Tyttö haluaa balettitanssijaksi
Tyttäreni, 11v., on hurahtanut tanssimiseen. Aloitti kolme vuotta sitten naapurin tytön kanssa modernilla tanssilla ja innostui niin, että otti sitten vielä saman lukuvuoden aikana balettia lisäksi. Ekana vuonna modernia oli 2 kertaa viikossa ja balettia kerran. Toisena vuonna sama. Syksyllä 2013 hän sitten yllätti haluamalla lisää balettia, ja yksi lisätunti otettiinkin. Nyt tänä vuonna kaksikaan balettituntia ei riittänyt, mutta minusta viisi tanssituntia viikossa on liikaa, joten toinen tunti moderniaa jätettiin pois. Nyt viime kuussa tyttö oli surfaillut netissä, ja ilmoitti että tahtoisi kovasti hakea Suomen kansallisoopperan balettioppilaitokselle.. Ajattelin eka, että tää nyt on vaan vaihe, mutta nyt tyttö on päivittäin venytellyt ja tehnyt jumppaliikkeitä tanssiharjoitustenaa lisäksi. Välillä on pitänyt pyynnöstäni lepopäiviä.
Mitähän tässä pitäisi ajatella? Kannustaa tyttöä? En tiedä baletista oikeastaan mitään... Av-mammat, mikä on mielipiteenne, onko balettitanssijan tulevaisuus vaivansa väärti?
Kommentit (49)
Muös Helngin Tnassiopiston erikoulutuksen kautta on mahdollista valmistua ammattiatanssijaksi. Muuten oppilaitos on hyvin monipuolinen tanssilajien suhteen ja tasoja monta. Kannattaa tutustua siihenkin vaihtoehtoon oopperan oheella.
Anna yrittää ja kannusta, mutta samalla hakekaa yhdessä tietoa tanssijan urasta ja työstä. Upea ammatti se on, mutta riskialtis. Tanssijan ura on fyysisesti ja henkisesti rankka, lyhyt(eläkkeelle n. 45-vuotiaana) ja epävarma(loukkaantumiset, työllistyminen) joten koulu pitää hoitaa kunnolla ettei jää tyhjän päälle.
Hanki tyttärellesi vaikka nuorille tanssijoille takoitettuja kirjoja ja oppaita luettavaksi?
Esimerkiksi Tanssioppilaan kirja sopii hyvin 11-vuotiaalle, tässä http://verkkokauppa.oph.fi/9789521317910
Balettioppilaitos ja muiden balettikoulujen EK-luokat eivät ole harrastus, vaan ammattiin tähtäävää koulutusta. Sen rinnalla pitäisi jaksaa sitten käydä se varsinainen koulu. Muille harrastuksille ei juuri jää aikaa. Tämä voi olla rankka yhdistelmä. Myös tanssijan ammatti on rankka, työtilanne mitä sattuu ja palkka kehno. Näitä asioita kannattaa käydä tytön kanssa läpi hienotunteisesti.
Minusta tanssi on oivallinen harrastus ja harrastajatasolla sitä kannattaisi jatkaa. Lisää tunteja voi ottaa oman jaksamisen mukaan. Oma 11-v käy treeneissä 3 kertaa viikossa ja ehtii harrastaa tanssin lisäksi muutakin.
Tyttäreni pääsi viime vuonna 16 -vuotiaana Sibelius lukion tanssilinjalle ja Helsingin tanssiopiston erikoiskoulutukseen. Siihen asti oli tanssinut klassista balettia 3 x viikossa 90 min nykytanssia 1 x viikossa 90 min ja kerran viikossa Irlantilaista tanssia 60 min. Lisäksi vuosittaset produktiot, joissa mukana.
Loistavasti mennyt ensimmäinen vuosi. Intoa riittää koulun 8 h viikossa tanssiopintoihin ja erikoiskoulutuksen 12 h viikossa normaalin lukion ekaluokan kurssien suorittamisten lisäksi. Edes yksin Helsinkiin muuttaminen ei ollut ongelma. Anna lapsen tehdä mitä lapsi rakastaa, niin kauan, kun se tuntuu hyvältä. Pakottaa ei saa, kannustaa kyllä ja olla tukena. Nautin, kun saan nähdä tyttäreni tekevän sitä mitä hän rakastaa.
Av-mammoiltahan sitä kannattaakin tiedustella asioita balettitanssista. Useimmat hädintuskin saavat ähellettyä itsensä ylös sohvalta sen verran että voivat raahautua partsille tupakalle.
Helsingin tanssiopiston ek-luokalle pääsy on erittäin vaikeaa, varsinkin tuossa 13 ikävuoden paikalla. Taso on todella kova ja tytöiltä vaaditaan aivan hirveän paljon. Pääsy sinne siis aivan yhtä epävarmaa kuin balettioppilaitokselle.
En halua siis todellakaan tytärtäsi lannistaa, mutta tuossa iässä pitäisi jo melkein olla jossain ammattiin tähtäävässä oppilaitoksessa, jos ammattiin todella haluaa.
Ja tanssiopiston ek-luokista vielä sen verran, että tunnelma saattaa oppilaiden kesken olla todella ikävää ja ulkopuolellejättävää. Erinomaisia ballerinoja sieltä oopperan rinnalla kuitenkin valmistuu (mm. Tiina Myllymäki, Maria Baranova), ja opetus on todella hyvää, vaikka baletti jäisikin vain harrastukseksi. Sanoisin että tanssiopiston ek on Suomessa oopperan kanssa hallitsevia baletin opinahjoja.
Balettiakatemialla on oppilaita jotka ovat menneet vuoden, parin sisällä aivan hurjasti eteenpäin ja näistä kolmesta vaihtoehdosta suosittelisin tyttärellesi ehdottomasti akatemiaa. Opettajat ovat erinomaisen hyvätasoisia ja moni juuri tyttäresi ikäinen tyttö onkin hakenut sinne, kun ei ole tarpeeksi ajoissa muihin vastaaviin kouluihin hakenut. Ja opettajista esimerkiksi Juha Kirjonen on saanut nostettua näiden tyttöjen tasoa huimasti.
tsemppiä tyttärellesi ja sinulle.
Oopperan balettioppilaitokseen hän voisi hakea nuorisoasteelle, eli kun tyttäresi on kuudennen luokan keväällä :) Sitä ennen ehkä helsingin balettiakatemia voisi olla hyvä koulu.
Nyt vaan todella ahkeraa treeniä, oma tyttäreni kävi luokat 3-9 tuolla ja sen jälkeen lähti ulkomaille opiskelemaan balettia! :)
Juttelin tytön kanssa... Siitä millaisia juttuja olen baletista kuullut. Ihan asiallisesti. Tyttö katsoi minuun pitkään noilla sinisilmillään ja sain taas kuulla etten ymmärrä häntä ja etten tiedä baletista mitään... Minä sanoin että haluan tukea häntä unelmansa kanssa ja missä vain mitä elämä tuo tullessaan. Ja sovittiin että saa nyt joulun jälkeen ottaa neljännen balettitunnin ja aletaan yhdessä katselemaan pääsykoejuttuja kevääksi... Tyttö sanoi tietävänsä, että ei hän välttämättä pääse... Nyt lukee läksyjä jalat spiraalissa... Ja nuttura päässä. On se niin innostunut. Ihana rakas lapsi. Miten minä olen tuollaisen saanut?
kannusta ja anna alkaa tanssijaksi jos lahjoja löytyy!
Olen itse12v tyttö olen harrastanut 8v balettia ja en tiiä haluanko niin kovasti balettilaitokseen haluan pitää sen harrastuksena
Mitä kuuluu tämän viestiketjun balettitanssijan urasta haaveilevalle tytölle?
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuuluu tämän viestiketjun balettitanssijan urasta haaveilevalle tytölle?
Juu olisi mukava kuulla mitä hänelle kuuluu?
Samaa tulin katsomaan, muistan ketjun!
Vierailija kirjoitti:
Vai että balettia.. Tytöstä tulee nyhverö joka viettää koko teini-ikänsä nuttura päässä ja jalat ojennuksessa syöden salaatin lehtiä päivälliseksi... Siskoni tanssi ja oli kyllä koulun säälittävin ruipelo
Siskoni tanssi ja oli koko koulun hoikin. Kulki nahkarotsissa, nirvana paidassa ja maihareissa, hiukset Michael Monroe tyyliin tupeerattuna ja veti surutta välillä hampparin naamaan. Kaikki ballerinat ei oo mitään syömishäiriöisiä hissukoita.
Olen nyt 13 vuotias baletin harrastaja, ja haaveilen balleriinan urasta. Haen ammattikouluun Helsingin balettioppilaitokseen. Uskon että jos haluua jotain todella kovaa, ja treenaa täysillä, pystyy saavuttamaan mitä vain.
Kovaa treeniä tyttärellesi, ja hän saavuttaa vielä sen mitä rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista.
ehkä minä en ole se ihminen joka torppaa tytön unelmat; äitinä minun tulee tukea. Pelottaa vaan että mitähän tästä tulee. Jos joku muu torppaa tytön unelmat niin sitten minä tuen taas.. Sattuu ajatellakin että tytön unelmat kaatuu ja sydän särkyy, hän on vielä niin pieni.. Se vähä mitä baletista tiedän on lajin ankaruus.
En osaa sanoa onko tyttäreni erityisen lahjakas, minulle hän on aina ollut paras tanssija jonka näytöksessä olen nähnyt.
Se, mitä itse voit nyt opettaa, on miten suhtautua epäonnistumisiin. Nimittäin niitäkin tulee, on sitten alan harrastaja tai huippuammattilainen. Eli älä opeta pelkäämään epäonnistumista ja tavoitteiden asettamista, vaan opeta niistä selvitymistä. Se on kullanarvoinen taito menestyjälle. Kun uskaltaa asettaa tavoitteet riittävän korkealle, omat resurssit toki huomioiden, väistämättä se on hyppy tuntemattomaan ja samalla epäonnistuminenkin kuuluu luonnollisena osana elämää.
Kun tyttö kaatuu tai kompuroi (fyysisesti tai henkisesti), muistuta häntä siitä, että menestyjä ei ole se, joka ei koskaan kaadu ja kompuroi, vaan se, joka nousee ylös 14:ttä kertaa kaaduttuaan sitä ennen 13 kertaa.
Kaikki nuoret tanssiharrastajat, muistakaa aina jos ovet eivät oppilaitoksiin aukene, että ammattiin voi päästä myös ns. epätyypillisiä reittejäkin pitkin.
Ilman muuta kannustat..
Mutta voi olla että aloitti baletin "liian vanhana" jos ammattilaiseksi haluaa ryhtyä... veikkaan ettei saa jalkapöydän kaarta enää taivutettua siihen epäkeskoon kaareen..
Tai ainakin serkku joka on ammattilaisbalettitanssija on näin kertonut.. että sen jalkapöydän "rikkominen" pitää aloittaa jo 7-8vuotiaana. Hän kyllä alkaa olemaan jo balleriina uransa lopussa ja siirtymässä pikku hiljaa opetus puolelle.
Kyllä se vaan on hurja laji!!
Mutta niin kaunista katseltavaa!!
Niin ja kantsii katsoa myös että nuori syö. On kuulema yleistä nuo syömishäiriöt. Niin se serkkikin on vuosia taistellut syömishäiriönsä kanssa, ja esim kuukautisia ei ole vuosiin enää ollut. Varpaankynnetkään ei enää kasva.
Nostan kyllä balettitansijoiden itsekurille hattua!!
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:32"]
Kyllä ammattitaitoinen pedagogi (kouluttautunut tanssinopettajaksi Amk ja maisteriksi teatterikorkeakoulusta) pitää huolta siitä lapsi saa olla lapsi ja lajia tehdään sallivassa ilmapiirissä ilman pakkoa ja lapsen kehon herkkyysiät huomioon ottaen :) eli ole tarkka että lapsesi käy koulutetulla opella. Valitettavasti tieto/taito ei ole samaa tasoa kouluttautumattomalla tanssiopella...
Näin harrastajapuolella. Meillä Oooperassa oli mm. venäläisiä vanhanaikaisia baletinopettajia jotka eivät mitään lässytelleet. Samoin olen kuullut Helsingin tanssiopiston erityiskoulutuksesta. Balettiin kuuluu tietty tiukkuus ja nöyryys jos ammattiin tähtää.
[/quote]