Yhden lapsen puolesta
Sanokaa mitä hyvää on siinä, jos lapsiluku jää yhteen!
Kommentit (36)
Meillä on yksi. Sosiaalinen, empaattinen, antelias, kohtelias. Miksiköhän? Ei ole tarvinnut sisarusten kanssa tapella jokaisesta karkkiaskista. Rahaa olisi ollut antaa ja ostaa muotivaatteet sun muut härvelit, mutta tietoisesti kasvatimme hänet niin, että kaikkea ei voi saada.
Miksi vain yksi? No, se kulunut fraasi: lapsia ei hankita, heitä saadaan.
T. ainokaisestani onnellinen ja ylpeä.
Itse olen ainokainen ja tyytyväinen siihen. Ei ole tarvinnut sisarusten kanssa tapella. Minua ei kuitenkaan ole lellitty piloille, en ole saanut kaikkea maan ja taivaan väliltä. Olen empaattinen ja reilu.
Miehellä on kolme sisarusta, ja heitä yhdistää ahneus, kilpailu sekä jatkuva kehujen kerjäys omilta vanhemmiltaan. Kaikki teeskentelevät ahkeraa, mutta pyrkivät pääsemään helpoimmalla. Huijaavat toisiaan - jo lapsina. Sisko on tekopyhä marttyyri, toinen sisko loukkaantuu aina ja kaikesta, veli on joustamaton jäärä. Pelkään jo etukäteen, millaisen sotkun saa aikaan perinnönjako tuossa porukassa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:23"]
Lapselle voi antaa jakamattoman huomion, enemmän elämyksiä, paremmat vaatteet ja tietokoneet ja puhelimet ja perintöä jää enemmän. Vanhemmat pääsevät paljon helpommalla, koska kouluiässä lapsi ei enää viihdy vanhempien kanssa kotona, vaan luuhaa koko ajan kavereillaan.
Näin sanoi paras ystäväni, kenellä on yksi lapsi
[/quote]
Lapsenhan tulee luonnollisestikin oppia että HÄN saa kaiken mitä haluaa.
[/quote]
Vai ehkä sittenkin sen mitä hän TARVITSEE. Tämä ei ole itsestäänselvyys kaikissa lapsiperheissä, varsinkaan monilapsisissa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:14"]Varmaan on hyviä puolia mutta huonoja vielä enemmän. Materiaali ei ole se tärkein asia ja meillä kaksi lasta ja kyllä niillä on ihan kaikkea tavaraa yllin kyllin. Monen mielestä se yksi lapsi on se huonoin luku.
[/quote]
Et kuitenkaan kerro mikä siinä on muka vikana.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:34"]
Ei oikein tule muuta mieleen, kuin juurikin nuo materiaaliset syyt. Toisaalta luulen, että meidän kaksi lasta saavat huomattavasti enemmän materiaalista hyvää kuin köyhän perheen yksi lapsi.
Yh-perheen lapselle soisin ehkä sen sisaruksen kaikkein eniten, toki muillakin siitä iloa on.
[/quote]
Olen yhden lapsen yh enkä todellakaan haluaisi että olisi kaksi lasta. Eihän heistä kumpikaan saisi sitten täyttä huomiota koskaan. No, en minä muutenkaan haluaisi enenmpää lapsia. En, vaikka olisi mieskin kuvioissa.
Yhden kanssa jopa tällaisella yh:lla riittää rahaa välillä johonkin kivaan. Lapsi ei kärsi puutetta eikä sen tarvitse kiukutella saadakseen huomiota. En myöskään koe, että meillä elettäisiin mitään lapsiperheen elämää. Yksi lapsi mukautuu minun elämääni, mutta useampi lapsi määräisi minun elämää.
[/quote]
Sinäpä sen juuri sanoit. Yksi lapsi mukautuu elämääsi ja se on varmasti sinulle hieman helpompaa. Lapsesi kuitenkin kasvaa lopulta aikuiseksi ja hänen perhettään määrittää pelkästään suhde sinuun. Se saattaa olla luja ja hyvä, mutta esim. itsenäistymisen kannalta se voi olla hankalaa.
Mietipä miten suhteesi omiin vanhempiisi on muuttunut aikuistumisen myötä. Entä sisaruksiisi, jos sinulla sellaisia on.
Todennäköisesti saan takaisin sinulta (tai joltain muulta) hirveän ryöpyn siitä, miksi niitä lapsia tarvitsisi tuosta syystä hankkia lisää, eihän se aina onnistu, jos ei nyt ole miestäkään jne. jne. Ei pidäkään hankkia, eikä elämä ole aina optimaalista, mutta tässähän nyt käydään vain läpi yksilapsisuuden hyviä (ja huonoja) puolia.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:56"]
Vielä parempi, jos ei tee yhtään lasta. Saa olla ihan rauhassa.
[/quote]
Kyllä. Yhden lapsen puolesta puhuu eniten englanninkielinen sanonta "Two wrongs don't make a right".
- Ei mene useaa tarhamaksua
- Ei tarvi ojentaa tappelevia sisaruksia joka pirun välissä
- Ei tarvi ostaa kaikkea monena kappaleena
- Ei enää ikinä toista raskautta, ekassa oli tarpeeksi kipua ja tuskaa minulle (synnyttää kyllä voisin :D )
- Ei tarvi isompaa kämppää
- Matkustamisesta ei tule niin kamalaa laskua kun riittää 1 huone
- Ei tarvi ajella pitkin kaupunkia koko iltaa harrastuskuskina
- Enemmän yhteistä aikaa myös puolison kanssa
- Pienemmät kustannukset
Listaa voisi jatkaa vielä....
Saa elää tavallaan puoliksi lapsetonta ja puoliksi lapsiperheen elämää, koska yhtä lasta on helppo kuljettaa mukana mihin vain ja kotonakin se hoituu puoliksi itsestään :) Mies on vastuussa puolet ajasta ja itse puolet, joten mulla on runsaasti aikaa tavata omia kavereita, harrastaa, jne. Vauvavuosi tietenkin oli rankka ja en käynyt kauheesti missään, koska imetin, mutta se nyt oli vain vuosi elämästä.
Ei tarvitse isompaa asuntoa/autoa, matkailu helppoa, koska lisävuoteen aina saa hotellissa helposti. Lapsi alkaa maksaa vasta teininä rahaa eli perheelle jää fyffeä toteuttaa kaikenkarvaisia harrastuksia, ostella merkkifarkkuja, -kännyköitä, kielikursseja ym. mitä teini nyt tarvitsee.
A) Säästyy rahaa
B) Kun on yksi lapsi, hän teidät aikanaan periessään rikastuu verrattuna viisilapsisen perheen lapsiin
C) Pienempi asunto riittää
D) Vanhemmille jää resursseja (aikaa ja jaksamista) panostaa lapsen koulunkäyntiin ja kunnolliseen kasvatukseen
E) Lapsen ei tarvitse kärsiä ärsyttävistä sisaruksista, kaverinsa saa aina valita - sisaruksia ei
Ja jos itse vähänkään koitte vauva-ajat rankkoina ja olette hoidattaneet lastanne muilla, niin ei missään tapauksessa kannata enää ryhtyä moiseen härdelliin. Aika nimittäin kultaa muistot. Lisäksi lapset kannattaa hankkia max. 3 vuoden ikäerolla, mikäli heistä aikoo tehdä toisilleen leikkikaverit/muuten läheiset.
Minä, minä, minun, mieheni, me vanhemmat, minä, mulle, meille vanhemmille, minulle, miehelle.. haloooo mitä itsekkyyttä!
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:17"]
Minä, minä, minun, mieheni, me vanhemmat, minä, mulle, meille vanhemmille, minulle, miehelle.. haloooo mitä itsekkyyttä!
[/quote]
Mikäs sun ongelma on? liika lapsia vai miks kiristää...?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:17"]
[/quote]
Mitä haittaa itsekkyydestä, jos lapsi ei siitä kärsi? Meidän lapsi saa todella paljon rakkautta sekä vanhemmiltaan että esimerkiksi isovanhemmiltaan, kotona on leppoisaa eikä hermo kiristä kun ei oo isoa sisarusparvea :)
Nämä läskit 4 lapsen yh:t täällä huutelee kateellisena jakomäen perukoilta...
Helpoimmalla tosiaan pääsee, kun ei ole yhtään lasta ja rahaa jää itselle käytettäväksi. En ymmärrä, miksi se yksi edes pitää tehdä, jos lapset koetaan vain rasitteena ja riesana. Minä tein ratkaisun, etten tee yhtään, koska olen itsekäs ja haluan käyttää aikani ja rahani itseeni.