Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidon kanssa ongelmaa

Vierailija
11.11.2014 |

Eli. Minulla on kaksi lasta ja olen eronnut miehestäni muutama viikko sitten. Ennen eroa oli tarkoitus että mies jää kotiin lasten kanssa kun mina palaan töihin. Olin jo hyvissä ajoin ilmoittanut töihin että palaan sinne.
Nyt sitten tuli ero ja tarvitsen päivähoitopaikat lapsille. Laitoin hakemuksen heti kun tiesin että on pakko eli n. 2,5kk ennen jun hoidon pitäisi alkaa. Kun kävin hakemuksen viemässä niin selitin tilanteeni ja laitoin myös srn lisätieto kohtaan. Silloin sanottiin että asia varmaan järjestyy.
Nyt kun töihin pitäisi mennä kuukauden kuluttua nainen soittaa päiväkodista. Hän kysyi monta kertaa miten olen valmistautunut 4kk takuuaikaan koska olen hakenut paikkaa niin myöhään. Hän sanoi että päiväkotiin on jono ja kesäksi olisi paikkoja. Hän myös sanoi että hän kartoittaa olisiko yksityisillä perhepäivähoitajilla tilaa.
Onko todellakin niin että eron sattuessa niin 4kk takuuajasta ei jousteta? Voiko olla niin että joudun monta kuukautta olemaan ilman tuloja ja odottaa päivähoitoa? Nytkin eron takia jouduin käyttämään kaikki säästöni. Ja voiko lapset pakottaa yksityiselle hoitoon kun olen hakenut kunnallista hoitoa?

Voi paska. En uskalla nyt käyttää yhtään rahaa kun en tiedä täytyykö pärjätä ilman rahaa monta kuukautta. Lapset taitaa nyt olla isovanhempien varassa joululahjojen suhteen.... :(

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:08"]Isäkö siis erosi myös lapsistaan? Todella surullista. Ei kai eron pitäisi estää isää jäämästä kotiin lasten kanssa jos oikeasti sitä haluaa?
[/quote]

Miehellä ei ole taloudellisia mahdollisuuksia jäädä kotiin hoitamaan lapsia ilman mun palkkatuloja. Hän on kumminkin selvittänyt että hänelläkin on oikeus olla lasten kanssa silloin kun ne sairastaa ym vaikka asutaankin eri osoitteissa ja jopa eri kunnissa. Ap
[/quote]

No isä jää kotiin ja sä tulet palkkatuloinesi vastaan! Teette jonkun sopimuksen siksi aikaa, kun teillä tämä järjestely on.

Vierailija
22/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 07:58"]

Luulisi, että tuollaisessa tilanteessa päiväkotipaikka tulisi jostain saada ilman 4kk:n takuuaikaa. Jos joku saa yllättäen työpaikan tai opiskelupaikan, niin silloinkinhan päiväkotipaikka tulee voida saada 2 viikossa. Aika kumman tiukkaa toimintaa. 

[/quote]

Koskee tosiaan vain noita tilanteita. Itselläni odotti työsuhde, vaikka vanhempainvapaan aikana yt:t ja organisaatiouudistus veikin entisen työni. Sain työpaikaltani ehdotuksen uudesta osaamistani vastaavasta mielenkiintoisesta työtehtävästä ja olisin palannut töihin aiemmin kuin mitä olin alunperin sopinut (olin hoitovapaalla). Tässä tapauksessakaan päivähoitopaikkaa ei saanut lyhyemmällä varoitusajalla. Tulos: palasin töihin sovittuna ajankohtana eikä mielenkiintoista työtehtävää ollut silloin tarjolla, onnekseni isossa yrityksessä kuitenkin vielä joku (ei niin motivoiva eikä osaamistani vastaava) työtehtävä, ettei työttömäksi joutunut. Niinkin olisi voinut toisessa yrityksessä käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:08"]Isäkö siis erosi myös lapsistaan? Todella surullista. Ei kai eron pitäisi estää isää jäämästä kotiin lasten kanssa jos oikeasti sitä haluaa?
[/quote]

Miehellä ei ole taloudellisia mahdollisuuksia jäädä kotiin hoitamaan lapsia ilman mun palkkatuloja. Hän on kumminkin selvittänyt että hänelläkin on oikeus olla lasten kanssa silloin kun ne sairastaa ym vaikka asutaankin eri osoitteissa ja jopa eri kunnissa. Ap
[/quote]

No isä jää kotiin ja sä tulet palkkatuloinesi vastaan! Teette jonkun sopimuksen siksi aikaa, kun teillä tämä järjestely on.
[/quote]

Joo, eli ap:lla ei laskelmiensa mukaan olisi rahaa vuokran ja muiden kulujen jälkeen rahaa yksityisen hoitomaksuun, mutta ex-miehen elättämiseen pitäis olla..? Ota nyt huomioon että äidillä on extramenona oma vuokra kokonaisuudessaan ja lasten kulut yksin maksettavana. Sitten pitäis maksaa vielä miehenkin elämä..? Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä!

Vierailija
24/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaan jatkoa 1,5 kk?

Osa-aikaisesti töihin ja lastenhoitoapua kotiin 1,5 kk:ksi (lastenhoitoapu=isä, sukulaiset, ystävät, maksullinen palvelu)

Vierailija
25/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen päiväkoti: siihen saa Kelalta yksityisen hoidon tukea eikä usein ole siksi paljonkaan kunnallista kalliimpaa.

Jos jatkat hoitovapaata, saat varmasti yksinhuoltajana asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea eli pärjäätte varmasti sen 1,5 kk?

Vierailija
26/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todellakin niin että eron sattuessa niin 4kk takuuajasta ei jousteta? 

Todellakin. Vähintää kolme lapsiperhettää eroaa päivittäin. Jos heidän jokaisen kohdalla joustetaan se siirtää taas niiden perheiden hoitopaikan saamista, jotka ei eroa. 

Vierailija
27/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen nyt ihan sen pk-johtajan armoilla. Varmasti saankin asumistukea ja kotihoidon tukea jos joudun jäämään kotiin mutta ei tämä perhe sillä elä. Hyvä jos saan vuokran ja laskut hoidettu ja ruokaa ei sit tarviikaan ostaa.

Sit kun palaaan töihin kestää vielä 1,5kk ennen kun palkka tulee. Eli se 1, 5kk lisää kotona tarkoittaa 3kk ilman tuloja. Säästöjä minulla oli muutama tonni mutta ne kaikki meni muuttoon. Vuokratakuu, vuokra, astiat, pesukone....ap

Vierailija
28/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:43"]

Todellakin. Vähintää kolme lapsiperhettää eroaa päivittäin. Jos heidän jokaisen kohdalla joustetaan se siirtää taas niiden perheiden hoitopaikan saamista, jotka ei eroa. 

[/quote]

Eli koska erosin niin nyt minulla on vähemmän arvoa ja oikeuksia kun sinä joka ilmeiseti olet ydinperheellinen ja et ole eronnut?

ap

Vierailija
29/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

haet toimeentulotukea ja ex-miehesi maksaa elarit. Niillä pärjäät.

Vierailija
30/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:26"]

[/quote]

Eli koska erosin niin nyt minulla on vähemmän arvoa ja oikeuksia kun sinä joka ilmeiseti olet ydinperheellinen ja et ole eronnut?

ap

[/quote]

Voi lapsi kulta! Mieti nyt vähän ennen kun kirjoitat. Kyse on vain siitä, että kaikki on yhdenveraisia, eikä EDES eronneet ole eriytysasemassa vain sen takia, että ovat eronneet. Samoja sääntöjä joudut edelleen noudattamaan! Poikeuksia ei tule olemaan vaikka kuinka yrittäisit yksinhuoltajuuttasi käyttämään pirun hunona tekosyynä kaikkiin ongelmiisi. 

Rakkaudella yh since -98

Vierailija
31/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

[/quote]

Mitä sinä nyt selität?! Sinä olet edelleen samalla viivalla kuin muutkin perheet ja sinuun pätee samat säännöt ja säädökset. Mieti nyt vähänitsekin mitä siitä seuraa, jos jokaisen kohdalla joustettaisiin miten ne sattuu kenenkin minäminämaahan sopimaan.

Vierailija
32/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

[/quote]

Sinähän sitä erityiskohtelua haet ja luulet sinun olevat jossain erityisasemassa, koska olet eronnut siis eronnut. Niin kuin tuossa lainauksessa sanottiin ero on ihan perusarkea, joista monet perheet selviät vaikka eivät mitään erikoinkohtelua saakaan.

Vierailija
33/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin, että vastaus päiväkotipaikasta viivästyi reippaasti, vaikka olin hakenut sitä hyvissä ajoin. Ihmettelin sitä, kun poikani ikätoveri sai paljon aikaisemmin vastauksen päivähoitopäätöksestä. Soitin jopa hyvissä ajoin varmistaakseni, että hakemusta käsiteltiin, ja oli silloin käsittelyssä. Parin kuukauden päästä soitin uudelleen, eikä paikkaa ollut vieläkään päätetty, käsittelyssä vieläkin, ja töiden alkuun oli noin viikko. Lopulta mun mies pommitteli niitä puheluillaan, niin niiden oli pakko päättää paikasta hetimmiten. Toivepaikkoihin ei luonnollisesti kyllä ehditty päästä, mutta saatiin silti todella hyvä hoitopaikka.

Jokaisella vanhemmalla on oikeus saada lapsilleen päivähoitoa, kun on sellaiseen tarve. Pysyt nyt vaan tiukkana ja soittelet useasti perään, ilmoitat lujasti, ettei vaihtoehtoja vain ole ja hoitopaikat on töihin mennessä saatava. 

Tiedä sitten milloin olisivat päättäneet meiän lapsen hoitopaikan, jos oltaisiin ihan hissukseen oltu. Naurattikin miehen kanssa, kun siellä puhelimen toisessa päässä kuului hupaisasti kuiskaus kollegalle "Se on se isä taas." :D

Toisaalta ihmettelen, miksei isä jää lasten kanssa kotiin siksi aikaa, jotta hoitopaikat olisi saatu?

Vierailija
34/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa eilinen erilleen miehestään muuttava kirjoittaa tänään hiukan eri muunnoksin.

Vierailija
35/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit kun on niin täynnä niin yrittävät siellä kaikin konstein helpottaa tilannetta. Mielestäni olet oikeutettu hoitopaikkaan silloin kun työsi alkaa, tilanne on tullut sinulle yllättäen. Sinuna ottaisin yhteyttä alueesi palvelupäällikköön ja/tai varhaiskasvatusjohtajaan vaikka sähköpostilla tai voit toki soittaakkin. Selitä sinne tilanteesi. Olen varma että järjestävät kunnallisen hoitopaikan lapsillesi.
Yksityistä kunta voi ehdottaa, mutta ei sinne pakottaa. Tosin jotkut kunnat ostavat palvelun yksityiseltä ja voivat sitten sitä lapsillesi tarjota.

Olen ollut niin monissa kokouksissa missä lapsille jaetaan paikkoja ja tiukoissa tilanteissa vanhemmille höpötellään tuollaista lööperiä, että lapset saataisiin pois jonosta.
Pidä puolesi!

Vierailija
36/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:43"]Onko todellakin niin että eron sattuessa niin 4kk takuuajasta ei jousteta? 

[/quote]

No ei varmasti eroja tapahdu jatkuvast vastaavissa tilanteissa! Eli äidillä olisi juuri alkamassa työt. Suuri osa eroperheiden lapsista on jo valmiiksi siellä hoidossa tai koulussa tais sitten äiti on lasten kanssa kotona eikä ole juurintarkoitus palata ylihuomenna n.

Vierailija
37/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:43"]Onko todellakin niin että eron sattuessa niin 4kk takuuajasta ei jousteta?  Todellakin. Vähintää kolme lapsiperhettää eroaa päivittäin. Jos heidän jokaisen kohdalla joustetaan se siirtää taas niiden perheiden hoitopaikan saamista, jotka ei eroa.  [/quote] No ei varmasti eroja tapahdu jatkuvast vastaavissa tilanteissa! Eli äidillä olisi juuri alkamassa työt. Suuri osa eroperheiden lapsista on jo valmiiksi siellä hoidossa tai koulussa tais sitten äiti on lasten kanssa kotona eikä ole juurintarkoitus palata ylihuomenna n.

[/quote]

Ei ap mikään yksitäistapaus ole. Monet eroaa lasten ollessa pieniä ja äidin ollessa kodinhoidontuella kotona ja eron sattuessa joutuvat aikaistamaan töihin paluutaan, koska enää ei ole sitä miehen palkkapussia, jonka turvin voi olla kotona.

Vierailija
38/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

me oltiin jonossa maaliskuusta elokuuhun, sitten soitin 2vkoa ennenkuin kurssi alkoi, että ollaan jonotettu nyt puolisen vuotta. meni päivä ja saatiin paikka, meidän lähipäiväkodista.

Vierailija
40/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä