Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muilla vanhempia, jotka tarjoavat jatkuvasti asioita, mutta jos niitä ottaa vastaan, niin haluavat hallita?

Vierailija
24.09.2021 |

Ikäänkuin jos otetaan lahjoja tai palveluksia vastaan, niin sitten pitää totella kaikessa ja tehdä heidän mielen mukaan kaikki? Ja niistä lahjoista aina muistutetaan, vaikka olisivat sellaisia millä ei edes tehdä mitään.

Kommentit (386)

Vierailija
301/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellekään käynyt siten että on repäissyt sairaasta kuviosta itsensä irti ja vanhemmat kostaa? (Se kostaminen on tietenkin sitä heidän lempipuuhaa, ja vielä siten että se kodösto on aivan suhteettoman iso tehtyyn pikkurikkeeseen verrattuna).

Mä repäisin itseni irti, tein kohteliasti sen, en raivonnut, vaan kerroin nätisti ilman draamaa että mun on pakko laittaa nyt rajoja enkä enää jaksa että mua tallotaan ja mitätöidään jatkuvastl.

No siitä tuli kolmas maailmansota kahdeksi viikoksi (vanhemmat soitteli uhkailu/raivo/marttyyripuheluita), sisarukset sotkettiin mukaan (vanhemmat soitti ja valehteli että minä olen ”hyökännyt” heidän kinppuun) ja lopulta suku vedettiin mukaan.

Kun en pyörtänyt päätöstä, vanhemmat laittoi välit poikki todella teatraalisesti ja kosto oli taas sit ylimitoitettu: marssivat samantien pankin lakimiehelle ja tekivät mut testamentilla perinnöttömäksi, olen ”syvästi loukannut” joten heidän mielestään tää oli aiheellista.

Ja sitten vaan paheni: sisaruksille ostettiin uudet autot (minut ärsyttääkseen) ja annettiin isot ennakkoperinnöt. Nyt vanhemmat sitten lapioivat rahaa sisaruksille etten saisi edes lakiosaa.

Sisarukset innoissaan ottaa kaiken vastaan eivätkä lainkaan kyseenalaista tätä kuviota. Ovat lopettaneet yhteydenpidon minuun, ja ottivat vanhempien puolen.

Aivan sairasta. Meni välit nyt sit koko lapsuudenperheeseen.

Tätä just tarkoitan sillä että nuo kostot on aina aivan suhteettomia mittaluokaltaan.

Kamalaa, mutta kyllä. Se kostaminen/näpäyttäminen/julkinen nöyryytys on tärkein asia maailmassa. Että koko perhe kärsii, pienet lapset mukaan lukien mahdollisimman paljon ja pitkään. Vaikka itse olisivat alunperin loukanneet ja pahasti, niin asia käännetään tietenkin toisinpäin ja tehdään kaikille selväksi että me olemme täysin mahdottomia ihmisiä, eikä meidän kanssa vaan VOI tulla toimeen.

Meillä sisarukset eivät ehkä ole henkisesti niin kypsiä, ovat edelleen äidin ikeen alla ja pahasti, ihmettelevät sitten toisaalta kun elämästä ei tule mitään, toinen käy terapiassa, mutta on liian läheisissä väleissä vanhempiin jotta osaisi laskea 1+1=2. Muutenkin sisarusten välillä on aina ollut kilpailua, luulen että äitini on hieman narsistinen ja harrastaa tätä hajoita ja hallitse taktiikkaa. Suosikkilapsi on kaikista masentavan tapaus, sössinyt itse oman elämänsä ja sitten on katkera ja kateellinen muiden onnesta ja siinäpä onkin sitten hieno kaksikko, tämä sisarus ja äiti, elämäntehtävänä mollata toinen sisarustaan, toinen lastaan! Perinnöstä en tiedä, ihan sama vaikka lahjoittaisivat kulkukissoille.

Vierailija
302/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se ei ole vastapalvelusten odottamista, vaan elämämme ohjailua. Olemme lapsinemme heidän keskiluokkainen nukkekotileikki. Olemme molemmat alalla jossa tulot ovat pieniä, mutta olemme onnellisia ja tyytyväisiä. Vanhemmat jatkuvasti keksivät asioita joita meiltä "puuttuu", ja suorastaan väkisin ostavat ja tuovat näitä asioita meille, että sopisimme paremmin heidän muottiinsa. Olemme tietenkin kiitollisia, mutta olisimme pärjänneet ilmankin. Tietenkin he kyselevät jatkuvasti lahjoittamiensa asioiden perään: "No onko se Jari-Kyllikki käyttänyt innoissaan niitä pattereilla toimivia rullaluistimia, entä onko ne olleet nyt hyvät ne koko perheelle mätsäävät hopeiset bermudashortsit?", tms. Joo, kiitos, mitä olisimmekaan tehneet ilman näitä.

Ainahan ihmiset saavat lahjoja jotka ei osu ihan nappiin, mutta kun meiltä ensin kysytään tarvitaanko, ja vaikka vastaamme ei, lahja tuodaan. Myöskin kiitollisuudenvelkaa on alkanut kertyä sen verran, että tiukka kieltäytyminen on aina vain vaikeampaa. Kohta sitä varmaan sitten käytetäänkin vallan välineenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon näitä luonnevikaisia vanhuksia täällä Suomessa onkaan? Miten paljon näitä on paitsi vanhempina, isovanhempina, myös naapureina ym. Meillä ainakin taloyhtiössä näitä jääräpäisiä, vihamielisiä vanhuksia useita. Ovat todella joustamattomia, eivät kykene keskusteluun, osaavat ainoastaan jyrätä. Ja se kieroilu selän takana, kun haukutaan naapureita toisille ja yritetään saada liittolaisia omien intressien mukaan.. Tosi ahdistavaa touhua!

Vierailija
304/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä vähän siltä että tämä on ihan yhteiskunnallinen ongelma, josta ei todella olla puhuttu mitään. En ole koskaan lukenut yhtäkään juttua ilkeilevistä isovanhemmista tai edes puhunut aiheesta kenenkään kanssa. Miten paljon stressiä ja pahaa mieltä tällainen turha ylimääräinen draama aiheuttaakaan ruuhkavuosina? Miten paljon tulee avioeroja tällaisten sairaiden kuvioiden seurauksena, jos esim aikuinen mies on yhä epäterveellä tavalla riippuvainen omista vanhemmistaan, eikä vaimo kestä sitä kun näkee miten se riippuvuussuhde vaikuttaa koko perheen elämään?

Vierailija
305/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon näitä luonnevikaisia vanhuksia täällä Suomessa onkaan? Miten paljon näitä on paitsi vanhempina, isovanhempina, myös naapureina ym. Meillä ainakin taloyhtiössä näitä jääräpäisiä, vihamielisiä vanhuksia useita. Ovat todella joustamattomia, eivät kykene keskusteluun, osaavat ainoastaan jyrätä. Ja se kieroilu selän takana, kun haukutaan naapureita toisille ja yritetään saada liittolaisia omien intressien mukaan.. Tosi ahdistavaa touhua!

Olen itse tehnyt vanhustyötä n. 20 vuotta, ja mielestäni sellaiset nyt 85v-90v ja siitä ylöspäin, eivät ole näitä luonnevikaisia, toki sellaisiakin aina mahtuu joukkoon. Pahimmat tapaukset ovat juurikin nämä tällä hetkellä n. 70-80-vuotiaat, kenties nuoremmatkin. Mikä ikäluokka se sitten onkaan?

Vierailija
306/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarjoa koskaan mitään. Päinvastoin.

Vierailija
307/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt vanhustyötä n. 20 vuotta, ja mielestäni sellaiset nyt 85v-90v ja siitä ylöspäin, eivät ole näitä luonnevikaisia, toki sellaisiakin aina mahtuu joukkoon. Pahimmat tapaukset ovat juurikin nämä tällä hetkellä n. 70-80-vuotiaat, kenties nuoremmatkin. Mikä ikäluokka se sitten onkaan?

Boomerit

Vierailija
308/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on 89 ja juuri tällainen kuin kuvataan. Pahempi vain.

Vierailija
310/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettavia ihmisiä tuollaiset. Kuka vanhempi jättää yhden lapsen perinnöttömäksi ihan vaan siksi että on ollut jostain pienestä asiasta eri mieltä tai hänellä on ollut oma tahto? Järkyttävää tuollainen omalle lapselle kostaminen.

Vierailija
311/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tämä, olet asian ytimessä. Nuo tuollaiset 80+ ikäiset ovat lempeitä ja joustavia, ja se ”nimeltömainitsematon” ikäluokka näitä luonnevikaisia kostajia suurelta osin.

Huomatkaa, että ilmiö on sama muuallakin. Ei vain suomessa. Myös esim Usassa boomerit on samanlaisia ahneita, rohmuavia, henkisesti väkivaltaisia alistajia. Ilmiö on tosi, se on olemassa, ja se on VALTAVA mittaluokaltaan.

Syy miksi lehdet ei kirjoita tästä mitään vaan asia vaietaan, on se että tuo sama ikäluokka hallitsee omaisuutta ja varallisuutta. Suomessa tuo ikäluokka omistaa eniten ja on varakkain. Ei kukaan uskalla loukata sitä kellä valta on. Ja nehän nauttii vallastaan!

Vierailija
312/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä oikeastaan, mutta tunnistan kyllä tyylin.

Oma lapseni ei halua lahjaksi muuta kuin rahaa, mutta en halua rahaa antaa, koska en saa sanoa saatesanoiksi että tämä ei sitten ole päihteisiin tarkoitettua, koska se on ilmeisesti kontrollointia. Olen sitten kiertänyt tämän antamalla ruokakauppoihin lahjakortteja. Tämähän on sitä ihan samaa kontrollointia, mutta kierrettyä sellaista.

Tuo on kontrollointia. Jollei lapsesi ole alkkis tai sekakäyttäjä, niin tuollainen puhe on pelkkää turhaa vittuilua. Jos lapsellasi on päihdeongelma, niin tietenkään et anna rahaa, ja jos silloin antaisit rahaa, niin se mitä sanot ei vaikuttaisi rahan käyttöön - se menisi kamaan, aina.

Niinhän mä sanoinkin, ja sanoin myös että en anna rahaa. Onko ongelmia luetun ymmärtämisessä, vai toistatko muuten vain sanomisiani. Annan lahjakortteja ja niitä lapsikin nykyään pyytää. Jos elää toimeentulotuella, niin en halua tupakka ja kaljarahaa antaa omista pienistä tuloistani, vaan oikeasti jotain mitä hän tarvitsee.  näin kukaan ei kontrolloi ketään, ja molemmat on tyytyväisiä. Helpompaahan se minunkin olisi rahaa antaa kuin ostyella kortteja, mutta kyllä se minulle passaa, kun kerran passaa lapsellekin.

Onko Suomessa jossain vielä kauppoja joista ei saa tupakkaa ja alkoholia?

En tiedä kaupoista, mutta Jari-Pekka -huoltoasemilta ei saa ainakaan kumpaakaan 😁

Vierailija
313/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä vähän siltä että tämä on ihan yhteiskunnallinen ongelma, josta ei todella olla puhuttu mitään. En ole koskaan lukenut yhtäkään juttua ilkeilevistä isovanhemmista tai edes puhunut aiheesta kenenkään kanssa. Miten paljon stressiä ja pahaa mieltä tällainen turha ylimääräinen draama aiheuttaakaan ruuhkavuosina? Miten paljon tulee avioeroja tällaisten sairaiden kuvioiden seurauksena, jos esim aikuinen mies on yhä epäterveellä tavalla riippuvainen omista vanhemmistaan, eikä vaimo kestä sitä kun näkee miten se riippuvuussuhde vaikuttaa koko perheen elämään?

Tämä on valtavan suuri yhteiskunnallinen ongelma, mutta se vaietaan ja lakaistaan maton alle hiljaisella sopimuksella. Se sopimus johtuu siitä että valta (äänestysvslta, omaisuus, rahat) on tämän yhden perseilevän ikäluokan hallinnassa.

Olen täysin varma että kun nuo kuolee, asia pulpahtaa kuin mätäpaise julkisuuteen. Vasta sitten alistetut väkivallalla kohdellut aikuiset lapset uskaltaa avata suunsa ja kertoa tästä.

Vierailija
314/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä ikinä vanhemmat olleet tuollaisia. Ihan käsittämätöntä että tuollaisia vanhempia on!!

Vierailija
315/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valtavan suuri yhteiskunnallinen ongelma, mutta se vaietaan ja lakaistaan maton alle hiljaisella sopimuksella. Se sopimus johtuu siitä että valta (äänestysvslta, omaisuus, rahat) on tämän yhden perseilevän ikäluokan hallinnassa.

Olen täysin varma että kun nuo kuolee, asia pulpahtaa kuin mätäpaise julkisuuteen. Vasta sitten alistetut väkivallalla kohdellut aikuiset lapset uskaltaa avata suunsa ja kertoa tästä.

Ei mikään koko ikäluokka ole tuollainen.

Vierailija
316/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään koko ikäluokka ole tuollainen.

Ei jokainen tietenkään, mutta niin iso osa että se on leimaava piirre ikäluokkaa koskien.

Vierailija
317/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ja miehen vanhemmat on just tuollaisia. Kiristystä, uhkailua, perinnöttömäksi tekemistä, suurieleistä välien katkomista, vuosikymmenten mykkäkoulua, jatkuvaa riitaa ja draamaa…. kaikkea ketjussa listattua. Kumpienkan kanssa ei oikein voi olla tekemisissä. Ja jos itse pahoittaa mielensä heidän loukkauksistaan ja näyttää sen (eikä piilota tunteitaan), seuraus on se että HE raivostuu ja laittaa välit poikki. Omien vanhempien kanssa viimeiset 25v on mennyt niin että vuosi ollaan väleissä, sit 5v välirikossa. Sit ne luikertelee takaisin, taas vuosi menee hyvin, sitten taas katkovat välit, välirikko 3-5v. Taas palaavat muina miehinä, ja hetken päästä taas laittaa välit poikki. On-off, on-off, on-off, jne… en jaksa.

Mä olen luullut/epäillyt että tää on yleistä maalta tulleille. Nämä molemmat siis on maalta kaupungistuneita eli eka sukupolvi joka siirtyi kaupunkiin. Ja siksi ei ole käytöstapoja eikä kykyä neuvotella, huomioida toisia, asettua toisen asemaan. Tää ei ole siis mikään tieteellinen hypoteesi vaan tällä olen yrittänyt selittää asia itselleni. Saatan olla väärässäkin.

Vierailija
318/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ja miehen vanhemmat on just tuollaisia. Kiristystä, uhkailua, perinnöttömäksi tekemistä, suurieleistä välien katkomista, vuosikymmenten mykkäkoulua, jatkuvaa riitaa ja draamaa…. kaikkea ketjussa listattua. Kumpienkan kanssa ei oikein voi olla tekemisissä. Ja jos itse pahoittaa mielensä heidän loukkauksistaan ja näyttää sen (eikä piilota tunteitaan), seuraus on se että HE raivostuu ja laittaa välit poikki. Omien vanhempien kanssa viimeiset 25v on mennyt niin että vuosi ollaan väleissä, sit 5v välirikossa. Sit ne luikertelee takaisin, taas vuosi menee hyvin, sitten taas katkovat välit, välirikko 3-5v. Taas palaavat muina miehinä, ja hetken päästä taas laittaa välit poikki. On-off, on-off, on-off, jne… en jaksa.

Mä olen luullut/epäillyt että tää on yleistä maalta tulleille. Nämä molemmat siis on maalta kaupungistuneita eli eka sukupolvi joka siirtyi kaupunkiin. Ja siksi ei ole käytöstapoja eikä kykyä neuvotella, huomioida toisia, asettua toisen asemaan. Tää ei ole siis mikään tieteellinen hypoteesi vaan tällä olen yrittänyt selittää asia itselleni. Saatan olla väärässäkin.

Miehen vanhemmat ihan syntyperäisiä helsinkiläisiä ja ovat just tuollaisia, tai lähinnä anoppi, appi on sitten täysin tämän tossun alla ja samaa mieltä kaikesta. Pitää olla ettei anoppi vaan suutu, muuten kuukausien mykkäkoulu kohdistuukin häneen ja toki on ymmärrettävää että se on aika mahdotonta.

Vierailija
319/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nämä teidän hallitsevat vanhemmat ole suurimmaksi osaksi määrätyltä alueelta Suomea. Ainakin yhdessä pitkässä ketjussa ihan itse kerrottiin. Että älkää nyt vaan yleistäkö koko ikäpolvea.

Vierailija
320/386 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tästä aiheesta on pystyä julkisesti puhumaan ennen kuin tämä ikäluokka kuolee pois! Joku taitava kirjoittaja kellä omakohtaisia kokemuksia aiheesta, pliis kirjoittakaa mielipidekirjoitus vaikka Hesariin, sitähän ne kaikki boomerit lukee. Meitä on niin monta ketkä kärsineet näiden ihmisten takia. Ja edelleenkin, en halua yleistä kaikkien tämän ikäluokan edustajien olevan sellaisia, tiedän etteivät ole (esim oma äitini), mutta jos yksikin tuolla tavalla henkistä väkivaltaa rakkaimmilleen vuositolkulla harjoittava henkilö pääsee vaan porskuttamaan elämänsä loppuun saakka ilman että yhtään tarvii katsoa peiliin, niin se on liikaa. Kuinka paljon esim mielenterveysongelmia nämä sairaat suhteet ovat aiheuttaneet? Meidän suvussa ainakin monella masennuslääkkeet käytössä, terapiassa käydään jne, ja sanoisin että suurin syy pahoinvointiin on perheen sairas, täysin vinskahtanut dynamiikka ja valtasuhteet, kun vanhukset alistavat ja nöyryyttävää aikuisia lapsiaan hyvin monimutkaisin ja moninaisin keinoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi