Absolutistit: Miksi et joisi alkoholia tässä tilanteessa?
Olen tässä miettinyt, miten voi perustella 100% absolutismia. Googlettelin asiaa ja huomasin, että kolme yleisintä perustelua absolutismille ovat varmaan:
a) henkilö x on ollut aikaisemmin alkoholisti, ja lasillinenkin voisi johtaa uuteen kierteeseen.
b) henkilön x lähipiirissä esiintyy alkoholismia/alkoholilla on muuten vaan huonoja vaikutuksia x:n tai hänen tuttuihinsa, minkä takia x on päättänyt olla juomatta alkoholia
c) (okei, en tiedä onko tämä top3 yleisimmissä, mutta jäi nyt mieleen) henkilö x ei tykkää olla humalassa/on sitä mieltä, ettei tarvitse olla humalassa pitääkseen hauskaa jne.
Mutta:
Kuvitellaan että olet juhlissa, joiden alussa nostetaan malja. Sinun siis täytyisi juoda vain lasillinen kuohuviiniä tms. Miksi et ottaisi kuoharia? Haluaisin nyt muitakin perusteluja kuin "en vain halua". Jos perustelusi on A, alkoholista kieltäytymiseen on tietenkin ilmiselvä syy, mutta varsinkin C:n kohdalla en ymmärrä miksi sitä lasillista ei voisi juoda.
Minulla ei siis ole mitään absolutismia vastaan, tietenkin ihmiset saavat halutessaan kieltäytyä alkoholijuomista. En vain itse keksi syytä, jolla voisi perustella alkoholista kieltäytymisen yllä mainitussa tilanteessa. Onko siihen edes syytä?
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:11"]
Mitä tulee noihin alkumaljoihin ja teihin, jotka narisette, että kyllä sen yhden nyt voi juoda tai muuten olet juntti, niin kuuluu myös hyviin käytöstapoihin että vieraille on olemassa myös alkoholiton vaihtoehto alkumaljoissa ja juomissa muutenkin. On olemassa muitakin syitä kuin absolutismi, raskaus tai lääkekuuri, miksi alkoholia ei voi ottaa. Hyvä emäntä/isäntä huomioi vieraansa ja heidän erityisruokavaliot, tai juomattomuuden. Sitäpaitsi ne vieraat, jotka eivät juo alkoholia, tulevat halvemmiksi.
Ja miksi syynä ei saisi olla, ettei vain pidä siitä alkoholista? miksi se olisi huonompi syy kuin periaate olla juomatta?
[/quote]
Absolutistit ovat yhtä rasittavia, kuin jotkut kasvissyöjät tai glutenittomat. Nyrpistellään juomalle ja vaikka emäntä on nähnyt ison työn kantaessaan kuoharit kotiin ja valitessaan hyvät viinit aterialle, närpitään sitä ja kitistään, ettei mulle nyt maistu, eiks sulla ois jotain alkoholitonta. Sitten mielenosoituksellisesti juodaan vain vettä aterialla tai alkujuomana. Se on loukkaus emäntää kohtaan, joka on nähnyt ison työn ostamalla hyvät juomat ja valitsemalla ne juuri aterian mukaan. Kuten nämä ruokavammaisetkin. Ei voi muka nyt syödät, kun mulla on semmonen periaate tai mulla muka on semmonen kluteenidietti, enkä voi muka syödä pastaa ja saaristolaisleipää. Voi voi, kun elämän saa vaikeaksi olemalla epäkohtelias.
[/quote]
Minusta tuntuu että tämä vastaaja vetäisee herneet nenäänsä, vaikka se abso ei tekisikään asiasta numeroa, nyrpistelisi juomalle tai olisi muutoinkaan vaikea. Jestas mikä asennevamma!
[/quote]
Miten niin. Harvalla on oikeasti lääkärintodistusta jostain ruokavammasta. Mutta on muka erikoista olla joku rajoitteinen. Kun huolella valitsee punaviinit liha-aterialle, koen sen loukkauksena,jos joku hakee hanasta vettä nokka rullalla, kun ei ole alkoholitonta viiniä hänelle. Minusta alkoholiton viini on kuraa ja ruoka menee pilalle, jos joutuu sellaista juomaan. Hiukan kunnioitusta emännän vaivannäköä kohtaan
[/quote]
Aika harva taitaa tykätä alkoholittomasta viinistä. Maun takihan sitä kossukin litkitään, mutta jostain syystä alkoholitonta vodkaa ei ole myynnistä, siis sellaista joka maistuisi pahalta, mutta ei menisi päähän.
Kyllähän kasvissyöjäkin voi vähän lihaa ottaa, miksi absolutisti ei sitten viinahörppyä?
Voisithan sinä vierasta munaa kokeilla, ei se yksi pettämiskerta haittaa. Ei kannata nipottaa niin paljoa
Mulla on montakin syytä olla absolutisti. En ole eläissäni edes maistanut alkoholia, eli alkoholisti en ole. Perheessäni tai lähipiirissäni ei myöskään ole ollut alkoholismia, eli siitäkään ei ole kyse. Perhetaustani kyllä vaikuttaa siinä mielessä, ettei lapsuudenkodissani ole koskaan juotu alkoholia. Toinen vanhemmistani on absolutisti ja toinen ottaa korkeintaan sen alkumaljan juhlissa tai lasillisen viniä ravintolassa. En siis ole oppinut mistään juomisen mallia.
Teini-iässäkään ei tullut otettua kavereiden kanssa, kun ei ollut kavereita. Toisaalta en ole ikinä edes halunnut kokeilla, eli en koe siinä mielessä jääneeni mistään paitsi. Kaikki alkoholi haisee niin pahalta, ettei yhtään ole tehnyt mieli maistaa. Näin lukioikäisenä ensimmäistä kertaa koulukavereita kännissä ja järkytyin. Ihmiset käyttäytyivät ihan oudosti, humaltuminen teki heistä kuin toisia ihmisiä. Itseäni ajatus kontrollin menettämisestä lähinnä pelottaa.
Näiden syiden lisäksi minulla on vielä pitkä liuta allergioita, mikä estää useimpien alkoholijuomien nauttimisen, ja päälle vielä lääkitys, jonka kanssa alkoholi ei sovi lainkaan.
Aika usein olen joutunut juomattomuuttani selittämään, eli ei siihen Suomessa vielä osata suhtautua luontevasti. Lakkiaisissa tai vastaavissa alkumaljasta kieltäytyminen onnistuu yleensä ilman häslinkiä, mutta esimerkiksi opiskelijabileissä joutuu aina selittämään. Edellä mainitsemistani syistä lääkitys tuntuu olevan ainoa, jonka ihmiset hyväksyvät.
Onko parempi tai huonompi ihminen jos ei juo alkoholia? Ei ole. Itse juon joskus hyvässä seurassa mutta en ihmettele ketään jos hän ei juo. Tunnen hyviä seuraihmisiä juomattomissa kun taas äärimmäisen ikävystyttäviä tosikkojakin. Joka junaan riittää menijöitä.
Pitää muistaa et absolutistilla nousee alkoholi paljon helpommin päähän kun vaikka joka vkonloppu juovalla. Ja ite en oo absolutisti mut kyllä yhestäki siideristä meen "hiprakkaan", enkä nyt hirveästi siitä olosta välitä kun alkaa ahdistamaan. Ei kai kenenkää pakko ole juoda :D Kilistelee sitte vaikka vesilasia, ei kai sillä oo mtn väliä mitä kenenki lasissa on :DD
Alkoholi on helvetin pahan makuista. Siksi en.
Yleensä juhlissa on alkoholiton kuohari tarjolla niille jotka eivät käytä alkoholia. Itse en juo koska en näe sitä tarpeelliseksi ja mieheni on muslimi joten hänkään ei koske alkoholiin.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:09"]
Olen tässä miettinyt, miten voi perustella 100% absolutismia. Googlettelin asiaa ja huomasin, että kolme yleisintä perustelua absolutismille ovat varmaan:
a) henkilö x on ollut aikaisemmin alkoholisti, ja lasillinenkin voisi johtaa uuteen kierteeseen.
b) henkilön x lähipiirissä esiintyy alkoholismia/alkoholilla on muuten vaan huonoja vaikutuksia x:n tai hänen tuttuihinsa, minkä takia x on päättänyt olla juomatta alkoholia
c) (okei, en tiedä onko tämä top3 yleisimmissä, mutta jäi nyt mieleen) henkilö x ei tykkää olla humalassa/on sitä mieltä, ettei tarvitse olla humalassa pitääkseen hauskaa jne.
Mutta:
Kuvitellaan että olet juhlissa, joiden alussa nostetaan malja. Sinun siis täytyisi juoda vain lasillinen kuohuviiniä tms. Miksi et ottaisi kuoharia? Haluaisin nyt muitakin perusteluja kuin "en vain halua". Jos perustelusi on A, alkoholista kieltäytymiseen on tietenkin ilmiselvä syy, mutta varsinkin C:n kohdalla en ymmärrä miksi sitä lasillista ei voisi juoda.
Minulla ei siis ole mitään absolutismia vastaan, tietenkin ihmiset saavat halutessaan kieltäytyä alkoholijuomista. En vain itse keksi syytä, jolla voisi perustella alkoholista kieltäytymisen yllä mainitussa tilanteessa. Onko siihen edes syytä?
[/quote]
Ap, mikään noista perusteluista ei ole oma syyni olla juomatta alkoholia.
Väitän, että missaat yhden todella yleisen perustelun. Alkoholi ei sovi ihmisen terveydelle. Se on myrkkyä.
Itse jätän juomatta pienetkin määrät siksi, että jo lasillinen alkaa a) väsyttää ihan hirveästi ja b) toisaalta pilaa tehokkaasti yöunet, varsinkin illalla juotuna ja c) alkoholi lisää sydämen sykettä ja siten myös rytmihäiriöitä (jotka vaikkakin minulla tutkitusti vaarattomia ovat myös ikävän tuntuisia).
Minulla ei siten ole mitään alkoholismista tai moraalisesta paheksunnasta johtuvia syitä. Olen juonut alkoholia, humaltunutkin ihan riittävästi tietääkseni, että enää nyt liki 50-vuoden iässä en sitä fyysisesti oikein siedä.
Joten miksi ihmeessä sitä PITÄISI juoda? Säästääkseni emännän siltä vaivalta, että hommaa alkoholitontakin vaihtoehtoa? Nojuu ei, kyllä sen alkoholittoman alkumaljan hommaaminen on täysin asiaankuuluva juttu, onhan joukossa autoilijoitakin meidän absolutistien lisäksi. Pidän huomattavan moukkamaisena, jos sitä alkoholitonta vaihtoehtoa ei ole ollenkaan.
Sairasta miten "normaalina" alkoholin käyttöä pidetään. Täytyy olla ihmisessä perustavanlaatuista vinkaa jos ei brenkku maistu. Itse en pidä alkoholin mausta, humalatilasta tai alkoholin fysiologisista vaikutuksista aivoille ja hyvinvoinnille. Absolutisti en virallisesti ole. Kerran parissa vuodessa saatan käydä terassilla ottamassa muutakin kuin vettä.
Jättäisn juomatta koska en tmmärrä miksi sen maljan tulee sisältää alkoholipitoista juomaa.
Miksei kasvissyöjä voisi grillipileissä ottaa niitä tarjottuja pihvejä ja kyljyksiä kun muutkin niitä syö. Ei lihansyönti ole terveydelle vaarallista pienissä määrissä. Ihminen on muutenkin sekasyöjä, eli ruoansulatus on sopeutunut monenlaiseen ruokaan.
Alkumaljan jälkeen alkaisin tinttaamaan kaksin käsin kunnes olisin perskännissä, aloittaisin järkyttävän riidan poikaystäväni kanssa ja aukoisin päätäni kaikille vastaantulijoille nolaten itseni totaalisesti. Lopulta alkaisin itkemään, oksentaisin ja laahustaisin kotiin ilman kenkiä. Alkoholi ei ole mulla ongelma niin kauan kun en ota lasillistakaan, mutta jos aloitan, en pysty lopettamaan. Siksi.
Tuohon makuasiaan hiukan, minä en voi sietää juustoa ja sen makua. Olenpa silti hyvin usein juhlissa ja kyläpaikoissa väkisin joutunut nielemään kohteliaisuudesta jotain juustoista "herkkua". Eli vaikkei siitä mausta pidä, joskus on vaan tilanne sellainen ettei aikuinen voi kukkaruukkuihinkaan alkaa suustaan pahanmakuisia juttuja sylkemään.
Viina sotkee vain elämän solmuun ja kun tämän on riittävän monta kertaa nähnyt ja todennut tapahtuvaksi, niin tajuaa pysyä kaukana. Se on liian monelle masennuslääke.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 11:56"]
Mutta ei yksi kuohuviinilasi autoilua haittaa. Vai oletko alkkis, joka repeää heti yhdestä lasista ja ajaa sitten kännissä kotiin.
[/quote]
Vastuullinen kuski jättää sen yhdenkin lasin juomatta. Juntit laskeskelee juomamääriä ja tunteja pysyäkseen rajan alla.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:20"]
Tuohon makuasiaan hiukan, minä en voi sietää juustoa ja sen makua. Olenpa silti hyvin usein juhlissa ja kyläpaikoissa väkisin joutunut nielemään kohteliaisuudesta jotain juustoista "herkkua". Eli vaikkei siitä mausta pidä, joskus on vaan tilanne sellainen ettei aikuinen voi kukkaruukkuihinkaan alkaa suustaan pahanmakuisia juttuja sylkemään.
[/quote]
En minä ainakaan väkisin nieleskele juhlissa yhtään mitään, mitä en halua. Aina voi kohteliaasti kieltäytyä ja jos siitä isäntäväki loukkaantuu, niin oma on häpeänsä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 11:43"]
Tuo on TEKOSYY, jos joku sanoo, että ei ota jotain tervetuliaismaljaa jossain häissä tai ylioppilasjuhlissa siksi, että se MAISTUU PAHALTA.
Kyllä aikuinen pystyy kohteliaisuuttaan ottamaan yhden maljan, vaikka se hieman pahalta maistuisikin.
Muut syyt ymmärrän. Esim. ilmeisesti alkoholistin on pakko pitää itselleen täysi kuri tai menee taas kuri kokonaan.
[/quote]
Noinhan minäkin rääyin suuna päänä juodessani, että kyllä sen yhden nyt pystyy kaatamaan kurkusta alas... heh, vähänpä tiesin. Nyt kun olen ollut viisi vuotta juomatta, se alkoholin maku on kertakaikkiaan niin voimakas, ettei mene alas. Olen oikeasti yrittänyt, mutta hyi helvetti... en sitä silloin juodessani tosiaan uskonut, mutta se tuntuu sellaisena voimakkaana "myrkkynä", ettei kertakaikkiaan mene :-D Kuin bensaa tai vastaavaa yrittäisi niellä. Sinänsä harmi, sillä olin jo ajatellut tämän pitkäksi venähtäneen absolutismikokeilun alkavan riittää, mutta en kyllä pakollakaan ruea juomaan :-D
Joten kyllä, minä en vain tykkää, siksi en sitä onnittelumaljaakaan juo, that´s it.
Mitä tulee noihin alkumaljoihin ja teihin, jotka narisette, että kyllä sen yhden nyt voi juoda tai muuten olet juntti, niin kuuluu myös hyviin käytöstapoihin että vieraille on olemassa myös alkoholiton vaihtoehto alkumaljoissa ja juomissa muutenkin. On olemassa muitakin syitä kuin absolutismi, raskaus tai lääkekuuri, miksi alkoholia ei voi ottaa. Hyvä emäntä/isäntä huomioi vieraansa ja heidän erityisruokavaliot, tai juomattomuuden. Sitäpaitsi ne vieraat, jotka eivät juo alkoholia, tulevat halvemmiksi.
Ja miksi syynä ei saisi olla, ettei vain pidä siitä alkoholista? miksi se olisi huonompi syy kuin periaate olla juomatta?
Absolutismi "jäi päälle" raskauden jälkeen. Osallistun skooliin vedellä tai mehulla. Kokemusta löytyy siitä, kun tuttavan luona otin vastaan shamppanjalasin, mutta en juonut. Minut leimattiin selän takana a) raskaaksi tai b) nirppanokaksi, jolle ei pelkkä kuohari kelpaa. Naiset osaavat ola todella ilkeitä. Lisäksi tuntui tyhmältä ottaa vastaan juoma, josta joku toinen vieraista olisi voinut nauttia. Nyt kerron heti kättelyssä, että olen autolla/olen absolutisti, niin ei tule sanomista. Eri asia esim. firman juhlissa, missä firman juomia voi hyvin mielin jättää juomatta ja hylätä täyden lasin jonnekin pöydälle.