Mitä ajattelet äidistä, joka lähtee töihin vauvan ollessa 3kk?
Kommentit (144)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:55"]
Työnantajana ajattelisin, että voi jumalauta mikä riippakivi. Ensin sille pitää hankkia sijainen. Juuri kun sijainen on perehdytetty, töihin toikkaroi univelkainen hormonihuuruinen, hädin tuskin lapsivuodeajasta toipunut äiti, joka ei välttämättä ole ollenkaan työkuntoinen. Jos äidin ajatukset pyörivät jatkuvasti vain vauvassa (kuten normaalilla äidillä vielä tuossa vaiheessa tuppaa tekemään) ja yöt ovat rikkonaisia (lapsen itkuun herää vaikka mies hoitaisikin) niin siitä voi jo päätellä mikä on työntekijän työteho.
[/quote]
Etkö osannut työnantajana sopia, miten tuo työhönpaluu hoidetaan? Jos se äiti sinne ihan yhtäkkiä vaan toikkaroi.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:33"]
Toinen vanhempi jää kotiin lapsen kanssa.
[/quote] itse en olisi voinut tehdä koska halusin olla ehdottomasti vauvan kanssa ja ei ollut päiväkotiinkaan kiirettä, vasta yli 3,5 v . Jokainen tekee miten parhaaksi kokee. Ensiksi kannattaa opiskella ammatti.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:55"]
Työnantajana ajattelisin, että voi jumalauta mikä riippakivi. Ensin sille pitää hankkia sijainen. Juuri kun sijainen on perehdytetty, töihin toikkaroi univelkainen hormonihuuruinen, hädin tuskin lapsivuodeajasta toipunut äiti, joka ei välttämättä ole ollenkaan työkuntoinen. Jos äidin ajatukset pyörivät jatkuvasti vain vauvassa (kuten normaalilla äidillä vielä tuossa vaiheessa tuppaa tekemään) ja yöt ovat rikkonaisia (lapsen itkuun herää vaikka mies hoitaisikin) niin siitä voi jo päätellä mikä on työntekijän työteho.
[/quote]
Tästähän ei siis tarvitse keskustella ollenkaan odottavan äidin kanssa? "Sinä saat vauvan, sinä pysyt kotona. Mutta miehesi voi tulla tänne töihin"
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:47"]Saan varmaan alapeukkua.. Mutta jotenkin nämä syyllistäjät (osa ehkä huonoja provoja :D) on vähän koulutettuja av-mammoja joltain pikkupaikkakunnalta.. Mitkä ei ole koko elämässään tehneet mitään kunnon työtä.. Ja ei, palkkatuettu työharjoittelu ei ole työtä, eikä työkkärin kursseilla istuminen ole työtä..
Yksi lasten teon perusteelle on se että "saa olla kotona".. Siksi ei ymmärretä että joku haluaa mennä vapaahetoisesti töihin, kun saisi olla kotona 3 vuotta! ..Tai vielä pidempään, jos tekee enemmän enemmän kun yhden lapsen.. :DD Kodinhoidon määrä aikaa pitäisi lyhentää vuodella.
Ei ole mitään perustetta sille, että lapsi kärsisi siitä ettei saa olla 3-vuotiaaksi asti kotona.. Veikkaan että sielä hoidossa olisi enemmän seuraa, kun kotona av-mamman kanssa.. Joka ei keskity muuhun kun vauvapalstalla riehumiseen ja facebookin äitylit sivulle kirjotteluun.. Sit ollaan tosi ylpeänä, kun ollaan tehny ihan ite nakkeja ja ranskalaisia.. :'D
[/quote] Tämä on niin oikeaan osunut kommentti että pois tieltä. En usko että sillä on väliä vaikka hoitaja on isä, mene vaan ap töihin.
Minusta ihan ok. jos isä jää kotiin hoitamaan lasta ja on nykypäiväää. Ehkä äiti on yrittäjä tai työskentelee yhtiössä, jolloin äidin työpanos on merkittävä, joko yrityksen tai muiden työntekijöiden työllistymisen vuoksi.
Nykyinen käytäntö, jossa äiti hoitaa kotona vauvansa tai omaa lastaan jopa 3 vuotiaaksi, on melko uusi ilmiö, silä vielä 70 -luvulle asti useimmissa perheissä 3-kuukauden ikäiset vauvat hoiti kotiapulainen, perhepäivähoitaja, isovanhemmat tai vanhemmat sisarukset ja sukulaiset, teinit, sillä äidin työpanos tarvittiin muuhun tuottavaan työhön tai aikaa vieviin kotitöihin. Ennen äideillä ei tosiaan ollut aikaa olla vauvan seurassa, niin kuin tämän päivän äidillä, eikä sitä kukaan ihmetellyt.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:40"]Että nainen tienaa paremmin, eikä imetys onnistunut. Kiva, että toinen vanhempi on kotona
[/quote]
Meillä mies tienaa vain 1200-1400 käteen kuussa kun minä taas 1600-1800. Tästä syystä haluaisin itse töihin
Asuimme ulkomailla esikoisen syntyessä ja jouduin palaamaan töihin 3kk synnytyksestä. Aivan kamalaahan se minulle oli ja jos mitenkään olisi ollut mahdollista tehdä toisin olisimme niin toimineet. Hoitopaikka oli kuitenkin ihana (ja maksoimme siitä itsemme kipeeksi). Vauva sai pumpattua maitoa, ei korviketta ja kasvoi ja kehittyi normaalista :). On nykyään ihana koululainen! Mitään kiintymyssuhde ongelmia lapsella ei ole. Maassa, jossa asuimme myös muut äidit palasivat töihin samoihin aikoihin.
Ainoa joka sai traumoja tilanteesta olin minä :(, seuraavien lasten kohdalla olen ollutkin pitkään kotona. Ikäero kakkosen ja esikoisen välillä venyi pitkäksi, koska en halunnut uudelleen samanlaiseen tilanteeseen. Nykyisin asumme Suomessa.
Ennen esikoisen syntymää emme miehen kanssa ymmärtäneet kuinka vaikeaa töihin paluu minulle oli (olihan se normaalia kyseisessä maassa). Vauva oli suunniteltu ja toivottu.
"Yksi lasten teon perusteelle on se että "saa olla kotona".. Siksi ei ymmärretä että joku haluaa mennä vapaahetoisesti töihin, kun saisi olla kotona 3 vuotta! ..Tai vielä pidempään, jos tekee enemmän enemmän kun yhden lapsen.. :DD Kodinhoidon määrä aikaa pitäisi lyhentää vuodella. Ei ole mitään perustetta sille, että lapsi kärsisi siitä ettei saa olla 3-vuotiaaksi asti kotona.. Veikkaan että sielä hoidossa olisi enemmän seuraa, kun kotona av-mamman kanssa.. Joka ei keskity muuhun kun vauvapalstalla riehumiseen ja facebookin äitylit sivulle kirjotteluun.. Sit ollaan tosi ylpeänä, kun ollaan tehny ihan ite nakkeja ja ranskalaisia"
Lasten kotihoito perustuu ainoastaa yhteiskunnan säästösyihin, ei niinkään perheen tai lapsen hyvinvointiin, sillä toiselle vanhemmalle maksettava kotihoidontuki on vain muutaman satasen, toisin kuin lapsi olisi kunnallisessa päivähoidossa, jonka kustannukset paikkakunnasta riippuen on n. 1500-3500 euroa/kuukaudessa eli tuollaisen 3-kuukauden ikäisen taaperon hoitokustannukset olisivat varmasti lähempänä 3000 euroa/kk, josta vanhemmat maksaisivat vain muutaman satasen tai ei lainkaan, eikä työssä käymisestä olisi mitään hyötyä yhteiskunnalle, koska verotuloa ei synny.
Jos kotihoidontukea lyhennettäisiin vuodella ja vanhempi menisi töihin, niin se lisäisi yhteiskunnan kuluja entisestään ja moni kunta olisi suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, kun päiväkoteja pitäisi rakentaa lisää ja henkilökuntaa palkata, siihen ei yksinkertaisesti ole resursseja.
Vanhukset, lapset ja muut sairaat ja vammaiset yhteiskunnallisesti halvin vaihtoehto on kotihoito, vaikka siitä maksettaisiin nykyistä suurempi korvaus ja sen lisäksi olisi vielä yhteiskunnallisia palveluita perheille.
Oih, olen kateellinen. Tein itse valinnan olla kotona sen perus vuoden, ja tämä on niin kidutusta. Tylsempää elämää saisi keksiä! Toki istumme lounailla ja lateilla, mutta päivän koostuessa nukkumisen ja syömisen ajoituksista, ei siitä saa mitenkään mielenkiintoista. Tämän vuoden jälkeen olen todella sitä mieltä, että äitiysloma on LOMAA, ei se kodinhoito vaadi muuta kuin tylsistyksen sietoa. Suurimmassa osassa maita mennään töihin 3kk jälkeen, jos mennään. Ja ihan normaaleja niistä ihmisistä kasvaa. Tulisipa suomeenkin pian järjen aalto:)
Noh, suoraan sanottuna ajattelen, että työ on äidille lastaan tärkeämpi ja ehkä olisi kannattanut jättää lapsi tekemättä.
että asuu jossain muussa maassa kuin Suomessa.
En yhtään mitään. Ihan sama se on, kumpi vanhemmista on vauvan kanssa kotona. Isä ja äiti kun ovat täysin saman arvoiset huoltajat.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:38"]
että asuu jossain muussa maassa kuin Suomessa.
[/quote]
ai en huomannutkaan tuota että toinen vanhempi jää hoitamaan. Ei sitten asukaan muualla. En tiedä mitä ajattelen. -3-
Että nainen tienaa paremmin, eikä imetys onnistunut. Kiva, että toinen vanhempi on kotona
En mitään, koska muiden ihmisten valintojen takana on aina asioita, joita ulkopuolinen ei voi tietää. Lisäksi ihmiset keskittyvät ihan liikaa muiden asioihin muutenkin. Ja vielä: synnitön heittäköön ensimmäisen kiven, vai miten se nyt meni!
Että hienoa, kun isäkin saa olla vapaalla ja lähellä lastansa. Rohkea mies, kun tarttuu tilaisuuteen. Olen kokeillut, lapsi tosin taisi olla kuukauden vanhempi.
Joku sellainen oletus, että ÄIDIN pitää olla kotona???
No ajattelen että todennäköisesti äiti tajuaa surulla hieman myöhemmin, miten lyhyitä lapsuuden vuodet ovat, ja miten typerän ja lyhytnäköisen ratkaisun teki. Ensimmäisen vuoden läheisyyden hetkiä ei korvaa mikään. Ajattelen myös että ehkä äidillä on kova näyttämisen halu.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:42"]No ajattelen että todennäköisesti äiti tajuaa surulla hieman myöhemmin, miten lyhyitä lapsuuden vuodet ovat, ja miten typerän ja lyhytnäköisen ratkaisun teki. Ensimmäisen vuoden läheisyyden hetkiä ei korvaa mikään. Ajattelen myös että ehkä äidillä on kova näyttämisen halu.
[/quote]
Miten Suomessa pennut voi sitten niin huonosti, vaikka täällä on pisimpään kotonahoidetut lapset? Tämä ON kotiäitiyhteiskunta, ne jotka vie lapsensa todella pienenä hoitoon ovat vähemmistössä.