pystyt reagoimaan. Myös lomalla.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:12"]
[/quote]
no kyllä tuli 3kk -> syys- ja loka- ja marraskuu. KYLLÄ MINÄ TIEDÄN MITÄ OLEN SAANUT!
[/quote]
[/quote]
No työkkärin sivuilla lukee että työstä kieltäytyessä ilman painavaa syytä, tulee 60 päivää karenssia.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:21"]
Teet Netpostiin tunnukset ja käyt katsomassa sähköpostin joka päivä, kun olet matkoila. Lähetä myös itsellesi sähköpostiin ajantasainen CV ja geneerinen työhakemusluonnos. Jos netposti ilmoittaa työkkärin lähettäneen työtarjouksen, niin ei mene kauaakaan kuin siihen pystyt reagoimaan. Myös lomalla.
[/quote]
Mutta työkkäri ei voi edellyttää että jokaisella olisi oma nettiyhteys.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:27"]
[/quote]
[/quote]
Ei työkkäri edellytäkään! Siksi ne lähettää paperisia kirjeitä, joihin tulee reagoida myös ollessaan lomalla. Jos ei ota yhteyttä työnantajaan, saa sen karenssin eikä voi syyttää työkkäriä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:24"]
Mun pojalle kävi niin, että maanantaina tuli kirje, lähetetty edellisviikon torstaina ja viikonloppuna olisi pitänyt hakea paikkaa ja silloin maanantaina ilmoittaa työkkäriin jolloin siis kirje tuli. Ei mennyt ihan putkeen tämä.
[/quote]
Kyllä on törkeää työkkärin toiminta!Toivottavasti valititte tästä, sillä viikonloppuisin ei voi edellyttää olevan työmarkkinoiden käytettävissä: työmarkkinatukeakin kun maksetaan vain 5 pvältä vkossa.
[/quote]
[/quote]
Ei niin, mutta jos haluaa lomailla kodin ulkopuolella työttömänä niin netti on aika kätevä yhteydenpitokanava sekä työkkäriin että mahdollisiin työnantajiin :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:38"]
[/quote]
[/quote]
Ei niin, mutta jos haluaa lomailla kodin ulkopuolella työttömänä niin netti on aika kätevä yhteydenpitokanava sekä työkkäriin että mahdollisiin työnantajiin :)
[/quote]
Niin on, ja työkkärin luulisi sen itsekin tajuavan eli voisi lähettää kiireelliset asiat (kuten työtarjoukset) sähköpostitse niille, jotka ovat toivoneet virallisia yhteydenottoja nimenomaan sitä kautta (ensijaisen yhteydenottotavan saa itse valita työnhakijaksi ilmoittautuessaan). Sähköinen järjestelmä kykenee luotettavasti kertomaan, koska viesti on vastaanotettu toisin kuin fyysinen postittaminen, jonka lähetysajat eivät todellakaan aina ole sitä mitä Itella/Posti/mikä-ikinä-juuri-nyt onkaan-nimeltään väittää niiden olevan.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin on, ja työkkärin luulisi sen itsekin tajuavan eli voisi lähettää kiireelliset asiat (kuten työtarjoukset) sähköpostitse niille, jotka ovat toivoneet virallisia yhteydenottoja nimenomaan sitä kautta (ensijaisen yhteydenottotavan saa itse valita työnhakijaksi ilmoittautuessaan). Sähköinen järjestelmä kykenee luotettavasti kertomaan, koska viesti on vastaanotettu toisin kuin fyysinen postittaminen, jonka lähetysajat eivät todellakaan aina ole sitä mitä Itella/Posti/mikä-ikinä-juuri-nyt onkaan-nimeltään väittää niiden olevan.
[/quote]
Ja sitten itkettäisiin, että en huomannut, kun sähköpostissa oli niin paljon kaikkea muutakin. Roskapostikansiosta ei osattaisi tarjouksia etsiä jne. Työkkäri ei päätä, miten työtarjous tehdään, kyllä sen helsinkiläiset ministeriössä päättää.
Vuosia sitten työkkärille riitti tieto, että on pois kotoa, ei tarvinnut antaa muuta kuin puhelinnumero. Kyllä sieltä nykyisinkin soitetaan, sen kun kertoo, että ei ole kotiosoitteessa. Muutenhan kukaan ei pääsisi edes naapurikuntaan viikoksi.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 17:28"]
Vuosia sitten työkkärille riitti tieto, että on pois kotoa, ei tarvinnut antaa muuta kuin puhelinnumero. Kyllä sieltä nykyisinkin soitetaan, sen kun kertoo, että ei ole kotiosoitteessa. Muutenhan kukaan ei pääsisi edes naapurikuntaan viikoksi.
[/quote]
Juuri tästä syytä työttömän pitäisi lukea ohjeet. Vuosia sitten oli silloin, nyt toimitaan toisin. Ei tarvitse ilmoitella mitään, mutta työtön on vastuussa siitä, että hoitaa velvollisuutensa, vaikka ei olisi kotona.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:52"]
Mitä jos on viikon tai kolme päivää vaikka Euroopassa ja käy kuten ap:lle? Jos se on ainoa reissu monen vuoden ajalla ja siitä seuraa tuommosta..
[/quote]
Aina voi ilmoittaa, että ei ole 3 päivään työmarkkinoiden käytettävissä. Silloin ei saa etuutta ko. päiviltä, mutta eipä tule karenssiakaan, jos ko. aikana tupsahtaa työtarjous. Tämä lukee työkkärin sivuilla. Näin neuvoi virkalija, kun lähdin viikoksi kisamatkalle.
[/quote]Kiitos vstauksesta. Ajattelin jo että käytännössä on tehty mahdottomaksi työttömän uskaltaa matkustaa.