Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko outoa jos kolmasluokkalainen saatetaan kouluun?

Vierailija
12.11.2014 |

Mielipiteitä ja kokemuksia saa jakaa!

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
22/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ns. saatan kolmasluokkalaisen tyttöni aika usein kouluun. Tai ennemminkin kuljetaan samaa matkaa, kun oma työmatkani kulkee ihan koulun vierestä ja kun matkaa ei ole kuin reilu kilometri niin jalkaisin kuljen minäkin aina :) Aika usein siis tytön kasin päivinä "saatan" hänet kouluun ja jatkan itse töihin. Muina koulupäivinä menee toki itsekseen ja kotiinkin kävelee tietty itse kun pääsee koulusta minua aikaisemmin. Ei siis kaipaisi saattajaa, mutta eipä ole vastustellutkaan sitä että kuljetaan samaa matkaa :) eri asia varmaan olisi jos olisi kavereita samalta suunnalta tulossa ja haluaisi kulkea heidän kanssa ja äidin kanssa liikkuminen olisi noloa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:14"]

Niin... Tästä ketjusta näkee hyvin, miten tooooodella huonot kyvyt aikuisilla naisilla voi olla erilaisuuden suvaitsemiseen. 

[/quote]

Näinpä. Asiaa muutenkin yllä olevan kirjoittaneen koko teksti. Oma tyttäreni on arka ja ujo ja lämpenee hitaasti uusille asioille. Tänä vuonna hän on tokaluokkalainen, joten koulun, koulumatkan ja kavereiden pitäisi olla tuttuja. Mutta siitä huolimatta noin kuukauden verran piti tänäkin syksynä saatella kouluun ja aina koulun pihalla pääsi silti itku kun vanhemman oli lähdettävä. Sitten hommasta tuli rutiinia ja nyt kaikki on ok. Lapsi kulkee itsenäisesti kouluun.

Voin hyvin kuvitella, että taas seuraavan kesäloman jälkeen voidaan olla samassa tilanteessa. Ja jos vain työaikani sen sallivat, aion edelleen olla saattamassa lasta, jos hän niin haluaa. Miksi en olisi? Mitä haittaa siitä on muille? Millä tavalla pilaan lapseni? Ymmärtämällä sen, että hän ON vielä pieni? Ettei Siperian tarvitse ihan vielä opettaa lastani siihen, että maailma on karu paikka, jossa jokaisen on pärjättävä ihan ypöyksin, kunnes kuolema korjaa?

Vierailija
24/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
25/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä voisin kuvitella saattavani lapsen kouluun vielä vaikka yläasteellekin asti, meillä on siis nyt tokaluokkalainen. Olen aina illat töissä (teen siis iltatöitä pelkästään) niin aamuisin on kiva saattaa lapsi kouluun, saa liikuntaa ja hetken lapsen kanssakin sellaista vanhempi-lapsi-laatuaikaa kun iltaisin ei töiden takia sellaista ole. Että mun mielesta siinä ei ole mitään outoa, ehkä eriasia jos lapsi aina vaatimalla vaatisi koulumatka saattuetta, mutta silloinkin on vanhemman paikka miettiä miksi lapsi ei uskalla mennä yksin (koulukiusaus yms) . Toki olen sitä mieltä, että kopmosluokkalaisen olisi jo tarvittaessa selvittavä yksinkin ne matkat!

Vierailija
26/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:14"]Niin... Tästä ketjusta näkee hyvin, miten tooooodella huonot kyvyt aikuisilla naisilla voi olla erilaisuuden suvaitsemiseen. 

Kun vielä opetatte lapsellenne, että kaikki, mikä eroaa juuri teidän tavastanne toimia, on merkki vaajaälyisyydestä tai ylisuojelevuudesta tai muuten vaan tyhmyydestä....

Mistä kukaan voi tietää, MIKSI joku saattelee lastaan? Ehkä se on lapsesta itsestään kiva hetki saada jutella niitä näitä vanhempansa kanssa. Ehkä lapsi on yksinäinen, kun samalla suunnalla ei asu muita ko. kouluun meneviä. Ehkä lasta on kiusattu koulumatkalla. Ehkä hän on hajamielinen haahuilija, joka unohtuu herkästi katselemaan jotakin matkalla ja jonka ajallaan kouluntulemista halutaan varmistella. Ehkä siinä vaan on vanhemmalla sama matka töihin, eikä ole järkeä kävellä 50 lapsen perässä, ettei vaan samalle luokalle osuneiden av-mammeroiden kiusaajakakarat ala aukoa lapselle päätään.

ANTAKAA toisen saatella. Mukavaahan se on, jos jollain on aikaa ja haluja huolehtia lapsestaan hyvin! Vai siitäkö tässä enemmän onkin kyse, että teillä on asiasta alitajuisesti huono omatunto, ja projisoitte sitä tähän...?

Kyllä, ennen oli toisin. Minäkin menin vuotta aikaisemmin kouluun ja kuljin matkat ilman valvontaa. Mutta hei, ei se, että selvisin siitä hengissä tarkoita, että se oli IHANNE. Kyllä minä ainakin aion jatkossakin saatella alakoululaiseni kouluun, koska se on meistä mukavaa ja siten varmistan, että lapsi tulee kouluun ajoissa, eikä toisaalta tarvitse lähteä varmuuden vuoksi matkaan turhan aikaisin. Kun hän sanoo, ettei saa saattaa, se on ok sekin. MUTTA ME PÄÄTÄMME TÄMÄN ITSE, EI JOKU SAATANAN NAAPURIN KYYLÄ TAI LUOKALLA OLEVAT KOULUKIUSAAJAT!!
[/quote]

Normaali 9-10 -vuotias on ajoissa koulussa eikä lähde liian varhain matkaan, jos on selkeästi opetettu, monelta on lähdettävä, että sopivasti ehtii.

Kiusaaminen on aina väärin. On kuitenkin hyväksi lapsen itsetunnolle ja mahdollisesta kiusaamisesta selviämiselle, että lapsi luottaa itseensä ja omaan osaamiseensa, tietää pärjäävänsä ja on itsenäinen terveissä rajoissa ikätasonsa mukaisesti.

Vanhemmat siirtävät käytöksellään alitajuisiakin malleja lapseen ja jos kolmasluokkalaisen vanhempi kokee tarvetta varmistaa saattamisella, että lapsi ehtii ajoissa kouluun, ei lapsikaan usko itseensä ja kykyihinsä yhtä lujasti kuin luottavaisen vanhemman lapsi. Ajoissa kouluun tuleminen ja kellon tunteminen eivät ole liikaa vaadittu kolmasluokkalaiselta.

Vierailija
27/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella noloa, kun ekaluokkalaisetkin kulkee yksin!!

Vierailija
28/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla vieminen ok, yhdessä käveleminen leimaa lapsen mammariksi.

Vierailija
29/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan eri asia silloin tällöin saattaa kuin joka päivä. Lapselle tulee huono itsetunto, jos kokee olevansa vanhempiensa mielestä avuton kakara!

Vierailija
30/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsella ole ketään kaveria, joka tulisi kouluun samalta suunnalta? Asutteko kaikki lapsia kouluun kuljettavat jossakin peräkylällä? Ettekö käy töissä vai miten teillä on mahdollisuus kuljettaa koululaisia?

Meidän koulussa on pyydetty, että lapsia ei tuotaisi kouluun autolla. Autoilu koulun pihalla/vieressä lisää onnettomuusriskiä ja lisäksi arkiliikunta on lapsille terveellistä.

Vierailija
31/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:05"]

Lapsen itsenäiseksi opettaminen on tärkeämpää kun juttelutuokiot koulumatkalla. Ne juttelut voi hoitaa sitten kun lapsi on kotona. Eteen voi nopeastikin tulla tilanteita joissa lapsen on pärjättävä ihan itse. On nimenomaan noloa laspselle jos omat vanhemmat eivät luota siihen että hän selviää tällaisista asioista ihan itse. Mitäs sitten kun tulee eteen tilanne josta on selvittävä?

Siinä ei kenenkään heikkohermoisen mamman uhoaminen mitään auta. Keskusteletko 19 aina tuohon tyyliin? 

[/quote]

Keskustelen aivan samassa tyylilajissa kuin esim. Nro 13 ja sinä itse keskustelette. Metsä vastaa kuten sinne huudetaan.

Mikähän on se yllättävä tilanne, jossa lapselle on etua siitä, että häntä ei aamuisin koskaan saateta kouluun? Ap tai minä tai kukaan muukaan tässä ketjussa lapsiaan saatteleva ei sano, että lapsi ei koskaan menisi kouluun omin nokkineen eikä sellaista siten OSAISI.

Yllättyisit muuten, jos tietäisit, mitä ne sinun ja muiden "itsenäisiksi opetetut" lapset touhuavat koulumatkalla ja koulun pihalla ennen koulupäivän alkua. Esim. meidän lasten koulussa ei ole ennen koulun alkua pihavalvontaa, välituntivalvonta koskee vain välitunteja. Meno on kuin villissä lännessä konsanaan, kun ne "kyllä ne hoitaa aamut itse" oppilaat kuluttavat usein aika pitkiäkin toveja koulun pihalla ennen sisällepääsyä. Kotoa ovat vanhemmat ehkä lähteneet töihin jo aikoja aiemmin, lapsi on pantu joko tahallaan tai varmuuden vuoksi kohti koulua jopa tuntia ennen kellon soittoa ja koulun pihalla käy aika tylsäksi, on väsy ja usein kylmäkin, kun lapsen pukemisen valvontakin on "turhaa paapomista".

19

Vierailija
32/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:14"]Niin... Tästä ketjusta näkee hyvin, miten tooooodella huonot kyvyt aikuisilla naisilla voi olla erilaisuuden suvaitsemiseen.  Kun vielä opetatte lapsellenne, että kaikki, mikä eroaa juuri teidän tavastanne toimia, on merkki vaajaälyisyydestä tai ylisuojelevuudesta tai muuten vaan tyhmyydestä.... Mistä kukaan voi tietää, MIKSI joku saattelee lastaan? Ehkä se on lapsesta itsestään kiva hetki saada jutella niitä näitä vanhempansa kanssa. Ehkä lapsi on yksinäinen, kun samalla suunnalla ei asu muita ko. kouluun meneviä. Ehkä lasta on kiusattu koulumatkalla. Ehkä hän on hajamielinen haahuilija, joka unohtuu herkästi katselemaan jotakin matkalla ja jonka ajallaan kouluntulemista halutaan varmistella. Ehkä siinä vaan on vanhemmalla sama matka töihin, eikä ole järkeä kävellä 50 lapsen perässä, ettei vaan samalle luokalle osuneiden av-mammeroiden kiusaajakakarat ala aukoa lapselle päätään. ANTAKAA toisen saatella. Mukavaahan se on, jos jollain on aikaa ja haluja huolehtia lapsestaan hyvin! Vai siitäkö tässä enemmän onkin kyse, että teillä on asiasta alitajuisesti huono omatunto, ja projisoitte sitä tähän...? Kyllä, ennen oli toisin. Minäkin menin vuotta aikaisemmin kouluun ja kuljin matkat ilman valvontaa. Mutta hei, ei se, että selvisin siitä hengissä tarkoita, että se oli IHANNE. Kyllä minä ainakin aion jatkossakin saatella alakoululaiseni kouluun, koska se on meistä mukavaa ja siten varmistan, että lapsi tulee kouluun ajoissa, eikä toisaalta tarvitse lähteä varmuuden vuoksi matkaan turhan aikaisin. Kun hän sanoo, ettei saa saattaa, se on ok sekin. MUTTA ME PÄÄTÄMME TÄMÄN ITSE, EI JOKU SAATANAN NAAPURIN KYYLÄ TAI LUOKALLA OLEVAT KOULUKIUSAAJAT!! [/quote] Normaali 9-10 -vuotias on ajoissa koulussa eikä lähde liian varhain matkaan, jos on selkeästi opetettu, monelta on lähdettävä, että sopivasti ehtii. Kiusaaminen on aina väärin. On kuitenkin hyväksi lapsen itsetunnolle ja mahdollisesta kiusaamisesta selviämiselle, että lapsi luottaa itseensä ja omaan osaamiseensa, tietää pärjäävänsä ja on itsenäinen terveissä rajoissa ikätasonsa mukaisesti. Vanhemmat siirtävät käytöksellään alitajuisiakin malleja lapseen ja jos kolmasluokkalaisen vanhempi kokee tarvetta varmistaa saattamisella, että lapsi ehtii ajoissa kouluun, ei lapsikaan usko itseensä ja kykyihinsä yhtä lujasti kuin luottavaisen vanhemman lapsi. Ajoissa kouluun tuleminen ja kellon tunteminen eivät ole liikaa vaadittu kolmasluokkalaiselta.

[/quote]

Höpsis. Normaalitkin koululaiset vielä ihan yläkoulussakin myöhästelevät tunnilta ja toisaalta tulevat liian aikaisin välillä kouluun.

Alakoulussa moni vanhempi näkyy lähtevät töihin ennen kuin lapsen koulu alkaa. Siinä sitten yritetään kännykällä valvoa, että lapsi lähtee ajoissa kouluun. Moni lähettää varmuuden vuoksi lapsen tosi aikaisin sinne koulunpihalle notkumaan, ettei vaan myöhästy. Aamuhoitopaikka olisi monien vanhempien mielestä hyvä juttu - kumma, jos asia on muka niin kuin väitätä, että ihan helppoahan se on 8-9 -vuotiaan hoitaa kouluun lähdöt itsenäisesti (niin, et näemmä muuten edes tiedä, minkä ikäisiä tässä vaiheessa syksyä ovat kolmasluokkalaiset. Eivät 9-10 -vuotiaita kuten sinä väität).

Koulukiusatuksi voi joutua ihan miten tahansa koulumatkansa tekevä. Mutta ainakaan sitä kouluun saatettua lasta ei kiusata koulumatkalla. Simple as that. Lapsen itsetunnon kanssa ei saattamisella ole mitään tekemistä kuin siinä tapauksessa, että saattaminen on lapselle vastenmielistä ja lapsen itsetuntoa nuijitaan maanrakoon toitottamalla, että häntä on PAKKO saattaa kouluun, koska on niin toistaitoinen. Kukaan tuskin tuollaisia sanop lapselleen. 

19

Vierailija
33/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:14"]

Niin... Tästä ketjusta näkee hyvin, miten tooooodella huonot kyvyt aikuisilla naisilla voi olla erilaisuuden suvaitsemiseen. 

[/quote]

Tämä vastaaja ei selvästi ole lukenut kysymystä. Kysyttiin, onko outoa. Kyllä on outoa eli harvinaista ja erikoista.  Samoin jos joku kysyisi että onko outoa jos jollain on 6 varvasta. Kyllä se on outoa. Ei kuitenkaan se tarkoita etteikö jollain saisi olla kuutta varvasta tai ettei lasta saisi saattaa kouluun. Se kuitenkin on niin erikoista, että pistää varmasti silmään ja saa ihmiset (lapset ja aikuiset) miettimään, että miksiköhän noin on.

[/quote]

Kyllä luin. Sana harvinainen tai erikoinenkaan ei ole sanan outo synonyymi. Outo sisältää negatiivisen sivumerkityksen, lisäksi kommenttini oli enemmänkin vastaus mm. 13:n kaltaiseen k-päiseen kommentointiin. On ketjussa toki ihan asiallisiakin vastauksia.

19

Vierailija
34/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on niin suomalaista. Olin Suomessa pienenä kateelinen luokkatoverilleni, jolla oli kotiäiti, joka tuli hakemaan koiran tai tandempyörän kanssa lastaan koulusta. Oman lapsen saatan kun voin ja niin tekee kaikki muutkin vanhemmat täällä päin maailmaa. Suomessa ihanne on, että yksin tehdään kaikki eikä apua kysytä.

Vierailija
35/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:39"]

Mielipiteitä ja kokemuksia saa jakaa!

[/quote] On kyllä todella outoa! Kyllähän nyt jo ekaluokkalaisen pitäisi selvitä ilman saattajaa, mielellään jo esikouluiässä aletaan itsenäistymään sen verran että ilman apua selviydytään sinne koulun penkille. :)

Vierailija
36/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
37/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sen pitäisi olla outoa?

Vierailija
38/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän outoa, jos joka päivä saatetaan. Varsinkin, jos lapsi ei oikein saa lähdettyä kouluun ilman saattajaa.

Tuollaisesta saatetaan jopa alkaa kiusaamaan, kun yksi tarvitsee äitiä koulumatkoille.

Vierailija
39/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:40"]miksi sen pitäisi olla outoa?
[/quote]

Olen nyt kuullut napinaa, kun saatan kolmasluokkalaisen päivittäin kouluun ja haen hänet kun mielestäni ei pärjää vielä yksin... Kuulemma teen lapsesta luuserin.

Ap

Vierailija
40/45 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainakin Suomessa erittäin harvinaista ja siksi monen mielestä myös outoa. Meilläpäin (Helsingin lähiö) kaikki lapset kulkevat koulumatkat itsenäisesti ilman saattajaa, vain ekaluokkalaisilla on ensimmäisinä koulupäivinä saattaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan