Saako sairaslomalla matkustaa?
Olen tämän viikon sairaslomalla, niin saanko lähteä esim käymään Tallinnassa?
Vaiva ei estä liikkumasta eikä vaadi vuodelepoa.
Kommentit (33)
Tätä just mietin että jos joku näkee tai saa tietää. Hyvä että uskallan kaupassa käydä.
Ap
Riippuu ihan miksi olet saikulla. Jos olet ilmoittanut olevasi oksennustaudissa niin en poistuisi edes lähikauppaan, jos taas vaikka rannetupentulehduksessa etkä töitä pysty tekemään niin miksi ei.
Riippuu sairaudesta kuten edellä kävikin ilmi. Mutta jos sinun ei pitäs olla ulkonaliikkumis kunnossa sairausloman takia kannattaa todellakin pysyä sisällä. Sillä jos jäät kiinni niin silloin saat varoituksen ja jos olet jo saanut aikaisemmin varoituksia niin kenkää tulee.
Olen käden rasitusvamman takia saikulla. Kaveri tuossa kyseli jo lähdettäis Tallinnaan kun hänellä ilmaiset liput. Vähän epäilyttää lähteä. Aina kun käyn kaupassa mulla on syyllinen olo ja tuntuu kuin joku kyttäisi.
Ap
Jos vaiva ei estä liikkumasta eikä vaadi vuodelepoa, niin miksi ihmeessä et voi mennä töihin? Mulla on just nuo periaatteena, että en hae turhia saikkuna, eli jos pystyn liikkumaan niin pystyn kyllä töihinkin. Koska eihän se saikku mitään muuta, jos on kipeä töissä niin onhan sitä kipeä kotonakin.Sama kait se missä sitä on kipeä. No mä en olekaan usein saikulla Vaikka mulla on leikattu ja särkylääkettä vaativa selkäsairaus niin yhtä kipeä se on olin sitten kotona tai töissä....
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:49"]Jos vaiva ei estä liikkumasta eikä vaadi vuodelepoa, niin miksi ihmeessä et voi mennä töihin? Mulla on just nuo periaatteena, että en hae turhia saikkuna, eli jos pystyn liikkumaan niin pystyn kyllä töihinkin. Koska eihän se saikku mitään muuta, jos on kipeä töissä niin onhan sitä kipeä kotonakin.Sama kait se missä sitä on kipeä. No mä en olekaan usein saikulla Vaikka mulla on leikattu ja särkylääkettä vaativa selkäsairaus niin yhtä kipeä se on olin sitten kotona tai töissä....
[/quote]
Kaikki ihmiset ovat toki samanalaisia ja saikuttavat turhaan... vai miten se meni. Kaikkia töitä ei yksinkertaisesti pysty tekemään kipeänä, hienoa että sinun työtäsi pystyy.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:49"]Jos vaiva ei estä liikkumasta eikä vaadi vuodelepoa, niin miksi ihmeessä et voi mennä töihin? Mulla on just nuo periaatteena, että en hae turhia saikkuna, eli jos pystyn liikkumaan niin pystyn kyllä töihinkin. Koska eihän se saikku mitään muuta, jos on kipeä töissä niin onhan sitä kipeä kotonakin.Sama kait se missä sitä on kipeä. No mä en olekaan usein saikulla Vaikka mulla on leikattu ja särkylääkettä vaativa selkäsairaus niin yhtä kipeä se on olin sitten kotona tai töissä....
[/quote]
Niinno esim ompelijan on tosi hankala mennä töihin jos käsi on paketissa.
-ei ap
Minä ainakin matkustin, tosin lomani vaihtui sairaslomaksi, enkä viitsinyt tilattua matkaa peruuttaa.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:41"]
Riippuu ihan miksi olet saikulla. Jos olet ilmoittanut olevasi oksennustaudissa niin en poistuisi edes lähikauppaan, jos taas vaikka rannetupentulehduksessa etkä töitä pysty tekemään niin miksi ei.
[/quote]
Tai jos olet loppuunpalanut tai sinulla on psyykkistä kuormittumista. Mut jos sinulla on esim selkä kipeä niin se on ehkä kaks piippunen juttu
Sairauslomaha on lääkärin näkemys siitä että kykenetkö töihin vai et ja jos olet sairauslomalla, niin työntantaja on yhtynyt tähän näkemykseen. Sekin on mahdollista että työnantaja järjestää työntekijälle työtä jota voi tehdä sauraudesta huolimatta ja tervehtymistä vaarantamatta. Esim. jalkansa loukannut varastomies voidaan siirtää hyllyjen välistä konttorille käymään läpi varastokirjanpitoa.
Eli periaatteessa voit matkustaa tallinnaan, jos sairaus on sellainen että et voi tehdä töitä mutta mutta voit matkustaan. Toisaalta herää kysymys että mikä sairaus estää kaikenlaisen työn tekemisen, mutta mahdollistaa matkustelun, sehän kuitenkin käy melkein työstä.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:48"]
Olen käden rasitusvamman takia saikulla. Kaveri tuossa kyseli jo lähdettäis Tallinnaan kun hänellä ilmaiset liput. Vähän epäilyttää lähteä. Aina kun käyn kaupassa mulla on syyllinen olo ja tuntuu kuin joku kyttäisi. Ap
[/quote]
No periaatteessa voit lähteä matkalle, mutta eihän se hyvältä näytä, jos joku työpaikaltasi saa tietää asiasta. Heti herää epäily että saikkua on haettu, jotta pääsee ylimääräiselle lomalle. Jos haluat pelata varamn päälle, kysyt asiaa työterveydestä tai pomolta.
Meillä ei ole muut työtä tarjolla johon pystyisi yhdellä kädellä. Siksi olen sairaslomalla. Ehkä jätän reissun väliin. Ap
Minut laitettiin sairaslomalle jalan takia. Koska olisin istuntu perseelläni jossain joka tapauksessa tein sen Turussa jokilaivalla enkä jäänyt kyllä kotiin istumaan.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:49"]
Jos vaiva ei estä liikkumasta eikä vaadi vuodelepoa, niin miksi ihmeessä et voi mennä töihin? Mulla on just nuo periaatteena, että en hae turhia saikkuna, eli jos pystyn liikkumaan niin pystyn kyllä töihinkin. Koska eihän se saikku mitään muuta, jos on kipeä töissä niin onhan sitä kipeä kotonakin.Sama kait se missä sitä on kipeä. No mä en olekaan usein saikulla Vaikka mulla on leikattu ja särkylääkettä vaativa selkäsairaus niin yhtä kipeä se on olin sitten kotona tai töissä....
[/quote]
En ole ap, mutta hankala olisi ollut hoitotyötä tehdä käsi kipsissä :)
Kysyin kerran lääkärin mielipidettä asiasta,hän oli sitä mieltä,että jos s.loma ei estä esim.liikkumista voi liikkua vapaasti.
lääkäri arvioi s.loman tarpeen nimenomaan työkykyyn ei muuhun elämään.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:04"]Kysyin kerran lääkärin mielipidettä asiasta,hän oli sitä mieltä,että jos s.loma ei estä esim.liikkumista voi liikkua vapaasti.
lääkäri arvioi s.loman tarpeen nimenomaan työkykyyn ei muuhun elämään.
[/quote]
Näin. Itsellä on useita työkavereita ollut saikulla saatuaan allergiaa alamme välineistä. Kotona ja saikulla ollessa aivan terve, mutta pari päivää töissä ja ihottumat räjähtävät auki. Meillä ei ole mahdollista siirtää toisiin tehtäviin, joten miksi vain maata kotona kun olo on sen mukainen että reissatakin voi.
[/quote]
Hienoa, että osaat määritellä työkyvyn muillekin. Minäkin olen nyt saikulla, vaikka pystyn liikkumaan ja olo on lääkkeillä kivuton. Mutta se ei muuta sitä, että mulla on käsi kipsissä ja viulun ja pianon soiton opettajalla se on astetta epäkätevämpi homma.
Olen saikulla ja työkyv.eläke seuraava vaihe.Saanko ulkoilla ja käydä naisissa muualla,kuin asuinkunnassa.Olen kelan päivärahalla nyt.
En tiedä, mutta mun työkaveri voi mennä, vaikka olis ihan vuodelepoa vaille... se on niin nolo!