Ärsyttää amerikkalaisten työkaverien keskustelutyyli
Käyttävät koko ajan äärimmäisiä kehuja ja superlatiiveja.
Kaikki on "perfect", "absolutely incredible".
"I value your feedback enormously".
"That's a fantastic question! Thank you so much!" (vaikka joku kysyi jotain ihan itsestäänselvää)
Ihan kuin pikkulasta kehuisivat; "Ooh, voi vitsi kuinka hienosti konttaat, Aamos!!!"
Tulee sellainen olo, kuin pitäisivät mua idioottina. Voihan se tietty olla, että pitävätkin.
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä itsekin pidän kohteliaammasta puhetavasta kuin monilla suomalaisilla. Ei kiroilua työpaikalla, "kiitos", "ole hyvä", yms. käytössä. Yleensä ylempiluokkaisilla suomalaisilla onkin.
Kuulunko sitten ylhäistöön, kun nämä ovat minulle itsestäänselvyyksiä? :)
Ilmeisesti. Eivät ne läheskään kaikille ole. Tosin tässä saattaa olla eroja Suomen alueiden välillä. Olin aivan ällistynyt Tampereella, kun bussikuski hymyili, oli ystävällinen ja kohtelias! Sellaista ei Helsingissä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä aina jaksaa ihmetyttää ja ärsyttää miten dissataan täydellisesti toista kulttuuria ainoastaan sen käyttämän kielen perusteella. Ei kukaan kysy kenenkään kuulumisiaan sanoessan How are you? Kyse on ihan heipasta ja täytyy olla pösilö, jos kuvittelee muuta. Yhdysvaltalainen kulttuuri on emotionaalisempi kulttuuri, se on aggressiivisempi ja positiivisempi ja kilpailuhenkisempi kuin suomalainen ja tietenkin se heijastuu myös kielessä. Kielen opetteluun yleensä sivistyneillä ihmisillä kuuluu kulttuurin opettelu, Suomessa tätä ei ymmärretä ja kuvitellaan, että hanskataan asiat, kun osataan sanasta sanaan kääntää. Ei osata, tehdään sillä vain oma typeryys näkyväksi.
Aivan, kun ne ameriikan sivistyneet ihmiset lukemattomia muita kieliä opiskellessaan oppivat myös ko. kulttuurin hienovaraisimmat nyanssit ja siksi ovat maailmalla reissatessaan mahdoton erottaa paikallisväestöstä.
Ja on ihan tarpeeksi moneen kertaan nähty, miten ulkomailla amerikkalaiset puhuvat kovaan ääneen englanniksi pahaa jostain lähellä olevasta, ihmisestä, asiasta tai rakennuksesta.
Jostain syystä he eivät tajua, että jos heitä ymmärretään kaupan kassalla, ymmärretään heitä muuallakin.
Mulle kävi näin kun olin teininä Roomassa äidin kanssa. Oltiin syömässä ravintolassa ja mulla oli shortsit jalassa, kun oli heinäkuu ja lämmintä 37 astetta. Alkoi siinä vanhempi amerikkalainen rouva sitten kovaan ääneen sättimään miehelleen, miten häntä ÄLLÖTTÄÄ katsella, kun joku oli shortseissa ravintolassa. Miehensä oli vain hiljaa ja katseli lattiaa. Shortsini olivat ihan tavalliset kangasshortsit, ei mitkään takapuolenvilauttelumalliset. (Olin hoikka ja selluliititon, jos sitäkin joku miettii. Kovin meni jonkun polvien ja pohkeiden näkeminen tunteisiin sillä matamilla.)
Nyt harmittaa kun en silloin arkana ja ujona teininä kehdannut sanoa mitään, äitinikään ei hirveästi puhunut englantia, joten tuskin tajusi mitään.
Jos mennään yksittäistapauksiin, niin minkä kuvan meistä suomalaisista luulet saavan Tallinnassa. Kun siellä niitä kännituristeja on vielä laumana, että voisikin vetää johtopäätöksiä.
Vastauksena tuohon ekaan viestiin, niin kyllä, ravintolaan on varsinkin Italiassa sopimatonta mennä shortseissa. Etelä-Euroopassa ollaan monesti todella muodollisia ja huolellisia pukukoodin suhteen. Esimerkiksi Espanjassa avomallisissa kengissä (sellaisissa mistä näkyy varpaat) meno varsinkin virallisemmalle työpaikalle on todella suuri loukkaus.
Tutulta kuulostaa. Työskentelen kansainvälisessä firmassa jonka päätoimipiste on Yhdysvalloissa, ja ajoittain olen projektiryhmissä, joissa kaikki muut tiimijäsenet ovat sikäläisiä. Siinä saa kyllä olla skarppina ja kieli keskellä suuta, ettei anna itsestään töykeää vaikutelmaa. Palautetta on tullut joskus liiasta suoruudesta ja rehellisyydestä. Kerran palaverissa minua pyydettiin äkkiyllättäen antamaan palautetta todella huolimattomasti tehdystä työstä, ja kun sain kakaistua työn olevan OK, esimieheni nuhteli minua välittömästi tapaamisen jälkeen, ettei niin olisi saanut sanoa, vaan olisi pitänyt sanoa ”it’s a great start”.
Ylikehumista ja superlatiivien käyttöä isompana ongelmana olen kokenut, ettei yhdysvaltalaisten kollegoiden kanssa voi puhua mistään etäisestikään ongelmaa muistuttavasta suoraan. Korkeintaan hienotunteinen vihjaaminen runsaiden anteeksipyyntöjen saattelemana on sopivaa, vaikka projekti olisi kokonaan seisahduksissa ja pahasti aikataulusta myöhässä, kun yksi tiimiläisistä ei saa lupauksista huolimatta aikaiseksi hoidettua osuuttaan töistä eikä vastaa edes asiaa koskeviin viesteihin. Tai vaikka ongelma olisi jossain prosessissa, siitäkin on puhuttava varovasti kierrellen, ettei kyseisestä prosessista päättävää tahoa tule loukanneeksi.
Joskus sikäläinen kommunikaatiokulttuuri tuntuu minusta aivan käsittämättömältä rakettitieteeltä.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisten small talk voi tuntua tosi ihmeelliseltä, mutta oikeasti he EIVÄT välitä pätkääkään mitä sinulle oikeasti kuuluu. Voisi sanoa ihan suomalaisittain; paskanjauhamista. Ei heitä kiinnosta.
En muista mistä kuulin tarinan, että joku suomalainen oli kerran oikeasti alkanut kertoa mitä hänelle kuuluu, kun joku oli kysynyt, että how are you... Jenkki oli ollut aivan paniikissa :D
Siis pelkkää sanahelinää.
Suomalainen kun sanoo jotain, hän myös TARKOITTAA sitä.
Onnittelut sinulle, olet tajunnut vihdoin ihmeellisen ihmeen maailmassa: täällä on kulttuurieroja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi näin kun olin teininä Roomassa äidin kanssa. Oltiin syömässä ravintolassa ja mulla oli shortsit jalassa, kun oli heinäkuu ja lämmintä 37 astetta. Alkoi siinä vanhempi amerikkalainen rouva sitten kovaan ääneen sättimään miehelleen, miten häntä ÄLLÖTTÄÄ katsella, kun joku oli shortseissa ravintolassa. Miehensä oli vain hiljaa ja katseli lattiaa. Shortsini olivat ihan tavalliset kangasshortsit, ei mitkään takapuolenvilauttelumalliset.
Tästä huolimatta shortseissa yhtään hienommassa ravintolassa syöminen ei ole periaatteessa etiketin mukaista, mutta tuollainen ääneen toisten pukeutumisen haukkuminen on tosi tuhat kertaa pahempi etikettisynti.
Jos pukukoodia olisi rikottu, niin eiköhän ravintolan henkilökunta olisi huomauttanut asiasta jo ovella. Se, että joku asiakas alkaa haukkumaan toista, on silkkaa kusipäistä luonnetta.
Italiassa siedetään turistien etikettivirheitä, kuten epäasiallista pukeutumista, koska turistit tuovat niin paljon rahaa moneen paikkaan. Paheksuvat kyllä mutta puhuvat vain keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa. Työskentelen kansainvälisessä firmassa jonka päätoimipiste on Yhdysvalloissa, ja ajoittain olen projektiryhmissä, joissa kaikki muut tiimijäsenet ovat sikäläisiä. Siinä saa kyllä olla skarppina ja kieli keskellä suuta, ettei anna itsestään töykeää vaikutelmaa. Palautetta on tullut joskus liiasta suoruudesta ja rehellisyydestä. Kerran palaverissa minua pyydettiin äkkiyllättäen antamaan palautetta todella huolimattomasti tehdystä työstä, ja kun sain kakaistua työn olevan OK, esimieheni nuhteli minua välittömästi tapaamisen jälkeen, ettei niin olisi saanut sanoa, vaan olisi pitänyt sanoa ”it’s a great start”.
Ylikehumista ja superlatiivien käyttöä isompana ongelmana olen kokenut, ettei yhdysvaltalaisten kollegoiden kanssa voi puhua mistään etäisestikään ongelmaa muistuttavasta suoraan. Korkeintaan hienotunteinen vihjaaminen runsaiden anteeksipyyntöjen saattelemana on sopivaa, vaikka projekti olisi kokonaan seisahduksissa ja pahasti aikataulusta myöhässä, kun yksi tiimiläisistä ei saa lupauksista huolimatta aikaiseksi hoidettua osuuttaan töistä eikä vastaa edes asiaa koskeviin viesteihin. Tai vaikka ongelma olisi jossain prosessissa, siitäkin on puhuttava varovasti kierrellen, ettei kyseisestä prosessista päättävää tahoa tule loukanneeksi.
Joskus sikäläinen kommunikaatiokulttuuri tuntuu minusta aivan käsittämättömältä rakettitieteeltä.
Joo-o, olen sosiaalityöntekijä ja kuullostaa juuri sellaiselta kieleltä, millä mekin pyritään asiakkaitamme ohjaamaan ja tsemppaamaan. Miten muuten ajattelet, tiesikö ne huonon työn tehneet tilanteen itsekin? Mitä olisi ollut saavutettavissa, jos tekeleen olisi suoraan sanonut huonoksi?
Vierailija kirjoitti:
Mua hävetti matkailla tällaisen "kansainvälisiä tapoja" omaavan amerikkalaisen kanssa, kun ei yhtään kunnioittanut paikallisia tapoja tai yleisiä sääntöjä. Meni esim. GoPro-kameransa kanssa kiipeilemään ihan mihin sattui idean saamaan. Suomessa yritti venkoilla ja mm. saada jätettyä narikan maksamatta, vaikka ei ole mikään köyhä. Ja muuten päällepäin ihan ystävällinen, kohtelias, fiksu. Ihmettelen missä kunnioitus muiden tapoja ja sääntöjä kohtaan? Tuli ihan uusia puolia esiin.
Jos johonkin kulttuuriin liitän toisen kunnioituksen, näistä kahdesta se on Suomi.
Ei sitten mitenkään r*sistista yleistää satoihin miljooniin ihmisiin yhden henkilön käytöksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua hävetti matkailla tällaisen "kansainvälisiä tapoja" omaavan amerikkalaisen kanssa, kun ei yhtään kunnioittanut paikallisia tapoja tai yleisiä sääntöjä. Meni esim. GoPro-kameransa kanssa kiipeilemään ihan mihin sattui idean saamaan. Suomessa yritti venkoilla ja mm. saada jätettyä narikan maksamatta, vaikka ei ole mikään köyhä. Ja muuten päällepäin ihan ystävällinen, kohtelias, fiksu. Ihmettelen missä kunnioitus muiden tapoja ja sääntöjä kohtaan? Tuli ihan uusia puolia esiin.
Jos johonkin kulttuuriin liitän toisen kunnioituksen, näistä kahdesta se on Suomi.
Ei sitten mitenkään r*sistista yleistää satoihin miljooniin ihmisiin yhden henkilön käytöksen perusteella.
Taustatietoihin jäi lisäämättä, että vastaavia kokemuksia on paljon. Olen toiminut turismin parissa, olen nähnyt paljon. Mutta juuri tämän kaverin kuvittelin olevan poikkeus sääntöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo-o, olen sosiaalityöntekijä ja kuullostaa juuri sellaiselta kieleltä, millä mekin pyritään asiakkaitamme ohjaamaan ja tsemppaamaan. Miten muuten ajattelet, tiesikö ne huonon työn tehneet tilanteen itsekin? Mitä olisi ollut saavutettavissa, jos tekeleen olisi suoraan sanonut huonoksi?
Yksi iso osa ammattitaitoa on nähdä kehitysmahdollisuuksia. Jos ei kykene näkemään muuta kuin huonosti tehdyn työn, eikä osaa suhtautua asiaan mitenkään rakentavasti ja kehittävästi, että mitä siinä oli hyvää, mitä huonoa, mitä pitäisi kehittää, yms. niin sellainen ei todellakaan sovi toimivaan organisaatiokulttuuriin yrityspuolellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taustatietoihin jäi lisäämättä, että vastaavia kokemuksia on paljon. Olen toiminut turismin parissa, olen nähnyt paljon. Mutta juuri tämän kaverin kuvittelin olevan poikkeus sääntöön.
Juu, minä taas näen huonosti käyttäytyviä suomalaisia joka päivä. Tästäkö pitäisi vetää johtopäätös, että kaikki suomalaiset ovat k*sipäitä?
Sama jokaisen kansallisuuden kohdalla. Ja sitä yleistämistä kutsutaan r*sismiksi.
No, tämän keskustelun osallistujat voivat huokaista helpotuksesta koska Kiina alkaa yhä enemmän olemaan maailmanvalta. Hehän ovat kaikki niin mukavia ja herttaisia eikä heidän kanssaan ole koskaan kulttuurieroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kolikon toinen puoli. Sosiaalisemmista ja vähemmän jäykistä kulttuureista tulevilla ihmisillä on tarkempi tilannetaju, ja rikkovat sääntöjä, joita suomalainen ei rikkoisi. Itse olen todistanut tätä brittien kanssa, jotka myöskin saattavat ottaa vapauksia tilanteissa, joissa säännön tai tavan rikkomisesta ei aiheudu mitään haittaa. Suomalaiset osaavat odottaa vihreää valoa liikennevaloissa, vaikka autoja ei ole mailla halmeilla, eikä 119,5-senttisen lapsen kannata haaveillakaan pääsevänsä huvipuistolaitteeseen, johon on merkitty pituusrajaksi 120 cm. Nämä ovat myös niitä kulttuurieroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, minä taas näen huonosti käyttäytyviä suomalaisia joka päivä. Tästäkö pitäisi vetää johtopäätös, että kaikki suomalaiset ovat k*sipäitä?
Sama jokaisen kansallisuuden kohdalla. Ja sitä yleistämistä kutsutaan r*sismiksi.
Eli maiden välisistä kulttuurieroista ei saa puhua, koska se on rasistista? Kyllä sinä voit minun puolestani vetää sellaiset johtopäätökset kuin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australiahan on todellakin rikollisten geeneillä rakennettu.
En tunne Australian historiaa – ovatko hekin olleet yhtä kusipäisiä hirviöitä abroginaaleille?
Vankejahan sinne aikoinaan asutettiin.
Sen tottakai tiedän. Mitä se kertoo aborginaalien kohtelusta ja yleisestä kusipäisyydestä maahan asettumisessa? He eivät tainneet vapaaehtoisesti vallata muiden maita.
Myötähäpeä. Käy nyt wikipediassa vaikka lukemassa äläkä osoita typeryyttä enempää.
Pointti oli se, että amerikkaisena olo on suuri häpeä jo ihan maan historian ja olemassaolon syyn takia. Jotenkin lapsellisuudessaan onnistuvat kääntämään se kehuksi. Kukaan muu ei ajattele heitä kuin moukkina. Se, ovatko australialaiset samanlaisia / parempia ei oikeastaan muuta asiaa, vaikka yrittäisit viedä keskustelua muualle.
Siellä on oikein jonkin tulipunaisen kommariperheen kasvatti! Tuollaista propagandaahan Neuvostoliitto Suomessa levitti suomettumisen ajan ja joissain suvuissa se on jäänyt päälle. Paitsi että joissain suvuissa se kommarius on kyllä sitäkin vanhempaa. Luulisi hävettävän.
Kommariperheen. :D Jaahas, aika päinvastaiseen päätyyn painottuu minun perheeni, Kokoomus varmaan suosituin puolue. Tunnetko yhtään USA:n historiaa ja jos tunnet, miksi noin hyökkäävä asenne? Et kestä tosiasioita?
Älä viitsi valehdella. Kokoomuslaiset eivät ole noin suvaitsemattomia r*sisteja kuin sinä. Eikä heille ole jäänyt päälle Neukkulan propaganda, mistä nuo typerät juttusi suoraan olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kolikon toinen puoli. Sosiaalisemmista ja vähemmän jäykistä kulttuureista tulevilla ihmisillä on tarkempi tilannetaju, ja rikkovat sääntöjä, joita suomalainen ei rikkoisi. Itse olen todistanut tätä brittien kanssa, jotka myöskin saattavat ottaa vapauksia tilanteissa, joissa säännön tai tavan rikkomisesta ei aiheudu mitään haittaa. Suomalaiset osaavat odottaa vihreää valoa liikennevaloissa, vaikka autoja ei ole mailla halmeilla, eikä 119,5-senttisen lapsen kannata haaveillakaan pääsevänsä huvipuistolaitteeseen, johon on merkitty pituusrajaksi 120 cm. Nämä ovat myös niitä kulttuurieroja.
Kyllä toimii kieltämättä tuohonkin suuntaan, olen myös naureskellut tälle punaisten valojen ilmiölle. Mutta kertomissani tilanteissa tilannetaju loisti poissaolollaan. Kuvailisin enemmänkin sanalla "itsekäs".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä muistuttaakin hyvin, miksi en aio palata Suomeen. En edes asu Yhdysvalloissa, mutta minusta on kiva puhua kohteliaasti ja jakaa kohteliaisuuksia ja kehuja. Ja kohteliaasti toivotella, että keskustelukumppani voi hyvin sekä ne huomenet, viikonloput jne. Osaan myös ottaa kohteliaisuudet, kiitän ja sanom jotain positiivista (en; ai tämä vanha rätti). Eikä tämä tarkoita, että höpistään ummet lammet turhia tai pitkitetään small talkia, vaan, että saadaan positiivinen vire.
Miten ihmiset voi viihtyä erakoituneena, vähäsanaisena ja kohteliaisuuksia kartellen? No arvostetaanhan niitä vihamielisiä sananlaskujakin, joissa naurajasta ei miestä tule ja kuuseenhan ei kurkotella. Ja halveksutaan positiivisia amerikkalaisia ihan kuin maailmassa olidi liikaa hyväntahtoisuutta.
Taitaa olla enemmänkin kyse asiasta aito vs. teennäinen.
Ei kai aito positiivisuus (lähes) ketään ärsytä?
Todellakin suomalaisia ärsyttää amerikkalainen positiivisuus - joka muka "epäaitoa". Se on ihan yhtä aitoa kuin suomalaisen murahtelut ja huomenet ja moit. Siinä kulttuurissa kasvetaan ja kasvatetaan positiiviseen huomioimiseen - se on normi kanssakäymistä. Kun se on erilaista mihin on totuttu niin sitä pidetään "epäaitona". Ei tajuta, että kun kotona, päiväkodissa, koulussa ja työpaikoilla on normaalia viljellä ylisanoja ja jaella positiivista huomiota niin siitä tulee tapa. Ja sitä ei opeteta "tavan" vuoksi vaan siksi, että ymmärretään kuinka sanat voivat haavoittaa ja pilata toisen päivän - sitä ei vaan haluta tehdä kanssaihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli maiden välisistä kulttuurieroista ei saa puhua, koska se on rasistista? Kyllä sinä voit minun puolestani vetää sellaiset johtopäätökset kuin haluat.
Aha, eli sinun mielestäsi on ihan ok sanoa, että jos vaikka tapaat yhden huonosti käyttäytyvän somalin, niin mielestäsi kaikki somalit käyttäytyvät huonosti etkä kunnioita Somalian kulttuuria etkä somaleita.
Vierailija kirjoitti:
No, tämän keskustelun osallistujat voivat huokaista helpotuksesta koska Kiina alkaa yhä enemmän olemaan maailmanvalta. Hehän ovat kaikki niin mukavia ja herttaisia eikä heidän kanssaan ole koskaan kulttuurieroja.
Tuli tuosta huvipuistoesimerkistä mieleen, että kiinalaiset ja suomalaiset ovat itse asiassa aika samanlaisia juuri huvipuistolaitteissa: lapset istua töröttää naama pokerilla eikä kukaan sano mitään. Länsimaissa usein vielä aikuisetkin huutavat vuoristoradassa ja lapset nyt vähintäänkin kiljuu ja nauraa ääneen vähän väliä. Hillitymmissä kulttuureissa ihmiset vaan istuu ilmeettöminä höykytyksen keskellä, mutta ilmeisesti kuitenkin syvällä sisimmässään nauttivat, koska näkyy huvipuistot Suomessakin olevan tuottava bisnes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australiahan on todellakin rikollisten geeneillä rakennettu.
En tunne Australian historiaa – ovatko hekin olleet yhtä kusipäisiä hirviöitä abroginaaleille?
Vankejahan sinne aikoinaan asutettiin.
Sen tottakai tiedän. Mitä se kertoo aborginaalien kohtelusta ja yleisestä kusipäisyydestä maahan asettumisessa? He eivät tainneet vapaaehtoisesti vallata muiden maita.
Myötähäpeä. Käy nyt wikipediassa vaikka lukemassa äläkä osoita typeryyttä enempää.
Pointti oli se, että amerikkaisena olo on suuri häpeä jo ihan maan historian ja olemassaolon syyn takia. Jotenkin lapsellisuudessaan onnistuvat kääntämään se kehuksi. Kukaan muu ei ajattele heitä kuin moukkina. Se, ovatko australialaiset samanlaisia / parempia ei oikeastaan muuta asiaa, vaikka yrittäisit viedä keskustelua muualle.
Siellä on oikein jonkin tulipunaisen kommariperheen kasvatti! Tuollaista propagandaahan Neuvostoliitto Suomessa levitti suomettumisen ajan ja joissain suvuissa se on jäänyt päälle. Paitsi että joissain suvuissa se kommarius on kyllä sitäkin vanhempaa. Luulisi hävettävän.
Kommariperheen. :D Jaahas, aika päinvastaiseen päätyyn painottuu minun perheeni, Kokoomus varmaan suosituin puolue. Tunnetko yhtään USA:n historiaa ja jos tunnet, miksi noin hyökkäävä asenne? Et kestä tosiasioita?
Älä viitsi valehdella. Kokoomuslaiset eivät ole noin suvaitsemattomia r*sisteja kuin sinä. Eikä heille ole jäänyt päälle Neukkulan propaganda, mistä nuo typerät juttusi suoraan olivat.
Et ole tietoinen, että tällä hetkellä on menossa suuri yhteiskunnallinen keskustelu siitä, miten amerikkalaiset ovat sortaneet mm. alkuperäiskansoja ja mustia? Pidätkö tätäkin rasisminvastaista yhteiskunnallista keskustelua siis rasistisena?
Jos mennään yksittäistapauksiin, niin minkä kuvan meistä suomalaisista luulet saavan Tallinnassa. Kun siellä niitä kännituristeja on vielä laumana, että voisikin vetää johtopäätöksiä.