Chisu tajusi tehneensä valtavan virheen Vain elämää -ohjelmassa – pahoittelee asiaa jo etukäteen
https://www.is.fi/viihde/art-2000008286222.html
Nyt loppui Chisun kuunteleminen! Pahoittelee pikkulettien käyttöä kulttuurinomimisena koska letit kuuluu mustille. Nyt ihan oikeasti! aina kun luulen, että ei voi mitään typerämpää kukaan enää keksiä niin aina tulee se seuraava "taiteilija" tai "artisti" joka keksii olla pahoillaan jonkun todella typerän asian takia.
Mikä v**** ihmisiä vaivaa? Onko tosiaan noin moni menettänyt viimeisenkin järjenhivenen?
Kommentit (653)
Kuka tuota karmaisevan näköistä luurankoa muutenkaan kuuntelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tyyli on pikemminkin kopio Gwen Stefanilta.
https://www.vogue.co.uk/fashion/article/gwen-stefani-90s-style
Lettien historiaa:
https://thetempest.co/2019/08/15/style/history-of-braids/
Itse olen enempi sillä kannalla että ei kukaan voi omia lettejä omaan kulttuuriinsa.
Muita lettipäitä ovat olleet Marion, Eva Wahlström.
90-luvulla eräs suomalainen missi kävi lomalla jossain paratiisisaarella jossa paikalliset olivat tehneet hänelle pikkuletit.
Tuskin lettikampausta pitäisi henkilö joka aliarvostaa afroamerikkalaisia. Eikö se joka laittaa päähänsä tuollaisen kampauksen ole sellainen joka pitää afroamerikkalaisia hiuksia niin tasavertaisen kauniina että ei tule edes mieleenkään että kampaus voi herättää paheksuntaa.
Paheksunta olisi järkevämpää kohdentaa niihin tahoihin jotka ovat rotusortoa harrastaneet, ei meihin jotka emme sitä hyväksy.
Minustakin letit ovat niin yleismaailmallinen koristautumiskeino ettei kukaan sitä sellaisenaan voi omistaa. Se olisi vähän sama asia, että banniin julistettaisiin vaikka sormukset tai korut ylipäätään. Suurin piirtein kaikki kulttuurit ovat käyttäneet edellä mainittuja jossakin muodossa, mutta kaikilla on myös omat erityispiirteensä. Letti on niin yleinen kampaustyyli, että jokainen kulttuuri on luultavasti sen keksinyt, joten sitä ei myöskään kukaan voi omistaa. Ylipäätään minusta kulttuurinen omiminen terminä on aika ongelmallinen (tirsk) koska se luo pitkälti paradokseja.
Tässä puhutaan vain cornrow-tyyppisistä pikkuleteistä, ei sellaisista joita Suomessa on ollut perinteisesti. Eli perusletit on yleismaailmalliset, mutta afrikkalaisten pikkuletit eivät ole. Onhan se ihan suoraa imitaatiota, ajattelit sitten termeistä mitä haluat.
Valkoisten ihmisten hiukset ovat erilaiset kuin mustien, joten on ihan järkevä ajatus, että meillä olisi erilaiset hiustyylit kulttuurisesti.
Jos sitten on toinen vanhemmista musta ja toinen valkoinen, saako lapsi käyttää kyseistä kampausta vai ei?
Vain toisella puolella päätä.
Voi perhana - tajusin juuri että kohta saan eläinaktivistit kimppuuni kulttuurisesta omimisesta, kun ihan julkisesti olen pitänyt poninhäntää 😱
Vierailija kirjoitti:
Voi perhana - tajusin juuri että kohta saan eläinaktivistit kimppuuni kulttuurisesta omimisesta, kun ihan julkisesti olen pitänyt poninhäntää 😱
...täytyy heti paikalla kirjoittaa anteeksipyyntö Keski-Uusimaa -lehteen, jospa se vähän pienentäisi tuomiota.
Kaupunkien keskustat ovat nykyään täynnä kulttuurista omimista. Lähes kaikki on englannin kielellä.
Kielletään englannin kieli kaikkialta. Jes, nyt lähtee.
Mahtaakohan kukaan olla vastaanottanut anteeksipyyntöä? Tommoseen saisi apua ihan terveysasemalta.
Tuntuu epäilyttävästi ohjelman mainoskikalta.
Vierailija kirjoitti:
Otin just kuvakaappaukset kaikista sun poninhäntäkuvista ja pistän eteenpäin. Tiietään missä asut!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin onnellinen ja tyytyväinen siitä, että olen vaaleahiuksinen ja -hipiäinen suomalainen.
Olen ylpeä Suomen kulttuurista, sivistyksestä, koulutuksesta, terveydenhuollosta, arkkitehtuurista, tasa-arvosta, luonnosta, perinteistä. On tosiaan lottovoitto syntyä Suomeen.
En koe olevani minkäänlaista velkaa Afrik..asta tulleita kohtaan. Olemme kansana olleet jo maantieteellisesti kaukana kaikesta siitä, mitä he edustavat. Emme ole mitenkään kaltoin kohdelleet tätä ryhmää.
Suomi ei ole ikinä hyökännyt ketään muuta vastaan, vain puolustautunut, kun tänne on tunkeuduttu.
Tänne muualta tulleilta odotan sopeutumista tapoihimme ja kunnioitusta maatamme kohtaan. Voi myös palata takaisin juurilleen, mikä olisikin oikein oikein toivottavaa kaikkien kannalta.
Tämäpä tämä.
Jenkeistä matkitaan kaikki mahdollinen markkinataloutta myöten mutta lettikampaus räjäyttää somen.
Joko somessa on nuoria idealisteja, kaikenikäisiä riidanhaastajia tai ihan vaan se tyhmin kansanosa, jotka eivät osaa nähdä kuin oman, varsin kapean, kantansa.
Somen aktivistiryhmissä yleensä kiteytyy kaikki kolme. Usein samoissa ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä nyt jokainen saa tuunata kuontalonsa niin kuin haluaa, höh.
Sika, egyptiläiset keksivät sakset ja se on kulttuuristaomimista käyttää saksia
Eikö noi letti maniat voisi jo helpottaa. Ahdistaa jo. Voi huono olo tulla kun näkee ruskeita keltaisia teko lettejä ja teko lettipantoja irtohiuksia ja peruukkeja jo ällötys . Ei kaikki Suomessa asuvat ole suomalaisia vaan jonkun toisen maan kansalaisia ja kaksoiskansalaisia ja osa ei ole unionin jäseniä edes vaan muista maista . Suomessa liikkuu hirveet määrät ihmisiä nuoria Valko Venäjältä ja muista itä maista ja Afrikasta sekä latinoista Kiinasta kurdistanista ja muista Kauko maista Vietnamista. Älkää nyt kertakaikkiaan seotko.
Joko Christel on jossain rauhaisassa paikassa toipumassa tuosta äkillisestä ja ärhäkästä stressireaktiostaan?
Entä onko koskaan ollut puhetta siitä, miten japanilaiset suhtautuvat tuohon Christelin etäiseen geisha-lookiin? Joko
levy-yhtiöstä on oltu yhteydessä Japanin suurlähetystön suuntaan virallisen anteeksipyynnön kanssa? Joku juristihan voisi laatia sellaisen Christelille.
Sitten vain reippaasti tossua toisen eteen yhdessä iltapulutoimittajan ja valokuvaajan kanssa, niin saadaan Muumien suosio pysymään vakaana Japanissa vastaisuudessakin! 👍
Japanin suurlähetystön yhteystiedot:
Japanin suurlähetystö
Unioninkatu 20-22
00130 Helsinki
Puh: 09-686 0200
Fax: 09-633 012
(Hätänumero virka-ajan ulkopuolella:
09-81710418)
➡️ tätä kannattaisi ehkä kokeilla ensisijaisesti.
Sähköpostiosoitteet:
Yleinen sähköposti: inquiry(AT)hk.mofa.go.jp
Viisumi- ja konsuliasiat: consular(AT)hk.mofa.go.jp
Kulttuuri-, opiskelu- ja PR-asiat: culture(AT)hk.mofa.go.jp
Liike-elämään liittyvät asiat: nihonkigyoshien(AT)hk.mofa.go.jp
Asiakaspalvelu on avoinna arkipäivisin
klo 09:30-12:00 ja 13:30-16:30
(kesäaikana 1.6.-31.8. klo 09:00-12:00 ja 13:30-16:00).
Mitä noi on jotka blondaa hiukset parran ja viikset sekä mitä noi jotka vaihtaa piilolaseilla silmänsä siniseksi ??? Tai ruskeaksi miten vaan.
Joku sivu takaperin joku kysyi, syytetäänkö pelkästään valkoisia ihmisiä kulttuurisesta omimisesta. Ei toki. Länsimaisilla Kpop-faneilla on harva se viikko jokin uusi kulttuurisen omimisen "skandaali" meneillään, viimeisimpänä taas pikkuleteistä:
https://www.sportskeeda.com/pop-culture/blackpink-s-lisa-fire-alleged-c…
(En tiedä mikä tuo ylläoleva blogi on, oli vain ensimmäinen hakutulos kun hain kuvaa kyseisistä leteistä.)
Mutta valtaosa Kpop-bändeistä ja esiintyjistä ei pyytele anteeksi, koska koko kulttuurisen omimisen konseptissa on "logiikkaa" vain Tumblrissa ja Twitterissä kasvaneille nuorille, ja tuollapäin levy-yhtiöt ymmärtävät, että suurin osa Kpopin yleisöstä ymmärrä eikä välitä koko asiasta. Vaikea myös pyytää anteeksi jotain, jota ei itse pidä mitenkään loukkaavana.
Veikkaan, että länsimaissakin murskaava enemmistö yleisöstä pitää kulttuurista omimista ihan naurettavana ajatuksena. Sopii tietysti kysyä, kenelle täällä oikeastaan pyydellään anteeksi, kun tällaisia asioita pahoitellaan. Kuka on se myyttinen yleisö-avatar, jonka hyväksyntää haetaan?
Vierailija kirjoitti:
Luulin Chisua suht järkeväksi, näköjään erehdyin.
Hän mokasi pahasti julkisena henkilönä.Mutta emmekö me tavaliset henkilöt myös mokaa?
Nauran ääneen täällä. Periaatteessa kaikki kampaukset on tuon järjen käytön mukaan kulttuurista omimista, koska missä tahansa voi olla joku heimo esimerkiksi suttuponnarit päässä. Ihmiset on aivan sekaisin.
Noi woket on myös hyvin alentuvia, kun ajattelevat, että he päättävät muiden puolesta, kuka on alisteisessa asemassa ja siksi heidän suojeluksena tarpeessa. Ei mua haittaa vaikka jollakin on Keniassa pirtanauhat päässä, tuskin toisinpäinkään. Eri asia on sitten jos noita juttuja käyttää jonkun halventamiseen.
Kulttuurista omimista tapahtuu myös kulttuurien sisällä, Birminghamin koulukunta on sosiologiassa tutkinut tätä, jos aihe kiinnostaa.
^ Kpopista vielä, että täytyy myös muistaa, että pöyristymisen määrä on aina suoraan verrannollinen kyseisen esiintyjän suosion määrään nuorten keskuudessa. Blackpink on yksi maailmanlaajuisesti suosituimmista Kpop-bändeistä, joten tuon Lisan anteeksipyytämättömät "kulttuuriset omimiset" saavat kateelliset kihisemään raivosta ja somemyrskyä pukkaa.
Chisun anteeksipyyntö on tosi hämmentävä, koska hän ei ole mikään nuorison suuri suosikki, ja koko lettiasiasta olisi ehkä korkeintaan joku Koko Hubara kirjoittanut sarkastisen blogipostauksen ja se olisi ollut siinä. Ketään muuta ei olisi kiinnostanut. Tämä ennakkoanteeksipyyntö saa kyllä enemmän kohua aikaan. Kenties se onkin koko jutun pointti.
Siis miettikää nyt, jos joku Paula Koivuniemi laittaisi pikkuletit päähän. Kiinnostaisiko ammattipöyristyjiä? No ei.
Pitää olla tarkkana myös kappaleiden tekstien kanssa ettei kukaan koe tulleensa loukatuksi. Näyttelijöidenkin pitää olla varpaisillaan rooliensa kanssa. Että onko perimältään sopiva rooliinsa. Pätee myös ääninäyttelijöihin. Pitää olla myös tarkkana kun valitsee itselleen puolisoa, ettei tule jälkeenpäin syytöksiä että olisi ominut ihmistä kulttuureineen päivineen. Saako enää puhuakaan vieraalla kielellä. Kyllä pitäisi nyt hallituksen hätäkokoontua, ja kansalaisille pitäisi tulla enemmän ohjeistusta asiasta.
Tuntuu, että itseäni ainakin hävettäisi, jos jotkut täysin tuntemattomat ihmiset syyttelisivät tuolla toisiaan tai pyytäisivät anteeksi sitä, että joku "kopioisi" minua vahingossa tai tarkoituksella.
Tuntuisi, että olen kai minä surkea ja säälittävä, kun minua pitää suojella, ja että ne korostetut piirteet ilmeisesti todellakin ovat rumia, huonoja ja hävettäviä, kun niillä jonkun mielestä kerran on niin suuri loukkausarvo.
Jos muuttaisin ainoana pohjoismaalaisena johonkin afrikkalaseen kylään ja siellä alkuperäiset asukkaat alkaisivat suoristaa ja ohentaa hiuksiaan ja värjätä niitä hiirenharmaiksi, niin imartelulta kai se tuntuisi.
Nämä Suomessa kulttuurisesta omimisesta vouhkaajat olisivat voineet maksutta kouluttautua itse meidän peruskoulussa, niin tietäisivät jotain Suomen historiasta. Ja tietäisivät ettei Amerikoiden valtasuhteita ja vääryyksiä kostavaa liikettä voi sellaisenaan siirtää meille, ihmisten ihonvärin perusteella, vaan täällä me suomalaiset ja saamelaiset olemme vain yrittäneet selviytyä. Tänne ei ole ketään väkisin tuotu meitä palvelemaan, vaan me olemme joutuneet muita palvelemaan, sen lisäksi että naisia ja lapsia ryöstettiin Suomesta ja myytiin orjiksi kaukana kotoa.
Nämä vouhkaajat ovat vailla sivistystä ja koulutusta.