Äidin tupakointi pilasi terveyteni-voinko haastaa oikeuteen?
Eli saldoa tähän mennessä, lapsena puhjennut astma, välilevyjen rikko alle 3kymppisenä, neurologisia häiriöitä joista haittaa koulussa. Kiitos tästä äiti. Voinko haastaa oikeuteen aiheuttamistaan sairauksista?
Kommentit (55)
Äitisi on heikompaa ainesta ja geeniperimälle et mitään voi. Jokainen pelaa niillä korteilla jotka saa.
Todennäköistä on että neurologista häikkää on teidän suvussa enemmänkin kuin ainoastaan sinulla, usein nämä vajavaisuudet periytyvät.
Naapurissa perhe joiden neljästä lapsesta vain yksi terve, muilla neurologisia ongelmia (lue heikkolahjaisuutta). Vanhemmatkaan ei ole penaalin terävimpiä kyniä. Koulumenestys surkeaa ja työnteko ei ole kiinnostanut - yhteiskunta (lue me veronmaksajat) elättää pesueen.
Ap ei näköjään pysty kertomaan, miten lääkäri on todennut äidin aiheuttaneen sairaudet tupakoinnilla.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:52"]
Ap ei näköjään pysty kertomaan, miten lääkäri on todennut äidin aiheuttaneen sairaudet tupakoinnilla.
[/quote]
Eiköhän lääkäri ole todennut sen 99% varmuuden sillä, että kun tupakoinnista aiheutuvia sairauksia on kasaantunut alle 3-vuotiaalle jo niin paljon, ei mikään muu yhteinen tekijä voi asiaa selittää. Minullakin on astma ja vanhempani eivät ole tupakoineet eikä suvussa ole astmaa, mutta jos tupakan aiheuttamia sairauksia on jo useampia, voidaan koko ajan karsia sattumaa pois niin, että lopulta jää jäljelle se 99 prosenttinen varmuus tupakasta aiheuttajana ja 1 prosentin epäily siitä, että suvussa olisi kaikki nämä sairaudet periytyneet ja tupakalla ei olisikaan osuutta asiaan.
Ystävälläni ja hänen sisaruksillaan on kaikilla astma, allergioita, pienikokoisuutta ja ylivilkkautta lapsena ja lisäksi nyt aikuisena kahdella lapsettomuutta. Vanhempansa ovat tupakoineet. Heillä ei kummallakaan ole ollut yhtäkään näistä oireista. Melko varmasti siis tupakointi on aiheuttanut nämä ongelmat, vaikka sitä ei sataprosenttisesti ole voitu todistaakaan.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:52"]
[/quote]
Eiköhän lääkäri ole todennut sen 99% varmuuden sillä, että kun tupakoinnista aiheutuvia sairauksia on kasaantunut alle 3-vuotiaalle jo niin paljon, ei mikään muu yhteinen tekijä voi asiaa selittää. Minullakin on astma ja vanhempani eivät ole tupakoineet eikä suvussa ole astmaa, mutta jos tupakan aiheuttamia sairauksia on jo useampia, voidaan koko ajan karsia sattumaa pois niin, että lopulta jää jäljelle se 99 prosenttinen varmuus tupakasta aiheuttajana ja 1 prosentin epäily siitä, että suvussa olisi kaikki nämä sairaudet periytyneet ja tupakalla ei olisikaan osuutta asiaan.
Ystävälläni ja hänen sisaruksillaan on kaikilla astma, allergioita, pienikokoisuutta ja ylivilkkautta lapsena ja lisäksi nyt aikuisena kahdella lapsettomuutta. Vanhempansa ovat tupakoineet. Heillä ei kummallakaan ole ollut yhtäkään näistä oireista. Melko varmasti siis tupakointi on aiheuttanut nämä ongelmat, vaikka sitä ei sataprosenttisesti ole voitu todistaakaan.
[/quote]
"melko varmasti", "ei sataprosenttisesti" :D:D:D
Isälläni on 2 lasta aiemmasta liitosta. Kun meni toisen kerran naimisiin (eli äitini kanssa) sai 2 lasta lisää. Näillä jälkimmäisillä, eli minulla ja pikkuveljelläni jos jonkinmoista ongelmaa jo synnyty ksestä lähtien- kiitos äitini tupakoinnin! olen ollut kitukasvuinen syntymästä asti, veljen sydän pysähtyi synnärillä kahdesti. Kiitos äiti!!!! ja mitä onkaan vielä edessä.... :/
"melko varmasti", "ei sataprosenttisesti" :D:D:D
Tupakan raskasmetallit ja karsinogeenit vaikuttavat suoraan kehittyvän sikiön kudoksiin. Kaikkia vaikutuksia ei vielä tunneta.
Haitat näkyvät myös lapsen myöhemmässä terveydessä. Raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat muita alttiimpia hengitystieinfektioille. Oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta kouluiässä todetaan tupakoivien äitien lapsilla useammin kuin muilla.
Vaikka odottava äiti polttaisi päivässä vain 2–3 savuketta, sikiö saa häkää melkein koko vuorokaudeksi, sillä yhden savukkeen aiheuttama häkäkaasu pysyy sikiön veressä seitsemän tuntia. Äidin verestä se häipyy nopeammin. Senkin jälkeen, kun äiti on tumpannut, sikiö istuu vielä pitkään tupakalla. Yhden savukkeen polttamisen jälkeen homma on sama kuin äiti viipyisi huonosti lämmitetyssä savusaunassa kaksi tuntia, mutta sikiö jätetään sinne seitsemäksi tunniksi häkään.
Vaikka vauva syntyykin kolmekiloisena, tupakka on saattanut vaurioittaa sikiön keuhkoja tai aivoja. Tupakoinnin aiheuttamat vauriot, kuten astmariski tai keskushermostovauriot, eivät välttämättä näy syntymäpainossa tai raskauden aikana tehdyssä ultraäänitutkimuksessa
Tupakoimattomuus raskauden aikana on tärkeä osa tätä välittämistä ja huolenpitoa.
Tupakasta olisi syytä päästä eroon heti alkuraskauden aikana, silloin edut sekä äidille että lapselle ovat suurimmat. Jos haluaa vauvan keuhkoputkien välttyvän tupakkavaurioilta, on lopetettava ennen 13. raskausviikkoa
Äidin tupakoiminen näkyy syntyneessä lapsessa erilaisten allergioiden muodossa. Lapsella on myös kaksinkertainen todennäköisyys sairastua astmaan. Tupakoiminen johtaa usein myös erilaisiin raskausajan komplikaatioihin sekä lapsen alikehitykseen
Ja raskausaikana tupakoivien äitien lapset ovat nikotiinikoukussa heti synnyttyään. Tupakassa on muutakin epäterveellistä kuin se häkä ja muut polttamisesta tulevat karsinogeenit -ihan se itse nikotiini on stimuloiva päihde joka vaikuttaa sekä aivokemioihin että kropan toimintaan, myös sillä vauvalla siellä masussa. Ja jos on heti syntyessään nikotiinikoukussa, jää myös teininä/aikuisena helpommin koukkuun.
"Samoja ongelmia esiintyy tupakoimattomillakin, ei tiedä johtuiko tupakasta."
Esim keuhkosyöpä on yksi yleisimmistä syövistä ikääntyneillä. 90% keuhkosyövästä esiintyy paljon tupakoivilla. Vaikka keuhkosyövän voi saada polttamatta kessuakaan, se ei poista tupakan huomattavaa osuutta keuhkosyövän synnyssä.
Samoin raskaudenaikaisessa polttamisessa ollaan tieten tahtoen lisätty huomattavasti riskiä vaivoihin ja sairauksiin, joihin muulloin olisi huomattavasti pienemmät riskit sairastua. Siksi näissä tapauksissa voidaan mielestäni perustellusti osoittaa syyttävällä sormella kessuttelevaa mammaa.
sitten vielä kun se äiti käyttää hajustettuja pyykinpesu- ja huuhteluaineita. Suoraan sanottuna meinaa oksennus lentää kun tällainen ylihajustettu lapsi tulee syliin istumaan. Sääliksi käy.. -päikyntäti
Voinko haastaa isäni oikeuteen ja vaatimaan maksamaan mun psykoterapian?
En koskaan tiennyt millä tuulella se on, saattoi kilahtaa pikkujutusta ja hakata mua jos en totellut, aina haukkui ja mitätöi, en tehnyt koskaan mitään oikein jne.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 09:02"]lääkäri todennut että 99% todennäköisyys johtuu äidin polttamisesta. Minut kyllä huostaanotettiin kun olin 3, mutta vahinko oli ehtinyt jo tapahtua.
ap
[/quote]
höpöhöpö, mitähän iltasatuja oot kuullu?
mulla on infektioastma, skolioosi, kulumaa selässä ja välilevypullistumia. kenetkäs mä.voin vetää oikeutee ku mutsi ei tupakoinu mua oottaessa? tsernobilyn? mun vaivat kun johtuu osin siitä ja osin ihan muusta.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 14:41"]
höpöhöpö, mitähän iltasatuja oot kuullu? mulla on infektioastma, skolioosi, kulumaa selässä ja välilevypullistumia. kenetkäs mä.voin vetää oikeutee ku mutsi ei tupakoinu mua oottaessa? tsernobilyn? mun vaivat kun johtuu osin siitä ja osin ihan muusta.
[/quote]
Eli jos joudut rattijuopon yliajamaksi ja saat neliraajahalvauksen, niin yliajaja on syytön, koskapa saman vaivan voi saada vaikkapa lasketellessa tai matalaan veteen sukeltaessa?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 09:02"]lääkäri todennut että 99% todennäköisyys johtuu äidin polttamisesta. Minut kyllä huostaanotettiin kun olin 3, mutta vahinko oli ehtinyt jo tapahtua. ap [/quote] höpöhöpö, mitähän iltasatuja oot kuullu? mulla on infektioastma, skolioosi, kulumaa selässä ja välilevypullistumia. kenetkäs mä.voin vetää oikeutee ku mutsi ei tupakoinu mua oottaessa? tsernobilyn? mun vaivat kun johtuu osin siitä ja osin ihan muusta.
[/quote]
Lisää listaas paha itsekkyys ja empatian puute.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 09:20"]
Ai sä siis todella meinaat, että välilevyjen "rikko" johtuu sun äidin tupakoinnista :o what.... [/quote] Arvioisin, että valtaosa "nuoremmista", eli 40+ työikäisistä selkäongelmaisista tupakoi, välilevyt kärsivät. t. työterveyshoitaja.
[/quote]
En ole koskaan tupakoinut, lapsena ei ollut selkäongelmia, mutta nyt nelikymppisenä on. Kyllä ne syyt ovat ihan muualla kuin tupakoinnissa, jos aikuisella on selkäongelmia. Ennemmin uskon siihen, että jo lapsuudessa alkaneet ongelmat johtuvat vanhempien tupakoinnista.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:23"]Lapsellani on astma ja myös itselläni enkä koskaan ole polttanut.
Äitini ei ole polttanut.
Ketäs me syytetään?
Paskat geenit+ympäristötekijät, kuka tän maksaa.
[/quote]
Oletko vähän yksinkertainen? Et siis näe eroa tahallisen teon ja sattuman/tahattomuuden välillä? Menehän tekemään vaikka ristikoita niin saat aivoillesi vähän rasitetta.
onko lääkärisi valmis todistamaan oikeudessa? Veikkaan, että ei kykene.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:23"]Lapsellani on astma ja myös itselläni enkä koskaan ole polttanut.
Äitini ei ole polttanut.
Ketäs me syytetään?
Paskat geenit+ympäristötekijät, kuka tän maksaa.
[/quote]
sinun nyt olisi pitänyt tajuta olla lisääntymättä lainkaan, tuolla asenteella t. natsimutsi