Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Chisu tajusi tehneensä valtavan virheen Vain elämää -ohjelmassa – pahoittelee asiaa jo etukäteen

Vierailija
24.09.2021 |

https://www.is.fi/viihde/art-2000008286222.html
Nyt loppui Chisun kuunteleminen! Pahoittelee pikkulettien käyttöä kulttuurinomimisena koska letit kuuluu mustille. Nyt ihan oikeasti! aina kun luulen, että ei voi mitään typerämpää kukaan enää keksiä niin aina tulee se seuraava "taiteilija" tai "artisti" joka keksii olla pahoillaan jonkun todella typerän asian takia.

Mikä v**** ihmisiä vaivaa? Onko tosiaan noin moni menettänyt viimeisenkin järjenhivenen?

Kommentit (653)

Vierailija
381/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mannerheim voi olla musta, mutta Chisu ei?

Kyllä, musta näyttelijä voi esittää vaikka valkoihoista presidenttiä, mielellään nainen vielä rooliin. Valkoihoinen ei voi kuitenkaan milloinkaan esittää mustaihoista. Transgendereiden pitää esittää itseään teatterissa. Nää on näitä tarkentavia alasääntöjä, try to keep up.

Vierailija
382/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin Chisua suht järkeväksi, näköjään erehdyin.

Hän mokasi pahasti julkisena henkilönä.Mutta emmekö me tavaliset henkilöt myös mokaa?

Emme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että itseäni ainakin hävettäisi, jos jotkut täysin tuntemattomat ihmiset syyttelisivät tuolla toisiaan tai pyytäisivät anteeksi sitä, että joku "kopioisi" minua vahingossa tai tarkoituksella.

Tuntuisi, että olen kai minä surkea ja säälittävä, kun minua pitää suojella, ja että ne korostetut piirteet ilmeisesti todellakin ovat rumia, huonoja ja hävettäviä, kun niillä jonkun mielestä kerran on niin suuri loukkausarvo.

Jos muuttaisin ainoana pohjoismaalaisena johonkin afrikkalaseen kylään ja siellä alkuperäiset asukkaat alkaisivat suoristaa ja ohentaa hiuksiaan ja värjätä niitä hiirenharmaiksi, niin imartelulta kai se tuntuisi.

Tämä on nyt hyvin verrattu. Nauran tolle afrikkalainen kylä -vertaukselle, näen sieluni silmin afrikkalaisen kylän täynnä naisia, jotka haluavat saada hiirenharmaat hiukset ja pitää ne mahdollisimman ohuina päätä myöten, koska ovat ihastuneet suomalaiseen tyyliin 😄

Vierailija
384/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lettejä on todennäköisesti käytetty niin kauan kuin maapallolla on kulkenut pitkähiuksisia naisia, tai miehiä. 

Vierailija
385/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.seiska.fi/Uutiset/Sara-Fosbergin-uusi-hiustyyli-sai-aikaan-…

Tuo on vanha uutinen. Mutta näköjään ajankohtainen.  Mutta silloin ei pyydelty anteeksi.

Vierailija
386/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi aikoja, oi tapoja. Onneksi jonain päivänä tämäkin muotivillitys on vaihtunut johonkin toiseen...

Vierailija
387/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen ja romanttinen

Klassinen järki on mekaanisempi, täynnä osia ja suhteita, analyyttinen, järkeä ja lakeja noudattava näkemys sekä tapa luoda järjestystä kaaokseen.

Romanttinen järki taas on enemmän tunteiden kuin tosiseikkojen hallitsema.

Tämä mielikuvituksellinen ja luova ”esteettinen omatunto” yrittää käsittää maailman kokonaisuutena, ennemminkin omaksuen kaaoksen kuin yrittävän luoda järjestystä siihen.

Yhtä lailla voitaisiin siis puhua tieteellistä ja taiteellista näkemyksestä.

Vierailija
388/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtä lailla voitaisiin siis puhua tieteellistä ja taiteellista näkemyksestä."

Mitä sitten? Historiaton näkemys se on joka tapauksessa. Täällä on iät ja ajat letitetty hiuksia. Ei sitä tarvi pyytää anteeksi keneltäkään. Yhtä vähän kuin jonkun räppärin edustamaansa musiikin tyylilajia.

Vierailija
389/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chisu on taiteellinen persoona kirjoitti:

Klassinen ja romanttinen

Klassinen järki on mekaanisempi, täynnä osia ja suhteita, analyyttinen, järkeä ja lakeja noudattava näkemys sekä tapa luoda järjestystä kaaokseen.

Romanttinen järki taas on enemmän tunteiden kuin tosiseikkojen hallitsema.

Tämä mielikuvituksellinen ja luova ”esteettinen omatunto” yrittää käsittää maailman kokonaisuutena, ennemminkin omaksuen kaaoksen kuin yrittävän luoda järjestystä siihen.

Yhtä lailla voitaisiin siis puhua tieteellistä ja taiteellista näkemyksestä.

https://static.luolasto.org/file/mahti-bucket/5078/0.jpg

Vierailija
390/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikkalaistaustaisena ärsyttää valkoisten trendi pahoitella asioita ja loukkaantua puolesta. Tää on mun mielestä vain yksi osa 'alentamalla ylentämistä'. Valkoiset ajattelee ettei me itse osata puolustautua, vaan tarvitaan heitä suojelemaan ja pahastumaan puolestamme. Mulle on Chisu ihan sama, miten karvasi tuunaat.

Vierailija
391/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha nyt tämä paska on vissiin kunnolla rantautunut tännekin. Tällainen ilmapiiri ei missään nimessä tuo ihmisiä yhteen, vaan päin vastoin hajottaa ja eriyttää. En todellakaan kannata tällaista täysin päälle liimattua Amerikan kulttuurin tuontia tännekin.

Itse, valkoisena, otin pikkuletit vähän aikaa sitten. Otin ne, koska pidän niitä kauniina, en loukatakseni ketään. Hiustyylini ei aiheuttanut näkyvää kuohuntaa pienessä kotikaupungissani, mutta kun tulin käymään pääkaupunkiseudulla ja astuin junasta ulos, sain heti suoraa palautetta kadulla. Minua syytettiin päin naamaa kulttuurisesta omimisesta ja siitä että loukkaan teollani ja ulkonäölläni vähemmistöön kuuluvia. Tämä henkilö ei tuntenut minua mitenkään eikä mielipiteitäni, vaan hän arvosteli minua suoraan vain ulkonäköni (hiusten ja ihonväriin) kautta. Aivan kuin olisin koko olemuksellani edustanut vain valkoisuutta, amerikkalaisuutta, vaikka koen edustavani vain ja ainoastaan itseäni. Ja minä en halua syrjiä ketään ulkonäön perusteella, haluaisin elää maailmassa jossa ketään ei syrjitä sen perusteella ja jossa jokainen saa näyttää miltä haluaa. Kieltämättä minulle tuli hieman turvaton ja epämiellyttävä olo liikkua ulkona.

Ymmärrän kyllä pikkulettien taustat, ja arvostan afrikkalaista hiuskulttuuria. Silti en ymmärrä, miksi tietty hiustyyli on varattu ainoastaan tietylle ryhmälle. Se menee mielestäni liian pitkälle: miksi jatkuva vastakkainasettelu maailmassa kasvaa, kun sen pitäisi kaiken järjen mukaan ihmiskunnan kehityksen myötä vähentyä. Peace and love!

Vierailija
392/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se suomalaisten vika jos asioihin liittyy ikävä historia ja sääntöviidakko. Teretulemas suomeen tutustumaan. Kyllä täältäkin löytyy epäkohtia. Ihan nykyajassa sekä historiassa. Mutta suomalaiset eivät ole riistäjäkansaa. Olisiko sitten ainut vaihtoehto pukeutua b u r k a a n, niin olisimme yhdenvertaisia?

Täytyypä kuunnella John Lennonin -Imagine- . Sen kuunteleminen olisi suotavaa myös näille mielensäpahoittajille.

Vierailija
393/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alentamalla ylentämistä."

TÄMÄ

Tämä voi olla jopa pahempaa kuin entisaikojen lähetyssaarnaajat, jotka perustelivat toimintaansa "valkoisen miehen taakalla".

Vierailija
394/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus minulla ollut tapana letittää tukka useillepikkuleteille yöksi, jotta aamulla on kiharat kun purkaa letit. Olenko siis nyt kulttuurisesti ominut yön ajaksi jonkun kulttuuria? Keneltä pitää pyytää anteeksi?

Vierailija
395/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa tullaan tarkastelemaan tätä aikakautta kaikenlaisena woke-ylilyöntinä.

Olen itse feminististi, rasismin vastustaja ja yhdenvertaisuuden puolesta taistelija. Omille lapsilleni olen pyrkinyt opettamaan, että kaikkia tulee kohdella kunnioittavasti eikä ketään saa satuttaa. Live and let live.

Silti koen hämmennystä näiden viime vuosien "kohujen" kanssa. Kulttuurinen omiminen on yksi esimerkki, jossa on menty vauhdilla kauas alkuperäisestä ajatuksesta. Esimerkiksi intiaanit ovat olleet Amerikassa alistettu ja syrjitty vähemmistö, ja on varsin ymmärrettävää, että enää ei pidetä sopivina että valtaväestö ottaa heidän kulttuurinsa tärkeitä ja usein pyhiä perinteitä ja asuja mm. pelleilytarkoituksiin. Sama koskee Suomessa saamelaisia ja romaneja.

On hyvä, että on herkistytty kunnioittamaan eri kulttuurien perinteitä ja kunnioittamaan toisille pyhiä ja merkityksellisiä asioita. Kulttuurien moninaisuus ei voi kuitenkaan olla sitä, että kulttuurit tiukasti eriytetään ja yhteisö alkaa vahtimaan, kuka on oikeutettu ja mihin kultuuriseen elementtiin.

Kautta ihmiskunnan historian kulttuurit ovat lainanneet toisiltaan, sulautuneet ja synnyttäneet uusia kulttuureja. Kulttuuria on niin vaatteet, ruoka, musiikki yms., ja suurimpaan osaan ei kuulu mitään pyhää, vaan ovat vain tapoja ja arkea.

Mielestäni on aika koomista, että suomalainen artisti pahoittee jotain tiettyä hiusmallia kulttuurisena omimisena liittyen USA:n historiaan. Mites jos sitä katsoisikin kunnianosoituksena ja ihailuna jotain toista kulttuuria kohtaan.

Eikä se, että että jätetään joku tietty letitystapa pois, paranna yhdenkään ihmisen asiaa tai asemaa tässä maailmassa.

Vierailija
396/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afrikkalaistaustaisena ärsyttää valkoisten trendi pahoitella asioita ja loukkaantua puolesta. Tää on mun mielestä vain yksi osa 'alentamalla ylentämistä'. Valkoiset ajattelee ettei me itse osata puolustautua, vaan tarvitaan heitä suojelemaan ja pahastumaan puolestamme. Mulle on Chisu ihan sama, miten karvasi tuunaat.

Tämä!!

Vierailija
397/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaadin että mummoilta pitäisi pyytää anteeksi Mummokalsarit-termi on loukkaava. Samaten pappakalsarit. :)

Vierailija
398/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kulttuurinen omiminen ei koske myös eri ruokia ja ruokakulttuureita?

Vaadin, että pitsat, hampurilaiset ja oikeastaan melkein kaikki muutkin ruokalajit on jätettävä syömättä, ja päivittäisen ravintomme tulisi koostua naurispuurosta.

Vierailija
399/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mannerheim voi olla musta, mutta Chisu ei?

Kyllä, musta näyttelijä voi esittää vaikka valkoihoista presidenttiä, mielellään nainen vielä rooliin. Valkoihoinen ei voi kuitenkaan milloinkaan esittää mustaihoista. Transgendereiden pitää esittää itseään teatterissa. Nää on näitä tarkentavia alasääntöjä, try to keep up.

Jep. Musta näyttelijä voi näytellä ketä vaan historiallisten faktojen mitenkään vaikuttamatta.

Mutta valkoinen cis-hetero saa näytellä vain valkoista cis-heteroa. Jopa toisen etnisen ryhmän ääninäyttely on kiellettyä.

Vierailija
400/653 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi valkoinen loukkaantuja haluaa saada muista valkoisista loukkaantujista itselleen lisää seuraajia instaan.

Pelle mikä pelle.