Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ovat "perhearvot"? Kannatatko niitä?

Vierailija
10.10.2014 |

Paljon puhutaan siitä, miten milloin homojen adoptio-oikeus, milloin naisten äänioikeus uhkaa ns. perhearvoja. Selitä, mitä sinun mielestäsi tarkoitetaan perhearvot-ilmauksella. Minkälaisia asioita pitää elämässään tärkeänä sellainen ihminen, jolle "perhearvot ovat tärkeitä"? Ovatko ne sinustakin tärkeitä vai löydätkö niistä kritisoitavaa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen, konservatiivinen asenne elämää kohtaan:pitää olla heteroliitto, lapset, talo ja auto sekä vakaat ammatit. Kuulutaan kirkkoon ja käydään äänestämässä äänestyspäivänä. 

En kannata.

Vierailija
2/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehen ja naisen tärkein tehtävä elämässä on mennä naimisiin ja hankkia lapsia, joiden kasvattaminen antaa heille syvällisen merkityksen ja täyttymyksen elämässä."

En ole samaa mieltä, en lähellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaa vahvasti kristillis-konservatiiviseen maailmankatsomukseen. Ei puhuttele tällaista oikeistoliberaalia. Varsinkin, kun tietää millaista perhe-elämä noiden arvojen luoman näköesteen takana saattaa pahimmillaan olla: tyranniaa, tukahduttamista, samaan muottiin pakottamista.

Vierailija
4/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä perhearvot eivät siis tarkoita sitä, että pitää perhettä ja lasten hankkimista, lapsista huolehtimista tärkeänä? -ap

Vierailija
5/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:31"]

Teistä perhearvot eivät siis tarkoita sitä, että pitää perhettä ja lasten hankkimista, lapsista huolehtimista tärkeänä? -ap

[/quote]

Perhearvoista puhuttaessa viitataan yleensä varsin konservatiivisiin arvoihin, esim. vain miehen ja naisen välinen (kristillinen) AVIOliitto on oikea perusta perheelle.

Vierailija
6/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:31"]

[/quote]

Minusta tuo on vain pieni osa sitä mitä perhearvot tarkoittaa. Kyllä sekin siihen toki kuuluu. Minustakin se on kokonaisuudessaan sellainen konservatiivinen elämäntapa ja maailmankatsomus, jossa ihmisten kuuluu elää norminmukaisesti, mennä naimisiin, hankkia lapsia, elää tavanomaistas keskiluokkaista perhe-elämää, omata yleensäkin aika konservatiivinen arvomaailma.

Vierailija
7/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle perhearvot tarkoittavat myös perinteistä työnjakoa eli nainen hoitaa kotityöt ja lapset ja mies on perheen pää, jota vaimo ja lapset kyseenalaistamatta tottelevat. Lisäksi perhearvojen kannattajat yleensä tuomitsevat kaikki muut tavat elää kuin omansa.

Vierailija
8/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, Wikipedian mukaan perhearvot kertovat, millainen perheen pitäisi olla eikä ainoastaan, että perhe on tärkeä asia. En ollutkaan ajatelut tätä. -ap

Vierailija
9/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:37"]

Minulle perhearvot tarkoittavat myös perinteistä työnjakoa eli nainen hoitaa kotityöt ja lapset ja mies on perheen pää, jota vaimo ja lapset kyseenalaistamatta tottelevat. Lisäksi perhearvojen kannattajat yleensä tuomitsevat kaikki muut tavat elää kuin omansa.

[/quote]

Olin juuri lisäämässä samaa. Sukupuoltenvälinen työnjako on tosiaan myös olennainen osa perinteisiä perhe-arvoja.

Vierailija
10/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:37"]

[/quote]

Pahimmassa tapauksessa he selittävät, että jumala on kyseiset arvot "asettanut".

Vierailija
11/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja perheen pitää tietysti olla ydinperhe.

Vierailija
12/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ihmisille perhearvot voivat tarkoittaa hyvin eri asioita. Minä miellän sen niin, että perhe on tärkeä, sen kanssa vietetään aikaa, lapsista huolehditaan, lapset laitetaan oman edun edelle, pidetään yhteyttä isovanhempiin, autetaan heitä tarvittaessa, tuetaan puolisoa tämän vaikeuksissa, autetaan vanhuksia, ollaan yhteyksissä sukulaisiin, huolehditaan että lapset tuntevat juurensa ja sukunsa jne.

En koe esim. homojen adoptio-oikeuden millään tavalla uhkaavan minun perhearvojani. En myöskään tasa-arvoisen avioliittolain. Päinvastoin. Sillä osoitettaisiin, että arvostetaan myös niitä perheitä, joissa vanhemmat ovat samaa sukupuolta. Vaikka itse elän heteroperheessä, en katso, että se on ainoa oikea tapa elää ja että muunlaiset perheet jotenkin uhkaisivat minun perhettäni tai arvojani.

Vierailija
13/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:31"]Teistä perhearvot eivät siis tarkoita sitä, että pitää perhettä ja lasten hankkimista, lapsista huolehtimista tärkeänä? -ap
[/quote]
Mielestäni tätä voi paremmin kuvata sanalla perhekeskeisyys, perhearvot taas viittaavat enemmän konservatiiviseen arvomaailmaan.

Vierailija
14/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä voin sanoa kannattavani perhearvoja, mutta en mitään konservatiivista nihkeilyä. Mulle perhearvojen kannattaminen on sitä, että huolehditaan perheenjäsenistä ja ollaan huomaavaisia heitä kohtaan. Tämän ei tarvitse rajoittua pelkästään omiin verisukulaisiin, vaan ystävistä ja muista tärkeistä ihmisistä voi huolehtia samalla tavalla. 

Vierailija
15/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on "perhearvot" eli me molemmat halusimme mennä naimisiin ennen lapsia. Avoliitto oli ok kun olimme kahden eikä edes haaveiltu lapsista.

Perhe on ykkönen ja lapset ovat tärkeitä ja menevät esim. työn edelle.

Tarkoitus on olla yhdessä koko elämä ja uskollisesti ja emme ole uskovaisia.

Miuden perheiden ei tarvitse olla niinkuin me. 

Vierailija
16/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perhearvot" = "minä tiedän muita paremmin, miten heidän tulisi elää ja olla".

Ei tuollaista voi ajatteluun kykenevä ihminen kannattaa.

Vierailija
17/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:41"]

Eri ihmisille perhearvot voivat tarkoittaa hyvin eri asioita. Minä miellän sen niin, että perhe on tärkeä, sen kanssa vietetään aikaa, lapsista huolehditaan, lapset laitetaan oman edun edelle, pidetään yhteyttä isovanhempiin, autetaan heitä tarvittaessa, tuetaan puolisoa tämän vaikeuksissa, autetaan vanhuksia, ollaan yhteyksissä sukulaisiin, huolehditaan että lapset tuntevat juurensa ja sukunsa jne.

En koe esim. homojen adoptio-oikeuden millään tavalla uhkaavan minun perhearvojani. En myöskään tasa-arvoisen avioliittolain. Päinvastoin. Sillä osoitettaisiin, että arvostetaan myös niitä perheitä, joissa vanhemmat ovat samaa sukupuolta. Vaikka itse elän heteroperheessä, en katso, että se on ainoa oikea tapa elää ja että muunlaiset perheet jotenkin uhkaisivat minun perhettäni tai arvojani.

[/quote]

Voisi olla minun kirjoitukseni:)  Kiitos.

Vierailija
18/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se on sitä että lapset ei saa kuljettaa sisäliikkavaatteita Alkon kassissa, vaikka äijä sammui taas sukujuhlissa yms. tekopyhyyttä

Vierailija
19/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:15"]

[/quote]

Voisi olla minun kirjoitukseni:)  Kiitos.

[/quote]

Ongelma vain on, että sanalla "perhearvot" ei yleisesti tarkoiteta mitään tuollaista. Perhearvoilla viitataan nimenomaan kristillis-konservatiiviseen käsitykseen ydinperheestä ainoana oikeana muotona.

Vierailija
20/23 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä on juuri sellaista, mitä en itse pidä lainkaan tärkeänä. Eli en kannata perhearvoja. -3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme