Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako puolisolle kertoa ystävän henkilökohtaisia asioita?

Vierailija
23.09.2021 |

Olin kertonut ystävälleni eräästä kurjasta tilanteesta elämässäni (kyse ei ollut mistään todella vakavasta asiasta, tyyliin jonkun kuolema/sairastuminen, mutta ikävä ihmissuhdeasia kuitenkin). En ollut erikseen sanonut, että tästä ei sitten saa puhua kenenkään kanssa ja jotenkin automaattisesti oletin, että ei ystäväni tästä kenellekään puhuisi. Muutamaa päivää myöhemmin törmäsin yllättävässä tilanteessa ystäväni puolisoon ja ystäväni puoliso tuli kyselemään tuosta kurjasta tilanteesta elämässäni. Yritin vain sopertaa jotain ympäripyöreää ja vaihtaa nopeasti aihetta. Minulle tuli tuosta tosi paha olo. Tuntui, kuin olisin ollut toisen edessä henkisesti aivan alasti ja häpesin ihan valtavasti, että toinen ihminen tuli kyselemään tilanteestani (en edes tiennyt, että hän tiesi elämäntilanteestani). Jäin myös miettimään, oliko ystäväni puoliso kertonut tilanteestani vielä eteenpäin ja spekuloinut sitä mahdollisesti omien ystäviensä kanssa. En tunne ystäväni puolisoa erityisen hyvin, olemme tavanneet hänen kanssaan muutamia kertoja eli emme ole mitenkään läheisiä. Minulle jäi kurja olo ja koen, että ystävä petti luottamukseni kertomalla tuon henkilökohtaisen asiani puolisolleen. Onko ihmisillä yleensä tapana kertoa puolisoilleen ystäviensä henk. koht. asiat? Kertovatko vain naiset ystäviensä asioita puolisoilleen vai tekevätkö miehetkin niin? Onko mielestäsi ok jakaa ystävän elämässä tapahtuvia asioita puolisolle?

ap

Kommentit (675)

Vierailija
461/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättehän mikä on varmin tae siitä että juoru lähtee leviämään?

Tämä lause: ''Ethän sitten kerro tästä kenellekään.''

Vierailija
462/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa, jos on sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä, joko parisuhteessa tai ystävinä, jotka eivät ymmärrä,  mitä kuulemaansa sopii kertoa eteenpäin. Tai jotka pahastuvat, jos heille varmistaa asian rautalangasta. Itselläni ei heitä lähipiirissä ainakaan ole, ehkä ihan siitä syystä, että normaali kanssakäyminen näiden kanssa voi muuttua vaikeaksi.

Itse ajattelen ja toimin sen ajatuksen mukaan, että puolisoiden voi olettaa kertovan toisilleen myös muita koskevia asioita. Tuttujen/ystävien osalta, koska puolisoa kiinnostaa joko näiden ihmisten kuulumiset tai miten oma puoliso nyt suhtautuu ystäviinsä, miten menee muiden ihmisten kanssa. Työpaikan ihmisten osalta, jos siellä on jotain kahnausta (mutta ei luottamusmiehelle tai työterveyteen asti menevää vielä), ja jollekulle pitää purkaa, yleensä se oma puoliso on lähin. Molemmissa tapauksissa on sanomattakin selvää, että se puoliso ei sano kenellekään - ulkopuolisille tai sille ihmiselle, josta on ollut puhe - että on kuullut yhtään mitään. Asia jää puolisoon, puoliso on ulkopuolisen maailman osalta se viimeinen seinä, johon asia jää.

Itse oletan automaattisesti, että ystävä puhuu puolisonsa kanssa monenlaisista asioista, pinnallisista sekä mieleen jäävistä asioista. Tästä syystä olen joutunut pitämään joitakin ihmisiä, joiden kanssa synkkaisi ihan sydänystävyyteen asti, käsivarrenmitan päässä enkä ole kertonut itsestäni joitain minulle tärkeitä asioita, koska oman oletukseni mukaan en halua joutua sanomaan ihmiselle, että ethän kerro puolisollesi tästä. Jos siis oletan tai kuvittelen, että puolisoon en itse voisi asiassa luottaa tai en vain halua puolison tietävän asioistani.

Toisaalta jos joskus on asioita, jotka levitessään aiheuttaisivat asianomaisille ongelmia mutta joista itsellä on tarpeen puhua, olen suoraan sanonut ystävälleni, jolle olen asiasta avautunut, että kuten varmasti ymmärrät, pidä asia omana tietonasi, puolisollesi toki voit kertoa, mutta pyydän, että se jää sitten häneen. Koskaan ei kukaan ole pahastunut, kun näin olen sanonut, vaan ymmärtänyt täysin.

Ja jos on vähänkään sellainen tunne, että keskustelukumppani ei ymmärrä puhumieni asioiden "arkaluontoisuutta" eli häneltä puuttuvat tuntosarvet sen suhteen, mikä kerrotusta on yleistä tietoa ja mikä vain hänen korvilleen, olen pistänyt sordiinon päälle. Joko vaihdan aihetta tai sitten puhun ihan ympäripyöreitä yleisluontoisia asioita, joiden leviämisestä ei ole haittaa kenellekään.

Olen näiden "puolisolle puhutaan asioista mutta puoliso pysyy hiljaa", "tarvittaessa aivan eksplisiittisesti sanon, että tästä eteenpäin et tästä saa puhua" sekä "katso, kenelle puhut" -periaatteideni kanssa ainakin tietääkseni pärjännyt elämässä oikein hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö mitä minulle tuli ekana mieleen tästä ketjusta? Miten ihania miehiä monilla on, koska puhutaan henk koht asioista. Itse olen ollut pitkissäkin suhteissa missä miehillä ollut asenne etteivät halua puhua tunteista, ajatuksista, itsestään, eikä kommentoida kuin ylimalkaisesti jos itse olen puhunut, ja usein on kuulunut että tarviiko sitä nyt kaikkea jauhaa. Ja olen ajatellut ettei pidä painostaa. Mutta nykyään tuntuu käsittämättömältä, miten vääränlaisten (minulle) miesten kanssa pysyinkään niin pitkään. Jotenkin sitä vaan haetaankin ettei miestä pidä painostaa puhumaan mistään ja miehet ovat semmoisia. Mutta eihän kaikki ole! Minulle olisi sopinut puhuva, tunteva mies. No. Olen onnellinen että monellakin, ja ehkä minäkin saan vielä sellaisen hyvän suhteen

Vierailija
464/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako palstalle kertoa puolison henkilökohtaisia asioita?

Vierailija
465/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö löpö taas, mutta se mitä ei saa tehdä on levitellä valheita ympäriinsä mukamas että kuulin sen puolisolta sitä tai tätä ja oikeesyi et kuullut mitään, mutta esität noin. Ja jos vielä joku yhteys tuohon henkilöön, niin avot joku uskoo heti ilman epäilyjä.

Vierailija
466/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei saisi, nimettömänä. Ei ole mun häpeä jos joku onkii ne luvattomasti ja nimettömänä jos on kertonut niin eihän silloin kukaan voi julkisesti kertoa mitään eikä kukaan voi valehdella 'Se kertoi mulle" kun se ei kertonut.

Vain tyhmä uskoo srn mitä muut kertoo tuosta vaan.

Vierailija
467/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen muistisääntö kun kertoo asioitaan toiselle ihmiselle.

"Kaikki mitä kerrot, kerrotaan myös edelleen"

Vierailija
468/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kerro, mutta jos haluat, että jokin asia ei leviä. Älä kerro sitä kenellekään, edes puolisollesi.

Vierailija
469/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI

Vierailija
470/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mies ei tunne ystäviäni eikä heidän puolisoitaan. Kerron kaikki mielenkiintoiset jutut miehelleni, se on myös oma tapani käsitellä asioita, yhdessä pohditaan maailmanmenoa. Oletan myös, että omat jutut leviävät ystävien kautta muille ja siksi en mitään salattavaa heille edes kerro. Mies kertoo vastavuoroisesti omien kavereiden elämästä ja käänteistä. 

En oikeasti salaa mieheltäni lähes mitään. Tietysti aina on asioita, joita ihminen ei kerro kenellekään muulle, vaan pitää mieluusti itsellään. Jotkut menneisyyden mokat, jotka edelleen hävettävät. Tai ajatukset, joita ei oikein ääneen edes viitsi sanoa. 

Vierailija
471/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kertoo, myös terveyteen liittyvät asiat, ja miehet kertovat eteenpäin. Olen tämän karvaasti kokenut muutamaankin kertaan enkä enää oikein uskalla luottaa kehenkään. Myös entiset sinkkukaverit kertovat kaikki vanhat jutut uusille kumppaneilleen.

Minun perheenjäseneni sairastui vakavasti ja minulle sanottiin heti, ettei ole salaisuus. Takanapäin en ole kuullut mitään pahaa, vaikka olen joillekin puhunut.

- helpompi elää kaikilla-

Vierailija
472/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni kertoi aina poliisilaitoksen tapahtumista vaikka ne olivat salassapidettäviä ja haukkui työtovereitaan. Joku muka neuloi villapaitoja päivät pitkät. toiset eivät osanneet töitään.ym. En oikein uskonut enkä  tykänny moisesta

Vierailija
473/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain kerrotaan minulle luottamuksella, en luonnollisestikaan kerro siitä mitään kenellekään. En edes puolisolle. Ei ole muutenkaan tapana ruotia puolison kanssa kolmasien osapuolien asioita. 

Vierailija
474/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tapana höpistä kaverien asioita vaimolle. Kenties tästä syystä yhden pariskunnan avioero ei ollut miehille mikään yllätys, mutta naisille oli. 

Vierailija
475/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarina on tarpeeksi epäselvästi kerrottu ja kukaan ei pysty arvaamaan kenestä on kyse.

Vierailija
476/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kerrotaan ja jaetaan asiat puolison kanssa.

Mutta kyllä puolison pitäisi ymmärtää pitää asiat omana tietonaan. Ei niitä sitten muiden kanssa käydä läpi.

Vierailija
477/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi täysin päinvastaisesti käyttäytyvää ns. luottoystävää. Toinen ei kerro syvemmistä keskusteluistamme mitään miehelleen, ainoastaan joitain arkisia perusjuttuja, mikä on hienoa. Toinen kertoo melko henkilökohtaisiakin asioitani siipalleen ja saattaa jopa myöhemmin ihan viattomaan tapaan kertoa, mitä siippansa oli mistäkin mieltä, miten kommentoinut tai mitä kysynyt. 

Arvaatte varmastikin, kumpi on se, jonka kanssa jaan ne syvimmätkin ajatukseni ja tunteeni, ja kumman kanssa teen pientä "suodatusta" tiettyjen aiheiden suhteen, vaikka hyvä ystäväni onkin. 

Vierailija
478/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kertoa ystävän asioista puolisolle, eikä tällä ole mitään tekemistä sen kanssa, ettei "meillä ole mitään salaisuuksia"! Ystävän henkilökohtaiset asiat on tarkoitettu ystävän kuultavaksi, ei ystävän perheen. Ja jos kokee, että se on salaamista mieheltä, niin pitää kertoa ystävälle, että ei voi pitää mieheltä "salassa" (!!) mitään ja että tämäkin tulee miehen tietoon. Ystävä saa sitten ihan itse päättää kenen haluaa tietävän omista aisoistaan.

Vierailija
479/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerron luottamuksellisia asioita vain yhdelle ihmiselle, koska hän osaa pitää suunsa supussa. Miehelleni.

Niin monet naiskaverit on vuosien aikana osoittanut juoruherkkyytensä ihan vaan vaikka duuniasioillaan. "voinhan mä tässä nyt kertoa, niin asia ei leviä" Mä en levitä, mutta mites ne muut. Siltikään en heidän asiakkaiden juttuja välittäisi kuulla. Ne on luottamuksellista  hoitajilla ja opettajilla.

Meilä töissäkään ei päde vaitiolovelvollisuus. Teemme mielenterveysongelmaisten kanssa ja niin vaan akat kahvilla juoruaa keskenään tai sitten jopa toisille asiakkaille. Henkilökunnan poissaolot ovat yleistä riistaa ja sairauslomat.

Vierailija
480/675 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä aloittaja on, jos puolisosi kertoo sinun asioistasi jollekin ystävälleen, ja sitten tämä ystävä kertoo siitä sinulle?

Kun ihminen kertoo yksityisasioistaan jollekin toiselle ihmiselle, niin on selvää, että asioita ei kerrota edelleen ties kuinka monelle ihmiselle.

Vuoden vanha ketju, ettei ap välttämättä ole linjoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme