Muilla vanhempia, jotka tarjoavat jatkuvasti asioita, mutta jos niitä ottaa vastaan, niin haluavat hallita?
Ikäänkuin jos otetaan lahjoja tai palveluksia vastaan, niin sitten pitää totella kaikessa ja tehdä heidän mielen mukaan kaikki? Ja niistä lahjoista aina muistutetaan, vaikka olisivat sellaisia millä ei edes tehdä mitään.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät he hakeudu terapiaan? Vai eivätkö he tajua olevansa sairaita? Vai nauttivatko he kenties sairaudestaan?
He ovat sairaudentunnottomia.
2000-luvulla syntyneille sukupolville auttaminen, sureminen ja säästäväinen elämäntapa ovat kaikki sairauksia. Niiden takia pitää mennä terapiaan.
Ei ole. He kyllä tunnistavat sitten narsismin ja läheisriippuvuuden joista tässä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ongelmana on se että isovanhempi on luonut päässään kuvitelmansa lapsenlapsista, millaisia he ovat ja mitä asioita arvostavat. Kun sitten selviää, että jälkipolvi ei olekaan täyttänyt näitä odotuksia, ollaan niin pettyneitä että.
Ai ei tulekaan laudaattureja? Ai et lähdekään lukemaan matematiikka?! Ai et harrastakaan sitä tai tätä?! Lapsella itsellään ei ole mitään merkitystä, merkitystä on vaan sillä, että lapsenlapsi on isovanhemman minuuden jatke.Tuosta tulikin mieleen, kun esikoinen oli yläasteella ja jossain vaiheessa piti ottaa valinnaisaineita. Olin tyhmyyksissäni sanonut äidilleni mitä kaikkea on valittavana. Äidille oli hirveä pettymys, kun lapsi otti lisäkielen ja -matematiikan sijaan kotitaloutta ja liikuntaa. Hän oli jo etukäteen miettinyt, miten kehuskelee kuinka lapsenlapselle koulu on niin helppoa, että pitää ottaa lisähaastetta.
Joo siis toi kehuskelu asioilla, joihin itsellä ei ole osaa eikä arpaa. Omalla lapsellani musiikkiharrastus, joka vaatii myös vanhemmilta paljon. Pitää kustantaa, kuskata monta kertaa viikossa eri paikkoihin, tsempata jne. Noh, tämä herttainen täysin musikaaliton mummo aina jaksaa kehuskella kaikille kuinka taitava ja lahjakas hänen lapsenlapsensa on Facebookissa jne. Sit kaikki kommentoi ihastellen, että varmaan mummoon, joopajoo…
Kertaakaan ei ole osallistunut kuljetuksiin tai sponssannut mitenkään vaikka hyvin olisi voinut tukeakseen lapsen harrastusta jos se kerta on hänellekin niin tärkeä. Että se avun antaminenkin on sellaista apua mitä
hän haluaa antaa, ei sitä mitä tarvittais. Täysin itsekästä se auttaminen ja omiin tarpeisiin perustuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ongelmana on se että isovanhempi on luonut päässään kuvitelmansa lapsenlapsista, millaisia he ovat ja mitä asioita arvostavat. Kun sitten selviää, että jälkipolvi ei olekaan täyttänyt näitä odotuksia, ollaan niin pettyneitä että.
Ai ei tulekaan laudaattureja? Ai et lähdekään lukemaan matematiikka?! Ai et harrastakaan sitä tai tätä?! Lapsella itsellään ei ole mitään merkitystä, merkitystä on vaan sillä, että lapsenlapsi on isovanhemman minuuden jatke.Tuosta tulikin mieleen, kun esikoinen oli yläasteella ja jossain vaiheessa piti ottaa valinnaisaineita. Olin tyhmyyksissäni sanonut äidilleni mitä kaikkea on valittavana. Äidille oli hirveä pettymys, kun lapsi otti lisäkielen ja -matematiikan sijaan kotitaloutta ja liikuntaa. Hän oli jo etukäteen miettinyt, miten kehuskelee kuinka lapsenlapselle koulu on niin helppoa, että pitää ottaa lisähaastetta.
Joo siis toi kehuskelu asioilla, joihin itsellä ei ole osaa eikä arpaa. Omalla lapsellani musiikkiharrastus, joka vaatii myös vanhemmilta paljon. Pitää kustantaa, kuskata monta kertaa viikossa eri paikkoihin, tsempata jne. Noh, tämä herttainen täysin musikaaliton mummo aina jaksaa kehuskella kaikille kuinka taitava ja lahjakas hänen lapsenlapsensa on Facebookissa jne. Sit kaikki kommentoi ihastellen, että varmaan mummoon, joopajoo…
Kertaakaan ei ole osallistunut kuljetuksiin tai sponssannut mitenkään vaikka hyvin olisi voinut tukeakseen lapsen harrastusta jos se kerta on hänellekin niin tärkeä. Että se avun antaminenkin on sellaista apua mitä
hän haluaa antaa, ei sitä mitä tarvittais. Täysin itsekästä se auttaminen ja omiin tarpeisiin perustuvaa.
Siis kommentoivat FB:ssa että lapsenlapsi varmaan mummoon tullut kun on niin taitava ja lahjakas…
Kaikki eivät ole narsisteja, ei, mutta tutun perheen narskuisää olen seurannut. Ja on siis oikeasti persoonallisuushäiriöinen ja päästään vialla.
Hän on elämänsä aikana antanut (aikuisille) lapsilleen välillä aivan överilahjoja (ainakin oli rikas, en tiedä miten tänäpäivänä). Mutta ylitsepursuvien lahjojen tarkoituksena on saada toinen riippuvaiseksi, hänen kontrollin ja käskytysvallan alle. Niillä on aina hintansa ja niitä käytetään kiristämiseen.
Kun aikuinen lapsi sitten tekikin itsenäisesti omia päätöksiä elämässään, tämä narskuisä sai aivan mielettömiä raivokohtauksia. Niin kuin lapsen oma itsenäinen elämä olisi häneltä pois ja kritiikkiä häntä vastan.
Oli listannut kaikki lahjat ja rahasummat vuosikymmenten ajalta ja hieroi niitä vasten kasvoja, jos joku lapsista oli niin "kiittämätön", että ottikin vähän hajurakoa hulluun isään ja eli omaa elämäänsä, teki erilaisia valintoja kuin mitä tämä hullu narskuisä teki.
Eli jollain ihmisillä mikään apu, tuki tai lahja ei tule ilman hintaa. Siinä on aina taustajuonia mukana.
N 49 kirjoitti:
Outoa porukkaa on teidän appivanhemmat ja vanhemmat. Onneksi ei ole tällaista sukua.
Olin juuri kirjoittamassa samaa. Oikea ongelma uskotaan , edelleen kuten aina näitä"vaihdoin teille verhot ja kaadoin pihakoivun " lukiessani ihmettelen mitä tälle naislaumalle on syötetty . En ole vielä koskaan tuntenut , että minun pakko viedä lapselleni keitetty sianpotka tai yhtään mitään.
N65
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole narsisteja, ei, mutta tutun perheen narskuisää olen seurannut. Ja on siis oikeasti persoonallisuushäiriöinen ja päästään vialla.
Hän on elämänsä aikana antanut (aikuisille) lapsilleen välillä aivan överilahjoja (ainakin oli rikas, en tiedä miten tänäpäivänä). Mutta ylitsepursuvien lahjojen tarkoituksena on saada toinen riippuvaiseksi, hänen kontrollin ja käskytysvallan alle. Niillä on aina hintansa ja niitä käytetään kiristämiseen.
Kun aikuinen lapsi sitten tekikin itsenäisesti omia päätöksiä elämässään, tämä narskuisä sai aivan mielettömiä raivokohtauksia. Niin kuin lapsen oma itsenäinen elämä olisi häneltä pois ja kritiikkiä häntä vastan.
Oli listannut kaikki lahjat ja rahasummat vuosikymmenten ajalta ja hieroi niitä vasten kasvoja, jos joku lapsista oli niin "kiittämätön", että ottikin vähän hajurakoa hulluun isään ja eli omaa elämäänsä, teki erilaisia valintoja kuin mitä tämä hullu narskuisä teki.
Eli jollain ihmisillä mikään apu, tuki tai lahja ei tule ilman hintaa. Siinä on aina taustajuonia mukana.
Mun narsistivanhempi (äiti) on tehnyt VELKAKIRJAN. Siinä oli kaikkia harrastusvälineitä, kalliimpia vaatteita, rippilahja, laskettelusukset. Tätä velkakirjaa heilutti sitten riidan tullen naaman edessä ja sylki roiskuen raivosi että jos et tottele niin laitan velkakirjan sun maksettavaksi ja maksat joka pennin!
Summa oli muistaakseni vielä loppupeleissä onnetotman pieni (perheessä lapsille ei ostettu koskaan juuri mitään, ja ne harvat kerrat aina halvinta mahdollista). Nyt sit tällä velkakirjalla kehuskeli että ”kaikki sullekin on maksettu, kiittämätön kersa”.
Mä en ole saanut penniäkään rahaa tai edes ainuttakaan joululahjaa/synttärilahjaa sen jälkeen kun täytin 18. Edes häälahjaa ei ostettu.
Vierailija kirjoitti:
N 49 kirjoitti:
Outoa porukkaa on teidän appivanhemmat ja vanhemmat. Onneksi ei ole tällaista sukua.
Olin juuri kirjoittamassa samaa. Oikea ongelma uskotaan , edelleen kuten aina näitä"vaihdoin teille verhot ja kaadoin pihakoivun " lukiessani ihmettelen mitä tälle naislaumalle on syötetty . En ole vielä koskaan tuntenut , että minun pakko viedä lapselleni keitetty sianpotka tai yhtään mitään.
N65
No osaatko tajuta että ketju ei koske SINUA. Se koskee narsistisia rajattomia lasten alistajia. Jos sinä et ole sellainen tai tuttusi ei ole, niin se ei silti tarkoita että ilmiötä ei ole. Maailma on vähän suurempi kuin sinä ja sun tätisi Ritva.
Miksiköhän nämä FB:ssä kirjoittelevat mummot eivät tule tänne vastailemaan mitään. Vai osaavatko ainoastaan käyttää tätä FB:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 49 kirjoitti:
N65No osaatko tajuta että ketju ei koske SINUA. Se koskee narsistisia rajattomia lasten alistajia. Jos sinä et ole sellainen tai tuttusi ei ole, niin se ei silti tarkoita että ilmiötä ei ole. Maailma on vähän suurempi kuin sinä ja sun tätisi Ritva.
Kyllä minusta on ihan yleissivistävää vähän ihmetellä. Muuten sanotte kohta, että tämä on ihan yleinen ilmiö määrätyssä ikäluokassa. Tai on täällä jo taidettu sanoakin. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 49 kirjoitti:
N65No osaatko tajuta että ketju ei koske SINUA. Se koskee narsistisia rajattomia lasten alistajia. Jos sinä et ole sellainen tai tuttusi ei ole, niin se ei silti tarkoita että ilmiötä ei ole. Maailma on vähän suurempi kuin sinä ja sun tätisi Ritva.
Kyllä minusta on ihan yleissivistävää vähän ihmetellä. Muuten sanotte kohta, että tämä on ihan yleinen ilmiö määrätyssä ikäluokassa. Tai on täällä jo taidettu sanoakin. Eri.
Tämä ON ihan hemmetin yleinen ilmiö. Omat vanhemmat on tätä, ja todella pahasti onkin. Appivanhemmat lievemmin. Monen tutun/kaverin vanhemmat on tälliaiset. Uskallan väittää että 25-30% on tätä sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas riehuttiin lukiolaisen kielivalinnoista… ja siitä lukiovalinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 49 kirjoitti:
Kyllä tämä on erittäin yleistä ns suurten ikäluokkien piirissä. Porukka joka on saanut kaiken mutta joka vaalii muistoa ankeasta lapsuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 49 kirjoitti:
Kyllä tämä on erittäin yleistä ns suurten ikäluokkien piirissä. Porukka joka on saanut kaiken mutta joka vaalii muistoa ankeasta lapsuudesta.
Se myös yhdistää näitä tän tyypin vanhuksia että todella itsekkäitä ollaan, täysin joustamattomi ja omaa virhettä ei myönnetä. Mä olen ollut välirikossa jo 18v äitini kanssa, äiti kävi käsiksi ja solvasi ja veti narskukilarit. On nyt odottanut 18v että minä pyydän kirjallisesti anteeksi.
Tää on just narsistin touhua että itse riehuu ja perseilee ja katkoo välit, ja odottaa että UHRI on se joka anoo armoa ja matelee ja nöyristelee.
Vähän siis jos puukottaisi jonkun niin syy on uhrin, kun se typeryyttään tahallan juoksi puukkoon. Tekijässä ei ole vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 49 kirjoitti:
Tämä ON ihan hemmetin yleinen ilmiö. Omat vanhemmat on tätä, ja todella pahasti onkin. Appivanhemmat lievemmin. Monen tutun/kaverin vanhemmat on tälliaiset. Uskallan väittää että 25-30% on tätä sakkia.
Mikä on yleinen? Minulla on aina ollu käsitys, että yleinen on sama kuin suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 49 kirjoitti:
Mikä on yleinen? Minulla on aina ollu käsitys, että yleinen on sama kuin suurin osa.
Ei ole. Yleinen on ”laajalle levinnyt”. Ja todella yleiseltä vaikuttaa kun tätökin ketjua lukee.
Toinen vanhempi teki ja sisarukset jatkavat, etenkin yksi, kun pääjehu on jo kehäraakki. Varmaan vaikea tajuta ja edes uskoa kieroutunutta kuviota, jos itse on elänyt jossain idyllisessä muumiperheessä. Väkisin "auttaminen" ja siitä myöhemmin syyllistäminen ja sen avulla toisen kontrollointi ja painostaminen&syyllistäminen olemaan tekemisissä kanssaan ja vastapalveluksiin,salakavala väkivallan muoto, siinä jollekin journalistille kirjoitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 49 kirjoitti:
Se myös yhdistää näitä tän tyypin vanhuksia että todella itsekkäitä ollaan, täysin joustamattomi ja omaa virhettä ei myönnetä. Mä olen ollut välirikossa jo 18v äitini kanssa, äiti kävi käsiksi ja solvasi ja veti narskukilarit. On nyt odottanut 18v että minä pyydän kirjallisesti anteeksi.
Tää on just narsistin touhua että itse riehuu ja perseilee ja katkoo välit, ja odottaa että UHRI on se joka anoo armoa ja matelee ja nöyristelee.
Vähän siis jos puukottaisi jonkun niin syy on uhrin, kun se typeryyttään tahallan juoksi puukkoon. Tekijässä ei ole vikaa.
Joo! Omaa virhettä ei myönnetä ikipäivänä. Ikinä en ole kuullut että anoppi pyytäisi keltään mitään anteeksi, vaikka loukkaa läheisiään jatkuvasti. Huhhuh, kun taas mietinkin, miten nämä
kaikki ihmiset ovat päässeet elämässään eläkeikään asti ilman että tarvii ottaa mitään vastuuta omasta käytöksestään tai mennä edes hieman itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Toinen vanhempi teki ja sisarukset jatkavat, etenkin yksi, kun pääjehu on jo kehäraakki. Varmaan vaikea tajuta ja edes uskoa kieroutunutta kuviota, jos itse on elänyt jossain idyllisessä muumiperheessä. Väkisin "auttaminen" ja siitä myöhemmin syyllistäminen ja sen avulla toisen kontrollointi ja painostaminen&syyllistäminen olemaan tekemisissä kanssaan ja vastapalveluksiin,salakavala väkivallan muoto, siinä jollekin journalistille kirjoitettavaa.
Kiinnostaisi tietää miten tällä henkisen väkivallan jatkajalla menee elämässä? Meidän perheessä hän on se, joka saanut aina kaiken. On äidin kopio, joskin sosiaalisesti vielä kömpelömpi, eikä saa haalittua itselleen samanlaista ”hovia” mitenkään. Muutenkin on jotenkin ryssinyt elämänsä, on lapsia useamman parin eri miehen kanssa, kenen kanssa lapset ei juurikaan pidä yhteyttä, jatkuvasti taloudellisia ongelmia, mummo tietenkin hänelle jatkuvasti jotain antanut.. Ei osaa siis tulla edelleenkään toimeen omillaan, vaan on riippuvainen narsistimummosta taloudellisesti.
Äidissäni on vähän samaa. Hän syyllistää mielellään, purkaa pahan olonsa minuun. En halua ottaa häneltä enää mitään arvokkaampaa lahjaa vastaan, koska sitten alkaa se marttyyrius. Eniten ärsyttää, kun pidän häneen yhteyttä joka viikko puhelimitse, ja useimmiten näemmekin noin kerran viikossa. Olemme auttaneet häntä paljon siinä missä hän on ikinä apua tarvinnut. Silti hän on usein tyytymätön ja kiukuttelee, jos tapaaminen ei vaikka onnistu äidin toivomana ajankohtana.
Tuosta tulikin mieleen, kun esikoinen oli yläasteella ja jossain vaiheessa piti ottaa valinnaisaineita. Olin tyhmyyksissäni sanonut äidilleni mitä kaikkea on valittavana. Äidille oli hirveä pettymys, kun lapsi otti lisäkielen ja -matematiikan sijaan kotitaloutta ja liikuntaa. Hän oli jo etukäteen miettinyt, miten kehuskelee kuinka lapsenlapselle koulu on niin helppoa, että pitää ottaa lisähaastetta.