Minkä asian kehtaisit kieltää jopa lähisukulaisiltasi kodissasi?
Meillä ei hirveesti mitään kieltoja oo, lapsiperheen taloudessa. On totuttu kaikenlaiseen lähmään ja sotkuun.
Ehkä ainoa asia jonka kodissani kieltäisin jopa vanhempiani tekemästä olis märillä lumisilla kengillä saapastelu suoraan olohuoneeseen. Meillä on laminaattilattiat ja ei ole kiva pilata niitä vedellä.
Mun yksi lähisukulainen kieltää aina hiuslakan käytön heidän olohuoneessaan olevan ison peilin edessä, "koska lattia tulee hiuslakasta liukkaaksi". Jopa siskoiltaan ja äidiltään kieltää tämän asian.
Pitää käyttää hiuslakkaa vaan pienen vessanpeilin edessä.
Mitäs kieltoja muilla?
Kommentit (85)
Tupakointi ja kaatokännäys. Meillä saa käyttää alkoholia, mutta kohtuudella ja tupakointi tapahtuu ulkona, edes partsilla ei polteta.
Tupakointi ja alkoholin tuonti lahjaksi. Olen absolutisti.
Yksi tuttu käy välillä yövieraana lapsensa kanssa. Lapsensa kovaääniseen kiukutteluun olen puuttunut, sillä tuttava ei lapsensa käytökseen puutu. Asun kerrostalossa.
Turha ylimääröinen meluaminen. Hiljaisemmallakin puheella saa asiansa kuulluksi.
Väliovi kiinni kulkiessa! Meillä on vanhan talon kylmä ulkoeteinen, joten lämmityksen kannalta tuo väliovi on tärkeämpi kuin ulko-ovi. Ja kesällä ilmalämpöpumpun jäähdyttäessä sama homma. Tästä muistuttelen kyllä kovin herkästi kaikkia vieraita.
Lapset ei syö sohvalla - sen päällisiä ei saa irti, joten en halua mitään ketsuppi tai suklaatahroja sohvakankaaseen. Samasta syystä lasten kädet pestään ruokailun jälkeen, tai ainakin tarkistetaan niiden siisteys - tahmatassuilla ei kuljeta ympäri taloa.
Ihan normaaleja asioita. Ei ulkokengillä eteistä pidemmälle. Kädet pestään vessasta tullesta ja ennen ruuan tekoa. Huolehditaan tavaroista, ei tuhota mitään, ei sotketa tahallaan. Tupakointi on ehdottomasti kielletty. Hiuslakat todellakin suihkutetaan vessassa. Sohvilla ei hypitä. Seinille ei piirretä. Muroja ei syödä olkkarin sohvalla.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:06"]
En minäkään antaisi hiuslakkaa sumutella missä vain. Se tarttuu seiniin, tauluihin ym. ympärillä oleviin esineisiin ja on työlästä poistaa se niistä. Puhumattakaan että se ei ole hyväksi hegitellä.
On paljonkin mitä minä kiellän meillä. Alkoholi, kirjoileminen, kengätjalassa kulkeminen, farkuilla ei istuta sohville ennen kun on laitettu suojat ym. Nyt joku älähtää että käykö miellä ketään. Kyllä käy ja täytyy sanoa että lähes poikkeuksetta heillä on samat säännöt.
[/quote]
Mun on nyt ihan pakko kysyä tuosta farkku jutusta että miksi? En siis todellakaan tarkoita millään pahalla, vaan ihmettelen (:
En kiellä mitään :) Sisällä tupakointi ehkä, mutta ei kukaan varmaan ees yrittäis. Silloinkin ohjaisin ehkä liesituulettimen alle. Mulla on vähän ylikehittynyt vieraanvaraisuus ja sen verran kulahtanut koti, ettei kengät jalassa tai sohvalla syöminen haittaa. Ja jos joku asia haittaa, en näytä. Okei poikkeus, lasten turvallisuus etusijalla, kiellän ja poistan vaarallisesta tilanteesta, jos kiipeilee tai pomppii liian hurjana.
Teillä on varmaan mukavaa käydä.
Täällä on kiellettyä jättää mitään (laukku, kengät ym) lattialle koska kissa saattaa lorottaaa niihin.
Sisällä tupakointi, ja lisäksi meillä pitää wc:ssä käyttää aina isompaa huuhtelua, myös miesten (vanha talo ja viemäriputket).
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:46"]Jeesustelun. Meille on turha tulla kenenkään paasaamaan. Jos tulee, loppuu kahvittelut siihen. Tästä ehkä ärsyttävin ja kammottavin esimerkki on se, että sukulaiset alkaa puhua vauvan kuolemasta ja helvettiin joutumisesta kun ei kasteta. Kyllä minä pahoitan mieleni tuollaisista puheista jotka kohdistuvat lapsiini. Joten kaikki jeesuspaska on kiellettyä tässä kodissa.
[/quote]
Meillä samoin! Jostain syystä kovin moni uskovainen kokee oikeudekseen sen, että sanoo varsin suoraan meidän valinnasta että olkaa erottu kirkosta. En ymmärrä, en minäkään pidä mitään puheita siitä miksi pitäisi erota kirkosta.
Jääkaapille ei ole vierailla asiaa. On nimittäin muutamakin lapsi, jotka ihan muina miehinä avaavat jääkaapin ja katsovat mitä tekisi mieli.
Meille tultaessa on myöskin soitettava ovikelloa. Oma äitini ei tätä aina muista, vaan lompsii suoraan sisään. Samaa tekevät myös naapurin kaksi lasta... Todella raivostuttavaa. Noiden lasten takia ulko-ovi on usein pidettävä lukossa.
- Ei kännisiä
- Ei kengät jalassa eteistä pidemmälle
- Sänkyihin ei mennä leikkimään yms
- Käsien pesut
- Ei tupakointia sisällä
- Ei sohvalla hyppimistä, ei juoksentelua, ei huutoa kurkku suorana jne
- Ei lemmikkejä
- Syödään vain ja ainostaan pöydässä
Huh, olenpa minä tyranni :D
Mä esitän tyhmän kysymyksen.Ymmärrän toki ettei alkoholilla läträäminen sovi lasten kanssa,en ole halunnut sitä itsekään,vaikka aikuisen tyttäreni ollessa lapsi kylästeltiin kyllä paikoissa joissa isäntäväkikin saattoi ottaa vähän enemmän....Mutta...oletteko täysin raittiita,vai saatteko aina lastenvahdin jos haluatte juoda muutaman oluen vaikka saunassa tai viiniä paistin kanssa tai sidukat parvekkeella.Eikö ole aika kahlitsevaa?????
Tupakoinnin. Käsken aina kiertää korttelin toiselle puolelle tupakoimaan. En halua, että talomme edessä tupakoi kukaan.
Meillä ei:
- Tupakoida edes parvekkeella
- Juoda perskännejä
- Kiroilla lasten kuullen
Mun mielestä isäntäperheen tapoja pitää kunnioittaa enkä tekisi yllä mainittuja itsekään kyläpaikassa jos moiset paheet kuuluisivat elämääni. Tupakointi on meillä kielletty sen takia, että parveke on osa asuntoamme mm. lämmitetty ja kalustettu. Olen itse astmaatikko kuten myös lapseni ja tupakansavu on yksi pahimmista oireiden pahentajista.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 23:01"]
Mä esitän tyhmän kysymyksen.Ymmärrän toki ettei alkoholilla läträäminen sovi lasten kanssa,en ole halunnut sitä itsekään,vaikka aikuisen tyttäreni ollessa lapsi kylästeltiin kyllä paikoissa joissa isäntäväkikin saattoi ottaa vähän enemmän....Mutta...oletteko täysin raittiita,vai saatteko aina lastenvahdin jos haluatte juoda muutaman oluen vaikka saunassa tai viiniä paistin kanssa tai sidukat parvekkeella.Eikö ole aika kahlitsevaa?????
[/quote]
Minä myös jäin ihmettelemään tätä, että onko vastaajat täysin absolutisteja vai juovatko he alkoholia vain päihtyäkseen eli silloin ryypätään, kun lapset eivät ole kotona? Minä en 'ryyppää' käytännössä enää nykyään koskaan, enkä ymmärrä sitä, että rentoudutaan vetämällä perskännit, mutta kyllä minä voin juoda lasin viiniä, vaikka lapsia istuu samassa pöydässä.
Minun lapsuudessani alkoholia ei näkynyt missään ja se oli jotenkin hirvittävän paha asia. Ikinä eivät vanhemmat juoneet saunakaljoja tai viinilasillista, mutta siitä huolimatta minä nuorena aikuisena läträsin viinan kanssa ihan liikaakin. Nyt aikuisena olen miettinyt, että ei se vanhempien totaalikieltäytyminen välttämättä tee lapsista raittiita, vaan opettaa sen, ettei viiniä juoda ruuan kanssa, vaan 'salaa' humaltumisen vuoksi.
Itse kysymykseen vastaan, että minun kotona ei pengota paikkoja, sotketa, anneta elukoiden tai lapsien hyppiä sohvalla/sängyssä (oma koiranikaan ei tee sitä), juosta ja huudeta, kiusata koiraa tai ketään muutakaan, tupakoida sisällä (ei kyllä kukaan ole ikinä yrittänytkään), tulla sisälle ilman pyytämistä, oteta omin luvin ruokaa kaapista/pöydältä, piereskellä muulla kuin vessassa, röyhtäillä äänekkäästi, istuta lippis päässä pöydässä, anneta koiralle ruokaa pöydästä, pidetä ovia ja ikkunoita turhaan auki tai odoteta ilmaista täysihoitoa pelkällä ilmoituksella. Kuulostan varmaan kauhealta, mutta tämä on minun kotini ja minä määrään säännöt, enkä itsekään tee mitään noista toisten kotona ;)
Tupakointi on kiellettyä meillä, myös parvekkeella.