Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö haluaa balettitanssijaksi

Vierailija
11.11.2014 |

Tyttäreni, 11v., on hurahtanut tanssimiseen. Aloitti kolme vuotta sitten naapurin tytön kanssa modernilla tanssilla ja innostui niin, että otti sitten vielä saman lukuvuoden aikana balettia lisäksi. Ekana vuonna modernia oli 2 kertaa viikossa ja balettia kerran. Toisena vuonna sama. Syksyllä 2013 hän sitten yllätti haluamalla lisää balettia, ja yksi lisätunti otettiinkin. Nyt tänä vuonna kaksikaan balettituntia ei riittänyt, mutta minusta viisi tanssituntia viikossa on liikaa, joten toinen tunti moderniaa jätettiin pois. Nyt viime kuussa tyttö oli surfaillut netissä, ja ilmoitti että tahtoisi kovasti hakea Suomen kansallisoopperan balettioppilaitokselle.. Ajattelin eka, että tää nyt on vaan vaihe, mutta nyt tyttö on päivittäin venytellyt ja tehnyt jumppaliikkeitä tanssiharjoitustenaa lisäksi. Välillä on pitänyt pyynnöstäni lepopäiviä. 

Mitähän tässä pitäisi ajatella? Kannustaa tyttöä? En tiedä baletista oikeastaan mitään... Av-mammat, mikä on mielipiteenne, onko balettitanssijan tulevaisuus vaivansa väärti?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne, kun ei oikein tiedä onko se vaan joku muutaman vuoden vaihe vai loppuelämän kestävä.

Vierailija
2/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Balettioppilaitokseen mennään pääsykokeiden kautta 6-8-vuotiaana ja käsittääkseni tämän jälkeen sisäänpääseminen valmiisiin ryhmiin on vaikeaa. Ammattikoulutus balettitanssijaksi alkaa 16-vuotiaana 2.asteen tutkinnolla ja sinne voi pyrkiä vaikka oopperan koulua ei ole käynytkään :)

ota tyttösi haaveet vakavasti, itse päätin samanikäisenä haluavani tanssijaksi ja valmistunkin myöhemmin ammattitanssijaksi ja siitä siirryin opettajaksi. Nyt tosin jo muulla alalla... Ala on raskas ja vaativa mutta ah niin antoisa! Perheen tuki on tärkeä koska tie tanssijaksi voi olla karikkoinen... 

Koikelkaa helsingin balettiakatemiaa jos tyttösi on superinnostunut! Koulusta olen kuullut pelkkää hyvää :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi harrastaa? Anna tanssia niin paljon kun haluaa, ehtona että koulu sujuu moitteettomasti. Ei siitä tanssista ammattia tarvitse tulla :)

Vierailija
4/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkuus ja kropan sopivuus ratkaisevat...kaikista halukkaista ei tule ammattitanssijoita. Oopperan balettikouluun pääsy on yksi etappi...sinne on vaikea päästä ja sieltä pääsee myös nopeasti js ei edisty tavoitteiden mukaisesti tai kropassa on jotakin ongelmaa.

Oma lapseni tanssii balettia kuudetta vuotta... nyt kolme kertaa viikossa. Hän on lahjakas, mutta se ei välttämättä riitä. Nykyisessä balettikoulussa järjestetään melko paljon mahdollisuuksia tanssia esityksissä ammattitanssijoiden kanssa.

Vierailija
5/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tytön yrittää, niin ei jää kaivelemaan. Vaikea sinne oopperan balettikouluun on päästä ja pääsykään ei takaa ammattitanssijan opintoja ja uraa. Mutta hyvä että on tavoiteltavaa ja innostunut.

Noista kerroista, niin meillä samanikäisellä tytöllä on se 5krt viikossa voikkaa aina 2-3h kerrallaan ja lisäksi yksi balettitunti viikossa. Eli siihen nähden noi tanssituntien määrä ei tunnu niin mielettömän isolta.

Vierailija
6/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et halua tytöstäsi taiteilijaa?

Kansallisoopperan balettikouluun on todella vaikea päästä, mutta kannattaa yrittää, jos tyttö kovasti haluaa. Toinen tie on Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Tanssitaiteen laitos. Sieltä tosin ei valmistu klassisia ballerinoja.

Tanssijan ammatti on kova ja epävarma. Klassisen ballerinan työtä on painovoiman kumoaminen! Kilpailu on hurjaa, solistiksi pääsee vain harva, erilaiset vammat ovat yleisiä, syömishäiriöt niinikään (joskaan eivät enää niin yleisiä kuin ennen). Ala on kansainvälinen, onnistumisen tunteet tyydyttävät ja kannustavat. Työ sisältää paljon kauneutta hien lisäksi. 

Menkää tytön kanssa katsomaan baletti- ja nykytanssiesityksiä. Älä ainakaan heti torppaa. Tanssista löytyy luettavaa kirjastosta, mm. elämäkertoja, ja tanssiesityksiä dvd:itä.

Vierailija
7/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:34"]

Balettioppilaitokseen mennään pääsykokeiden kautta 6-8-vuotiaana ja käsittääkseni tämän jälkeen sisäänpääseminen valmiisiin ryhmiin on vaikeaa. Ammattikoulutus balettitanssijaksi alkaa 16-vuotiaana 2.asteen tutkinnolla ja sinne voi pyrkiä vaikka oopperan koulua ei ole käynytkään :)

ota tyttösi haaveet vakavasti, itse päätin samanikäisenä haluavani tanssijaksi ja valmistunkin myöhemmin ammattitanssijaksi ja siitä siirryin opettajaksi. Nyt tosin jo muulla alalla... Ala on raskas ja vaativa mutta ah niin antoisa! Perheen tuki on tärkeä koska tie tanssijaksi voi olla karikkoinen... 

Koikelkaa helsingin balettiakatemiaa jos tyttösi on superinnostunut! Koulusta olen kuullut pelkkää hyvää :)

[/quote]

Kiitos vastauksesta. Minä en tiedä noista pääsykokeista mitään. Tuntuisi pahalta kyllä jos tyttö hakisi kouluun ja ei pääsisi. Vaan sitä se elämä kai on...

Kyllä yritän tukea tyttöä, en vain tiedä onko hänen haaveensa järkevä, vaikka ehkä se ei ole minun asiani.. Mutta pelottaa vaan että hän menettää lapsuutensa siinä samalla, kun nyt jo on niin vähän vapaa-aikaa ja esimerkiksi balettioppilaitos on paljon kauempana kuin nykyinen tanssikoulu. Tyttö haluaisi lisää balettia, sanoo että balettioppilaitoksen tytötkin harjoittelee joka päivä. kyllä vaikuttaa innostuneelta.. Innostuneemmalta kuin mistään muusta aikaisemmin. Joten ehkä  tuo balettiakatemia voisi olla hyvä.. Balettioppilaitos kuulostaa mun korvaan niin... Laitokselta? 

Vierailija
8/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:34"]

Miksei voisi harrastaa? Anna tanssia niin paljon kun haluaa, ehtona että koulu sujuu moitteettomasti. Ei siitä tanssista ammattia tarvitse tulla :)

[/quote]

tyttö kun harrastaa jo, mutta ei tunnu riittävän. T. Ap

Vierailija
9/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hienoa jos innostuu jostakin. Minäkin hurahdin jalkapalloon, ihan ammattilaiseksi asti en päässyt, mutta ei jäänyt kaivelemaan sillä kaikkeni yritin, ei vain lahjat riittäneet ihan loppuun asti. Mitään en kadu ja noista ajoista jäi mahtavia muistoja ja ystäviä.

Joten kannusta tyttöäsi tanssiharrastuksessa, vaikka ei ammattitanssijaa tulisi niin saa varmasti tanssimisesta enemmän irti kuin istuisi neljän seinän sisällä ja kattoisi telkkaria tai ei tekisi mitään.

M 30v

Vierailija
10/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista.

ehkä minä en ole se ihminen joka torppaa tytön unelmat; äitinä minun tulee tukea. Pelottaa vaan että mitähän tästä tulee. Jos joku muu torppaa tytön unelmat niin sitten minä tuen taas.. Sattuu ajatellakin että tytön unelmat kaatuu ja sydän särkyy, hän on vielä niin pieni.. Se vähä mitä baletista tiedän on lajin ankaruus.

En osaa sanoa onko tyttäreni erityisen lahjakas, minulle hän on aina ollut paras tanssija jonka näytöksessä olen nähnyt. 

Vierailija
11/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä helsingin balettiakatemiasta, pitääkö ne huolta oppilaista? Minun tyttöni kun on sellainen hiljainen sisupussi joka ei turhista valittele.. Pelkään että puurtaa ja puurtaa liikaa, ja nytkin jos minä puhun lepopäivistä niin tyttö kiukkuaa että en tiedä baletista mitään.. Tämä minua pelottaa myös

t ap

Vierailija
12/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-baletin kautta voi löytyä kuitenkin muitakin ammatteja kuin tanssijan työ

- kurinalaisuus ja työnteko, vaivan näkeminen, tulee ainakin tutuksi, mistä tuskin on haittaa ryhtyy isona miksi tahansa

- ihan kuin lapsesi olisi löytänyt sen oman juttunsa; mitä siitä jos sitten aikuisena onkin vaikka näyttelijä

Vierailija
13/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että balettia.. Tytöstä tulee nyhverö joka viettää koko teini-ikänsä nuttura päässä ja jalat ojennuksessa syöden salaatin lehtiä päivälliseksi... Siskoni tanssi ja oli kyllä koulun säälittävin ruipelo

Vierailija
14/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin onnellinen tuollaisesta tytöstä. Baletti on niin kaunista, vaikka vaatii tosiaan paljon työtä ja onneakin. Antaisin kuitenkin tytön yrittää. 

Omaa tytärtäni baletti ja tanssi eivät kiinnosta yhtään, mikä vähän harmittaa, koska mielelläni kävisin hänen kanssaan edes katsomassa balettiesityksiä.

Vierailija
15/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa pitää huolta siitä, että tytöstä ei tule syömishäiriöistä baletin vuoksi. Se käy helposti... :/ Valitettavasti.

Vierailija
16/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käynyt Oopperan balettikoulun ja siitä sitten tanssinopettajaksi mutta olen nykyään eri alalla töissä.

Oopperan balettioppilaitokseen on erittäin vaikea päästä mutta anna tyttösi yrittää. Pettymykset kuuluvat myös elämään jos ei pääsekkään. Vartalon täytyy olla juuri oikeanlainen (selkä, lonkkien avonaisuus, jalkojen pituus, nilkat jne.) Samoin pitää olla musikaalisuutta, lahjakkuutta, ilmaisutaitoa, tietynlainen perfektionisti luonne. Joka kevät on näytetunti jonka perusteella karsitaan huonoimmat pois luokalta.( Jotka eivät ole kehittyneet tarpeeksi tai vartalo on muuttunut liikaa). Vaikka koulun saisi loppuun, hyvin harva saa kiinnityksen Oopperan balettiin. Meidän luokalta aloitti 25 tyttöä joista jäljellä oli enää 6 kuuden vuoden jälkeen. Kaksi sai kiinnityksen Oopperaan. Suurinosa joutuu myös leikkauspöydälle jossain vaiheessa kun jokin paikka pettää. Itseltäni nilkat jonka vuoksi lopetinkin. Muualla Suomessa tansiijoilla on aika heikosti töitä; muutamia ryhmiä ja kova kilpailu töistä. Huono palkka, epäsäännölliset työajat. Samoin kuin tanssinopettajillakin.

Baletti kehittää kurinalaisuutta, itseluottamusta, on hyvä liikuntaharrastus, tytöistä tulee keskenään hyviä ystäviä vaikka kilpailuakin on. Mutta on myös erittäin vaativaa ja syömishäiriöt ovat yleisiä. Vartaloa vahditaan jatkuvasti ja vertaillaan siihen täydelliseen mielikuvaan tanssijasta. Baletti on aivan oma maailmansa joka antaa paljon mutta myös ottaa paljon.

Itselläni on tytär ja toivon että hän panostaa mielummin koulun käyntiin ja keksii jonkun muun harrastuksen  kuin baletin. Mutta toki tuen häntä jos hän haluaa baletin joskus aloittaa.

Vierailija
17/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:10"]

Olen itse käynyt Oopperan balettikoulun ja siitä sitten tanssinopettajaksi mutta olen nykyään eri alalla töissä.

Oopperan balettioppilaitokseen on erittäin vaikea päästä mutta anna tyttösi yrittää. Pettymykset kuuluvat myös elämään jos ei pääsekkään. Vartalon täytyy olla juuri oikeanlainen (selkä, lonkkien avonaisuus, jalkojen pituus, nilkat jne.) Samoin pitää olla musikaalisuutta, lahjakkuutta, ilmaisutaitoa, tietynlainen perfektionisti luonne. Joka kevät on näytetunti jonka perusteella karsitaan huonoimmat pois luokalta.( Jotka eivät ole kehittyneet tarpeeksi tai vartalo on muuttunut liikaa). Vaikka koulun saisi loppuun, hyvin harva saa kiinnityksen Oopperan balettiin. Meidän luokalta aloitti 25 tyttöä joista jäljellä oli enää 6 kuuden vuoden jälkeen. Kaksi sai kiinnityksen Oopperaan. Suurinosa joutuu myös leikkauspöydälle jossain vaiheessa kun jokin paikka pettää. Itseltäni nilkat jonka vuoksi lopetinkin. Muualla Suomessa tansiijoilla on aika heikosti töitä; muutamia ryhmiä ja kova kilpailu töistä. Huono palkka, epäsäännölliset työajat. Samoin kuin tanssinopettajillakin.

Baletti kehittää kurinalaisuutta, itseluottamusta, on hyvä liikuntaharrastus, tytöistä tulee keskenään hyviä ystäviä vaikka kilpailuakin on. Mutta on myös erittäin vaativaa ja syömishäiriöt ovat yleisiä. Vartaloa vahditaan jatkuvasti ja vertaillaan siihen täydelliseen mielikuvaan tanssijasta. Baletti on aivan oma maailmansa joka antaa paljon mutta myös ottaa paljon.

Itselläni on tytär ja toivon että hän panostaa mielummin koulun käyntiin ja keksii jonkun muun harrastuksen  kuin baletin. Mutta toki tuen häntä jos hän haluaa baletin joskus aloittaa.

[/quote]

Niin ja treenit oli 5- 6 päivänä viikossa suoraan koulusta. Eri tanssilajeja, musiikkia ym baletin lisäksi.

Vierailija
18/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä kaamean rankalta ja stressaavalta! Voi ääh, en haluaisi tyttöäni tuommoisen soppaan pudottaa... kai mun täytyy antaa mahdollisuus, muuten olen kyllä huono äiti. Mites te tanssijat, millasta tukea olette äidiltänne kaivanneet niin että olette selvinneet täysjärkisinä? Ja sitten sen syömisen kanssa?? Nytkin tyttö on tarkka ettei syö herkkuja liikaa.. Kai se on ihan hyvä... Mutta kun se on lapsi.. Ja saisi ollakin vielä.. Annetaanko baletissa lasten olla lapsia? T. Ap

Vierailija
19/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:23"]

Kuulostaa kyllä kaamean rankalta ja stressaavalta! Voi ääh, en haluaisi tyttöäni tuommoisen soppaan pudottaa... kai mun täytyy antaa mahdollisuus, muuten olen kyllä huono äiti. Mites te tanssijat, millasta tukea olette äidiltänne kaivanneet niin että olette selvinneet täysjärkisinä? Ja sitten sen syömisen kanssa?? Nytkin tyttö on tarkka ettei syö herkkuja liikaa.. Kai se on ihan hyvä... Mutta kun se on lapsi.. Ja saisi ollakin vielä.. Annetaanko baletissa lasten olla lapsia? T. Ap

Jos ammattiin valmistavaan kouluun pääsee, ei lapset todellakaan saa olla enää lapsia vaan kyllä heistä tulee pikkuaikuisia nopeasti. Kilttejä, perfektionisteja jotka pärjäävät sekä koulussa että baletissa. Ainakin näin meillä Oooperassa. Mutta mielestäni kannattaa antaa tytön yrittää Oopperaan; harva sinne kuitenkaan pääsee ja et ainakaan ole sitten se unelmanrikkoja äiti. Meillä huomautettiin heti jos paino nousi, ihan päin naamaa kakkien kuulleen. Jo 14 vuotiaana. Eli kyllä niitä ruokailuja kytättiin. Minun vanhempani tukivat minua hyvin koko ooppera- ajan: antoivat yrittää unelmaa mutta pitivät tärkeänä myös koulun käyntiä.

Itse aloitin baletin jo 5 vuotiaana ja 11 vuotiaana aloitin Oopperassa. Myös Helsingin tanssiopiston erikoisluokka on erittäin tasokas ammattiin tähtäävä oppilaitos. Sieltä tulee nykyään vielä parempia balettitansiijoita mielestäni.

Terv. se oopperan käynyt.

[/quote]

Vierailija
20/49 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ammattitaitoinen pedagogi (kouluttautunut tanssinopettajaksi Amk ja maisteriksi teatterikorkeakoulusta) pitää huolta siitä lapsi saa olla lapsi ja lajia tehdään sallivassa ilmapiirissä ilman pakkoa ja lapsen kehon herkkyysiät huomioon ottaen :) eli ole tarkka että lapsesi käy koulutetulla opella. Valitettavasti tieto/taito ei ole samaa tasoa kouluttautumattomalla tanssiopella...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän