Lapsi vanhempien rytmissä?
Meillä tyttö vähän alle 1 v joka herää aamuisin klo 11.00, päikkärit 14-16.30 ja toiset pikkupäikkärit 19-20. Yöunille mennään vasta 23.00. Tämä rytmi ihan siitä itsekkäästä syystä että minä ja mies tykätään nukkua pitkään. Ja myös miehen työvuoron (yleensä 13-20) vuoksi. Meistä on mukava että myös iltasin on yhteistä aikaa koko porukalla. Toinen vaihtoehto olis että tyttö sänkyyn aiemmin mutta silloin hän myös heräis aiemmin, mutta minä en aiemmin voi nukkumaan mennä koska haluan rauhassa jutella miehenki kans iltaisin. Me mennään siis yleensä nukkumaan yhden aikaan yöllä. Eli tuloksena ois väsyny äiti. Oonko ihan pasca ja itsekäs mutsi? Tallaakohan ne neuvolassa mut maanrakoon?
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:49"]Eikai tuossa mitään pahaa ole jos lapselle tuo rytmi sopii? Jossain vaiheessa joudutte sen kyllä muuttamaan, viimeistää koulu-(tai päiväkoti)ikään tullessa.
[/quote]
Tää rytmi näillä näkyminen käytössä ens vuoden loppuun :) Sitten muutetaan miehen töiden perässä ulkomaille ja miehen työvuorot muuttuu.
Silloin kun itse olin lapsen kanssa kotona eli alle 3 veenä. Me valvottiin yhteentoista asti ja nukuttiin pitkään+päiväunet päivällä. Mukavaa aikaa se oli, nyt vaan kaiholla muistelen kun täytyy viimeistään kasilta lapsen olla nukkumassa, itse tietysti valvoskelen vähän aikaa mutta viimeistään kymmeneltä täytyy mennä nukkumaan että jaksaa töihin herätä. Teillä kuulostaa rytmi siltä että se sopii teidän perheelle tällä hetkellä ja ainahan ne rytmit muuttuu.
Nukkuspa munki lapset noin pitkään! Aivan sama monelta laittaa nukkumaan niin pojat 4v ja 2v silti herää hemmetti kuudelta.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:10"]Nukkuspa munki lapset noin pitkään! Aivan sama monelta laittaa nukkumaan niin pojat 4v ja 2v silti herää hemmetti kuudelta.
[/quote]
Sulla vois olla asiat huonomminki! Meillä neitokainen 1v 3kk herää AINA 5.15. Melkeen minuutilleen.
Ei siitä mitään haittaa ole. Pääasia että on säännöllinen rytmi, joka sopii perheen arkeen. Ei yksivuotias ymmärä vielä kellosta. Ajanhahmotus syntyy toisiaan seuraavista tapahtumista.
Kuulostaa hyvältä. Tärkeintä on että on teille toimiva rytmi ja tiedostatte että se on joskus muutettava. :)
Eikai tuossa mitään pahaa ole jos lapselle tuo rytmi sopii? Jossain vaiheessa joudutte sen kyllä muuttamaan, viimeistää koulu-(tai päiväkoti)ikään tullessa.