Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen miesvaltaisella alalla?

Vierailija
25.11.2014 |

Kokemuksia ? Onko työllistyminen haaste ? Sulautuuko työporukkaan 25v likka kun työkaverit lähes kaikki 35-66v ukkoja?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen (it-alalla, koodarina). TYöpaikallani ei ole muita naisia lisäkseni kuin yksi markkinointi-ihminen on nainen. Hyvin olen aina toimeen tullut, kun en ole niitä jotka kaipaisivat työkavereista kaveria. Sellainen olisi voinut olla vähän vaikeaa, kun ei niiden "jätkien" kanssa mitään yhteistä ole. Mutta ihan asiallisesti on aina puolin ja toisin suhtauduttu ja hommat saatu hoidettua. Mihinkään tiimipäiviin tms en osallistu, ne on niitä nuorten jätkien touhuja jotka ei itseäni kiinnosta. 

Vierailija
2/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä ärsyttäisi jos yhdestäkään työkaverista ei olisi ns "vapaa-ajan kaveriksi". :o ompa tylsää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin miehet on aina ottaneet vastaan, ei mitään ongelmia ole koskaan ollut. Naisvaltaisella alalla mulla on ongelmia ollut, mutta ei miesvaltaisella.

Vierailija
4/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyminen ei ole haaste ja töissä sinänsä mennyt kaikki hyvin, ei uskottavuusongelmia tms. Sen sijaan sosiaalinen puoli jää vähän pinnalliseksi. Itse toivoisin, että työkavereista voisi edes joskus tulla aitoja, työn ulkopuolisia ystäviä, mutta tätä ei juurikaan tapahdu. Olisi se vähän vaikea selittää kotonakin, että lähden Kaken kanssa kaljalle tai Pertsan kanssa squashia pelaamaan. 

Vierailija
5/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 16:19"]

Mua kyllä ärsyttäisi jos yhdestäkään työkaverista ei olisi ns "vapaa-ajan kaveriksi". :o ompa tylsää!

[/quote]

Mulla ei ole koskaan ollut työkavereista minkään tason kaveriksi, mutta onneksi olen hyvin introvertti enkä heistä sellaisia kaipaakaan. Itse asisassa mulla voi mennä usein viikkoja töissä etten puhu sanaakaan kellekään, kun työasiatkin yleensä hoidetaan office communicator-pikaviestintänä tai sähköpostina. Sopii minulle loistavasti :) Ai niin ja etänäkin teen kotoa pari pv viikossa.

t. 2

Vierailija
6/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä vasta muutin nykyiselle paikkakunnalle enkä täältä ketään tunne. Siksi vähän elättelen toiveita että töistä sitten löytäisi jonkun "kaverin." Olipa säälittävä viesti... :D

Vierailija
7/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös ohjelmistoalalla ja firma on melko miesvoittoinen. Itse olen viihtynyt hyvin. Jopa vapaa-ajalla tapahtuvaan harrastustoimintaan olen osallistunut mielelläni. Se tosin on ollut esim. paintballia, biljardia ja olutta yms. Tosin itse pidän tämänkaltaisesta toiminnasta muutenkin enemmän kuin jostain "istutaan tyttöjen kanssa hihittelemässä" -meiningeistä. 

Lisäplussana voisi sanoa, että ainakin meillä kaikki johtoa myöten katstovat vain osaamista. Töissä ei siis synny minkäänlaisia kuppikuntia, varsinkaan sukupuoleen perustuvia, kun työnlaatu ja tuottavuus ovat käytännössä ainoat mittarit ja niitä mitataan kvantitaviisesti ja samoin kaavoin kaikkien osalta. 

Eikä sekään haittaa, että palkka on parempi kuin "naismaisen koulutuksen ja alan" valinneilla kavereilla. He tosin taas pääasiassa pitävät juuri "tyttöjen kanssa juoruilusta" työyhteisöissäänkin.

Itse suosittelisin kokeilemaan. Tietysti jos ala vaatii vuosien opiskelun, sitä ei noin vain "kokeilla" vähän sivussa. 

Vierailija
8/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon hyvistä vastauksista! Kyllä minä lähden kokeilemaan tätä avoimin mielin.

Vierailija
9/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 16:21"]

Työllistyminen ei ole haaste ja töissä sinänsä mennyt kaikki hyvin, ei uskottavuusongelmia tms. Sen sijaan sosiaalinen puoli jää vähän pinnalliseksi. Itse toivoisin, että työkavereista voisi edes joskus tulla aitoja, työn ulkopuolisia ystäviä, mutta tätä ei juurikaan tapahdu. Olisi se vähän vaikea selittää kotonakin, että lähden Kaken kanssa kaljalle tai Pertsan kanssa squashia pelaamaan. 

[/quote]

Tämä. Muutaman miespuolisen työkaverin kanssa kuvittelin voivani viettää vapaa-aikaakin ihan kavereina. Mutta ei se vaan toimi, jossain kohtaa miehet alkaa aina vihjailla jostain enemmästä. Olen katsonut parhaaksi pitää pientä etäisyyttä ja jättää ne alkoholipitoiset työpaikan riennot väliin. Sääli, mukavia miehiä kuitenkin ovat.

Vierailija
10/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssa IT-alalla miesvoittoisessa porukassa "nuorimpana" naisena (41 v ;) ). Muutama vanhempi naiskollega on, mutta ne tuppaa lähinnä ilkeilemään ja puukottamaan selkään minkä ehtii, miehet on olleet keskimäärin paljon reilumpia, vaikka nuoremmissa muutama p-pää tullut nähtyä. Onneksi nykyisessä paikassa on mukavia ihmisiä (Ne vanhat haahkat jäi eläkkeelle ja se nuori jannu sai kenkää..).

Vierailija
11/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta tätä työelämää + opiskelut päälle. En todellakaan ole katunut.

Kyllä niistä miehistäkin löytyy niitä parempia kavereita, joille jutella henkilökohtaisempia ja sitten niitä jotka on pelkkiä työkavereita.  Ronskimpaa huumoria tarvitsee sietää, siihen ei ole pakko osallistua mutta voi jos haluaa, ainakin jossain pajalla...koodarimaailmassa taitaa olla siistimpää kielenkäyttöä.

Kukaan ei koskaan ole käyttäytynyt asiattomasti, vaikka niitä alkoholirientojakin on ollut.

Insinööri 40+

Vierailija
12/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä on tämä ronski huumori?

Alapää jutut? :D

Vierailija
13/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt koko aikuisikäni (olen nyt 43-vuotias) puuseppänä verstailla ja rakennuksilla. Ainakin 95% työkavereista on miehiä, enkä ole koskaan tuntenut olevani porukan ulkopuolinen. Saunaillat ja muut kekkerit on vietetty "miesporukassa" ja aina on ollut ainoastaan kivaa, mitään leikkimielistä ehdottelua kummempaa ei ole koskaan tapahtunut vaikka ihan naisellinen ja kivannäköinen nainen olenkin. :) Ongelmia ovat kylläkin joskus tuottaneet työkavereiden puolisot jotka eivät millään meinaa ymmärtää että minulla on oma mies kotona eikä työkaverit minua seksuaalisessa mielessä todellakaan kiinnosta.

Lähimmässä ystäväpiirissäni on ehkä puolet entisiä ja nykyisiä työkavereitani, tulevat oikein hyvin mieheni kanssa toimeen ja useimpien vaimotkin tunnen hyvin. 

Tsemppiä vaan miesvaltaiselle alalle ap:lle! :)

Vierailija
14/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Todella paljon. :)

Vierailija
15/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niitä alapääjuttujakin, mutta ei niitä tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. Miehet heittelee niitä toisilleen ja jos haluaa porukkaan kuulua, niin niitten pitää antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. (ihan just niinkuin miehetkin tekee). Jos jää miettimään, että "mitähän se tolla tarkoitti", niin saattaa mennä hermot.

Kannattaa sitten muistaa, että kuormasta ei syödä. Vaikka porukassa olisikin joku erityisen paljon miellyttävä mies, niin mitään seksihommia ei saa harrastaa. Sillä saa sitten äkkiä välit huonoksi ja riidat pystyyn. Ollaan joskus miesporukassa puhuttu, että näissä hommissa pärjää sellaiset naiset, jotka joko antaa kaikille tai sitten ei anna kenellekään. Sellaisella "kaikille antavilla" tulee vain yleensä muita ongelmia, joten on parempi pitää ne housut jalassa, vaikka houkutuksia tulisikin... Loppujen lopuksi kuitenkin parempi.

Miehet on siitä hyviä työkavereita, että kun pienen nokittelun ja paikan hakemisen jälkeen sut on todettu "hyväksi tyypiksi", niin sä oot hyvä tyyppi aina. Siihen alkuun voi tulla pientä tytöttelyä ja vähättelyä, mutta ei siitä kannata suuttua.

t:Mies 39v jota pojatellaan vieläkin vanhempien työkavereiden toimesta. :)

Vierailija
16/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten aloilla naisilla on "naisten paikka" eli ammatti voi olla sama, koulutusnimike voi olla sama jne., mutta työt ovat eriytyneet. Naiset alan sisällä eivät tätä näe, koska se on itsestäänselvyys.

Vierailija
17/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites näillä miesvaltasilla aloilla hoituu lapsen saamiset ja hoitovapaat? Tuleeko heti kränää ja savustamista pomolta?

Vierailija
18/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 17:57"]Miesten aloilla naisilla on "naisten paikka" eli ammatti voi olla sama, koulutusnimike voi olla sama jne., mutta työt ovat eriytyneet. Naiset alan sisällä eivät tätä näe, koska se on itsestäänselvyys.
[/quote]

Pätee kyllä ihan sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
19/37 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
20/37 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan