Tokmannin mukaan sosiaaliturvantaso on Suomessa liian korkea
Ihmiset jäävät ennemmin kotiin laskemaan että putoaako elintaso ja kuukausitulot jos tuilta siirtyy työelämään. Tokmannilla olisi tarjota varastatöitä, mutta yhtiö ei löydä työntekijöitä kun työttömät kieltäytyvät työpaikoista ja jäävät ennemmin elämään tuilla. Seurauksena tavarat Tokmannin varastossa jäävät purkamatta. Yhtiön mukaan työnteosta pitäisi tehdä Suomessa kannattavaa ja purkaa työllistymisen esteitä, heistä tämä onnistuisi sosiaaliturvan tasoa laskemalla.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tokmannilla-jaa-tavaraa-purkamatta-v…
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Yhtiön mukaan työnteosta pitäisi tehdä Suomessa kannattavaa ja purkaa työllistymisen esteitä, heistä tämä onnistuisi sosiaaliturvan tasoa laskemalla.
Ja paskat. Ainoa työllistymiseni este on ollut se, ettei kukaan ota minua töihin. Ei myöskään Tokmanni. Heille ei ihan muun alan koulutettu ihminen kelpaa.
Pariskunta, iät vähän alle 50v. Ei päivääkään töitä, entisiä narkkeja,nykyään päihdeongelmaisia. Kaksi lasta, kummatkin jatkavat vanhempien viitoittamaa kela/Sossu uraa. Saavat uudet silmälasit joka kolmas vuosi. Uusi pyykinpesukone. Lääkkeet ilmaisia, asumiskulut ilmaisia. Vaatteisiin saavat rahaa, diakonialta ruokaa. Mies keksi että hänellä on selkä kipeä,ilmaiset fyssarikäynnit. Lasten harrastukset sossun kautta. Myyvät ilmaisia lääkkeitään eteenpäin. Kyllä, mielestäni Suomessa on liian hyvä toimeentuloturva!
Vierailija kirjoitti:
No tällaisena kohtalaisen matalapalkkaisena työntekijänä täytyy sanoa että olen samaa mieltä. Sosiaaliturvan taso Suomessa on liian korkea.
Voisko joku selittää miksi tämän kommentin yläklikkaaminen on teknisesti estetty? Tämä on palstan sanavapautta ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiön mukaan työnteosta pitäisi tehdä Suomessa kannattavaa ja purkaa työllistymisen esteitä, heistä tämä onnistuisi sosiaaliturvan tasoa laskemalla.
Ja paskat. Ainoa työllistymiseni este on ollut se, ettei kukaan ota minua töihin. Ei myöskään Tokmanni. Heille ei ihan muun alan koulutettu ihminen kelpaa.
Esittäisitkö työnhakudokumenttisi niin voidaan vähän arvioida työnhakijan asennetta tässä? Ihan näin itse rekryjä lukevana voisin antaa jotain kommenttia siitä onko koulutustausta ongelmana vai vain yleinen asenne toisia ihmisiä kohtaan. Nämä kun ei ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Eli tokmanni tunnustaa maksavansa niin surkeaa palkkaa että jopa sosiaaliturvalla lorviminen kotona päihittää sen?
Hyvin sanottu :D Näinhän se käytännössä on, ampuvat itseään jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tällaisena kohtalaisen matalapalkkaisena työntekijänä täytyy sanoa että olen samaa mieltä. Sosiaaliturvan taso Suomessa on liian korkea.
Kyllä se on niin päin että se sinun palkkasi on aivan liian pieni. Kuten myös sosiaaliturvan taso.
Sosiaaliturvan taso on iso.
500€ kuussa käteen tekemättä mitään, kaikki lääkkeet ja lääkärikulut korvataan.
Harkinnanvaraista tukea myönnetään jos jotain isompaa menoa sattuu, silmälasit hajoaa tms.Turussa uimahalli/ kuntosali ilmainen. Bussikortti ilmainen.
Jos jokin kodinkone hajoaa saa Turussa ekopajalle maksusitoumuksen mistä saa hakea uuden..
Ei kyllä ole huolen häivää täällä Turussa työttömillä, työntekijöillä sen sijaan on kun veroja maksellaan koko ajan lisää että nämä luuserit saa makoilla sohvalla ja haukkua työnantajia.
Ei jokaiselle, ei läheskään jokaiselle, vain harvoille ja valituille. Yleistäminen on vaarallista, se ei kerro koko totuutta. Minä saan minimipäivärahaa enkä yhtään mitään muuta vaikka sairauksia on monia ja lääkärikäyntejä tällekin vuodelle kymmeniä. En saa silmälaseja, ei makseta kodinkoneita, eikä lääkkeitä, kaikki kulkemiset maksan itse eli en käy missään muualla kuin kaupassa pyörällä. Uimahalliin ei pääse muiden maksamana eikä kuntosalille vaikka on kunto romahtanut sairauksien vuoksi. En ole kertaakaan saanut ensimmäistäkään maksusitoumusta minnekään. Minä maksan itse sähköt, vedet, vakuutukset, puhelimen, netin, lääkkeet, ruoat ym. Sillä 540€:lla josta ensin maksan pois yli 200€ vastiketta.
Olet oikeutettu asumistukeen. Toimeentulotukea ei voi myöntää harkinnanvaraisenakaan jos et ole hakenut ensisijaisia etuuksia. Kelalla on laskuri. Kannattaa kikkailla vakuutus, sähkö, lääkekulut samalle kuulle niin syntyy ylijäämä joka korvataan.
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta, iät vähän alle 50v. Ei päivääkään töitä, entisiä narkkeja,nykyään päihdeongelmaisia. Kaksi lasta, kummatkin jatkavat vanhempien viitoittamaa kela/Sossu uraa. Saavat uudet silmälasit joka kolmas vuosi. Uusi pyykinpesukone. Lääkkeet ilmaisia, asumiskulut ilmaisia. Vaatteisiin saavat rahaa, diakonialta ruokaa. Mies keksi että hänellä on selkä kipeä,ilmaiset fyssarikäynnit. Lasten harrastukset sossun kautta. Myyvät ilmaisia lääkkeitään eteenpäin. Kyllä, mielestäni Suomessa on liian hyvä toimeentuloturva!
Ja vaikka pian joku viisastelee, että nämä on marginaalitapauksia ja heitä ei ole montaa, niin yksikin on liikaa! Ei pitäis olla mahdollista loisia käytännössä koko elämäänsä muiden lompakoilla, yhteiskunnan elättinä. Jos ei kykene fyysiseen työhön, menköön vaikka pitämään vanhuksille seuraa! Jokainen lusmu pitäis ihan oikeasti velvottaa tekemään jotakin tukien eteen - niiden lusmujen työllistäminen saa aikaan taas muutamia työpaikkoja kaikenlaisille koordinaattoreille jne.
Itse en usko, että kyseessä on lainkaan erityisen harvinen ilmiö. Tunnen itse kokonaisen perheen, jossa nyt eläkeikää lähenevät vanhemmat ovat vieroksuneet töitä koko aikuisikänsä. Viisikymppisistä lapsista toinen kai tekee jonkinlaista työtä, toinen ei ole tehnyt koskaan juuri mitään, on sairauseläkkeellä fyysisen sairauden vuoksi vaikka kykenee kuitenkin (vanhaa) omakotitaloa pitämään.... Ilmeisesti hän on nyt hevosta ostamassa, ja mietin kuinka voi heppaa talossaan pitää, jos ei muka kykene lantaa luomaan ja heinää kantamaan?
Pk-seudulla asuntojen vuokrat 1000-1600e kk, niin että tokmannin palkkako riittää asumiseen ja sen lisäksi ruokaan ja laskuihin? en oikeen usko. Ja missä ovat Tokmannin siivoojat? Lähitokmannilla suomalaiset myyjät vaihtuu koko ajan tai ovat tuntityöntekijöitä koska palkka pieni ja ulkomaalaiset työntekijät lajittelevat tokmannin kosmetiikat likaisella lattialla, niin että missä on ko.kaupan siivooja vai eikö raaskita palkata siivoojaa erikseen? Kyllä asiakkaat huomaavat kun lattia on multainen ja ruskea liasta. Luulisi että jostain maasta löytyisi myös siivoja tokmannille, mutta ei koskaan näy siellä siivoojaa, niin että teetetäänkö myös siivoustyö kassan palkalla kassoilla? tulisi olla erikseen siivooja. Palautelaatikot myös hävitetty, ettei missään tapauksessa saa antaa edes asiallista palautetta tokmannille! ihmettelen myös pikaisia hinnankorotuksia, joissain tokmanneilla tarjoukset on eri mitä lapuissa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että joku työnantaja olisi kovinkin kiinnostunut heidät rekrytoimaan?
Kävin tsekkaan Tokmannin avoimet työpaikat. Suurin osa alle 30h/viikko soppareilla. Tarjoaisivat kokopäiväduunia ja kunnollista palkkaa. Selvästi firma, joka pitää työntekijöitä pakollisena menoeränä, jotka pitää saada mahdollisimman halvalla.
Suomen sosiaaliturva ei ole liian korkea vaan palkkataso liian matala. Oikeammin palkasta jää työntekijälle liian vähän nettotuloa. Työnantaja maksaa ensin pakolliset maksunka jokaisesta palkasta, jonka jälkeen työntekijä maksaa vielä omat veronsa ja maksunsa.
Säälin ihmisiä jotka täällä kommentoi että kakkaduuni jää tukien alle arvossaan. Eihän se jää, ellei ole lyhytnäköinen ihminen. Mikä tahansa surkea duuni kannattaa, jos sillä aukeaa se seuraava ovi vähän parempaan. Tukien nostaminen ei avaa niitä ovia urpot! Kukaan tule teitä kultanugetteja kotoa poimimaan!
Vierailija kirjoitti:
Kävin tsekkaan Tokmannin avoimet työpaikat. Suurin osa alle 30h/viikko soppareilla. Tarjoaisivat kokopäiväduunia ja kunnollista palkkaa. Selvästi firma, joka pitää työntekijöitä pakollisena menoeränä, jotka pitää saada mahdollisimman halvalla.
Suomen sosiaaliturva ei ole liian korkea vaan palkkataso liian matala. Oikeammin palkasta jää työntekijälle liian vähän nettotuloa. Työnantaja maksaa ensin pakolliset maksunka jokaisesta palkasta, jonka jälkeen työntekijä maksaa vielä omat veronsa ja maksunsa.
Lööperiä. Töitä on hyville työntekijöille. Hyviä soppareita ei ole voimaantujille jotka sulkee oman työpanoksensa laadun yhtälöstä ulos (niin kuin palstalla näköjään moni tekee, mitäs väliä sillä on kun palkka pitäisi saada vain voimaantumisesta ja olemassaolosta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin päin että se sinun palkkasi on aivan liian pieni. Kuten myös sosiaaliturvan taso.
Harkinnanvaraista tukea myönnetään jos jotain isompaa menoa sattuu, silmälasit hajoaa tms.Turussa uimahalli/ kuntosali ilmainen. Bussikortti ilmainen.
Jos jokin kodinkone hajoaa saa Turussa ekopajalle maksusitoumuksen mistä saa hakea uuden..
Ei kyllä ole huolen häivää täällä Turussa työttömillä, työntekijöillä sen sijaan on kun veroja maksellaan koko ajan lisää että nämä luuserit saa makoilla sohvalla ja haukkua työnantajia.
Ei jokaiselle, ei läheskään jokaiselle, vain harvoille ja valituille. Yleistäminen on vaarallista, se ei kerro koko totuutta. Minä saan minimipäivärahaa enkä yhtään mitään muuta vaikka sairauksia on monia ja lääkärikäyntejä tällekin vuodelle kymmeniä. En saa silmälaseja, ei makseta kodinkoneita, eikä lääkkeitä, kaikki kulkemiset maksan itse eli en käy missään muualla kuin kaupassa pyörällä. Uimahalliin ei pääse muiden maksamana eikä kuntosalille vaikka on kunto romahtanut sairauksien vuoksi. En ole kertaakaan saanut ensimmäistäkään maksusitoumusta minnekään. Minä maksan itse sähköt, vedet, vakuutukset, puhelimen, netin, lääkkeet, ruoat ym. Sillä 540€:lla josta ensin maksan pois yli 200€ vastiketta.
Olet oikeutettu asumistukeen. Toimeentulotukea ei voi myöntää harkinnanvaraisenakaan jos et ole hakenut ensisijaisia etuuksia. Kelalla on laskuri. Kannattaa kikkailla vakuutus, sähkö, lääkekulut samalle kuulle niin syntyy ylijäämä joka korvataan.
Toimeentulotukea en saa koska minulla on oma asunto jota en saa myytyä.
Ainakaan ei anna nykyisille työntekijöille lisätunteja. Sen takia sitten hakeudutaan kilpailijoille, joilta saa paremman sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla asuntojen vuokrat 1000-1600e kk, niin että tokmannin palkkako riittää asumiseen ja sen lisäksi ruokaan ja laskuihin? en oikeen usko. Ja missä ovat Tokmannin siivoojat? Lähitokmannilla suomalaiset myyjät vaihtuu koko ajan tai ovat tuntityöntekijöitä koska palkka pieni ja ulkomaalaiset työntekijät lajittelevat tokmannin kosmetiikat likaisella lattialla, niin että missä on ko.kaupan siivooja vai eikö raaskita palkata siivoojaa erikseen? Kyllä asiakkaat huomaavat kun lattia on multainen ja ruskea liasta. Luulisi että jostain maasta löytyisi myös siivoja tokmannille, mutta ei koskaan näy siellä siivoojaa, niin että teetetäänkö myös siivoustyö kassan palkalla kassoilla? tulisi olla erikseen siivooja. Palautelaatikot myös hävitetty, ettei missään tapauksessa saa antaa edes asiallista palautetta tokmannille! ihmettelen myös pikaisia hinnankorotuksia, joissain tokmanneilla tarjoukset on eri mitä lapuissa lukee.
Todennäköisesti siivoaminen kuuluu työntekijöille jotka ei sitä ehdi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti siivoaminen kuuluu työntekijöille jotka ei sitä ehdi tekemään.
Paikallisessa ainakin oli siivooja hommissa (illalla), ja vaikutti varustuksen perusteella jonkun siivousfirman/välittäjän hemmolta.
Joka tapauksessa en ymmärrä mikä Tokmannin ongelma on. Jotakin varaston purkamista ja hyllytystä pystyisi hyvin tekemään opiskelijat sivuhommina, työttömät ansaintarajojen puitteissa, eläkeläiset ym., joten jos työaikoihin ja tuntimääriin löytyy työnantajalta joustoa niin kyllä pitäisi porukkaa löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Pitkällä tähtäimellä tulee tavallisellekin kuolevaiselle halvemmaksi ostaa vaikka Stockmannilta laatutavaraa, joka kestää vuosikaudet kuin ostaa sama tavara (ja vielä rihkamaheräteostoksia siihen päälle) Tokmannilta uudelleen ja uudelleen, kun se halpa tavara ei kauan kestä. Älyispäs ihmiset tämä.
Stockmann taisi lopettaa laatutavaran myynnin joskus viime vuosikymmenellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan pelkän työmarkkinatuen, en pennin jeesusta asumistukea tai toimeentulotukea.
Hammaslääkäriin meni parissa kuukaudessa 400e, siihen päälle useampi lääkärikäynti, lääkkeet jne. Silmälasit maksoi mun eläkeläisäiti.
Onneksi mulla on puoliso, pienituloinen tosin mutta saapahan lapset ruokaa ja vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan pelkän työmarkkinatuen, en pennin jeesusta asumistukea tai toimeentulotukea.
Hammaslääkäriin meni parissa kuukaudessa 400e, siihen päälle useampi lääkärikäynti, lääkkeet jne. Silmälasit maksoi mun eläkeläisäiti.
Onneksi mulla on puoliso, pienituloinen tosin mutta saapahan lapset ruokaa ja vaatteita.
Lapset ovat omia valintojasi. Itse asun yksin ja saan toimeentulotukea 630€/kk ja työmarkkinatukea 33,66/pvä. Kuukaudessa yhteensä noin 1400€ josta vähennetään verot. Vuokraan menee virallisesti 820€, oikeasti 680€. Hyvin pärjään, enkä ole menossa töihin.
Menee niin hyvin että on varaa käyttää vuokratyövoimaa. Tuntitaksa saattaa olla satoja euroja per henkilö. Kun yrityksellä alkaa mennä huonosti, kukaan ei ota näistä vuokrapuljuista työntekijöitä kun halvemmalla saa tekemällä lyhyen sopimuksen tai peräti nollasopimuksen itse työntekijän kanssa.