Ärsyttää amerikkalaisten työkaverien keskustelutyyli
Käyttävät koko ajan äärimmäisiä kehuja ja superlatiiveja.
Kaikki on "perfect", "absolutely incredible".
"I value your feedback enormously".
"That's a fantastic question! Thank you so much!" (vaikka joku kysyi jotain ihan itsestäänselvää)
Ihan kuin pikkulasta kehuisivat; "Ooh, voi vitsi kuinka hienosti konttaat, Aamos!!!"
Tulee sellainen olo, kuin pitäisivät mua idioottina. Voihan se tietty olla, että pitävätkin.
Kommentit (363)
Mulle jäi traumat kun palaverissa jenkkien kanssa he joutuivat kysymään nimeäni kolme kertaa. Kolmannella kerralla naureskelivat että hehheh how many times do we have to ask. Oli vissiin mun vika, etteivät he ymmärtäneet vieraskielistä nimeä. Nimeni on kaiken lisäksi varsin selkeä, tyyliin Jenni tai Hanna eli ei mikään Marjo-Terttu. Muutenkin jännitti kun kyseessä oli ensimmäinen palaverini ulkomaalaisten kanssa, ehkä eivät nauraneet pahalla mutta siltä se silloin tuntui!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, vanhoista synneistä pitää olla rehellinen, mutta se vaatii sitä, että ollaan rehellisiä kaikkien vanhoista synneistä. Vaikkapa punaisesta terrorista ja punaisten tekemistä siviilien murhista.
Kyllä, tottakai juuri näin. Mikä saa olettamaan, että olisin erityisesti punaisten "puolella" muutenkaan vai oliko tämä random esimerkki?
Itsekehu on kuvottavaa. Nuo sen osaavat, vaikka eivät ole penaalin terävimpiä muussa kuin laskuttamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australiahan on todellakin rikollisten geeneillä rakennettu.
En tunne Australian historiaa – ovatko hekin olleet yhtä kusipäisiä hirviöitä abroginaaleille?
Vankejahan sinne aikoinaan asutettiin.
Sen tottakai tiedän. Mitä se kertoo aborginaalien kohtelusta ja yleisestä kusipäisyydestä maahan asettumisessa? He eivät tainneet vapaaehtoisesti vallata muiden maita.
Myötähäpeä. Käy nyt wikipediassa vaikka lukemassa äläkä osoita typeryyttä enempää.
Pointti oli se, että amerikkaisena olo on suuri häpeä jo ihan maan historian ja olemassaolon syyn takia. Jotenkin lapsellisuudessaan onnistuvat kääntämään se kehuksi. Kukaan muu ei ajattele heitä kuin moukkina. Se, ovatko australialaiset samanlaisia / parempia ei oikeastaan muuta asiaa, vaikka yrittäisit viedä keskustelua muualle.
Siellä on oikein jonkin tulipunaisen kommariperheen kasvatti! Tuollaista propagandaahan Neuvostoliitto Suomessa levitti suomettumisen ajan ja joissain suvuissa se on jäänyt päälle. Paitsi että joissain suvuissa se kommarius on kyllä sitäkin vanhempaa. Luulisi hävettävän.
Kommariperheen. :D Jaahas, aika päinvastaiseen päätyyn painottuu minun perheeni, Kokoomus varmaan suosituin puolue. Tunnetko yhtään USA:n historiaa ja jos tunnet, miksi noin hyökkäävä asenne? Et kestä tosiasioita?
Älä viitsi valehdella. Kokoomuslaiset eivät ole noin suvaitsemattomia r*sisteja kuin sinä. Eikä heille ole jäänyt päälle Neukkulan propaganda, mistä nuo typerät juttusi suoraan olivat.
Et ole tietoinen, että tällä hetkellä on menossa suuri yhteiskunnallinen keskustelu siitä, miten amerikkalaiset ovat sortaneet mm. alkuperäiskansoja ja mustia? Pidätkö tätäkin rasisminvastaista yhteiskunnallista keskustelua siis rasistisena?
Itse pidän sitä ihan yhtä rasistisena kuin suomalaisten arvostelua saamelaisten riistosta ja sorrosta. Vaikka kyseessä on ikävä ilmiö, en itse suomalaisena koe olevani toiminnasta vastuussa, enkä pidä useimpia amerikkalaisia vastuussa kaikesta omassa maassaan tapahtuvasta vähemmän miellyttävästi toiminnasta.
-eri
Tällaista näkökulmaa en olekaan kuullut ennen. Minä puolestani pidän erittäin tärkeänä nostaa esille myös saamelaisten kohtelua. Vaikkei ole henkilökohtaisesti minun vikani, on se sitä aitoa välittämistä ja toisen huomioonottamista vähintään olla selvillä tällaisista asioista.
Okei, miten siten syyllistät venäläisiä suomalaisten kohtelusta vuosisatojen ajan? Vihaatko ja syyllistätkö jokaikistä venäläistä? Entä georgialaiset? Vihaatko ja syyllistätkö kaikkia heitä Stalinin tekojen takia?
Kuka on puhunut vihasta ja syyllistämisestä? Et tunnu ollenkaan ymmärtävän pointtia.
Eli puhutaan vain loputtomasti kaikesta, mitä maapallon kaikki kansat ovat joskus historian aikana tehneet? Samalla kun heitellään yleistyksiä. Ja tämä edistää mitä? Suvaitsevaisuutta, moninaisuuden hyväksyntää, mitä?
Oikeudenmukaisuutta ja sivistystä. Jos niillä on sinulle arvoa.
Eli sinun mielestäsi r*sismi, ennakkoluulot ja yleistykset ovat oikeudenmukaisuutta ja sivistystä. Ok, mielenkiintoinen näkemys sinulla.
Kannattaa varmaan tutustua hieman diversiteetin ja biasin käsitteisiin.
Heh heh, tätä on hauska seurata. Mitäs jos arvoisa herra/rouva ruvetaan sortamaan sinua ja sukuasi huolella. Asiasta ei saa valittaa mihinkään, ettei vaan muille tule paha mieli ja hyvä pössis mene pilalle. Jos vaikka menet Ruotsiin itkemään, että suomalaiset sortavat sukuasi niin he haukkuvat sinut rasistiksi, kun kehtaat haukkua suomalaisia. Olet niin negatiivinen, etkä muusta hakua puhua kuin historian aikana tapahtuneesta sorrosta ja se on ikävä piirre ihmisessä. Kun tää kulttuurikin on niin wonderful ilman sinun kitinääsi.
Okei, aloitetaan vaan puhumaan. Onhan meidän kaikkien sukuja sorrettu. Voidaan aloittaa vaikka Iso Vihasta. Sitten siirtyä venäläisten harjoittamaan sortoon. Sitten puhua punaisten synneistä, punaisesta terrorista, punaisten murhaamista siviileistä, suomalaisten kommunistien rikoksista, punaisten työmaaterrorista. Sitten voidaan siirtyä puhumaan Neuvostoliiton tekemistä rikoksista ihmisyyttä vastaan, suomensukuisten kansanmurhista, Siperian kauheuksista, kansainvälisten lakien vastaisesti aloitetusta Talvisodasta, siviilien pommittamisesta, desanttien toiminnasta, Suomelta pakkoriistetyistä alueista, Valvontakomissiosta, yms. Puhumista kyllä riittää oman sukuni sortamisesta. Joten olen kyllä hyvin varustautunut tähän keskusteluun.
Ja tiedätkö mikä tässä on vielä huvittavampaa? Että näistä asioista nimenomaan ei saanut Suomessa puhua avoimesti vuosikymmeniin, kaikkina niinä vuosikymmeninä kun vasemmisto oli vallassa Neuvostoliiton tuella. Joten täsmälleen tuo on Suomessa toteutunut, että ihmisiä on sorrettu, murhattu, terrorisoitu, ryöstetty, ajettu pakolaisiksi, eikä tästä mistään saanut Suomessa puhua koko Neuvostoliiton olemassaolon ajan, suomalaisten kätyrien innokkaalla avustuksella.
Mutta kannatan innokkaasti uutta vapauden aikakautta, aloittaen vaikkapa Tiitisen listan julkistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne Australian historiaa – ovatko hekin olleet yhtä kusipäisiä hirviöitä abroginaaleille?
Sen tottakai tiedän. Mitä se kertoo aborginaalien kohtelusta ja yleisestä kusipäisyydestä maahan asettumisessa? He eivät tainneet vapaaehtoisesti vallata muiden maita.
Myötähäpeä. Käy nyt wikipediassa vaikka lukemassa äläkä osoita typeryyttä enempää.
Pointti oli se, että amerikkaisena olo on suuri häpeä jo ihan maan historian ja olemassaolon syyn takia. Jotenkin lapsellisuudessaan onnistuvat kääntämään se kehuksi. Kukaan muu ei ajattele heitä kuin moukkina. Se, ovatko australialaiset samanlaisia / parempia ei oikeastaan muuta asiaa, vaikka yrittäisit viedä keskustelua muualle.
Siellä on oikein jonkin tulipunaisen kommariperheen kasvatti! Tuollaista propagandaahan Neuvostoliitto Suomessa levitti suomettumisen ajan ja joissain suvuissa se on jäänyt päälle. Paitsi että joissain suvuissa se kommarius on kyllä sitäkin vanhempaa. Luulisi hävettävän.
Kommariperheen. :D Jaahas, aika päinvastaiseen päätyyn painottuu minun perheeni, Kokoomus varmaan suosituin puolue. Tunnetko yhtään USA:n historiaa ja jos tunnet, miksi noin hyökkäävä asenne? Et kestä tosiasioita?
Älä viitsi valehdella. Kokoomuslaiset eivät ole noin suvaitsemattomia r*sisteja kuin sinä. Eikä heille ole jäänyt päälle Neukkulan propaganda, mistä nuo typerät juttusi suoraan olivat.
Et ole tietoinen, että tällä hetkellä on menossa suuri yhteiskunnallinen keskustelu siitä, miten amerikkalaiset ovat sortaneet mm. alkuperäiskansoja ja mustia? Pidätkö tätäkin rasisminvastaista yhteiskunnallista keskustelua siis rasistisena?
Itse pidän sitä ihan yhtä rasistisena kuin suomalaisten arvostelua saamelaisten riistosta ja sorrosta. Vaikka kyseessä on ikävä ilmiö, en itse suomalaisena koe olevani toiminnasta vastuussa, enkä pidä useimpia amerikkalaisia vastuussa kaikesta omassa maassaan tapahtuvasta vähemmän miellyttävästi toiminnasta.
-eri
Tällaista näkökulmaa en olekaan kuullut ennen. Minä puolestani pidän erittäin tärkeänä nostaa esille myös saamelaisten kohtelua. Vaikkei ole henkilökohtaisesti minun vikani, on se sitä aitoa välittämistä ja toisen huomioonottamista vähintään olla selvillä tällaisista asioista.
Okei, miten siten syyllistät venäläisiä suomalaisten kohtelusta vuosisatojen ajan? Vihaatko ja syyllistätkö jokaikistä venäläistä? Entä georgialaiset? Vihaatko ja syyllistätkö kaikkia heitä Stalinin tekojen takia?
Kuka on puhunut vihasta ja syyllistämisestä? Et tunnu ollenkaan ymmärtävän pointtia.
Eli puhutaan vain loputtomasti kaikesta, mitä maapallon kaikki kansat ovat joskus historian aikana tehneet? Samalla kun heitellään yleistyksiä. Ja tämä edistää mitä? Suvaitsevaisuutta, moninaisuuden hyväksyntää, mitä?
Oikeudenmukaisuutta ja sivistystä. Jos niillä on sinulle arvoa.
Eli sinun mielestäsi r*sismi, ennakkoluulot ja yleistykset ovat oikeudenmukaisuutta ja sivistystä. Ok, mielenkiintoinen näkemys sinulla.
Kannattaa varmaan tutustua hieman diversiteetin ja biasin käsitteisiin.
Heh heh, tätä on hauska seurata. Mitäs jos arvoisa herra/rouva ruvetaan sortamaan sinua ja sukuasi huolella. Asiasta ei saa valittaa mihinkään, ettei vaan muille tule paha mieli ja hyvä pössis mene pilalle. Jos vaikka menet Ruotsiin itkemään, että suomalaiset sortavat sukuasi niin he haukkuvat sinut rasistiksi, kun kehtaat haukkua suomalaisia. Olet niin negatiivinen, etkä muusta hakua puhua kuin historian aikana tapahtuneesta sorrosta ja se on ikävä piirre ihmisessä. Kun tää kulttuurikin on niin wonderful ilman sinun kitinääsi.
Okei, aloitetaan vaan puhumaan. Onhan meidän kaikkien sukuja sorrettu. Voidaan aloittaa vaikka Iso Vihasta. Sitten siirtyä venäläisten harjoittamaan sortoon. Sitten puhua punaisten synneistä, punaisesta terrorista, punaisten murhaamista siviileistä, suomalaisten kommunistien rikoksista, punaisten työmaaterrorista. Sitten voidaan siirtyä puhumaan Neuvostoliiton tekemistä rikoksista ihmisyyttä vastaan, suomensukuisten kansanmurhista, Siperian kauheuksista, kansainvälisten lakien vastaisesti aloitetusta Talvisodasta, siviilien pommittamisesta, desanttien toiminnasta, Suomelta pakkoriistetyistä alueista, Valvontakomissiosta, yms. Puhumista kyllä riittää oman sukuni sortamisesta. Joten olen kyllä hyvin varustautunut tähän keskusteluun.
Anna tulla. Jos sukuasi sorretaan nykyhetkessäkin niin toki olen myös sitä vastaan, vaikkemme niin rakentavassa hengessä ole keskustelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Miksi haluat, että asioista ollaan vaiti? Tuleeko epämukava olo? Saat kuulostamaan ikään kuin olisi nämä asiat kaukana historiassa, ehei.
Minähän juuri peräänkuulutin esimerkiksi laajempaa Neuvostoliiton kansanmurhista ja suomalaisten orjuuttamisesta puhumista. Siitä vain puhumaan. Voit vaikka esitelmöidä Holodomorista joka päivä. Tai Iso Vihasta.
Ymmärrän kuitenkin diversiteettiä sen verran sinua paremmin, etten kuvittele, että näiden takia pitäisi ylläpitää ennakkoluuloja ja vihaa kokonaisia kansoja kohtaan.
Kuka tässä on pitänyt yllä ennakkoluuloja ja vihaa kokonaisia kansoja kohtaan? Olen kritisoinut ainoastaan niitä amerikkalaisia, jotka ovat ylpeitä historiastaan, siis maansa historiasta ja synnystä. Se historia on verinen ja siitä ylpeily on kammottavaa. Mutta en silti vihaa näitä ihmisiä, pidän vain tätä heidän ylpeyttään inhottavana ja merkkinä joko tietämättömyydestä tai jostain pahemmasta.
Et vihaa, paitsi että vihaat. No kerro nyt vihdoin rehellisesti, mitä olet mieltä vaikkapa Saudi-Arabiasta, Venäjästä tai Kiinasta? Ja niiden historiasta ja nykypäivästä? Mielestäsi uiguurien vaino on tosi jees?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Miksi haluat, että asioista ollaan vaiti? Tuleeko epämukava olo? Saat kuulostamaan ikään kuin olisi nämä asiat kaukana historiassa, ehei.
Minähän juuri peräänkuulutin esimerkiksi laajempaa Neuvostoliiton kansanmurhista ja suomalaisten orjuuttamisesta puhumista. Siitä vain puhumaan. Voit vaikka esitelmöidä Holodomorista joka päivä. Tai Iso Vihasta.
Ymmärrän kuitenkin diversiteettiä sen verran sinua paremmin, etten kuvittele, että näiden takia pitäisi ylläpitää ennakkoluuloja ja vihaa kokonaisia kansoja kohtaan.
Kuka tässä on pitänyt yllä ennakkoluuloja ja vihaa kokonaisia kansoja kohtaan? Olen kritisoinut ainoastaan niitä amerikkalaisia, jotka ovat ylpeitä historiastaan, siis maansa historiasta ja synnystä. Se historia on verinen ja siitä ylpeily on kammottavaa. Mutta en silti vihaa näitä ihmisiä, pidän vain tätä heidän ylpeyttään inhottavana ja merkkinä joko tietämättömyydestä tai jostain pahemmasta.
Et vihaa, paitsi että vihaat. No kerro nyt vihdoin rehellisesti, mitä olet mieltä vaikkapa Saudi-Arabiasta, Venäjästä tai Kiinasta? Ja niiden historiasta ja nykypäivästä? Mielestäsi uiguurien vaino on tosi jees?
Ei tietenkään ole. Pidän vaikkapa Uiguurien "kurissa pitämisestä" ylpeilevää ihan samanlailla moukkana. Niin oletan sinunkin tekevän, jos olet normaali ihminen. Miksi ihmeessä ei olisi näin?
Vierailija kirjoitti:
Mulle jäi traumat kun palaverissa jenkkien kanssa he joutuivat kysymään nimeäni kolme kertaa. Kolmannella kerralla naureskelivat että hehheh how many times do we have to ask. Oli vissiin mun vika, etteivät he ymmärtäneet vieraskielistä nimeä. Nimeni on kaiken lisäksi varsin selkeä, tyyliin Jenni tai Hanna eli ei mikään Marjo-Terttu. Muutenkin jännitti kun kyseessä oli ensimmäinen palaverini ulkomaalaisten kanssa, ehkä eivät nauraneet pahalla mutta siltä se silloin tuntui!
En tiedä miten amerikkalaisiin pitäisi tuossa kohta suhtautua, mutta brittieukoille olisi ok jo sanoa, että 'I give up, call me what you want' tms, kunhan pitäisi sävyn kevyenä. Ei ne itsekään ota itseään kovin vakavasti. Ja seuraava älytön jankkaus kohdistuu sitten johonkin muuhun asiaan, josta on mahdollista saada halpaa hupia. Suomessa juuri tuo naurujen puute on joskus niin ahdistavaa. Ei se tee työnteosta huonompaa, jos välillä saa nauraa.
Hommahan on tasapainossa, kun suomalaisen reaktio on puolestaan sellainen, ettei voi olla varma kuuliko edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Niinpä, varsinkin kun se mustien sorto tapahtui useita satoja vuosia sitten, samoin kuin alkuperäiskansojen. Joten yksikään tuon ajan ihmisistä ei ole enää elossa. Ne jotka ovat, eivät ole millään tavalla syyllisiä siihen mitä tapahtui joskus 1700- ja 1800-luvulla.
En pidä kaikkia nykypäivän venäläisiä ja arabejakaan henkilökohtaisesti syyllisinä suomalaisten ryöstämiseksi orjiksi.
En pidä edes nykyisiä afrikkalaisia syyllisinä siihen, että heidän esi-isänsä myivät toisia afrikkalaisia orjiksi ja pitivät heitä myös orjina.
Tai kaikkia entisen Neuvostoliiton kansojen nykyisiä ihmisiä syyllisinä siihen, mitä Neuvostoliitto teki.
- eri
Yhteiskunnallisen keskustelun tarkoitus onkin mm. korjata aiemmin, kenties esi-isiemme aikaan saadut väärydet, oppia niistä ja toimia paremmin jatkossa.
Mieti vaikka tilanne, jossa eläisit Venäjällä suomalaisen orjan jälkeläisenä ja syntyisi vastaava keskustelu?
Eli sinun mielestäsi Venäjällä pitäisi puhua avoimesti Venäjän ja Neuvostoliiton kaikista rikoksista ihmisyyttä vastaan? Ok. Kaikin mokomin, siitä vain vaatimaan sitä. Aika moni on sitä tehnyt vuosikymmeniä.
Siis sitä vaatimista. Puhumista ei. Eihän kukaan koskaan tule edes tietämään, kuinka valtavasti ihmisiä Neuvostoliitto tapatti.
Ja kaikin mokomin, voihan siitä suomalaisten orjuuttamisestakin puhua enemmän myös Suomessa. Eläähän noiden orjien jälkeläisiä täällä. Miten huomioit heitä päivittäisessä keskustelussasi?
MInusta kaikki Suomessa elävät venäläiset voisi panna vankilaan niiden miljoonien ihmisten takia, jotka kommunistit pistivät päiviltä vain muutama sukupolvi sitten. Ja varmasti suomalaiset ovat tehneet paljon vääryyttä ei vain saamelaisia vaan myös muita ihmisiä kohtaan, joten ei muuta kuin kaikki nyt vaan yhdessä häpeämään menneiden sukupolvien syntejä, joille ei enää mitään mahdeta eikä ole enää mitään hyvitettävääkään. Mutta hävetään, se auttaa.
Häpeäminen ai auta ketään, mieluummin toimitaan. Vähintä mitä voit tehdä, on olla vähättelemättä asiaa. Ei ole kyse menneistä sukupolvista, vaan ihan myös nykyisestä tilanteesta.
No mitähän niille saamelaisille nyt pitäisi maksaa esim. jokien kalastusoikeuksista 1800-luvulla? Ja miksi ne nykypäivän saamelaiset olisivat edes oikeutettuja jonkun esi-isänsä kalastusvesien tai metsästysmaan rojalteihin? Ihan mukavasti elelevät nykysaamelaiset jo valmiiksi.
Amerikkalaisessa kulttuurissa on omat hyvät puolensa. Toiset ihmiset huomioidaan jollain tavalla ja peruslähtökohta tekemiselle on yleensä positiivinen. Olkoonkin että se on välillä suorastaan teennäisen positiivinen.
Suomalaisuudessa on hyvää se, että ei tarvitse aina puhua yhtään mitään ja täällä sitä pidetään ihan normaalina ja se että ihmiset yleensä tarkoittavat juuri sitä mitä sanovat, joten ei tarvitse tulkita niin paljon sanomisia.
Mutta on paljon muitakin kulttuureja kuten esim. espanjalainen tai ranskalainen kulttuuri. Saksalainen voi olla lähempänä suomalaista kulttuuria, mutta kyllä siellä taidetaan vähän kohteliaampia olla kuin Suomessa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että aina kun amerikkalaiset mainitaan missään ketjussa, vaikka se käsittelisi leivontamittoja, niin aina sinne tulee joku stallari jankkaamaan osittain kuvitteellisista sosiaalisista epäkohdista, joita on kuullut USA:ssa olevan. Eihän ne ikinä liity asiaan tai ole edes kiinnostavia, mutta jollain on valtava tarve haukkua amerikkalaisia. Ja nimenomaan koko kansakuntaa, ei edes yksilöitä, joiden voisi jotenkin ajatella olevan vastuussa epäkohtien muodostumisesta.
Juu diabeetikot kuolee kaduille ja siellä vaan potkiskellaan aamuisin köyhien raadot ojiin, että pääsee bisnesmiehet töihin. Nurkissa vaan vilkkuu köyhien kilipäiden verenhimoiset silmät ja puukot. Koskaa ei olla maassa edes käyty, mutta pätevästi asiaa tullaan nopeasti todistelemaan youtube -videoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten amerikkalaisiin pitäisi tuossa kohta suhtautua, mutta brittieukoille olisi ok jo sanoa, että 'I give up, call me what you want' tms, kunhan pitäisi sävyn kevyenä. Ei ne itsekään ota itseään kovin vakavasti. Ja seuraava älytön jankkaus kohdistuu sitten johonkin muuhun asiaan, josta on mahdollista saada halpaa hupia. Suomessa juuri tuo naurujen puute on joskus niin ahdistavaa. Ei se tee työnteosta huonompaa, jos välillä saa nauraa.
Eihän tuo kuvailtu tilanne ollut tarkoitettu mitenkään epäkohteliaaksi, päinvastoin. Amerikkalaisista ja briteistä on nimenomaan kohteliasta pyrkiä lausumaan ihmisten nimet oikein kuten ihminen itse haluaa sen lausuttavan, sillä he ovat tottuneet niin valtavaan määrään eri kielitaustoista tulevia nimiä joista ei voi tietää ennalta, miten se pitäisi lausua. Ja monesti se on vaikeaa. Siinä he naureskelevat yleensä hyväntahtoisesti itselleen ja tilanteelle, jos eivät meinaa saada sitä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Häpeäminen ai auta ketään, mieluummin toimitaan. Vähintä mitä voit tehdä, on olla vähättelemättä asiaa. Ei ole kyse menneistä sukupolvista, vaan ihan myös nykyisestä tilanteesta.
No miten ajattelit henk. koht. toimia nykyhetkessä? Saada Navalnyi ulos vankilasta, selvittää totuuksia Neuvostoliiton kansanmurhista, käskeä Kiinaa lopettamaan uiguurien vaino, lopettaa sodat Lähi-Idässä?
Sulta on mennyt ohi, että kaikkea tätä tehdään joka päivä lukemattomien ihmisten toimesta ympäri maailmaa. Sekä kansalaisaktivistien, järjestöjen, kansainvälisten organisaatioiden toimesta. Mutta rauhanedistämisessä ei ainakaan ennakkoluuloinen viha ja syyllistäminen kokonaisia kansoja kohtaan auta. Katso vaikka miten juutalaisia nykyään taas kohdellaan. Antisemitismi on taas lähtenyt hurjaan nousuun Euroopassa ja USA:ssa koska muslimit ja vasemmisto syyttää kaikkia juutalaisia Israelin toimien takia. Se on juuri sitä yleistämistä, mikä on paha. Jokainen yksittäinen juutalainen maailmassa ei ole vihan, sorron ja hyökkäyksen kohde sen takia mitä Israelin valtio tekee,
En mitään kovin suurta ole tehnyt, mistä voisin ylpeillä.
En myöskään ajattele yhden ihmisen olevan vastuussa siitä, että täytyisi yksin alkaa korjaamaan jotain isoa ongelmaa. Kunhan ei ainakaan pahenna asiaa. Lähinnä tiedostaa asian laidat, eikä vähättele asioita ja jossain arkisessa tilanteessa voi joskus tehdä jonkun pienen teon.
Suomalaisena olen lähinnä perehtynyt oman maamme asioihin, eli esi-isiemme JA nykyisten päättäjien synteihin eli saamelaisten kohteluun. Sanoin, että vähintä mitä on tehdä on olla vähättelemättä asiaa ja sen nyt vähintään voin tehdä. Matkailen paljon Lapissa ja sen voi tehdä helposti huomaavaisesti, jos jaksaa hieman perehtyä aiheeseen. Ei mene pyhille paikoille pelleilemään. Vastustin mm. Jäämeren rataa. Jos kuulen selkeästi rasistista puhetta saamelaisista (olen kotoisin Lapista ja siellä sitä välillä kuulee), puutun asiaan.
Ja kyllä on minunkin sukuani sorrettu, muttei samassa mittakaavassa. Enkä kanna syyllisyyttä/häpeää ja toimi sen takia, vaan yksinkertaisesti oikeudenmukaisuuden ja yleisen huomaavaisuuden takia.
Tuleeko sinulla mieleen jotain muuta mitä voisin tehdä kohtuuden rajoissa? Teetkö itse jotain?
Vierailija kirjoitti:
No mitähän niille saamelaisille nyt pitäisi maksaa esim. jokien kalastusoikeuksista 1800-luvulla? Ja miksi ne nykypäivän saamelaiset olisivat edes oikeutettuja jonkun esi-isänsä kalastusvesien tai metsästysmaan rojalteihin? Ihan mukavasti elelevät nykysaamelaiset jo valmiiksi.
Heillä on (periaatteessa) lain suoma oikeus pitää yllä kulttuuriaan. En nyt olisi saamelaisille kateellinen. Tunnetko heidän historiaansa ja nykytilannettaan?
Vierailija kirjoitti:
Eiko sinulle kukaan ole koskaan kertonut etta melkein jokainen USAssa joutuu tavaamaan nimensa, pelkka sanominen ei riita. Sen pitaa myos tulla kuin pyssyn suusta, ovat yllattavan hyvia tavaamaan: Djei,ii,en,en,ai, ei saa pysahtya vetamaan henkea valilla. :D
Oli nimi vaikka Smith niin sekin on tavattava kun kirjoitusasu voi olla Smithe tai Smythe.
Amerikkalaista, hyvin amerikkalaista on leimata ihmisiä kommunisteiksi jos kritisoivat heidän uljasta isänmaataan. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on (periaatteessa) lain suoma oikeus pitää yllä kulttuuriaan. En nyt olisi saamelaisille kateellinen. Tunnetko heidän historiaansa ja nykytilannettaan?
Kun tässä jo (ilmeisesti sinä) määrittelit, että pitää kohdistaa huomio nykyhetkeen eikä historiaan, niin voitko ihan konkreettisesti kertoa, miten saamelaisia nykypäivänä sorretaan? Onko heiltä kielletty oikeus opiskeluun, työntekoon, suljettu vankileireille tai ghettoihin, kielletty oikeus käyttää kieltään ja juhlista kulttuuriaan? Kohdistetaanko heihin kansanmurhaa, tms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä jo (ilmeisesti sinä) määrittelit, että pitää kohdistaa huomio nykyhetkeen eikä historiaan, niin voitko ihan konkreettisesti kertoa, miten saamelaisia nykypäivänä sorretaan? Onko heiltä kielletty oikeus opiskeluun, työntekoon, suljettu vankileireille tai ghettoihin, kielletty oikeus käyttää kieltään ja juhlista kulttuuriaan? Kohdistetaanko heihin kansanmurhaa, tms.?
Joku saamelainen osaisi varmasti vastata paremmin asiaan. Jos ihan oikeasti kiinnostaa, niin suosittelen katsomaan esim. dokumentin "Eatnameamet - Hiljainen taistelumme". Dokumentin kuvaus tiivistää hyvin käsitykseni tilanteesta:
"Suomen valtio rikkoo toistuvasti omaa lainsäädäntöään ja pyyhkii saamelaiset pois omimalla loputkin saamelaisten maat ja vedet, kulttuurin, elinkeinot, symbolit ja jopa identiteetin. Kansainväliset ihmisoikeusjärjestöt, kuten YK, ovat toistuvasti huomauttaneet Suomea saamelaisten kohtelusta. Elokuva näyttää, miten kokonaisen kansan tulevaisuus on uhattuna, ilman että suomalaiset edes huomaavat sitä."