Päivähoidon kanssa ongelmaa
Eli. Minulla on kaksi lasta ja olen eronnut miehestäni muutama viikko sitten. Ennen eroa oli tarkoitus että mies jää kotiin lasten kanssa kun mina palaan töihin. Olin jo hyvissä ajoin ilmoittanut töihin että palaan sinne.
Nyt sitten tuli ero ja tarvitsen päivähoitopaikat lapsille. Laitoin hakemuksen heti kun tiesin että on pakko eli n. 2,5kk ennen jun hoidon pitäisi alkaa. Kun kävin hakemuksen viemässä niin selitin tilanteeni ja laitoin myös srn lisätieto kohtaan. Silloin sanottiin että asia varmaan järjestyy.
Nyt kun töihin pitäisi mennä kuukauden kuluttua nainen soittaa päiväkodista. Hän kysyi monta kertaa miten olen valmistautunut 4kk takuuaikaan koska olen hakenut paikkaa niin myöhään. Hän sanoi että päiväkotiin on jono ja kesäksi olisi paikkoja. Hän myös sanoi että hän kartoittaa olisiko yksityisillä perhepäivähoitajilla tilaa.
Onko todellakin niin että eron sattuessa niin 4kk takuuajasta ei jousteta? Voiko olla niin että joudun monta kuukautta olemaan ilman tuloja ja odottaa päivähoitoa? Nytkin eron takia jouduin käyttämään kaikki säästöni. Ja voiko lapset pakottaa yksityiselle hoitoon kun olen hakenut kunnallista hoitoa?
Voi paska. En uskalla nyt käyttää yhtään rahaa kun en tiedä täytyykö pärjätä ilman rahaa monta kuukautta. Lapset taitaa nyt olla isovanhempien varassa joululahjojen suhteen.... :(
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:43"]Onko todellakin niin että eron sattuessa niin 4kk takuuajasta ei jousteta? Todellakin. Vähintää kolme lapsiperhettää eroaa päivittäin. Jos heidän jokaisen kohdalla joustetaan se siirtää taas niiden perheiden hoitopaikan saamista, jotka ei eroa. [/quote] No ei varmasti eroja tapahdu jatkuvast vastaavissa tilanteissa! Eli äidillä olisi juuri alkamassa työt. Suuri osa eroperheiden lapsista on jo valmiiksi siellä hoidossa tai koulussa tais sitten äiti on lasten kanssa kotona eikä ole juurintarkoitus palata ylihuomenna n.
[/quote]
Ei ap mikään yksitäistapaus ole. Monet eroaa lasten ollessa pieniä ja äidin ollessa kodinhoidontuella kotona ja eron sattuessa joutuvat aikaistamaan töihin paluutaan, koska enää ei ole sitä miehen palkkapussia, jonka turvin voi olla kotona.
[/quote]
Ei varmasti ole yksittäistapaus, mutta ei tollaisia tapauksia silti kovinnusein tule vastaan. Enemmän tulee niitä missä työt alkavat vaikka 2 viikon päästä yllättäen janniillekkinnlapsille löytyy hoitopaikat, koska onnpakko löytyä. Ihan varmasti ne paikatblöytyy myös ap.n lapsille.
Ja edelleen ap ota yhteyttä vaikka siihen varhaiskasvatusjohtajaan. Ei kukaan joudu töitään lopettamaan sen vuoksi ettei lapsillenole hoitopaikkaa. Ne on ihannihmisiä jotka niitä päätöksiä tekee. Ap.n pitää nyt vaan tiukast7 pitää puolensa ettei sinun yli kävellä!
t.27
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:43"]Onko todellakin niin että eron sattuessa niin 4kk takuuajasta ei jousteta? Todellakin. Vähintää kolme lapsiperhettää eroaa päivittäin. Jos heidän jokaisen kohdalla joustetaan se siirtää taas niiden perheiden hoitopaikan saamista, jotka ei eroa. [/quote] No ei varmasti eroja tapahdu jatkuvast vastaavissa tilanteissa! Eli äidillä olisi juuri alkamassa työt. Suuri osa eroperheiden lapsista on jo valmiiksi siellä hoidossa tai koulussa tais sitten äiti on lasten kanssa kotona eikä ole juurintarkoitus palata ylihuomenna n.
[/quote]
Ei ap mikään yksitäistapaus ole. Monet eroaa lasten ollessa pieniä ja äidin ollessa kodinhoidontuella kotona ja eron sattuessa joutuvat aikaistamaan töihin paluutaan, koska enää ei ole sitä miehen palkkapussia, jonka turvin voi olla kotona.
[/quote]
Minä en ole ikinä ollut miehen eikä kenenkään muunkaan rahapussin turvassa ikinä. Aiksi onkin niin pelottava ajatus että en pääsekään töihin silloin kun oli sovittu.
Meillä siis tosiaankin tilanne se että olin jo sopinut työnantajan kanssa milloin palaan töihin. Mun sijaiselle oli kerrottu ja hän haki muuta työtä. Sitten tuli ero ja muutin lasten kanssa eri paikkakunnalle. Heti kun minulla olitiedossa osoite niin hain päivähoidon.
Olen siis hakenut päivähoitopaikkaa 1, 5kk sitten ja nyt kun on enää kuukausi ennen kun työt alkaa niin sanotaan että voi hyvin ola että en saa paikkoja lapsille ja tiedon siitä saan vasta parin viikon kuluttua. Työnantaja varmaan tykkää että pari viikkoa ennen ja just ennen joulua ilmoitan etten pääsekään töihin :( ap