Tokmannin mukaan sosiaaliturvantaso on Suomessa liian korkea
Ihmiset jäävät ennemmin kotiin laskemaan että putoaako elintaso ja kuukausitulot jos tuilta siirtyy työelämään. Tokmannilla olisi tarjota varastatöitä, mutta yhtiö ei löydä työntekijöitä kun työttömät kieltäytyvät työpaikoista ja jäävät ennemmin elämään tuilla. Seurauksena tavarat Tokmannin varastossa jäävät purkamatta. Yhtiön mukaan työnteosta pitäisi tehdä Suomessa kannattavaa ja purkaa työllistymisen esteitä, heistä tämä onnistuisi sosiaaliturvan tasoa laskemalla.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tokmannilla-jaa-tavaraa-purkamatta-v…
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Minä olet boikotoinut jo vuosia Tokmannia, kun siellä ei edes henkilökuntaa ole asiakaspalvelussa, paitsi kassat. Asiakas joutuu itse leikkaamaan jopa vanhakankaan.
Naapurin rouva valaisi tokmannin henkilöstöpoltiikkaa, maksavat alle 9.00€/h ja töihin lähdetään muutaman tunnin hälytysajalla ja suurin osa henkilökunnasta tekee 10-30h työviikkoa. Kuka sillä elää?
Tokmannilla kyllä noudatetaan kaupanalan tessiä, mistä voi katsoa palkat. 9e/h ei taida nimittäin pitää paikkansa tai olisi alle tessin ja näin asian voisi viedä eteenpäin.
Haluan omien ostopäätösteni pohjaksi nyt kunnolla tietoa siitä, miten työntekijöitä kohdellaan niissä yrityksissä, missä asioin. Uskon, etten ole ainoa.
Moni yritys nimittäin tekee tulosta sillä, että saastuttaa ympäristöä ja riistää työntekijöitä maissa, joissa tuotteet valmistetaan. Tästä touhusta kyllä löytää halutessaan tietoa ja silmille se räjähtää nyt ilmastonmuutoksen muodossa.
Toisen kerran sitten hyväksikäytetään täällä, jossa ei makseta palkkoja, joilla eläisi eikä tarjota tolkullisia työolosuhteita vaan vajaita tunteja, pätkätyötä vuokrafirmojen kautta jne.
Samalla näiden yritysten omistajat nitovat seteleitä nippuun ja puhutaan samalla ”matalan tuottavuuden töistä”, joista ei kukaan maksa. Tämäkin kehitys näyttäytyy niin, että omaisuus kasautuu muutamille, kun suuri osa ihmisistä painaa töitä epävarmoissa ja epäreiluissa oloissa.
Sosiaaliturvan huonontaminen tässä tilanteessa lisää harmaata taloutta, rikollisuutta ja muita ongelmia. Tarvitaan läpinäkyvyyttä ja reilut pelisäännöt siihen, että kun yritys menestyy, siitä hyötyvät työnsä hyvin tehneet työntekijät. Lisäksi tarvitaan meitä, jotka olemme kiinnostuneita siitä, miten yritykset työntekijöitään kohtelevat.
Minut Tokmanni menetti asiakkaana, samoin Hesburger. Nyt odottelen ja etsin tietoa. Joten työntekijät: Puhukaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin korkea elintaso ja sosiaaliturva, että ihmisillä on varaa jäädä kotiin haaveilemaan mahdollisimman mukavasta ensiaskelesta. Tämä ei jää edes työnhakuun vaan levittäytyy kaikkeen ja sen myötä myös muihin länsimaihin. Henkisesti heikommat ihmiset on pilattu sillä ajatuksella, että sen ensimmäisen viitsimisen pitää tapahtua optimaalisissa olosuhteissa. Yhtään tolkun ihmiset ymmärtää, että lähtöruutu on lähtöruutu ja sitä pitää kestää kunnes upgrade. Tämä on kuitenkin nykypallukoille ihan vieras ajatus.
Tilastojen mukaan, jo vuosia suomalaisten palkansajien ostovoima on ollut Eu-maiden keskitason. Pienet palkat ja lähes maailman kalleimmat elinkustannukset.
Sama tuissa, jopa Eu on antanut niistä huomautuksen Suomelle.
Ja tämä näkyy hyvin ulkomaisessa työvoimassa, eipä juuri Suomi ole houkutteleva maa koulutetulle työvoimalle, päinvastoin, hyvin ja korkeasti koulutetut suomalaiset itse muuttavat Eurooppaan ja muihin maihin, korkean palkan ja elintason vuoksi.
Jopa Ruotsi ja Norja vetää työvoimaa ja myös suomalaiset ovat muuttaneet sinne ja palkka on lähes kaksinkertainen ja hinnat halvemmat.
Suomeen piti tulla Espanjasta ja Filippiineiltä sairaanhoitajia, joita jo koulutettiin, mutta se tyssääntyi jo alkumetreillä, kun kuulivat Suomen palkkatason ja elinkustannukset, eikä ainuttakaan sh tullut.
Se siitä Suomen elintasosta ja palkkakustannuksista. Ei edes Virosta tulla Suomeen töihin, kun Virossa paremnat palkat.
Työstä kieltäytyville pitäisi valtion kustantaa vuokraa korkeintaan 500 euroa, vaaterahaa 200 euroa vuosi ja ruokarahaa 100 euroa kuukausi. Joka arkipäivä saisi käydä ilmaiseksi syömässä lähikoululla. Joskohan sitten tekisi mieli osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen.
Joku toimittaja sais tehdä jutun että kuinka moni Tokmannin työntekijä joutuu vielä turvautumaan sosiaalitukeen pärjätäkseen. Loppuu se vinkuminen ja syyllistäminen. Ihan varmasti olis työntekijöitä tulossa kun maksaisivat kunnon palkkaa täysillä tunneilla. Että jurppii, todellakin vihapuhetta työnantajilta.
Vierailija kirjoitti:
Työstä kieltäytyville pitäisi valtion kustantaa vuokraa korkeintaan 500 euroa, vaaterahaa 200 euroa vuosi ja ruokarahaa 100 euroa kuukausi. Joka arkipäivä saisi käydä ilmaiseksi syömässä lähikoululla. Joskohan sitten tekisi mieli osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen.
Kaikki työttömät ei asu vuokralla.
Tottahan tuo on. Ilmaista rahaa ei pidä antaa kuin heikoimmille.
Vanhemmat töihin ansaitsemaan lapsilleen elatusta. Kuka pölvästi luulee, että voi käyttää hyväkseen toisia ihmisiä ja heidän voimiaan ja aikaansa. Arbeit ei tee vapaaksi.
Peruspäiväraha joka verotetaan pois tulojen mukaan. Silloin kiinnostais Tokmannin pätkätkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiön mukaan työnteosta pitäisi tehdä Suomessa kannattavaa ja purkaa työllistymisen esteitä, heistä tämä onnistuisi sosiaaliturvan tasoa laskemalla.
Ja paskat. Ainoa työllistymiseni este on ollut se, ettei kukaan ota minua töihin. Ei myöskään Tokmanni. Heille ei ihan muun alan koulutettu ihminen kelpaa.
Esittäisitkö työnhakudokumenttisi niin voidaan vähän arvioida työnhakijan asennetta tässä? Ihan näin itse rekryjä lukevana voisin antaa jotain kommenttia siitä onko koulutustausta ongelmana vai vain yleinen asenne toisia ihmisiä kohtaan. Nämä kun ei ole sama asia.
Työnhakudokumentit? Tarkoitatko työhakemuksiani?
Niitä kaikkia aikojen saatossa täyttämiäni hakulomakkeita en enää saa käyttööni. Tokmannillakin on lomake, jonka olen joskus täyttänyt. Nyt ei ole tässä sopivasti hollilla paikkaa, mutta jos kuvittelen jonku niistä muutamasta avoimeksi ilmoitetusta tähän, niin jotain varmaan tämäntapaista kerroin avokysymysten vastauksiin. Tarkoitukseni on siis vastata rehellisesti eikä antaa todellisuutta myönteisempää kuvaa.
"Miksi haet tätä tehtävää ja mitkä ovat omat vahvuutesi hakemaasi tehtävään liittyen?"
Haen tehtävää, koska olen työtön enkä vieroksu mitään työtä, minkä mielestäni kykenen hoitamaan tai nopeasti omaksumaan. Työpaikka sijaitsee itselleni kätevien kulkuyhteyksien päässä niin että pystyn vaivatta työskentelemään missä tahansa työvuorossa, ja tarjoamanne kymmenenkin viikkotunnin tekeminen on taloudellisesti mielekästä. Yritystänne arvostan ja käytän palveluitanne asiakkaana.
Suoraan kaupan alaan liittyvää erityisosaamista minulla ei ole, mutta olen yleisälykäs organisointikykyinen henkilö, ja osaan tehdä asiat fiksusti. Osaan kuunnella kroppaani niin, etten hajota sitä esim. nostaessani (voimiani onkin esim. muuttotalkoissa ihmetelty). Työssäni täytän mielelläni ihmisten toiveita, eli asiakaspalvelytyö käy hyvin: Itse asiassa suuri osa työurastani onkin sisältänyt asiakaskontakteja, vaikka ihan toisella alalla olen ollutkin. Työaikojen suhteen olen hyvin joustava.
"Kerro millainen työntekijä ja työkaveri sinä olisit?"
Olen itsenäinen, uuttera ja tunnollinen - en kuitenkaan niin itsenäinen, etten kysyisi jos en jotakin tiedä. Mukava en välttämättä ole; työpaikka on minulle ensisijaisesti työntekoa varten, ei sosiaalisuutta (kääntöpuolena en sitten myöskään osallistu työpaikan mahdollisiin sosiaalisiin peleihin, suosikkijärjestelmiin tms.) Vaadin ensisijaisesti itseltäni. En paimenna muiden toimintaa, jollei se tehtäviini nimenomaisesti kuulu. Löydän helposti kehitettävää työtehtävissä, ja saatan turhautua, jollei ehdotuksiani kuunnella, tai jos ne tyrmätään ilman järkevää perustetta (perustellut tyrmäykset ymmärrän).
"Millainen asiakaspalvelija olet? Kerro esimerkki hyvin hoitamastasi asiakaspalvelutilanteesta?"
Minua kiinnostaa saada selville, mitä asiakas haluaa. Maltan kuunnella. Pyrin myös ennakoimaan asiakkaan tarpeita ja tarjoamaan ratkaisuja, joita hän ei vielä ole edes kysynyt. Jos joudun selittämään asioita, en puhu kaikkea nopeasti yhteen pötköön, vaan koetan asettaa sanani asiakkaan tämänhetkisen tiedon mukaisesti ja varmistaa, että hän pysyy selitykseni perässä. Erityisen hyvin pystyn ottamaan vastaan negatiivista palautetta. En ota sitä liian henkilökohtaisesti, mutta suhtaudun siihen kyllä kehittämistoiveena jota vien eteenpäin - tai kehittymistoiveena, jos se kohdistuu itseeni.
Työssäni yrityksessä XYZ tuotimme asiakkaalle SeJaSe kuukausittain parikymmensivuisen raporttinivaskan, mikä oli meille varsin työlästä. Ryhdyin aluksi selvittämään, miten työtä saisi yksinkertaistettua. Tunnistin prosessissa päällekkäisiä vaiheita, mm. samaa dataa haettiin useaan kertaan. Tässä vaiheessa otin yhteyttä asiakkaaseen ja kysyin, olisiko heillä kiinnostusta kehittää kanssani tätä raporttikokonaisuutta. Vastaanotto olikin ilahtunut, sillä asiakas itsekin oli kokenut raportin vaikeaselkoiseksi. Saamani kehitysluonnoksen pohjalta toteutin uuden tuotantoversion muutamana iterointikierroksena. Lopputuloksena oli asiakkaalle paljon käyttökelpoisempi raportti, meille vähemmällä työmäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Peruspäiväraha joka verotetaan pois tulojen mukaan. Silloin kiinnostais Tokmannin pätkätkin
"verotetaan pois tulojen mukaan"? Tuohan kuulostaa ihan sovitellulta päivärahalta. Tokmannilla on siis tarjolla osa-aikaisuuksia, ei niinkään kokoaikaista pätkää. Jos on osa-aikainen, voi hakea soviteltua päivärahaa.
Suomalaisetkin lähti Ruotsiin jo 60-luvun lopussa tekemään töitä joihin Ruotsalaisia enään saanut oikein töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiön mukaan työnteosta pitäisi tehdä Suomessa kannattavaa ja purkaa työllistymisen esteitä, heistä tämä onnistuisi sosiaaliturvan tasoa laskemalla.
Ja paskat. Ainoa työllistymiseni este on ollut se, ettei kukaan ota minua töihin. Ei myöskään Tokmanni. Heille ei ihan muun alan koulutettu ihminen kelpaa.
Esittäisitkö työnhakudokumenttisi niin voidaan vähän arvioida työnhakijan asennetta tässä? Ihan näin itse rekryjä lukevana voisin antaa jotain kommenttia siitä onko koulutustausta ongelmana vai vain yleinen asenne toisia ihmisiä kohtaan. Nämä kun ei ole sama asia.
Niitä kaikkia aikojen saatossa täyttämiäni hakulomakkeita en enää saa käyttööni. Tokmannillakin on lomake, jonka olen joskus täyttänyt. Nyt ei ole tässä sopivasti hollilla paikkaa, mutta jos kuvittelen jonku niistä muutamasta avoimeksi ilmoitetusta tähän, niin jotain varmaan tämäntapaista kerroin avokysymysten vastauksiin. Tarkoitukseni on siis vastata rehellisesti eikä antaa todellisuutta myönteisempää kuvaa.
"Miksi haet tätä tehtävää ja mitkä ovat omat vahvuutesi hakemaasi tehtävään liittyen?"
Haen tehtävää, koska olen työtön enkä vieroksu mitään työtä, minkä mielestäni kykenen hoitamaan tai nopeasti omaksumaan. Työpaikka sijaitsee itselleni kätevien kulkuyhteyksien päässä niin että pystyn vaivatta työskentelemään missä tahansa työvuorossa, ja tarjoamanne kymmenenkin viikkotunnin tekeminen on taloudellisesti mielekästä. Yritystänne arvostan ja käytän palveluitanne asiakkaana.Suoraan kaupan alaan liittyvää erityisosaamista minulla ei ole, mutta olen yleisälykäs organisointikykyinen henkilö, ja osaan tehdä asiat fiksusti. Osaan kuunnella kroppaani niin, etten hajota sitä esim. nostaessani (voimiani onkin esim. muuttotalkoissa ihmetelty). Työssäni täytän mielelläni ihmisten toiveita, eli asiakaspalvelytyö käy hyvin: Itse asiassa suuri osa työurastani onkin sisältänyt asiakaskontakteja, vaikka ihan toisella alalla olen ollutkin. Työaikojen suhteen olen hyvin joustava.
Olen itsenäinen, uuttera ja tunnollinen - en kuitenkaan niin itsenäinen, etten kysyisi jos en jotakin tiedä. Mukava en välttämättä ole; työpaikka on minulle ensisijaisesti työntekoa varten, ei sosiaalisuutta (kääntöpuolena en sitten myöskään osallistu työpaikan mahdollisiin sosiaalisiin peleihin, suosikkijärjestelmiin tms.) Vaadin ensisijaisesti itseltäni. En paimenna muiden toimintaa, jollei se tehtäviini nimenomaisesti kuulu. Löydän helposti kehitettävää työtehtävissä, ja saatan turhautua, jollei ehdotuksiani kuunnella, tai jos ne tyrmätään ilman järkevää perustetta (perustellut tyrmäykset ymmärrän)."Millainen asiakaspalvelija olet? Kerro esimerkki hyvin hoitamastasi asiakaspalvelutilanteesta?"
Minua kiinnostaa saada selville, mitä asiakas haluaa. Maltan kuunnella. Pyrin myös ennakoimaan asiakkaan tarpeita ja tarjoamaan ratkaisuja, joita hän ei vielä ole edes kysynyt. Jos joudun selittämään asioita, en puhu kaikkea nopeasti yhteen pötköön, vaan koetan asettaa sanani asiakkaan tämänhetkisen tiedon mukaisesti ja varmistaa, että hän pysyy selitykseni perässä. Erityisen hyvin pystyn ottamaan vastaan negatiivista palautetta. En ota sitä liian henkilökohtaisesti, mutta suhtaudun siihen kyllä kehittämistoiveena jota vien eteenpäin - tai kehittymistoiveena, jos se kohdistuu itseeni.Työssäni yrityksessä XYZ tuotimme asiakkaalle SeJaSe kuukausittain parikymmensivuisen raporttinivaskan, mikä oli meille varsin työlästä. Ryhdyin aluksi selvittämään, miten työtä saisi yksinkertaistettua. Tunnistin prosessissa päällekkäisiä vaiheita, mm. samaa dataa haettiin useaan kertaan. Tässä vaiheessa otin yhteyttä asiakkaaseen ja kysyin, olisiko heillä kiinnostusta kehittää kanssani tätä raporttikokonaisuutta. Vastaanotto olikin ilahtunut, sillä asiakas itsekin oli kokenut raportin vaikeaselkoiseksi. Saamani kehitysluonnoksen pohjalta toteutin uuden tuotantoversion muutamana iterointikierroksena. Lopputuloksena oli asiakkaalle paljon käyttökelpoisempi raportti, meille vähemmällä työmäärällä.
Jos tämä muka on todellinen vastaus niin tuossa juuri kerrot että olet hankala työntekijä :D
En pääse lukemaan aloituksen linkin artikkelia, kun ei näin työttömänä ole varaa tilata Kauppalehteä. Voisiko joku kopioida sen tänne?
Nimittäin ihmettelen, luuleeko joku Tokmanni-pomo tosiaan, että ihmiset ei tule heille töihin kun on niin hyvä sosiaaliturva?
Asiahan menee niin, että ilman sosiaaliturvaa Tokmannilla ei olisi kukaan töissä. Kas kun ei osa-aikaisen myyjän palkalla elä. Siihen tarvitsee aika paljon sitä sosiaaliturvaa päälle, jotta pystyy edes töissä käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen tehtävää, koska olen työtön enkä vieroksu mitään työtä, minkä mielestäni kykenen hoitamaan tai nopeasti omaksumaan. Työpaikka sijaitsee itselleni kätevien kulkuyhteyksien päässä niin että pystyn vaivatta työskentelemään missä tahansa työvuorossa, ja tarjoamanne kymmenenkin viikkotunnin tekeminen on taloudellisesti mielekästä. Yritystänne arvostan ja käytän palveluitanne asiakkaana.Suoraan kaupan alaan liittyvää erityisosaamista minulla ei ole, mutta olen yleisälykäs organisointikykyinen henkilö, ja osaan tehdä asiat fiksusti. Osaan kuunnella kroppaani niin, etten hajota sitä esim. nostaessani (voimiani onkin esim. muuttotalkoissa ihmetelty). Työssäni täytän mielelläni ihmisten toiveita, eli asiakaspalvelytyö käy hyvin: Itse asiassa suuri osa työurastani onkin sisältänyt asiakaskontakteja, vaikka ihan toisella alalla olen ollutkin. Työaikojen suhteen olen hyvin joustava.
Olen itsenäinen, uuttera ja tunnollinen - en kuitenkaan niin itsenäinen, etten kysyisi jos en jotakin tiedä. Mukava en välttämättä ole; työpaikka on minulle ensisijaisesti työntekoa varten, ei sosiaalisuutta (kääntöpuolena en sitten myöskään osallistu työpaikan mahdollisiin sosiaalisiin peleihin, suosikkijärjestelmiin tms.) Vaadin ensisijaisesti itseltäni. En paimenna muiden toimintaa, jollei se tehtäviini nimenomaisesti kuulu. Löydän helposti kehitettävää työtehtävissä, ja saatan turhautua, jollei ehdotuksiani kuunnella, tai jos ne tyrmätään ilman järkevää perustetta (perustellut tyrmäykset ymmärrän)."Millainen asiakaspalvelija olet? Kerro esimerkki hyvin hoitamastasi asiakaspalvelutilanteesta?"
Minua kiinnostaa saada selville, mitä asiakas haluaa. Maltan kuunnella. Pyrin myös ennakoimaan asiakkaan tarpeita ja tarjoamaan ratkaisuja, joita hän ei vielä ole edes kysynyt. Jos joudun selittämään asioita, en puhu kaikkea nopeasti yhteen pötköön, vaan koetan asettaa sanani asiakkaan tämänhetkisen tiedon mukaisesti ja varmistaa, että hän pysyy selitykseni perässä. Erityisen hyvin pystyn ottamaan vastaan negatiivista palautetta. En ota sitä liian henkilökohtaisesti, mutta suhtaudun siihen kyllä kehittämistoiveena jota vien eteenpäin - tai kehittymistoiveena, jos se kohdistuu itseeni.Työssäni yrityksessä XYZ tuotimme asiakkaalle SeJaSe kuukausittain parikymmensivuisen raporttinivaskan, mikä oli meille varsin työlästä. Ryhdyin aluksi selvittämään, miten työtä saisi yksinkertaistettua. Tunnistin prosessissa päällekkäisiä vaiheita, mm. samaa dataa haettiin useaan kertaan. Tässä vaiheessa otin yhteyttä asiakkaaseen ja kysyin, olisiko heillä kiinnostusta kehittää kanssani tätä raporttikokonaisuutta. Vastaanotto olikin ilahtunut, sillä asiakas itsekin oli kokenut raportin vaikeaselkoiseksi. Saamani kehitysluonnoksen pohjalta toteutin uuden tuotantoversion muutamana iterointikierroksena. Lopputuloksena oli asiakkaalle paljon käyttökelpoisempi raportti, meille vähemmällä työmäärällä.
Jos tämä muka on todellinen vastaus niin tuossa juuri kerrot että olet hankala työntekijä :D
Mikä tuossa on se hankaluus? Sekö, että keksin keinoja järjestää työt järkevämmin?
Tuo tokmannin ulina on ihan silkkaa sontaa. Jokaine voi käydä toteamassa sen asian käymällä katsomassa niitä työpaikkoja Tokmannin sivuilla, mitä heillä on auki. Osa-aikaista ja määräaikaistä työtä ilman mitään takeita tuntimääristä.
Vierailija kirjoitti:
Itse työttömänä olen tehnyt paljon ILMAISEKSI vapaaehtoistöitä hyväntekeväisyydessä ja kerännyt lenkkeillessäni roskia ojista ihan PALKATTOMASTI.
Vierailija kirjoitti:
Siellä kouluilla syö pienet lapset. Vaikka suurin osa työttömistä on kunnollisia, on ihan sanalla sanoen sairas idea laittaa sinne pyörimään työttömänä olevat kaiken maailman narkkarit sun muut, joita heitäkin löytyy. Noinko paljon sinä koululaislapsia vihaat? Hyi että olet oksettava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tällaisena kohtalaisen matalapalkkaisena työntekijänä täytyy sanoa että olen samaa mieltä. Sosiaaliturvan taso Suomessa on liian korkea.
Kyllä se on niin päin että se sinun palkkasi on aivan liian pieni. Kuten myös sosiaaliturvan taso.
Sosiaaliturvan taso on iso.
500€ kuussa käteen tekemättä mitään, kaikki lääkkeet ja lääkärikulut korvataan.
Harkinnanvaraista tukea myönnetään jos jotain isompaa menoa sattuu, silmälasit hajoaa tms.Turussa uimahalli/ kuntosali ilmainen. Bussikortti ilmainen.
Jos jokin kodinkone hajoaa saa Turussa ekopajalle maksusitoumuksen mistä saa hakea uuden..
Ei kyllä ole huolen häivää täällä Turussa työttömillä, työntekijöillä sen sijaan on kun veroja maksellaan koko ajan lisää että nämä luuserit saa makoilla sohvalla ja haukkua työnantajia.
Ei jokaiselle, ei läheskään jokaiselle, vain harvoille ja valituille. Yleistäminen on vaarallista, se ei kerro koko totuutta. Minä saan minimipäivärahaa enkä yhtään mitään muuta vaikka sairauksia on monia ja lääkärikäyntejä tällekin vuodelle kymmeniä. En saa silmälaseja, ei makseta kodinkoneita, eikä lääkkeitä, kaikki kulkemiset maksan itse eli en käy missään muualla kuin kaupassa pyörällä. Uimahalliin ei pääse muiden maksamana eikä kuntosalille vaikka on kunto romahtanut sairauksien vuoksi. En ole kertaakaan saanut ensimmäistäkään maksusitoumusta minnekään. Minä maksan itse sähköt, vedet, vakuutukset, puhelimen, netin, lääkkeet, ruoat ym. Sillä 540€:lla josta ensin maksan pois yli 200€ vastiketta.
Olet oikeutettu asumistukeen. Toimeentulotukea ei voi myöntää harkinnanvaraisenakaan jos et ole hakenut ensisijaisia etuuksia. Kelalla on laskuri. Kannattaa kikkailla vakuutus, sähkö, lääkekulut samalle kuulle niin syntyy ylijäämä joka korvataan.
Mä saan pelkän työmarkkinatuen, en pennin jeesusta asumistukea tai toimeentulotukea.
Hammaslääkäriin meni parissa kuukaudessa 400e, siihen päälle useampi lääkärikäynti, lääkkeet jne. Silmälasit maksoi mun eläkeläisäiti.
Onneksi mulla on puoliso, pienituloinen tosin mutta saapahan lapset ruokaa ja vaatteita.
Minulla sama tilanne muuten mutta ei ole miestä eikä kotona asuvia lapsia eikä äitiä joka maksaisi silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta, iät vähän alle 50v. Ei päivääkään töitä, entisiä narkkeja,nykyään päihdeongelmaisia. Kaksi lasta, kummatkin jatkavat vanhempien viitoittamaa kela/Sossu uraa. Saavat uudet silmälasit joka kolmas vuosi. Uusi pyykinpesukone. Lääkkeet ilmaisia, asumiskulut ilmaisia. Vaatteisiin saavat rahaa, diakonialta ruokaa. Mies keksi että hänellä on selkä kipeä,ilmaiset fyssarikäynnit. Lasten harrastukset sossun kautta. Myyvät ilmaisia lääkkeitään eteenpäin. Kyllä, mielestäni Suomessa on liian hyvä toimeentuloturva!
Se on ihan se ja sama, noista tapauksista maksat kalliisti ihan joka tapauksessa. Joko noin tai rikoksina ja vankeinhoitokuluna. Maksaa joka tapauksessa ja paljon. Jos ongelmaisille ei makseta mitään, sitten he elävät ryöstämällä. Onko se sitten parempi?
Mitä ihmettä sinä oikein kuvittelet tuollaisten ihmisten pystyvän tekemään?
Sain lapset silloin kun olin vakituisessa työpaikassa.