Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä asian kehtaisit kieltää jopa lähisukulaisiltasi kodissasi?

Vierailija
09.11.2014 |

Meillä ei hirveesti mitään kieltoja oo, lapsiperheen taloudessa. On totuttu kaikenlaiseen lähmään ja sotkuun.

Ehkä ainoa asia jonka kodissani kieltäisin jopa vanhempiani tekemästä olis märillä lumisilla kengillä saapastelu suoraan olohuoneeseen. Meillä on laminaattilattiat ja ei ole kiva pilata niitä vedellä.

Mun yksi lähisukulainen kieltää aina hiuslakan käytön heidän olohuoneessaan olevan ison peilin edessä, "koska lattia tulee hiuslakasta liukkaaksi". Jopa siskoiltaan ja äidiltään kieltää tämän asian.

Pitää käyttää hiuslakkaa vaan pienen vessanpeilin edessä.

Mitäs kieltoja muilla?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:40"]

Koiralla on allergia ja sen takia ihan oma erikoisruoka. Jos lattialle tippuu on se VÄLITTÖMÄSTI nostettava ettei koira syö sitä. Se on 4vkon lääkekuuri ja koiralla kauheat kivut jos saa suuhunsa jtn sopimatonta :(

[/quote]

Meillä myös koira syö vain eläinkaupan allergiapapanaa. ja koira ei tule keittiöön, se on fakta se. Keittiön ja muun tilan välissä on ns lapsiportti/koiraportti. Ja Ruokaa ei lapsukaiset syö muualla kuin keittiössä, eli keksit kädedessä huitelu talossa on kielletty. Syödään vain keittiössä ja mieluimmin pöydän ääressä.

Vierailija
42/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun tarvitse mitään erityisesti kieltää, koska kyllä mä luotan siihen, että ihmiset osaavat käyttäytyä. Toki kerron ihmisille kotimme erityispiirteistä, esim. siitä, että lämmin vesi ei riitä kovin pitkään suihkuun tai että kuistin oven lukkoa ei tarvitse kääntää, mutta ei meillä kukaan koskaan ole yrittänyt tupakoida sisällä tai kiusata koiraa. Vierailevat lapset toki saattavat hulista ja säännöistä saattaa joutua muistuttamaan, mutta lasten kohdalla se on ihan normaalia, eikä sen takia tarvitse vetää mitään herneitä nenään tai alkaa marttyyriksi.

Miehen yksi kaveriporukka kokkaa meillä aina omatoimisesti, ja heitä joutuu muistuttelemaan siitä, että omat sotkut pitää siivota (mukana pari poikamiesta), mutta semmosta se nyt on. Meillä käy tosi paljon yövieraita, ollaan todella suosittu kesälomakohde, mutta musta se on vain kivaa. Tuttavapiirimme on ilmeisesti varsin hyvätapaista sakkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua eläimiä meille, kun meillä omat kolme kissaa. Ja koiria en halua senkään takia kun yksi lapsistani pelkää koiria. Yksi ystävä joka ei mene minnekkään ilman pikkupiskiään ei siksi tule meille ja on loukkaantunut asiasta. Muidenkin kotona on ärsyttävää kun tuo koira tekee tuhoa ja räksyttää ja emäntä vaan istuu persellään ja lepertelee. On monesti yrittänyt saada koiraa mukaan kauppaankin kun ei raaskisi jättää oven ulkopuolelle, nyyh. Koiralle on tullut porttikielto muillekin kuin meille. En oikeastaan edes välitä nähdä tuota kaveria kun se ärsyttävä piski on joka paikassa mukana! Mitäs jos muutkin alkaisi kuljettaa lemmikkijään mukanaan joka tapaamiseen ja tuon kaverin luokse. Näkisi ainakin sen ettei hänen piski ole maailman keskipiste! Ja ei, hän ei ole lapseton. Mutta hänen lapset ei enää pikkulapsia ja koira on ehkä sitten se vauva. :D

Vierailija
44/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:30"]

Meillä ei hirveesti mitään kieltoja oo, lapsiperheen taloudessa. On totuttu kaikenlaiseen lähmään ja sotkuun. Ehkä ainoa asia jonka kodissani kieltäisin jopa vanhempiani tekemästä olis märillä lumisilla kengillä saapastelu suoraan olohuoneeseen. Meillä on laminaattilattiat ja ei ole kiva pilata niitä vedellä. Mun yksi lähisukulainen kieltää aina hiuslakan käytön heidän olohuoneessaan olevan ison peilin edessä, "koska lattia tulee hiuslakasta liukkaaksi". Jopa siskoiltaan ja äidiltään kieltää tämän asian. Pitää käyttää hiuslakkaa vaan pienen vessanpeilin edessä. Mitäs kieltoja muilla?

[/quote]

Eipä hirveästi tule kieltoja mieleen,jopa satunnaista sisällä tupakointia katson läpi sormien kun ei ole parveketta enkä halua nipottaa. Ehkä sängylläni oleilu on sellainen mitä en siedä.Minulla on yksiö,ei siis ole erikseen makuuhuonetta että saisi oven kiinni. Jotenkin miellän sängyn yksityisalueeksi,sohva ja tuolit ovat vieraita varten.(Jotkut ei-tilannetajuiset miehen kaverit ovat siis joskus maanneet sängyssäni kun olen tullut kotiin,yleensä ei tarvitse erikseen kieltää.)

Vierailija
45/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 10:34"]

Mua hämmentää miten moni on maininnut tän sisällä tupakoimisen. Onko oikeasti olemassa ihmisiä jotka tulee kyläilemään toisten kotiin ja pistää sohvalla istuessaan tupakaksi? 

[/quote]

Ainakin mun tuttavapiirissä monikin haluaa polttaa sisällä,vaikka itse en polta. Sanon että on OK,jos polttaa ikkunan ääressä ja käyttää "virallista" tuhkakuppia(jotkut urpoimmat ovat käyttäneet mukeja tuhkiksina.)

Vierailija
46/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesustelun. Meille on turha tulla kenenkään paasaamaan. Jos tulee, loppuu kahvittelut siihen. Tästä ehkä ärsyttävin ja kammottavin esimerkki on se, että sukulaiset alkaa puhua vauvan kuolemasta ja helvettiin joutumisesta kun ei kasteta. Kyllä minä pahoitan mieleni tuollaisista puheista jotka kohdistuvat lapsiini. Joten kaikki jeesuspaska on kiellettyä tässä kodissa.

Vierailija
47/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röökinpoltto sisällä ja partsilla. Kännäys, siis perseet olalle. Siitä seuraa useimmilla kaikenkattava öykkäröinti, huuto ja sotkeminen. Ei yön yli kyläilyjä ellei hyvin perusteltua syytä. En vaan tykkää.

Vierailija
48/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä tupakointi ja alasti olo, vaatteet ovat pakollisia. Äitini nukkuu alasti mutta vaadin häntä heittämään päälleen kylpytakin, jos poistuu makuuhuoneesta esim vessaan. Meillä ei kävellä alasti.

Vierailija
49/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 10:34"]Mua hämmentää miten moni on maininnut tän sisällä tupakoimisen. Onko oikeasti olemassa ihmisiä jotka tulee kyläilemään toisten kotiin ja pistää sohvalla istuessaan tupakaksi? 
[/quote]
No kyllä mäkin sisllasen ällä polttamisen ehdottomasti kieltäsin jos joku sellasen idean meillä saisi. Mutta onneksi kovinkaan moni mun tuttu ei polta. Ap

Vierailija
50/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun TEKIS mieli kieltää siskolta tupakointi. Ällöttää se kusinen tuhkis minkä se aina jättää portaille. Minusta olisi ihan reilua, että jos sitä paskaa on pakko imeä niin kuljettaisi edes oman tuhkiksen mukanaan tai raivaisi pois. Ja joo olen sanonut asiasta, mutta aina se vaan siinä rappusilla silmiä ilahduttaa kun sisko on lähtenyt.

Vierailija
51/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, millaisia ihmisiä te oikein tunnette? Meillä ei ole ollut mitään ongelmia, eikä todellakaan ole tarvinnut kertaakaan kieltää varsinaisesti mitään - kuulostaa ihan hullulta että joku kävelisi kengät jalassa ympäriinsä tai polttelisi röökiä sisällä, saatika sotkisi tai tuhoaisi paikkoja tahallaan. Joskus illanvieton viimeisinä tunteina olen huomauttanut melutasosta, mutta aivan yhtä hyvin huomauttaja olisi voinut olla joku muukin porukasta. Ohjeistukset liittyvät lähinnä siihen, miten meillä on tapana tehdä, ei niinkään siihen, miten ehdottomasti meillä ei saa tehdä. En kyllä muutenkaan ole kaavoihini kangistunut asuntomme suhteen. Ehkä jos samat vierailijat olisivat monta kertaa meillä, jaksaisin nähdä enemmän vaivaa "kouluttamisen" kanssa, mutta nykyisellään hyväksyn kyllä kaikki eriävät käyttäytymismallit.

Vierailija
52/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakanpoltto sisällä, kengät jalassa kävely (ellei käy esim pikaisesti sisällä, tai auta muutossa ymv) sellaisten kaappien koluaminen mitkä sisältävät tärkeitä papereita yms ja todella huono käytös/vittuilu.

Mä en jaksa kovinkaan välittää monista siisteyssäännöistä vieraiden kohdalla. Siis meillä kyllä pidetään koti siistinä, ja kyllä varmaan joku tahallinen sotkeminen ärsyttäisi, mutta en mä viitsi alkaa  pyytämään esim hinkuttamaan kenkiään eteismattoon tai komentamaan henkkohtasessa hygieniassaan. Toisaalta jos joku haluaa auttaa kokkaamisessa, niin sanon yleensä silleen ohimennen että "joo käy peseen kädet niin sä voit sit alkaa xxxx". 

Mutta meillä onkin aika rentoa. Sukulaislapset saa esim ottaa ilman lupaa hedelmiä pöydältä jne. En todellakaan odota kuitenkaan että omani saavat toimia muualla toisin, vaan heille on selitetty että toisten kotona pitää kysyä lupa, ja esimerkiksi kavereiden luona ei tarvi syödä elleivät itse tarjoa ensin.

Vierailija
53/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsujen/illallisen jälkeen en halua muiden auttavan siivouksesta/tiskaamiseesa. Ärsyttää kun en löydä sitten tavaroitani. Esim. muutama veitsi kadonnut. Tai ruuantähteet on tyhjennetty kierrätyslasille tarkoutertuun astiaan jne. Tai sampanjalasit on pesty karhunkielellä ja ovat siten aivan naarmuiset.

Nykyään kiitän kovasti avusta ja kerron siivoavani mielelläni itse. Asumme ulkomailla joten usein vieraat ovat muista kulttuureista ja heillä on erilaiset tavat toimia.

Kerran yhden vieraamme teini söi sängyssämme samalla telkkaria katsoen. Kerroin sen olevan sopimatonta ja hän pyysi anteeksi ja siirtyi ruokasaliin muiden seuraan.

Vierailija
54/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään antaisi hiuslakkaa sumutella missä vain. Se tarttuu seiniin, tauluihin ym. ympärillä oleviin esineisiin ja on työlästä poistaa se niistä. Puhumattakaan että se ei ole hyväksi hegitellä.  

On paljonkin mitä minä kiellän meillä. Alkoholi, kirjoileminen, kengätjalassa kulkeminen, farkuilla ei istuta sohville ennen kun on laitettu suojat ym. Nyt joku älähtää että käykö miellä ketään. Kyllä käy ja täytyy sanoa että lähes poikkeuksetta heillä on samat säännöt.

Vierailija
55/85 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiini ei ole lapsilla asiaa. Eli noin K12. 

Vierailija
56/85 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kiellettyä poistua vessasta pesemättä käsiä. Tästä pitää muistuttaa sekä omia että appivanhempiani. Suoraan ruokapöytäänkin tultaisiin vessasta likaisin käsin. YÄK.

Vierailija
57/85 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joku vieras vaikka haluaisi polttaa tupakkaa meillä sisällä, niin kieltäisin jyrkästi, olisi kyseessä kuka tahansa. :D Muuta ei nyt äkkiseltään tullut mieleen.

Vierailija
58/85 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositeltavaa että kengät jää eteiseen. En raivostu siitä koska anyway mä tulen kyllä pesemään sen lattian.

Hiuslakkojen ja hajuvesien käyttö olisi parasta hoitaa vessassa. En raivostu siitä mutta ottaa itsellä henkeen.

Ovia ei pidetä selkosen selällään auki. Ovi aukastaan kun mennään ulos/tullaan sisälle ja sitten ovi kiinni. Jutella voi silloin kun ovi on kiinni. Ja tästä raivostuu naapurit kun kissa karkaa :D

Vierailija
59/85 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralla on allergia ja sen takia ihan oma erikoisruoka. Jos lattialle tippuu on se VÄLITTÖMÄSTI nostettava ettei koira syö sitä. Se on 4vkon lääkekuuri ja koiralla kauheat kivut jos saa suuhunsa jtn sopimatonta :(

Vierailija
60/85 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:30"]Meillä ei hirveesti mitään kieltoja oo, lapsiperheen taloudessa. On totuttu kaikenlaiseen lähmään ja sotkuun.

Ehkä ainoa asia jonka kodissani kieltäisin jopa vanhempiani tekemästä olis märillä lumisilla kengillä saapastelu suoraan olohuoneeseen. Meillä on laminaattilattiat ja ei ole kiva pilata niitä vedellä.

Mun yksi lähisukulainen kieltää aina hiuslakan käytön heidän olohuoneessaan olevan ison peilin edessä, "koska lattia tulee hiuslakasta liukkaaksi". Jopa siskoiltaan ja äidiltään kieltää tämän asian.

Pitää käyttää hiuslakkaa vaan pienen vessanpeilin edessä.

Mitäs kieltoja muilla?
[/quote]
Just ei tule muuta mieleen, kun meillä ei saa suihkuttaa eteisen peilin edessä hiuslakkaa tai mitään muutakaan aerosolia, koska siinä vieressä on häkähälytin ja se menee pilalle.

Jotenkin pidän itsestäänselvyytenä ettei kengillä tulla sisälle, käsienpesujutut yms. Ei ole tarvinnut kieltää sisällä tupakointia tai kännissä örveltämistä lapsen aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme