Floristi vastaa onko kysyttävää?
Eli täällä minä olen. Asiallisia kysymyksiä kiitos
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:33"]Maljakkokimppu vs hääkimppu oli se juttu
[/quote]
?? Ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:36"]
Tehdäänkö kukkakauppojen kukkakimput vanhoista kukista?
[/quote]
Ei todella tehdä! olen kukkakaupassa töissä missä kuormassa tullut kukka ei ehdi kolmea tunti seisomaan kun se sidotaan jo kimppuihin! :)
Yritätkö erottua jotenkin kilpailijoista?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:36"]Milloin valmistuit?
Opiskelitko heti floristiksi vai onko aiemmin puutarha-alan perusopintoja suoritettuna?
[/quote]
Olen ensiksi opiskellut puutarhuriksi ja siitä floristiksi. Floristimestarin koulu jäi kesken töitä tehdessä ja lapsia hankkiessa. :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:36"]
Tehdäänkö kukkakauppojen kukkakimput vanhoista kukista?
[/quote]Hautajaiseppeleisiin käytetään vanhempia.
Nyt täällä kyllä joku vastailee puolestani ihan kummia.. Eli hautasidontaa tai mihinkään muuhunkaan sidontaan ei käytetä vanhaa kukkaa vaan kun asiakas tilaa kukkasidonnan sitä vastaan tilataan kukat hollannista eli on kyllä tuoretta! jos asiakas haluaa esim. lauantaiksi kimpun, tilaamani kukat tulee n to-pe akselilla ja siitä sidon. Se on joku kivikautinen uskomus että vanhaa kukkaa sidottaisiin. Kukkakauppa joka tekee niin on pilaamassa myös meidän muiden maineen. Mikä on surullista. Toki moni asiakas haluaa esim. vaikka liljaa hautavihkoonsa jolloin joudun pitämään sitä kokoajan tarjolla koska perjantaina tulleet liljat eivät aukea lauantaiksi. :) mutta silti ovat samaa kukkaa kuin liikkeessä myynnissä olevat eli ihan tuoretta! kyllä oiken vihaksi pistää tämmöinen..
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:33"]Maljakkokimppu vs hääkimppu oli se juttu [/quote] ?? Ap
[/quote]Kun sanoit että ei ole erikseen mitään maljakkokimppuja, kaikki tehdään maljakkoa varten. Käytin tota sanaa erotukseksi niistä hääkimpuista joita ei tehdä maljakossa pidettäviksi.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:33"]
Yritätkö erottua jotenkin kilpailijoista?
[/quote]
Tottakai yritän! Milläs muulla tämä homma pyörisi. Asiakkaani arvostavat laatua ja palvelua. :) Toki tuoreita näkökulmia ja uutuuksiakin.:)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:45"]
Mitä mieltä olet ruokakaupoissa myytävistä reilun kaupan afrikkalaisista kukista? Suomalainen se vasta reilua kauppaa on eikä tule kuljetuskustannuksia ja päästöjä. Vai?
[/quote]
Reilun kaupan ruusut on ihan jees. Tosin kestävyydeltään ei ihan parasta luokkaa. Reilun kaupan tukeminen on kyllä myös kannattavaa. :) Vaikka afrikkalaisia ruusuja välillä tilailenkin niin on niissä erot.. Katson kyllä ostavani aina paikasta missä viljelijöille ja muille maksetaan kunnon hinta. Se ei itseasiassa ole mitenkään kalliimpaa vaan päin vastoin. :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:33"]
Annoin kerran toiselle naiselle syntymäpäivänä muutamia valkoisia ruusuja. Oliko se moka? Oltiin aika uusia tuttavia.
[/quote]
Valkoiset ruusut ovat kauniita ja elegantteja. Et tehnyt virhettä. :) Ehkä n. 90 vuotiaiden mielestä valkoiset kukat on hautajaiskukkia ja kukkia pitää olla aina pariton määrä, mutta sekin on venäjän ajoilta se uskomus. :) eli en tiedä kyllä nuoremmasta sukupolvesta ketään joka miettisi enää näitä. Eli unohtakaa lukumäärät ja värit, viekää niitä mistä vastaanottaja tykkäisi tai minkä itse koette kauniiksi! Ammattiylpeydestä huolimatta sanon kaikille että NE ON VAIN KUKKIA! Jotkut saattavat ottaa nämä kukkavalinnat vähän turhankin tosissaan ja miettivät liikoja. :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:35"]Spiraalikimppu on samalla tekniikalla tehty kuin paralleelis-vertikaalinen kimppu?
[/quote]
Spiraalikimpussa varret menevät spiraalimaisesti. Eli yksi kukka on ns pääkukka jonka vartta kaikki muut varret kiertävät.
Tuossa Toisessa kaikki varret menevät suoraan alaspäin.
Ei ap..
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:35"]Spiraalikimppu on samalla tekniikalla tehty kuin paralleelis-vertikaalinen kimppu? [/quote] Spiraalikimpussa varret menevät spiraalimaisesti. Eli yksi kukka on ns pääkukka jonka vartta kaikki muut varret kiertävät. Tuossa Toisessa kaikki varret menevät suoraan alaspäin. Ei ap..
[/quote]Tiedän tuon, siksi olen yrittänyt saada ap:lta vastausta ;)
Kiitos sinulle vahvistuksesta!
Oletko osallistunut kisoihin? Suomessa ja maailmalla?
Ei valitettavasti. Saan perus myyjän palkkaa + kokemuslisät :) kutsumustyö ja asiakkaat ovat ne joiden takia teen tätä.
Oliko spiraalikimppu ensimmäinen jonka opettelit?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:55"]Oletko osallistunut kisoihin? Suomessa ja maailmalla?
[/quote]
Olen suomenmestaruuskisoihin osallistunut kerran. Ja myös Pietarissa käynyt sidontakisoissa joskus kouluaikana. Koulu kustansi retken.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:55"]Mistä työssäsi pidät eniten?
[/quote]
Asiakkaista ja myös vuodenaikojen näkyvästä vaihtelusta. Kesällä kesäkukat, syksyllä kanervat, jouluna amaryllikset ja joulutähdet :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:56"]Oliko spiraalikimppu ensimmäinen jonka opettelit?
[/quote]
Kaikki kimpussa sidotaan spiraaliin eli se on sidontatekniikka. Lukuunottamatta ketjutetuista morsiuskimpuista missä käytetään tekovarsia ja liimaa
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:19"]Oletko itse yrittäjä? Kauanko olet ollut?
[/quote]
En ole yrittäjä mutta toiminimellä teen
[/quote]
Eli siis käytännössä olen omatoiminen yrittäjä. Kauppaa minulla ei ole. :D